Kofeiinimyrkytys?

  • Viestiketjun aloittaja kahvisieppo
  • Ensimmäinen viesti
kahvisieppo


Enpä ole asiaa ennemmin ajatellut, mutta törmäsin artikkeliin liian kofeiinin aiheuttamaan ns. myrkytystilaan. Onko kokemusta....Entä, mitä oireita kofeiinimyrkytyksessä on?
 
ensihätään
Jos kofeiinipitoisia juomia/elintarvikkeita nautitaan päivän aikana paljon, kehittyy kofeiinimyrkytys. Alkavan kofeiinimyrkytyksen oireita ovat mm. sydämentykytys, hermostuneisuus, ahdistus, rytmihäiriöt, puristava tunne rinnassa, käsien ja jalkapohjien hikoilu ja keskittymisvaikeudet. (Vakava kofeiinimyrkytys vaatii sairaalahoitoa ja voi johtaa kuolemaan aiheuttaessaan sydänpysähdyksen)

Kofeiini kemiallisena yhdisteenä on alkaloidi, joka on vesiliukoinen ja poistuu elimistöstä terveellä ihmisellä normaalisti toimivan virtsanerityksen kautta.
 
en tiiä mutta mä olen ainakin kofeiiniherkkä et jos juon päivässä liikaa kofeiinia alan tärisee, kädet tärisee eniten ja iho tuntuu oudolta. Joskus se menee ohi kun syön jotain ja joskus pitää vaan odottaa et se menee ohi.
 
qmies
Alkuperäinen kirjoittaja kahvisieppo:
Enpä ole asiaa ennemmin ajatellut, mutta törmäsin artikkeliin liian kofeiinin aiheuttamaan ns. myrkytystilaan. Onko kokemusta....Entä, mitä oireita kofeiinimyrkytyksessä on?
Kroonistunut kofeiinimyrkytys aiheuttaa reilusti yli puolet masennus/ahdistuneisuus/paniikkihäiriötapauksista, tila diagnosoidaan 100 prosenttisesti väärin psyyken ongelmaksi ja siitä lähtee vuosikausien lääkityskierre ja putoat ulos terveydenhoidosta, kun kaikki oireesi selitetään psyyken ongelmina.

Alla olevassa blogissa on runejen seassa juttua kofeiinista.

http://qmies.blogit.fi/
 
Unknown
mä olin joskus vähän sairas :D. Oli kerran yksi pikku kilpailu ja voitin. mä itse join 20kpl redbullia 46min:ssa.. tuli koko ruumi täristee pahasti ja ei pytsynyt hallistee ruumini.. kesti n.1,3 tunti... jopa melkein sain sydärin.. Joten älä leikki sen kanssa!
 
kofeiiniherkkä
juu mulla oli sama juttu. tosin en juonut noin paljoa, vaan join n. 2 energiajuomaa per päivä parin kuukauden ajan. yhtäkkiä syksyllä 2008 rupes sydän oireilemaan tosi rajusti. koitin rauhoittua mutta ei auttanut. lopulta tilanne oli niin paha että luulin kuolevani. olin kuulemma juossut käytävään ja vastaan oli tullut tuttu joka oli heittänyt vettä kasvoille. kun olin rauhoittunut, (kesti puolitoista tuntia) niin pulssini oli 126! mun mielestä jos on saanut tämmösen kohtauksen tai on kofeiiniherkkä, ei kannata edes ottaa lasillista tämmöistä juomaa!! siitä voi tulla kohhtauksia monena päivänä eikä niitä pysty mitenkään hallitsemaan.
 
