onko kellekkään tehty suoliston tähystystä?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kannattaa muuten ottaa selvää lääkäriltä että oisko mahdollista päästä siihen kapselikuvaukseen, ainakin siinä tapauksessa jos koko nielu-peräaukko väli pitäisi saada tutkituksi.
Tuolla kapselikuvauksellako sais sitte kaiken kuvattua samalla? Mulle pitäs tehä taas noi tähystykset mutta ilman nukutusta en niihin suostu.. Toi vois olla sit hyvä..

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mulle on myös tehty kumpaakin kautta ja peräpäästä tehty oli huomattavasti helpompi homma kuin yläpäästä. Mulla oli sellainen olo, etten saa henkeä, että tukehdun omaan kuolaani. Peräpäästä tehty ei sattunut, oli vaan hiukan epämiellyttävää.
Suun kautta mullekkin on tehty kolmesti, mut nyt ois siis edessä toinen pää!!!

...
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Nii unohtui laittaa tuohon että tottakai jos on suoli pahasti tulehtunut tai haavainen, niin varmaan sattuu tuo kolonoskopia, mutta kaikkeen tottuu kun usein joutuu...
ilmeisestu tulehdusta on, kun verta on vuotanut jo ties kuinka kauan
Toisaalta mulla lääkäri sanoi kun jännäsin ekaa tähystystä että yksilöllistä se on kuitenkin niin paljon et joillain sattuu terveeseenkin suoleen, ja joillain ei tulehtuneessakaan tunnu milleen. Samalla se kertoi just ton ettei suoli periaattees tunne kipua. Mulla ei ekas tähystykses suolessa ollut yhtään tervettä kohtaa, ja suht kivuttomasti meni, ne kaks pahaa mutkapaikkaa tuntui vähän, ja se kun pitikin yhtäkkii kylkiasennosta kääntyä selälleen, mut muuten ei paha. Ja äkkiä se ohi on, ne litkut vaan ei oo kovin hyvii millä suoli tyhjätään, mut sitruunapastillia kun imeskelee suussa samaan aikaan ni auttaa vähän. Niin ja aina oon saanu pahoinvointitabletit litkun rinnalle. Litkuna aina ollu colonsteril.

...
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kannattaa muuten ottaa selvää lääkäriltä että oisko mahdollista päästä siihen kapselikuvaukseen, ainakin siinä tapauksessa jos koko nielu-peräaukko väli pitäisi saada tutkituksi.
Tuolla kapselikuvauksellako sais sitte kaiken kuvattua samalla? Mulle pitäs tehä taas noi tähystykset mutta ilman nukutusta en niihin suostu.. Toi vois olla sit hyvä..
Juu, se pieni kapseli nielaistaan, ja se kulkee koko ruoansulatussysteemien läpi, ja kuvaa koko aika, joutuu kantaa mukana pientä laitetta, johon kuvatut tallentuu.
Ei kaiketi viel kovin yleises käytössä, mutta jos koko väli pitää tutkia, niin kai se ois turvallisempi kuin nukutus, nukutukseen kun kuitenkin liittyy aina omat riskinsä.

Juu, se pieni kapseli nielaistaan, ja se kulkee koko ruoansulatussysteemien läpi, ja kuvaa koko aika, joutuu kantaa mukana pientä laitetta, johon kuvatut tallentuu.
Ei kaiketi viel kovin yleises käytössä, mutta jos koko väli pitää tutkia, niin kai se ois turvallisempi kuin nukutus, nukutukseen kun kuitenkin liittyy aina omat riskinsä.
Kiitos sulle tiedosta! Tuosta täytyy lekurilta kysästä :)

wb
mun mielest kurjinta oli se edellispäivän suolentyhjennys, colonsteril on pahaa. tutkimus ei varsinaisesti sattunut,oli epämukavaa ja sain rauhoittavaa= rentouttavaa jotta pystyin olemaan. pari tuntii lepäsin ja pääsin kotiin hakijan kanssa. mun suoli oli terve. tehtiin pitkittyneen ripulin takii ja paino oli laskenu.

Kutistunut
Paksusuoli tähystettiin viime kesänä, ja oli elämäni hirvein kokemus :/
Synnytyskin oli pala kakkua tähystyksen rinnalla.. Sattu niin perkuleesti, että meinas taju lähteä, oksukin teki tuloaan useamman kerran.
Onneksi oli ihana hoitaja pitämässä kädestä kiinni ja jutteli mukavia =)

Ja se tyhjennyslitkun juominen oli tuskaa. Miten se voikin olla niin kamalan makuista??

...
Tuolla keskustelupalstalla tais olla siit kapselikuvauksesta enempi tietoa. Ja muutenkin ihan hyödylliset sivut aiheesta.

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Crohnintauti.10.0.html

pompula
Minulle on tehty molemmat tähystykset. Yläkautta tehty ei mitään ongelmia, voisin mennä uudestaankin. Keskityin hengittämään ja annoin yökkäilyjen tulla, ei mitään ongelmaa, eikä tosiaan tarvi olla kun kuusi tuntia syömättä. MUTTA tuolta toista kautta tehty tähystys oli sellanen juttu mihin en toiste mene. Lääkäri ei voinu mennä ihan loppuun asti paksuasuolta niin paljon se sattui. Lääkäri sanoi, että toisilla on paljon mutkikkaampi suoli kuin toisilla ja niissä mutka kohdissa voi kipu tuntua!! Luin tämän viestiketjun ennen kuin kirjoitin ja silmiini pisti eräs asia. Ovatko kaikki muut juoneet 5 litraa jotain tyhjennys nestettä??? Minä join aamulla ja illalla ihan pienet pullolliset sitruunan makuista tyhjennys ainetta ja se siinä. En siis pitänyt tuota tyhjennystä pahana!!!!

