Tarvitsen vastauksen (asiallisen) uskonnolliseen pulmaan.

• Viestiketjun aloittaja ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti
ahdistaa
Luin viikonlopun lehden liitteestä, että vanhoillislestadiolaiset uskovat, että vain heidän usko on tie pelastukseen. Nyt mä olen pohtinut, että miten sitten niiden käy, jotka eivät ole koko uskonnosta olleet tietoisia (lestadiolaisuus on perustettu 1800-luvun puolessa välissä). Miten niiden käy, jotka ovat eläneet ennen 1800-luvun puoltaväliä? Entäs ne ihmiset, jotka eivät ole saaneet tietoa tällaisesta uskonnosta, sillä varmasti on maailmassa sellaisia kolkkia mihin lestadiolaisuuden sanoma ei ole levinnyt.
Kuulostaa jotenkin epäreilulta, että joutuu kadotukseen jos ei edes tiedä pelastusmahdollisuudesta?
Selittäkää nyt mulle kuin kuusivuotiaalle, että miten lahkot selittävät tämän ristiriidan?

heh
No mut tuo koskee ihan kaikkia muitakin uskontoja. Ihan sama tiesitkö vai et tästä pikkuhihhuliuskonnosta, niin joudut helvettiin/kadotukseen tms jos et usko. Eli eivät varmaan katsone tossa olevan mitään ristiriitaa =D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
No mut tuo koskee ihan kaikkia muitakin uskontoja. Ihan sama tiesitkö vai et tästä pikkuhihhuliuskonnosta, niin joudut helvettiin/kadotukseen tms jos et usko. Eli eivät varmaan katsone tossa olevan mitään ristiriitaa =D
Eli tärkeintä on usko, vaikka sitten uskoisit kenen jumalaan?

Mä en osaa selittää sitä muuten, kuin että elämä on muutenkin riskien ottamista :LOL:

Jos ylität tien nyt, ajaa rekka sun yli, jos 5s päästä, on kaikki ok.

Jos meet kauppaan nyt, tapaa laste tulevan isän, jos et jäät lapsettomaksi.

Jos käyt baarissa tänään, saat tyrmäystippoja ja HIV:n jos et, elät 95v.

:xmas:

Eli jos mä kuolen ja taivaan porteilla sanotaa, että et pääse sisään, kun et kuulu Matti Nykäs-lahkoon, niin minkäs teet :D :D :D

vieras
Noita samoja uskomuksia on monen monella muullakin uskonnolla/lahkolla, jokainen uskoo vain omaansa uskovien pelastuvan =) Toisilla on jopa lukumäärät tiedossa, mikä on enemmän kuin mitä heitä on vuosien saatossa ollut.

vieras
lestadiolaisuuden mukaista uskoa tunnustavaa joukkoa on ollut aina. suomessa käytetään sanaa lestadiolaisuus sen takia että suomessa sitä lähti levittämään lars leevi lestadius

vieras
Tän asian takia suhtaudun epäillen näihin jotka julistaa vain meidän kautta ja asettavat itse erillaisia tekoja uskon perustaksi, minäkin olen uskovainen mutta minulle riittää aivan tämä mitä evl. tavallinen kirkko opettaa, toki olen joutunut tarkistamaan montaa näkökulmaani ja omaa toimintaani, mutta se on vain vapauttanut olemistani.Toivottavasti ymmärsit. En oikeastaan osaa vastata kysymykseesi , sillä mielestäni mun ei tarvitsekkaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lestadiolaisuuden mukaista uskoa tunnustavaa joukkoa on ollut aina. suomessa käytetään sanaa lestadiolaisuus sen takia että suomessa sitä lähti levittämään lars leevi lestadius
Jaa? Mikäs se sitten maailmalla on?
jossakin päin raamattuahan sanotaan (ei hajuakaan missä)
että se usko kulkeutuu pohjoiseen maanosaan, eli voisi kuvitella että tämä suomi on aika pohjoisessa :D

ap
Tän asian takia suhtaudun epäillen näihin jotka julistaa vain meidän kautta ja asettavat itse erillaisia tekoja uskon perustaksi, minäkin olen uskovainen mutta minulle riittää aivan tämä mitä evl. tavallinen kirkko opettaa, toki olen joutunut tarkistamaan montaa näkökulmaani ja omaa toimintaani, mutta se on vain vapauttanut olemistani.Toivottavasti ymmärsit. En oikeastaan osaa vastata kysymykseesi , sillä mielestäni mun ei tarvitsekkaan.
Ymmärsin pointin. Kiitos.

että se usko kulkeutuu pohjoiseen maanosaan, eli voisi kuvitella että tämä suomi on aika pohjoisessa :D
Mikä se?

