Kohta sinulta varastetaan sisäelimetkin :-O

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Lupaa elinten luovutukseen ei kohta ehkä tarvita
26.10.2009 5:00
A A Helsingin Sanomat

Elinten luovutusta aiotaan helpottaa lainmuutoksilla.

Jos sosiaali- ja terveysministeriön aikeet toteutuvat, niin uusi käytäntö sallisi elinten luovutuksen aivokuolleilta ilman eri kyselyjä paitsi jos tiedettäisiin, että luovuttajaksi aiottu on vastustanut asiaa. Alaikäisten osalta tilanne harkittaisiin erikseen.


Lainmuutosten tavoitteena olisi helpottaa elinpulaa. Uudistusten lähtökohtana olisi ajatus, että kuollut on eläessään suhtautunut myönteisesti elinsiirtoihin, eikä sen vuoksi lupaa tarvitsisi erikseen hankkia.

Ajatus saa tukea tuoreesta kyselystä, jonka mukaan 90 prosenttia suomalaisista suostuisi luovuttamaan elimiään kuolemansa jälkeen. Määrä on ollut kasvussa, sillä kolme vuotta sitten luku oli 83 prosenttia.


Nyt elimiä luovuttavat ne, joilla on allekirjoitettu luovutuskortti tai joiden omaiset antavat luvan elintensiirtoihin. Kortin on kuitenkin allekirjoittanut vain viidennes suomalaisista, eikä se ole aina edes mukana.

Omaisten puoleen kääntyminen taas ei ole kovin helppoa, sillä läheisensä menettäneiden pitäisi surunsa keskellä pystyä ajattelemaan myös muita, joita luovutetut elimet auttavat.

Pyytämiseenkin on yhä vähemmän aikaa, sille kiire on lisääntynyt sairaaloissa.

Elinsiirtojen määrä on laskenut viime vuosina, vaikka tarve kasvaa.
 
paskaa
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
 
paskaa
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
 
paskaa
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Uskotko tuohon itsekään?
 
hivenenhullu
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
 
paskaa
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Uskotko tuohon itsekään?
Uskon, että tilaisuus tekee rikollisen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Uskotko tuohon itsekään?
Hyvin mahdollista. Sairaanhoidon resurssit ovat muutenkin kovin rajalliset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
Tietäisitpä miten ihmistä silvotaan ruumiinavauksessa :eek:
 

Yhteistyössä