Tehtiin juuri 60cm asti paksusuoleen, ei katsottu koko suolta koska tuosta kohtaa alkoi terve osio vaikkakin tulehdusta todnäk on myös ohutsuolessa. Pelkäsin ja pakoilin toimenpidettä mahdollisimman pitkään, joka jälkeepäin tuntui hölmöltä mutta sillä hetkellä ei laisinkaan.. Pahinta oli mielestäni myös se tyhjennys, en saanut koko litkua juotua ja alkoi oksettaa kamalasti plus hirveä jano, mutta onneksi tyhjennys oli kuitenkin onnistunut. Kannattanee syödä jokunen päivä ennen tyhjennystä kevyesti niin tyhjennys onnistunee vähemmälläkin juomamäärällä.. Pelkäsin kipua, kävin yksityisellä ja sain heti suoneen jotain päähän humisuttavaa rauhoittavaa tai kipulääkettä, mitä lie olikaan eikä se tähy tuntunut niin pahalta kuin olin ajatellut vaikka suoli oli pahasti tulehtunut. Aijaijaita siinä vähän sai manailla mutta ei ollut mitään verrattuna esim synnytyskipuun.

vieras
Paksusuolen tähystys tehty jokusen kertaa..ei mitään mukavaa, mutta siedettävissä olevaa, muutaman kerran tähystyksen aikana, jossain suolen mutkassa ilmeisesti, tulee pahin kipu.. Litkua juodessa, juon aina yhen lasin tauotta ja heti päälle hörppy vettä/limsaa..

Juuri käynyt
phosphoralia ei enää saa apteekista. Tammikuusta alkaen haettava reseptillä tai mentävä juomaan terveyskeskuksen vuodeosastolle ja sielä tarkkaillaan yö.
Tullut niin paljon myrkytyksiä kun ei laimenneta tarpeeksi ettei tarvis juoda niin paljoa.
Tulee kuivuminen ja kestää kauan toipua.
Nykyään suositellaan ainoastaan movipreppiä ja colonsteriliä. Coloa juodaan noin 4 litraa ja movia 2 litraa.

vieras
Voi vitsi mitä lässyjä olette! Kuusi vuotta sitten itsellekin tehtiin peräsuoli tutkimus ja ennen sitä tyhjennyslitkua piti juoda monta litraa. Tutkimuksessa vähän nipisti kun lekuri työnteli sitä tutkimus putkea tai miksi sitä kutsutaankaan mutta loppujen lopuksi homma meni ihan rutiinilla joten en ymmärrä teidän valituksianne.

Mun miehelle tehään molemmista päästä säännöllisesti vaikean crohnin taudin takia. Ei oo käyny mielessäkään, että sen vois nukutuksessa tehä. Epämiellyttäväähän se varmaan on, mutta taitava tähystäjä saa kyllä kivut minimiin. Ja jos osaa rentoutua ni ei se niin paha pitäis olla. Vaan eihän sitä mulle ookkaan tehty :D

orvokki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi vitsi mitä lässyjä olette! Kuusi vuotta sitten itsellekin tehtiin peräsuoli tutkimus ja ennen sitä tyhjennyslitkua piti juoda monta litraa. Tutkimuksessa vähän nipisti kun lekuri työnteli sitä tutkimus putkea tai miksi sitä kutsutaankaan mutta loppujen lopuksi homma meni ihan rutiinilla joten en ymmärrä teidän valituksianne.
tiesitkö, että kokemus voi olla samallkin ihmisellä erilainen eri kerroilla ja muutenkin tuo kipu ym.vaihtelee paljonkin. on aika vaikeaa varmasti arvioida muiden kokemusta eli toisten arvostelu on aika hanurista.sori vaan. itse meinasin pyörtyä tuohon paksunsuolen tähystykseen ja eka kerralla kun tyhjennys olis ollu moviprepillä, en todellakaan saanu alas kahta litraa tuota liuosta. phosporalin sain juotua suurinpiirtein, mutta voi elämä, minkä makuista se oli.

l
mulle tehdään säännöllisesti kolonoskopia, eli alapään kautta tähystys, koska sairastan suolistosairautta. tarkemmin sanottuna chronin tautia.

mulla on keskenään erilaisia kokemuksia tähystä. joskus sattuu paljon, joskus ei juuri lainkaan, eikä sillä ole mitään tekemistä suolen tulehtuneisuuden kanssa.

olen itse tottunut tohon colonsteriliin. ensimmäisiä kertoja juodessani se maistui ihan hirveeltä. niin pahalta etten saanut kaikkea juotua. nykyään en maista siinä litkussa enää sitä samaa pahaa makua, eli juominen käy helposti kun mulle ei oo tullu pahoinvointiakaan siitä.

Yhteistyössä