32v
Alkuperäinen kirjoittaja kofeiiniherkkä:
juu mulla oli sama juttu. tosin en juonut noin paljoa, vaan join n. 2 energiajuomaa per päivä parin kuukauden ajan. yhtäkkiä syksyllä 2008 rupes sydän oireilemaan tosi rajusti. koitin rauhoittua mutta ei auttanut. lopulta tilanne oli niin paha että luulin kuolevani. olin kuulemma juossut käytävään ja vastaan oli tullut tuttu joka oli heittänyt vettä kasvoille. kun olin rauhoittunut, (kesti puolitoista tuntia) niin pulssini oli 126! mun mielestä jos on saanut tämmösen kohtauksen tai on kofeiiniherkkä, ei kannata edes ottaa lasillista tämmöistä juomaa!! siitä voi tulla kohhtauksia monena päivänä eikä niitä pysty mitenkään hallitsemaan.
mulla sama ongelma. vuosi sitten rupes sydän oireilemaan, tilanne oli suunnilleen sama, kuin sulla, mutta myös lasillisesta viiniä ja vitamiineistä( otin vaan puolet normaaliannoksesta) Nämä tilanteet olivat niin pelottavia, että tosiaankin luulin kuolevani. Ei leikin asia!!
Varokaa myös selluliittivoiteita, joissakin runsaasti kofeiinia.
 
vieras
mul tuntuu mahalaukus semmost rätisyy tavallaa ja sit mä tärisen ja join vaa 2 es energia juomaa o_o nyt mua pelottaa jos ette kerro mun tulevaisuudest kerran kyllä join semmoset 11 tölkkiä yössä mutta en luule sen vaikuttavan mitenkään nykypäiväiseen
 
itse olen joskus aikoinani omaa tyhmyyttäni saattanut ehkä 3 kertaa itseni tuohon myrkytys tilaan.
päätä särki,sydän hakkas..kädet tärisi ja muutenkin oli heikko olo.. oksetti ja sittenhän se oksennus tuli.. varmaan sankollisen oksensin kahvin näköistä ainetta. sen jälkeen väsytti.
nämä siis oikeasti tapahtu vahingossa kahvia juomalla :$
 
"käpy"
Itse kerran krapulaväsymykseen join melkosen vahvaa kahvia en kolmea kuppia enempää, ja siitä tuli ihan järkyttävä olo. Ei ollu pelkästään fyysistä vaikutusta, vaan tuli semmonen tunne että tuun hulluks. Tosi sekava olo, tärisin vaan, enkä tienny mitä olisin tehny. Myös sydämen tykytystä, hengittäminen oli jotenkin hankalaa ja oksetti. Mahto sillä edellisillan riekkumisellakin olla jotain vaikutusta, mutta ei ikinä oo kuitenkaan noin käyny, vaikka sitä kahvia tulee juotua! Oli aikas pelottava kokemus. Sekavuus meni ohi parissa tunnissa, mutta olo oli kuitenkin vielä seuraavana päivänäkin outo. Pitää näköjään sit olla varovaisempi kahveensa kans.
 
"hmm"
Aikamoisia oireita tuo kofeiini tuntuu aiheuttavan. Nykynuoriso tuppaa litkimään noita energiajuomia, joissa on aikamoiset määrät kans sitä kofeiinia. Johtuiskohan osaltaan myös siitä tuo levottomuus ja ahdistuneisuus, joista monet nuoret kärsivät?
 
.
[QUOTE="jrs";22198462]juon kahvia n.3 litraa päivässä, eikä mitään oireita ole tullut. hölynpölyä tommoinen.[/QUOTE]

Se on tietysti henkilökohtaista kuinka herkkä on kofeiinille.
Itse join 11-vuotiaana kolme pannullista yhdessä yössä vahvaa kahvia ja myrkytys oli ihan selvä.
Oksensin, hourailin, sydän hakkasi,tärisin, väsytti ja olin täysin sekavassa tilassa.
Sen jälkeen en ole kahvia juonut yhtäkään huikkaa.
 
