6 viikon ruokalista on valmis!!

• Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti
Avuton
Nyt se on valmis. Ja hyvältä näyttää!! Kiitokset kaikille osallistuneille! :) Tästä saa sitten jokainen tehdä omat variaationsa ja lisäillä suosikkejaan. 2 kertaa viikossa on jälkiruokaa.

En tiedä miten tää näkyy kun toin suoraan copy-pastella sen excelistä, mutta kokeillaan.

Pvä Ruoka Lisäke Kasvis Jälkiruoka

MA Kanapata Riisi Porkkana-appelsiiniraaste
TI Uunikala Perunat Marjakiisseli
KE Makkarakastike Perunat Tomaatti-sipulisalaatti
TO Lasagne Mozzarellasalaatti
PE Kalakeitto Ruisleipä Vispipuuro
LA Broilerpasta Vihersalaatti
SU Juurespihvit Perunamuusi Kaali-puolukkaraaste

MA Kaalilaatikko Tomaatti, kurkku
TI Kanankoipia riisi-kasvispedillä Marjarahka
KE Nakkistroganoff Perunamuusi Porkkana-omenaraaste
TO Perunasosevuoka Suolakurkkua ja punajuuria
PE Tomaattikeitto Juustoleivät Hedelmä
LA Tonnikalalaatikko Tomaatti-sipulisalaatti
SU Lihapullat Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste

MA Ruokaisa makaronisalaatti Sämpylät Appelsiinikiisseli
TI Broiler-kasvislaatikko Porkkana-ananasraaste
KE Pinaattilätyt Perunamuusi Kukkakaaligratiini
TO Lohipasta Vihersalaatti
PE Jauhelihapihvit Lohkoperunat Kasvislohkot uunissa
LA Kanawok Mansikka-ananastuorepuuro
SU Nakkikeitto Napostelukasviksia

MA Jauhelihakastike Pasta / perunat Porkkanaraaste + raejuusto
TI Kasvissosekeitto Sämpylät Hedelmäsalaatti
KE Maksalaatikko Kaali-puolukkaraaste
TO Hernekeitto Pannari
PE Uuniperunoita ja katkarapukastiketta Isoäidin salaatti (munaa, lehtisalaattia, kurkkua, kerma/etikkavaahtoa)
LA Karjalanpaisti Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste
SU Kanahampurilaiset Lohkoperunat Vihersalaatti

MA Kinkkukiusaus Fetasalaatti
TI Kalapuikot Perunamuusi Katkarapusalaatti
KE Broileria currykastikkeessa Riisi Hedelmä
TO Jauheliha-kasvislaatikko Porkkana-appelsiiniraaste
PE Kasvispasta Suklaakiisseli
LA Uunimakkara/nakit Ranskalaiset perunat Hemapa-kaaliraaste
SU Lohilaatikko Suolakurkkuja

MA Jauheliharisotto Uunitomaatteja
TI Nakkikastike Peruna Vihersalaatti
KE Pinaattikeitto Kananmuna Pannari
TO Tonnikalapasta Porkkanaraaste + raejuusto
PE Pizza Tomaatti-sipuli-mozzarellasalaatti
LA Jauhelihakeitto Sämpylät Marjarahka
SU Broilerkeitto Patonki Napostelukasviksia

VAU =)

Aika hienon oot saanu aikaseks :)

Mut jäin miettii, et suositellaan kalaa olevan kaksi kertaa viikossa... osassa viikoista ei oo. En tiiä, oonko niitä harvoja joka syö minimissään sen kaksi kertaa viikossa kalaa? :whistle:

Avuton
Mä suunnittelin tän monestakin syystä.

* Ahdistun kun yritän kaupassa miettiä mitä syötäisiin (jostain kumman syystä siellä tulee aina mieleen vain ne muutamat perusruoat)
* Jääkaappiin jää homehtumaan tarvikkeita kun tulee ostettua esim. nälkäisenä kaupasta kaikkea turhaa. Kun on ruokalista valmiina, on helppo tehdä kauppalista
* Ei tarvitse käydä kaupassa kuin kerran, pari viikossa (eikä tarvitse miettiä joka päivä että mitä ruokaa tekisi ja mitä ostaisi)
* Tulee vaihtelua ruokapöytään (jotkut varmaan osaa luonnostaan laittaa pari kertaa viikossa kalaa, jne mutta meillä tahtoo ruoat pyöriä kanapasta-jauhelihakastike-makaronilaatikko -akselilla viikosta toiseen)

Eihän tuota listaa tarvitse orjallisesti noudattaa. Jos ei tee mieli broileria currykastikkeessa, niin sen voi vaihtaa johonkin muuhun ruokaan tai mennä vaikka ulos syömään.

