Miksi sait selkäsaunan?

  • Viestiketjun aloittaja Ida
  • Ensimmäinen viesti
narsisti isä
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja narsisti isä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joskus, kun en syönyt ruokaa mukisematta, koska se oli paskan makuista. Olin alle kouluikäinen, koska olin seurakunnan lastenleirillä äidin mukana, en siis vielä leiriläisenä, kun se oli keittiöllä. Oikea syy oli vissiin se, että kävin hermoille.

Joskus siksi, että menin ilman kenkiä ulos.

Tai kun söin kyniä, tai kynsiä.

Tai kun sanoin takaisin. Useimmiten siitä, että sanoin takaisin ja yhä silti sanon, eli ei tepsinyt.

En muista yhtä ainutta järkevää syytä, selkään sain useita kertoja, vaikka en laskisi niitä kertoja kun vaan tönäistiin tai heitettiin huoneen poikki tai revittiin. Jälkikäteen äiti luonnehti minua kiltiksi lapseksi.
Samatapaisia syita mullakin ja sä sentään uskis mutta nehän taitaa pahinpia ollakin, toivottavasti et sinä lapsillesi. Minä päätin jo nuorena etten mahdollisia lapsiani koskaan lyö ja on pitänyt.
Ikävä kyllä en ole osannut olla paras äiti pojalleni ensimmäisinä vuosina, vaan sitä on pitänyt opetella ja oivaltaa. On vaikea oppia eroon, kun tulee joku tilanne, mikä on lapsuudesta tuttu.
Hyvä Rukoilijasirkka kun olet kasvattanut itseäsi. Lapsesi tuskin ihan ensimmäisistä vuosista muistaa ja on poika. Sanotaan että muistamattomat asiat, pienenä tapahtuneet tulevat mieleen lasta odottaessa, ahdistavat, masentavat tai vauvan kanssa ollessa.
Muistele vain omia kokemuksiasi niin jaksat olla lapsillesi parempi vanhempi:)
 
wilsson harmaana
Risua tuli, tukkapöllyä, vanhempana nyrkkiäkin. Isä hakkasi yleensä, äiti katsoi vierestä. Isällä oli hullunkiilto silmissä.
Syitä: En tiskannut heti, vaan olisin halunnut katsoa lasten ohjelmat ensin, sauna ei syttynyt eka raapaisulla, erehdyin sanomaan oman mielipiteeni... Siskoni sai selkään mm. syötyään kaikki joulukonvehdit kerralla. Saatiin selkään 2-4krt/kk. Äitiin on tänä päivänä ok välit kummallakin meistä, minä tulen isän kanssa jotenkin toimeen, siskoni ei edes käy isän luona. niin ja nämä kaikki tapahtui 80- luvun lopussa ja 90-luvun alkuvuosina.

Jouduin nielurisaleikkaukseen vuonna -92, silloinkin lähti hiuksia tukoittain päästä, kaikki kyljet mustelmilla jne. Muistan hoitajan kysyneen, olenko saanut selkääni, "ei, kaaduin portaissa.." En edes uskaltanut tunnustaa saaneen edellisenä iltana selkääni kun tulin puoli tuntia myöhässä kotiin kaverin luota. Mitäköhän olisi tapahtunut jos olisin kertonut? