Mun entinen koulukiusaaja lähetti kirjeen ja pyysi anteeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja positiivinen yllätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

positiivinen yllätys

Vieras
Olin siis koulukiusattu luokilla 2-5. Kiusaaminen oli sekä henkistä että fyysistä ja kärsin melkein koko ala-asteen masennuksesta enkä halunnut mennä kouluun. Nyt sitten vuosia myöhemmin entinen koulukiusaajani lähetti minulle kirjeen jossa pyytää anteeksi ja kertoo näkevänsä asiasta vieläkin painajaisia (asia on siis vainonnut häntä). Lähetin hänelle kirjeen takaisin jossa kerroin että annan hänelle anteeksi ja miten hieno asia minusta tuo kirje oli ja se muuttaa täysin mitä hänestä ajattelen. Olimmehan silloin lapsia ja miten hienoa että hän on aikusena niinkin moraalinen että pyytää anteeksi tekosiaan.

Mitä tekisi minun asemassani,olisitko itse antanut anteeksi?

tosi hienoa että lähetti. kyllä ansaitsisi saada anteeksi. minäkin olen aina lapsena ollut kiusattu, mutta olen osannut antaa anteeksi. aikuisiahan tässä nyt ollaan.
ehkä tuo kirje tuo rauhan sullkein ja pääset painajaisistasi, jos asia olisi nyt loppuun käsitelty. ota yhteyttä vaikka kiusaajaan ja juttelette kunnolla. ties vaikka kuinka hyvin tulisitte nyt juttuun :)

Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma-82:
tosi hienoa että lähetti. kyllä ansaitsisi saada anteeksi. minäkin olen aina lapsena ollut kiusattu, mutta olen osannut antaa anteeksi. aikuisiahan tässä nyt ollaan.
ehkä tuo kirje tuo rauhan sullkein ja pääset painajaisistasi, jos asia olisi nyt loppuun käsitelty. ota yhteyttä vaikka kiusaajaan ja juttelette kunnolla. ties vaikka kuinka hyvin tulisitte nyt juttuun :)

Mulla ei siis ole ollut painajaisia vaan tämä kiusaaja on kärsinyt omantunnontuskista ja nähnyt asiasta painajaisia.Hän oli vain yksi monista ja arvostan kyllä hänen elettään.Olen itse asian käsitellyt ja päättänyt että jos joku heistä tulee anteeksi pyytämään niin voin vilpittömästi anteeksi antaa. Toiseen kiusaajaan olen törmännyt mutta hän ei puhunut minulle sanakaan,ei edes katsonut silmiin.

Jossain vaiheessa nuorempana toivoin kaikkea pahaa niille jotka minua kiusasivat,nyt oikeastaan en edes tuhlaa noihin ihmisiin ajatuksiani. Osa heistä on kuulemma edelleenkin ytimeen pahoja ja toiset kuten huomasin menivät nuoremapana muiden mukana tai ovat myöhemmin katuneet tekojaan. Toivon että niiltä muiltakin joita meidän luokalla kiusattiin pyydettäisiin anteeksi ja hekin saisivat asialle rauhan.

Aika hienosti tehty kiusaajalta. :flower: Tuollaisia ylläreitä pitäisi olla maailmassa enempi.

Antaisin kyllä anteeksi jos tuolla tavoin joku omista kiusaajistani miulle nyt kirjoittaisi... Olen kyllä muutenkin antanut anteeksi. Eihän ne kiusaajat silloin oikein tajunneet tekosiaan. Ovat moni nyt ihan eri ihmisiä kuin silloin mitä olen saanut sattumoisin tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En olisi antanut anteeksi.

mikset? kaikki tekee virheitä.. jos tosissaan katuu, niin mikset antaisia anteeksi? joka virhetä ei tietenkään tarvi anteeksi anta mutta helpompi se o itsekin jatkaa kun antaa anteeksi kiusaamisen..

No mä en nää vuosia jatkunutta kiusaamista virheenä joita kuka tahansa tekee... Tietenkin on hyvä että joku antaa anteeksi, itse en pystyisi, enkä pysty.

Mä olisin antanut anteeksi.

Syy? Se että mä tajuan kasvaneeni itse kouluajoista, joten pakko mun on uskoa että muutkin ovat kasvaneet. Ja se, että mun moraali ei sallisi "antamista takaisin, aikuisten aseilla" koska en halua vajota samalle tasolle, kuin millä ne ihmiset on olleet keskenkasvuisina. Joten antaisin anteeksi, jos saisin tietää että joku on kasvanut ihmisenä ja kykenee ottamaan vastuuta teoistaan. Kouluikäiset on vielä lapsia. Osa julmia ja ilkeitä, mutta lapsia silti.

Tuntisin itse enemmänkin iloa sen kiusaajan puolesta että miettinyt tekosiaan. Monet varmaan vaan koittaa unohtaa menneisyyden. Uskon että kiusaaminen jättää jäljet niin kiusattuun kuin kiusaajaankin... jos siis kiusaajalla on moraalista jotain jäljellä tai se alkaa vasta myöhemmin rakentua uudelleen.

