Voiko diabeetikko syödä vesimelonia ja rypäleitä?

  • Viestiketjun aloittaja Ellalla
  • Ensimmäinen viesti
Ellalla
Minulla alettiin seuraamaan sokeriarvoja kun ne olivat hieman koholla.
Niin ja raskaana siis olen. =)
Sain mittarit kotiin ja tuossa äsken mittasin ja aamuarvoni oli 6,8. Sehän on aika korkea, mutta en ole mielestäni eilen syönyt mitään rasvaista tai sokerista. Ainoastaan noita rypäleitä ja melonia olen popsinut joissa voisi olla sitä sokeria.

Osaisiko joku auttaa? Mistä lööytäisin netistä diabeetikolle sopivia ruokavalioita? Googlettamalla tulee miljoona sivua ja niistä en tiedä mikä olii hyvä.
 
vieras
tykkäätkö rahkasta?canderelia makeutusaineeksi ja marjoja sekaan.hyvä välipala .tosin maitotuote saattaa nostaa verensokeria,mutta täytyyhän sitä syödä =) Onnellista odotusta!
 
Ellalla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tykkäätkö rahkasta?canderelia makeutusaineeksi ja marjoja sekaan.hyvä välipala .tosin maitotuote saattaa nostaa verensokeria,mutta täytyyhän sitä syödä =) Onnellista odotusta!
Kyllä, hyvä neuvo tuokin. Kiitos!
 
vieras
Viinirypäleissä on tosi paljon hedelmäsokeria, joten niitä kyllä pitää rajoittaa. Muutenkaan hedelmiä ei saisi syödä kuin pari päivässä. Paljon kasviksia pitäis syödä, hiilareiden määrää rajoittaa, eli mielummin tummaa leipää, tummaa pastaa ja riisiä. Normaali terveellinen ruokavalio, puolet lautasesta kasviksia jne.
 
hei
pyydä neuvolasta "hiilihydratti käsikirja" sellanen pieni vihkonen johon valmiiks laskettu erilaisten ruokien hiilari määrät niin niitä on sitte helpompi vahtia ja näkee suoraan mikä on sellasta jota voi syödä paljon.. rypäleissä tosipaljon hedelmäsokeria ja meloonikin on melko makeaaa.. laktoositon maitojuoma on vähempi hiilareita sisältävä kun maitosokeria poistettu.. rasva on kohta pahempikin kuin selvä sokeri..
 
Hiilihydraatit on se mitä pitää seurata ja erityisesti niiden laatu. Sokerissakin on hiilihydraattia, mutta niin on myös vaaleassa leivässä, jugurtissa, yms.

www.fineli.fi -> täällä on tarkat analyysit mitä jossain ruoka-aineessa on
http://www.keittotaito.com/diabetes.html Ja ihan neuvolasta saat varmasti apua.

 
diabetes myös
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viinirypäleissä on tosi paljon hedelmäsokeria, joten niitä kyllä pitää rajoittaa. Muutenkaan hedelmiä ei saisi syödä kuin pari päivässä. Paljon kasviksia pitäis syödä, hiilareiden määrää rajoittaa, eli mielummin tummaa leipää, tummaa pastaa ja riisiä. Normaali terveellinen ruokavalio, puolet lautasesta kasviksia jne.
Joo, viinirypäleissä on sitä sokeria paljon. Mutta missään nimessä ei ole mitään rajoitetta että vain pari hedelmää saisi päivässä syödä!!!
Minä itse en juuri muuta syökään kun hedelmiä koska mikään muu ei maistu ja sokeriarvot on hyvät niiden avulla.
Banaani on paha sokerin nostattaja myös, mutta oiva apu jos romahtaa sokerit liian alas. Itse syön paljon omenoita koska pitävät insuliini tason tasaisena pitkään ja sisältää paljon kuituja, ja sitä suositellaan diabetikolle.
Ja sehän riippuu minkä ajan päästä napostelusta sinä sen sokerin mittasit.
Eli kun laitoit että aamusokeri oli 6,8 niin oliko se yön jälkeen? Siis ennen kuin olit pistänyt mitään suuhusi.
Sitten kannattaa tarkistaa sitä iltapuolen syömistä jos näin on että mitä silloin söit.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja diabetes myös:
Joo, viinirypäleissä on sitä sokeria paljon. Mutta missään nimessä ei ole mitään rajoitetta että vain pari hedelmää saisi päivässä syödä!!!
Minä itse en juuri muuta syökään kun hedelmiä koska mikään muu ei maistu ja sokeriarvot on hyvät niiden avulla.
Banaani on paha sokerin nostattaja myös, mutta oiva apu jos romahtaa sokerit liian alas. Itse syön paljon omenoita koska pitävät insuliini tason tasaisena pitkään ja sisältää paljon kuituja, ja sitä suositellaan diabetikolle.
Ja sehän riippuu minkä ajan päästä napostelusta sinä sen sokerin mittasit.
Eli kun laitoit että aamusokeri oli 6,8 niin oliko se yön jälkeen? Siis ennen kuin olit pistänyt mitään suuhusi.
Sitten kannattaa tarkistaa sitä iltapuolen syömistä jos näin on että mitä silloin söit.
No kyllä mulle ainakin sanottiin, ettei hedelmiä saa mielin määrin syödä, tuo 2-3 hedelmää päivässä. Tietty jos arvot pysyy hyvinä, niin eihän siinä sitten mitään. Mutta tosiaan ihan perusruokavalio, mulla oli muistaakseni 1800 kaloria. Kovaa rasvaa pitää välttää ja suosia hitaasti verensokeria nostavia, kuitupitoisia ruokia.
 
vieras
Mulla raskausdiabeteksessa oli kotiseurantaa. Huomasin, että hedelmävälipalalla arvot huiteli taivaissa. Db-hoitaja antoi vinkiksi, että samalla aterialla kannattaa ottaa vaikka ruisleipäsiivu, se tasaa sokeria (taijotain). Aika mielenkiintoista, kun toisaalta sit jostain puurosta taas arvot jossain miljuunassa ;)
 
Vesimelonissa ja viinirypäleissä on tosi paljon hedelmäsokeria! Mulle ravintoterapeutti sanoi (ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes vaivana), ettei saa ko hedelmiä syödä paljon kerrallaan. Viinirypäleitä saa syödä noin 10 kpl yhdellä kertaa.

Mä jouduin muutenkin rajottaan hedelmien syöntiä, koska normaalisti syön niitä tosi paljon. Kasviksia saa huoletta syödä niin paljon kun haluaa!
 
Tämä meidän diabeetikko sai sokeriarvonsa kohtalaiseen kuntoon sillä, että rytmitti syömisensä uudelleen.
Kaikkea tuo popsii, mitä ennenkin, mutta vähemmän ja useammin.
Siinä samalla on painokin tippunut parikymmentä kiloa, vaikkei ole edes yrittänyt laihduttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Vesimelonissa ja viinirypäleissä on tosi paljon hedelmäsokeria! Mulle ravintoterapeutti sanoi (ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes vaivana), ettei saa ko hedelmiä syödä paljon kerrallaan. Viinirypäleitä saa syödä noin 10 kpl yhdellä kertaa.

Mä jouduin muutenkin rajottaan hedelmien syöntiä, koska normaalisti syön niitä tosi paljon. Kasviksia saa huoletta syödä niin paljon kun haluaa!
Miksi söi niin paljon aiemmin?
 

Yhteistyössä