Boy98
Hei! Olen 13 vuotias poika. Olin 11 vuotiaana koulun kanssa leirikoulussa, meijän yöpymispaikassa (siel oli meijän luokan pojat ei valvojia yms.) Juotiin yhteensä 12 4dl kuppia kahvia eli (12*4 = 48) 48dl kahvia. yks kaveri joutu sairaalaan ja muut oksenteli yms. mutta mulla ei ollut mitään oireita eli en ainakaan ole yliherkkä :D en tosiaankaan
 
"Poika"
2010 kesällä isosena ollessani olin yhdissä rippijuhlissa. Minut yllytettiin juomaan 20 kuppia kahvia (n.2d pahvikuppia). Välissä tuli käytyä useasti vessassa kun tuntui tulevan koko ajan jtn ulos peräpään kautta. Olin syönyt alle melko hyvin mutta sen jälkeen kun kaikki oli tullut jo pääsi kofeini iskemään. Ensimmäisiä oireita olivat pienehkö levottomuus ja humaltumisen tunne. Lähdimme liikkeelle ja bussipysäkillä alkoi heittää päässä, tuntui siltä että olisi mennyt vintti pimeäksi, pientä pahoinvointia, sydän hakkasi melkoisesti ja hengitys tiheni. Vähän ajan kuluttua en pystynyt puhumaan kunnolla kun suu meni suppuun, myös nyrkit. En pystynyt avaamaan kumpaakaan kunnolla. Kohtaus kesti n. 20min ennen kuin se alkoi helpottaa. Kohtaus toistui vielä uudestaan n. 1,5h päästä (noin). EI ollut enää niin paha, mutta samaa oireilua. Illalla kotiin tultua luulin etten nukahtaisi helposti kofeinin takia, mutta toisin oli. Tosin pidin itseäni hereillä että sain kofeinipitoisuutta veressä alemmas ettei tulisi mitään komplikaatioita.

terv. 17v viisaampi nuorimies

en suosittele hirveitä määriä juomaan hetkellisesti, pitkällä aikavälillä ei pitäisi pahemmin tuntua.
 
G
En ymmärrä miksi jotkut ihmiset ovat niin skeptisiä tämän kofeiinimyrkytys-asian suhteen, itse olen nyt 19-vuotias ja noin puolitoista vuotta takaperin oli tapanani kitata päivässä monta kuppia kahvia.

Joskus ehkä 12-14 vuotiaana aloitin säännöllisen kahvin juonnin ja join siis monta vuotta putkeen päivittäin kahvia. Sitten tosiaan muutamana iltana tuolloin 2009 syksyllä kun olin juonut ehkä kahdeksaisen kuppia päivässä alkoi tulla paniikkikohtauksen oireita kunnes sitten muutaman kerran pääsi paniikkikohtaus laukeamaankin ihan kunnolla. Niinä hetkinä tuntui että kuolen, vähintään siltä että olin tulossa hulluksi. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja edes omassa sängyssä yksin peiton alla ei ollut hyvä olla. Ihmispelko oli jotain mitä ei voi mihinkään verrata, se oli jotain suunnatonta. Musiikin kuuntelu auttoi jonkun verran ja ajan mittaan menivät kohtaukset ohi.

En tietenkään heti ollut perillä mistä kohtaukset johtuivat ja olin ihan kauhuissani kun ei ollut ennen semmoisia tullut. Kahvia en osannut edes epäillä. Sittenpä päätin etsiä täältä netistä tietoa ja googlasin tuosta, löysin jonkun artikkelin suomi24:sta jonka tämä qmies oli kirjoittanut ja oireet vastasivat täydellisesti tätä hänen kuvailemaa kofeiinimyrkytystään. Päätin sitten testata jättää kofeiinin käytön ja katsoa josko oireet helpottaisivat ja helpottivathan ne. Ei ole samanlaisia kohtauksia sen jälkeen tullut, tosin silloin jos olen jotain coca-colaa sattunut juomaan niin saattanut alkaa sydän tykyttämään, olenkin siis yrittänyt olla kokonaan käyttämättä kofeiinipitoisia juomia eikä mitään oireita ole tullut jos en ole kofeiiniin koskenut.