Teininä oma ego vääristyy joillakin laumassa. Silloinhan ei yleensä järjellä ajatella vaan mennään ja tehdään lauman mukana. Eipä joidenkin kohdalla auta edes kunnollinen kasvatuspohjakaan kotioloissa. Jotkut on vaan laumaidiootteja ja jotkut on sitä vielä pitkälle aikuisuuteenkin asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Tuntisin itse enemmänkin iloa sen kiusaajan puolesta että miettinyt tekosiaan. Monet varmaan vaan koittaa unohtaa menneisyyden. Uskon että kiusaaminen jättää jäljet niin kiusattuun kuin kiusaajaankin... jos siis kiusaajalla on moraalista jotain jäljellä tai se alkaa vasta myöhemmin rakentua uudelleen.

Teininä oma ego vääristyy joillakin laumassa. Silloinhan ei yleensä järjellä ajatella vaan mennään ja tehdään lauman mukana. Eipä joidenkin kohdalla auta edes kunnollinen kasvatuspohjakaan kotioloissa. Jotkut on vaan laumaidiootteja ja jotkut on sitä vielä pitkälle aikuisuuteenkin asti.

Näin, ja osalla vaikuttaa sekin ettei ne osaa käsitellä omaa pahaa oloaan, vaan pistää sitä eteen päin. Näin aikuisena on itse ymmärtänyt sen, että monen mua kiusanneen kohdalla oli kyse siitä. Niillä oli paha olla, muttei kykyä käsitellä sitä ja ne purki sen johonkin "otolliseen kohteeseen".

Siis ymmärrän syitä nykyisin. En hyväksy, mutta ymmärrän. Ja uskon siihen, että ihmiset kasvavat henkisestikin, halutessaan.

Eikä se anteeksianto tarkoita, että pitäisi kaikki unohtaa tai olla parhaita ystäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olisi kyllä suuri kiusaus antaa takaisin, aikuisten aseilla. No, ehkä oman itteni takia yrittäsin antaa anteeksi.

Mä todennäköisesti olisin antanut takaisin aikuisten aseilla. Ei vaan pysty antaa anteeks, koskaan.

Tietty en tiedä sitten mitä se kiusaaminen on teininä mua kiusattiin luoka-asteilla 2-5 joten kyseessä oli siis ihan lapset. Meidän luokalla kiusattiin monia.Koulu oli huonon alueen naapurissa ja moni niistä jotka mua kiusasi tuli sieltä slummista siihen kouluun,itse olin varakkaamman perheen lapsi jossa vanhemmat oli yhdessä.Hampaisiin jouduin myös pituuden ja painon takia. Kiusaamiinen loppui vasta kun vaihdoin koulua,siitä olen vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen.

En olisi antanut anteeksi.

mikset? kaikki tekee virheitä.. jos tosissaan katuu, niin mikset antaisia anteeksi? joka virhetä ei tietenkään tarvi anteeksi anta mutta helpompi se o itsekin jatkaa kun antaa anteeksi kiusaamisen..

No mä en nää vuosia jatkunutta kiusaamista virheenä joita kuka tahansa tekee... Tietenkin on hyvä että joku antaa anteeksi, itse en pystyisi, enkä pysty.
Ja niin samaa mieltä Idunnorin kanssa...en koskaan pysty antamaan anteeksi sitä, että kys. hklö on saanut pilata 9 vuotta elämästäni. Ja samoin siinä sivussa loppuelämäni, koska tuo aika vaikuttaa elämääni vieläkin, vaikka siitä on jo mennyt 20 vuotta.

Ja ne jotka eivät ole tuota koskaan kokeneet, ovat varmasti toista mieltä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tietty en tiedä sitten mitä se kiusaaminen on teininä mua kiusattiin luoka-asteilla 2-5 joten kyseessä oli siis ihan lapset. Meidän luokalla kiusattiin monia.Koulu oli huonon alueen naapurissa ja moni niistä jotka mua kiusasi tuli sieltä slummista siihen kouluun,itse olin varakkaamman perheen lapsi jossa vanhemmat oli yhdessä.Hampaisiin jouduin myös pituuden ja painon takia. Kiusaamiinen loppui vasta kun vaihdoin koulua,siitä olen vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen.

Minua kiusattiin ihan ekalta luokalta ylä-asteen loppuun asti. Olin aina hiljainen, ujo ja kummallinen muiden mielestä. Tuskin koskaan uskalsin puhua koulussa ja jotkut luuli miuta jopa mykäksi. Siitä huudeltiin..

Pahinta oli liikuntatunnit jolloin valittiin viimeisenä joukkueeseen ja nolattiin kaikin tavoin. Kotitaloustunnilla leipomani keksit heiteltiin pitkin käytäviä jne. Oikeastaan pahin kiusaaminen oli yksinkertaisesti joukon ulkopuolelle sulkemista. Kun oli ujo niin ei uskaltanut ketään lähestyä ja kukaan ei halunnut ujoa lähestyä kun pidettiin outona.

Yksi tapaus ilahduttaa miuta lopun ikääni kyllä! Olin varmaan 8. luokalla ja yksi ylempiluokkalainen tyttö kävi ennen joululomille lähtöä antamassa miulle spontaanisti välitunnilla kortin jossa luki "Yksinäiselle tytölle hyvää joulua" =) Se kortti on yhä tallella.

Ja se tyttö joka kortin antoi oli siis miuta kerran kiusannut muiden mukana. Oli erityisluokalla. Sen kortin jälkeen jopa puhuttiin ihan asiallisesti keskenämme.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch

Yhteistyössä