Paljonko maksatte asuntolainaa kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja omasta asunnosta haaveileva
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja omasta asunnosta haaveileva :
Mikä on maksuaika?
Kannattaako ottaa pidempää kuin esim.15 vuotta?
meillä 30v ja 890e/kk maksetaan,eka vaan korkoja ja sitten myöhemmin erä 1200e : ) ja normisti pärjätään,lainaa 160000e
hui...meillä edes korko+lyhennys ei ole noin paljoa...
aijaaa....me halutaan kummiski joskus tää omaksikin ja ei paljo vähempää viitti maksella ja mä just jään äippälomalle ja miehellä ihan normi tulot ei isot todellakaan ;)
Joo..tiedän senkin. Tuntuu vaan niin suurelta tuo summa.. meillä ei tosin noin paljo ole koskaan ollutkaan, tasan puolet tuosta alunperin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
mies on ruvennut puhumaan asunnon/talon ostamisesta..
jos meinattais 200 000e laina ottaa (jolla tosin saa kerrostalokolmion täältä) niin aika pirun pitkä laina aika tulis...pystyttäis pistää asumiskustannuksiin mun palkka ,1500e

toinen mitä ollaan mietitty niin olis muutto hkistä muualle,raisiossa olis tuttuja :whistle:

paljon teillä sitten on asuntolainaa?
ja kertokaa että mitä maksaa oikeesti ja missä
Raisio on risteys.
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja omasta asunnosta haaveileva :
Mikä on maksuaika?
Kannattaako ottaa pidempää kuin esim.15 vuotta?
meillä 30v ja 890e/kk maksetaan,eka vaan korkoja ja sitten myöhemmin erä 1200e : ) ja normisti pärjätään,lainaa 160000e
hui...meillä edes korko+lyhennys ei ole noin paljoa...
siis tä? paljon vai?

minä maksan yksineläjänä (kaksi alaikäistä lasta) asumisoikeusasunnosta korko - laina- vuokra - kuluineen YKSIN 850 e. (Saman maksaisin pelkästä vuokra-asumisestakin) mut kahdestaanhan toi 1200e ei ole suurikaan menoerä!

kannattais varmaan pariutua, saatais hieno kämppä yhdessä kun molemmat satsais ton 850e!! däm!
 
Kuukaudessa maksamme lainaa 1 252 ? (sis. lyhennyksen ja korot). Lainan alkusaldo on ollut 218 000 ?. Laina-aika on 25 vuotta, tosin tämänhetkisillä koroilla 18 vuotta. Lainan pituus vaihtelee korkotason mukaan.
 
jepujee
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja omasta asunnosta haaveileva :
Mikä on maksuaika?
Kannattaako ottaa pidempää kuin esim.15 vuotta?
meillä 30v ja 890e/kk maksetaan,eka vaan korkoja ja sitten myöhemmin erä 1200e : ) ja normisti pärjätään,lainaa 160000e
hui...meillä edes korko+lyhennys ei ole noin paljoa...
siis tä? paljon vai?

minä maksan yksineläjänä (kaksi alaikäistä lasta) asumisoikeusasunnosta korko - laina- vuokra - kuluineen YKSIN 850 e. (Saman maksaisin pelkästä vuokra-asumisestakin) mut kahdestaanhan toi 1200e ei ole suurikaan menoerä!

kannattais varmaan pariutua, saatais hieno kämppä yhdessä kun molemmat satsais ton 850e!! däm!
olen ihan samaa mieltä,EI oo iso erä tää meijän laina kyllä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja omasta asunnosta haaveileva :
Mikä on maksuaika?
Kannattaako ottaa pidempää kuin esim.15 vuotta?
meillä 30v ja 890e/kk maksetaan,eka vaan korkoja ja sitten myöhemmin erä 1200e : ) ja normisti pärjätään,lainaa 160000e
hui...meillä edes korko+lyhennys ei ole noin paljoa...
siis tä? paljon vai?