Luulen että tuo liiallinen kahvinjuonti aiheutti mulle jonkinlaisen kofeiiniallergian ja nykyään en siis ole kykeneväinen sitä juomaan, ollenkaan.
Mua ei kiinnosta jos joku ei tätä mun tarinaani suostu todesta ottamaan, mutta uskon että se voi auttaa samassa tilanteessa olevia.
Monethan kärsivät paniikkihäiriöistä ja syövät niihin lääkeitä, samalla juovat monet kupit päivässä kahvia eivätkä osaa epäillä että se kahvi niitä aiheuttaisi. On varmasti muitakin aiheuttajia mutta minulla se oli tuo. Ja kohtaukset olivat yhtä helvettiä, kirjaimellisesti.
 
Pelästynyt sisko
Eilen illalla puoli yhdeltätoista lähdin viemään siskoani keskussairaalaan edellä mainittujen oireiden vuoksi. Täydet paniikkihäiriön oireet ja lisäksi raajojen puutumista. Siskoni juo varmasti 10 kuppia kahvia päivässä. Paniikkihäiriön takia määrättiin rauhoittavaa, just joo, nappii naamaan ja kotiin valittamaan vaan, on Suomen meininki.
Sairaalassa yht'äkkiä sanoin siskolleni hänen runsaasta kahvin juonnista ja käskin vähentää ja tarkkailla sitä. Siellä sairaalassa, kun siskosta otettiin sydänfilmi ja häneen kytkettiin siis johdot gines, niin itku oli liki............ Nyt kotiin päästyäni googlasin kofeiini yliannostuksen ja olen sata varma ettei siskoni tarvitse mielialalääkkeitä vaan hallitun kahvin juonnin vähentämisen.
Milloinkohan kofeiini listataan huumeeksi, rupesinpa ajattelemaan, että syytä vissiin ois! Veroeurojen väärinkäyttöä joutua sairaalaan tutkittavaksi, kun douppaa itsensä täyteen kofeiinia!
 
taurine
Hallittu kofeiinin vähentäminen on tarpeen tuossa tilanteessa.

2005 join 1-2 litraa energiajuomia päivässä että tuntisin oloni edes normaaliksi väsymyksen sijasta ja loppuvuodesta alko nuo masennus ym oireet kun nukkuminen oli huonoa. Lopetin kerralla energiajuomat, kahvin ja kaiken käytön missä oli kofeiinia (myös cola jne) ja tuli rankat vieroitusoireet. Ensimmäisenä yönä maanantaina nukuin 12-03 ajan ja heräsin tuon kolmen tunnin aikana kolmesti rinnan puristuksiin, ahdistustiloihin, tykytykseen ja painajaisiin. Seuraavana yönä menin nukkumaan 03 että nukkuisi aamuun mutta viimeinen herätys oli jo 06 ja samat väliherätykset oli tuonakin aikana. Oireet jatkuivat koko viikon ja väistämättä usein heräsi tilanteeseen että tuleeko nyt lähtö. Viikonlopulla sunnuntaina nukuin ensimmäisen kerran 6h putkeen ilman rävähtäviä herätyksiä. Kuukauden päästä join colaa mutta en suuria määriä :)

Nykyään tulee ahdistus ja huono olo yhdestä tölkillisestä energiajuomaa, on tullu jätettyä ne kokonaan. Sen sijaan kahvi itsessään kupillisena on ollu ihan okei mutta tulee juotua harvoin.
 
"mie"
äskön tossa nojasin rinta seinään päin ja huomasin että sydän hakkaa ihan hulluna ja tärisin niin just muistin että olin joku tuntisitten ottanu kaks ES:ssää niin epäilin tätä ja niinhän se oli...niin ja oon 13v
 

Yhteistyössä