Katolisuus, protestantit, ortodoksit??? :D

vieras
Mikä se?

Katolisuus, protestantit, ortodoksit??? :D
Raamatun mukainen usko tietenkin!

Katolisen kirkon historia ulottuu liki kahden tuhannen vuoden taakse alkuseurakunnan aikoihin.

Esim. luterilaisuus on syntynyt jo 1500-luvulla eli noin 300v ennen lestadiolaisuutta.
ja Ortodoksinen kirkko katsoo olevansa sama kirkko, jonka Jeesus ja apostolit perustivat ja joka toimi 300-luvulta lähtien Rooman valtionkirkkona. Valtionkirkossa oli viisi patriarkkaa viidessä kaupungissa: Roomassa, Antiokiassa, Aleksandriassa, Jerusalemissa ja Konstantinopolissa (nykyinen Istanbul).

onhan noita ollu vaikka mitä. Lestadiolaisuus on näitä uususkontoja samaan tyyliin kuin mormonismi ja jehovantodistajat.

fakta
En ala tähän sen enempiä jorinoimaan, mutta sitä tapaa uskoa, miten vl:t uskovat, on ollut kautta aikojen muuallakin maailmassa. Raamatun mukaista uskoa. Tuo nimi "lestadiolaisuus" on tullut myöhemmin LarsLeeviLestadiuksen mukaan.
Ja ns. herätyksenaikoja on ollut "pitkin matkaa" ympäri maapalloa, että ei se suinkaan ole koskaan rajoittunut vain tänne Pohjolaan.

hehe
ap, siis ei. Tärkeintä ei ole ole usko "vaikka uskoisit kenen jumalaan". Olen ATEISTI =D En pidä uskoa mitenkään tärkeänä, mutta tiedän että monille vähän heikommille se on hyvin tärkeä! Ja mullehan se on ihan sama, vaikka joku uskoo hattivatteihin, kunhan pysyy järjissään. Ja varisnkin jos pysyy työkykyisenä ;) Mutta ite oon sitä mieltä, että uskontojen piirissä on niin paljon vallan väärinkäyttöä (niille vahvemmille), että kehotan olemaan varovainen..mitä pienempi lahko sen tiukemmat säännöt ja pienemmät piirit..ja luultavasti sitä helpompaa kaikenlainen hyväksikäyttö.

Mun mielestä ei oo tärkeää mihin uskoo, vaan mitä elämässään tekee. Jos on onnellinen elämässään ja voi toimia yhteiskuntaa auttavasti, niin se riittää. Se on sit ihan sama onko siinä jollekin apuvoimana vaikka hindulaisuus. Tietysti itse kannatan uskontoja, joita ei tulkita ihan kirjaimellisesti..varsinkin niitä vanhempia opuksia ja naisillakin on arvoa. Ja varsinkin se, miten se näkyy nykyään. Esim. Suomessa on hyvin asiat, mutta jonkun toisen uskonnon piirissä Lähi-Idässä ei. Näitä uskontoja taas en meidän "riesaksi" tänne halua, sanokoot muut mitä sanoo. Kaikelle ei oo siis tilausta.

Itse en kaipaa mitään uskontoa, niin toivon että se muiden uskonto minuun vaikuttavissa asioissa on mahdollisimman "harmiton" ja hyvään suuntaan opastava. Esim. kristinuskossa, ja muissakin, nämä käskyt on monesti aika hyviä. "Älä tapa" ym.

Ja joo, oon edelleen sitä mieltä, et jos joku hihhuliuskonto on keksitty vaikkapa tänään, niin he ovat sitä mieltä että vaim heidän hihhulointiin uskomalla voi pelastua..eli ihan sama sit niille muille, muut joutuvat helvettiin tai jotain muuta. Onhan näissä pienissä uskonnoissa yleensä myös sitä mieltä, että jos päätätki uskoa johonkin muuhun niin sulla ei ookkaan enää perhettä ja ystäviä (tiiän vanhoillislestadiolaisista paljon näitä tapauksia). Noita on siis useammassa uskonnossa. Nää seikat kannattaa ottaa huomioon ja jos haluaa uskoa johonkin, niin uskoo sit semmoseen johonki fiksuun..et jos viakka oma tyttö ei haluais uskoa johonkin hattivattiin, niin sit ei tarttis sen tähen välejä katkasta.