minä maksan yksineläjänä (kaksi alaikäistä lasta) asumisoikeusasunnosta korko - laina- vuokra - kuluineen YKSIN 850 e. (Saman maksaisin pelkästä vuokra-asumisestakin) mut kahdestaanhan toi 1200e ei ole suurikaan menoerä!

kannattais varmaan pariutua, saatais hieno kämppä yhdessä kun molemmat satsais ton 850e!! däm!
No mulle jää palkasta käteen n. 1300e/kk, siitä lasten hoitomaksut 443e. Jää n. 850e, siitä sähkö, vesi, kaikki muu. Miehen tilistä maksetaan asuntolaina, autolaina, remonttilaina, opintolaina. Joten ihan en heti lähtisi tuollaista lainaa kuukaudessa lyhentämään. Mutta vastaavasti ei sitten tarvitse venyttää senttiä kaupassa tms. Ei tietysti tarvitse sinunkaan.

Pariudu ihmeessä! Ja meillä tosiaan laskut maksetaan sitä mukaa kuin ne tulevat, ei ole "sinun ja minun rahoja", vaan eräpäivän mukaan mennään. Muihin kuin asuntolainaan menee n. 600e/kk vielä pari vuotta, sittenhän tuon lainan äkkiä maksaa pois :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujee:
Alkuperäinen kirjoittaja omasta asunnosta haaveileva :
Mikä on maksuaika?
Kannattaako ottaa pidempää kuin esim.15 vuotta?
meillä 30v ja 890e/kk maksetaan,eka vaan korkoja ja sitten myöhemmin erä 1200e : ) ja normisti pärjätään,lainaa 160000e
hui...meillä edes korko+lyhennys ei ole noin paljoa...
siis tä? paljon vai?

minä maksan yksineläjänä (kaksi alaikäistä lasta) asumisoikeusasunnosta korko - laina- vuokra - kuluineen YKSIN 850 e. (Saman maksaisin pelkästä vuokra-asumisestakin) mut kahdestaanhan toi 1200e ei ole suurikaan menoerä!

kannattais varmaan pariutua, saatais hieno kämppä yhdessä kun molemmat satsais ton 850e!! däm!
olen ihan samaa mieltä,EI oo iso erä tää meijän laina kyllä ;)
Juu, ei oo ei. Kaikki on suhteellista. Korkona vain vajaa 900e on aika huima, sitä tässä yritän sisäistää..mutta kiva jos se teille on ok =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin täällä:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
mies on ruvennut puhumaan asunnon/talon ostamisesta..
jos meinattais 200 000e laina ottaa (jolla tosin saa kerrostalokolmion täältä) niin aika pirun pitkä laina aika tulis...pystyttäis pistää asumiskustannuksiin mun palkka ,1500e

toinen mitä ollaan mietitty niin olis muutto hkistä muualle,raisiossa olis tuttuja :whistle:

paljon teillä sitten on asuntolainaa?
ja kertokaa että mitä maksaa oikeesti ja missä
meillä kk-lyhennykset 1000 ?/kk. Meidän rivariasunto (neliö) maksoi kolmisen vuotta sitten n. 160 000 ? ja lainaa tähän otimme n. 100 00 ?. Jos vaan molemmat saamme olla työssä, ei ongelmia pitäisi tulla. Nyt ainakin, kun korot on alhaalla ja molemmat ihan ok palkkaisissa hommissa, tuntuu että rahaa jää käyttöön enemmän.. Itse palasin juuri hoitovapaalta töihin ja ihana tunne, kun on "omaa rahaa" siis itse tienattua :) Tilanne tietysti eri, jos pitempään toinen joutuis "pakosti" olemaan pois töistä esim. työttömyyden vuoksi.
sitten kun menen töihin niin meidän yhteiset tulot on jotain 4100e
:/
sillä luulis jotain koloa lyhentävän.