Avuton
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
VAU =)

Aika hienon oot saanu aikaseks :)

Mut jäin miettii, et suositellaan kalaa olevan kaksi kertaa viikossa... osassa viikoista ei oo. En tiiä, oonko niitä harvoja joka syö minimissään sen kaksi kertaa viikossa kalaa? :whistle:
Juu siis meillä syödään tällä hetkellä kalaa noin kerran kuussa. Siksi tuo ruokalista onkin hyvä, niin tulee sitten syötyä sit kalaa. Yritin keksiä joka viikolle kaksi kalaruokaa, mutta se ei vaan onnistunut kun en edes tiedä niin montaa... *nolo* Plus että kun on totuttu syömään kerran kuussa kalapuikkoja, niin on ehkä turhan kova shokki alkaa syödä 2 kertaa viikossa kalaa. Niinpä laitoin osalle viikoista 2 kalaruokaa ja osalle vain yhden. Huomasin samalla, että viikosta loppuu helposti päivät kesken jos kahtena päivänä on kalaa ja päivänä tai parina on kevyempi kasvisruoka ja suurin osa mun tekemistä ruoista on jauhelihapohjaisia ja kanaa ja muitakin ruokia pitäisi saada mahtumaan listalle...

Avuton
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei jonain päivänä voi syödä samaa ruokaa, turha joka päiv tehdä eri ruokia
Mä en tykkää syödä samoja ruokia montaa päivää ja sen makukin muuttuu (harva ruoka paranee uudelleen lämmitettäessä). Mulle on jo ehdoton maksimi nyt tuo, että teen päivälliseksi listan mukaan ruoan ja sitten syödään lasten kanssa jämät seuraavana päivänä lounaaksi. Pakkaseen teek kyllä joskus ruokaa, mutta mun mielestä sekin maistuu vähän kummalliselle...

vieras
Sellaista kritiikkiä tulee mieleen, että meillä arkena tehdään nopeita ruokia ja viikonloppuna sitten herkutellaan hienommilla ja työläämmillä ruoilla. Esim. yhtenä viikonloppuna oli la nakkikeitto ja su jauhelihakeitto eikä ne mun mielestä ole viikonlopun ruokia. Paitsi ehkä lasten lounasruokaa. Uskon, että lista auttaa kyllä ateriasuunnittelua, mutta auttamatta tästä tuli kouluruoka mieleen.

Jeps
Hieno lista on ja varmasti siitä on apua! Itse aion kanssa opetella ruokalistan käyttämisen, juuri noista samoista syistä. Hassua muuten, että sait näin paljon negatiivisia kommentteja. Mun mielestä toi on hieno juttu! Kiitos! (laittaisin tähän sen kukkapuskan kuvan jos osaisin)

Avuton
Sellaista kritiikkiä tulee mieleen, että meillä arkena tehdään nopeita ruokia ja viikonloppuna sitten herkutellaan hienommilla ja työläämmillä ruoilla. Esim. yhtenä viikonloppuna oli la nakkikeitto ja su jauhelihakeitto eikä ne mun mielestä ole viikonlopun ruokia. Paitsi ehkä lasten lounasruokaa. Uskon, että lista auttaa kyllä ateriasuunnittelua, mutta auttamatta tästä tuli kouluruoka mieleen.
Päiviähän voi muutella eestaas jos haluaa. Mä katselin tuon vähän sillä silmällä ettei tule liikaa saman tyyppisiä ruokia peräkanaa. Meillä ei viikonloppuisin syödä sen kummemmin kuin arkenakaan, johtuu varmaan siitä kun olen kuitenkin aina kotona. Enemmän meillä on viikonloppuisin menoja ja aikatauluja kuin viikolla. :)

Miksi?
Miksi tännekin pitää ihmisten tulla kritisoimaan ja nälvimään ja mollaamaan toista? Jos ette itse tee ruokalistoja, niin pakkoko sitä on tulla tänne toitottamaan?? Onko tää sitä nykyajan individualismia pahimmillaan: "Kyllä MINÄ saan aina sanoa MINUN mielipiteeni jokaiseen asiaan, ei ole MINUN vikani jos joku siitä loukkaantuu"

Meillä muuten syödään kalaa aniharvoin. Siitä ei kukaan edes oikein tykkää. En ole koskaan syönyt ja ihan terveenä olen pysynyt.

Olen kyllä käsittänyt, että esim. ruokaöljyn käyttökin korvaa sitä kalan syöntiä....

Avuton
entäs se toinen lämmin ateria? vai onko tää niinku päivällinen?
Tää on päivällinen. Teen aina sen verran isomman satsin ruokaa, että syödään lasten kanssa seuraavana päivänä lounaaksi edellispäiväistä.

Minä tein itsekin joskus ruokalistoja,mutta vain viikoksi kerrallaan. Todella hyvä systeemi ja tällä säästää myös ruokarahaa. Paljon helpompaa kuin miettiä joka päivä,että mitähän sitä tänään syötäisiin. =)

Mutta vaikka teillä näin tehdään, niin eihän se tarkoita, että kaikkien muidenkin pitää niin tehdä =) Meillä usein syödään lauantaina jotain nopeaa ja helppoa, koska silloin on siivouspäivä, eikä aikaa väkertää ruoan kimpussa. Ja sunnuntaina tehdään jotain kahdeksi päiväksi riittävää niin, ettei maanantaina tarvitse töiden jälkeen tehdä ruokaa.

Yhteistyössä