Pohdiskelija
Hei!
Ihmisillä on taipumus pyrkiä ymmärtämään ja hallitsemaan kaikkea. Myös jumalasta on helppo tehdä omannäköinen ja omanlainen. Mutta mikä jumala se on? Ihmisen toiveiden ja vihan projektio vain. Itse uskon niin, että jos joku ryhmä uskoo omistavansa jumalan ja kyvyn tuomita muut kadotukseen, he ovat ottaneet käsiinsä sellaista valtaa joka ei ihmiselle kuuluu. Jumala on suurempi kuin ihmisymmärrys ja se, miten hän kutsuu ihmistä & kohtaa&pelastaa ihmisiä on enemmän kuin jonkun porukan käsitys asiasta. Ja mitä Raamattuun tulee, jokainen yhteisö ja jokainen lukija tulkitsee sitä. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Raamatun keskus on Jeesus Kristus, ihmiseksi tullut Jumala. Usko siihen, että hän on kaikkien ihmisten pelastaja, tuo mielestäni mukanaan avoimuuden ja nöyryyden. En voi kuvitella kykeneväni määrittelmään tai rajaamaan Hänen toimintaansa maailmassa. Voin vain kiittäen ottaa vastaan sen rakkauden, mitä Häneltä saan ja koettaa heijastaa sitä eteen päin. Ja rukoilla, että tuo Rakkaus voisi koskettaa kaikkia ihmisiä ja yhdistää meidät uskonnoista ja yhteisöistä riippumatta, ihonväriin ja rotuun katsomatta.

Valoisaa kevättä kaikille!

Tosiasioita
Asiavirhe.

Suomeen lestadiolainen liike levisi Ruotsin Lapista. Tukholmassa opiskellut ruotsalainen pappi Lars Levi Laestadius julisti oppimattomille lappalaisille voimallisesti sanaa 1800-luvun puolivälissä. Hän sai silloin pahasti alkoholisoituneet lappalaiset vähentämään viinan polttoa ja muita huonoja tapoja. Julistus levisi kansan keskuudessa. Siirtyi Suomeen, samaan aikaan kuin muitakin kansanliikkeitä ja herätyksiä syntyi.

Ajan mittaan liike hajosi 19:ään eri ryhmään Pohjoismaissa ja Amerikassa, jonne sen kannattajia siirtyi siirtolaisina. Vanhoillislestadiolaisuus on lestadiolaisuuksista kaikkein suurin ryhmä.

Nykyisessä vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa on lukuisia eroja kun sitä vertaa kansankirkon luterilaisuuteen. Opissa on paljon samoja piirteitä kuin katolilaisessa kirkossa. Lestadiolaisjohtajat ovatkin julkisuudessa antaneet myönteisiä lausuntoja Paavista, hänen ehkäisyn vastaisten näkemystensä takia.

Siis lestadiolaisethan uskovat, että heidän uskontonsa on jatkumoa aatamista ja eevasta asti, että sieltä on usko lähtenyt ja tullut monta "haarautumiskohtaa", jossa muiden usko mennyt väärään, ja heidän haaransa oikeaan. Taas uudelleen haarautunut jne jne, kunnes nykyaikana tullut lestadiolaisuuteen.

Toinen juttu taas on, että näitä haarautumia sattuu olemaan tuhansia (+eikristilliset uskonnot), miten lestadiolaiset ajattelevat, että juuri heillä on se oikea, se on kai vain uskon asia.

Yx pieni kysymys...
Alkuperäinen kirjoittaja fakta:
sitä tapaa uskoa, miten vl:t uskovat, on ollut kautta aikojen muuallakin maailmassa. Raamatun mukaista uskoa.
Raamatun mukaista???
Missä kohtaa Jumala sanoo Raamatussa, että ihmisen täytyy pelastuakseen lisääntyä niin paljon kuin kerkiää ennen kuin nainen siihen menehtyy ??

Yhteistyössä