mies saa luottotiedot parin vuoden päästä takasin ja autokin on kohta maksettu pois,samoin opintolainat ja kulutusluotot.
nyt maksetaan vuokraa 650e ja kun nuo muut ylimääräset laskut olis poissa niin turhaan me vuokralla asuttais.

onko kukaan joutunut hakemaan sitä erityislupaa lainaa varten?
mietin vaan että mitenhän ne pankissa suhtautuu jos miehellä on tuloja muttei luottotietoja,ja multa löytyy luottotiedot mutta tulot on puolet pienemmät.
 
mulla
on noin 89000 laina ja varmaan se 30v laina-aika.. maksan n.500? kuussa... muuta mahdollisuutta ei ole kun yksin maksan.. tai olis kai myydä talo, mut en halua luovuttaa ennen kun pakko on... vaikka ex pääsi kuin koira veräjästä niin mä en halua
 
Sovittu laina-aika on 20, tavoite maksaa alle 15 vuodessa. Nykyisistä nettotuloistani lainanhoitokulut (lyhennys, korot ja vakuutus) vie noin 32%. Kun päälle laskee elämisen ja ison omakotitalon hoitokulut remontteineen, niin se on ihan riittävää.

Pitkissä lainoissa tuo korkojen määrä on niin törkeä, ettei silloin aikanakaan omakotitaloa kannata ostaa, jos 25-30vuoden laina on pakko ottaa. Kun kuitenkin niiden remonttien määrä alkaa ajan kuluttua kasvaa, joten on mukava maksaa mielummin laina nopeammin pois, kuin maksaa vanhaa lainaa ja uutta remppalainaa. Maksut vain kasvavat vuosien varrella siis.
 
vierailija
Hyvä ystäväni otti juuri asuntolainaa 180.000€ 20 vuoden maksuajalla ja hän maksaa lainastaan 850€ kuussa plus yhtiövastiketta 170€, vedestä 20€ ja sähköstä 20€. Hän laski että oma asunto tulee selvästi halvemmaksi kuin asuminen vuokralla saman kokoisessa asunnossa samassa kaupunginosassa. Minusta asumismenot yhteensä, siis lainanhoito plus yhtiövastike plus sähkö ja vesi eivät saisi mennä yli 30% talouden nettotuloista, ettei laina syö elämän muita mahdollisuuksia.
 
Vierailija111
kahdestaanhan toi 1200e ei ole suurikaan menoerä!
No sehän riippuu ihan pariskunnan tuloista! Äly hoi taas. Mä olen tehnyt tuntityöläisenä töitä ja tuntimäärät heitelleet paljon, joskus harvoin täydet tunnit. Ei todellakaan olisi ollut varaa maksaa 1200€/kk asumismenoja!

Meidän lainanlyhennys+korot on kuukaudessa n.650€, laina-aika 25 vuotta. Ei aiota nostaa lyhennystä isommaksi vaikka olenkin nyt kokopäiväisessä työssä. Maksaa vaikka sitten välillä ylimääräisiä lyhennyksiä.
 
vierailija
950 on tällä hetkellö korkoineen. Laina-aika 24. Lyhennyserä katsottiin tuon kokoiseksi, että pärjätään kun on kotihoidon vapaa ym tuloss vielä. Myöhemmin toivottavasti lyhennetään rivakammin.
 
vierailija
25 vuoden laina-ajasta 14,5 vuotta jäljellä. Tällä hetkellä maksetaan 780 e/kk. Alkuvuosina, kun korot olivat korkealla, niin maksua meni yli 1200 e/kk.

Mukava maksaa isosta omakotitalosta pääkaupunkiseudulla näin pientä summaa, kun suurin osa menee vielä omaan pussiin ja jopa tuottaa, kun asunnon arvo on noussut mukavasti. Vuokralla jouduttaisiin maksamaan paljon pienemmästä luukusta huomattavasti enemmän.
 

Yhteistyössä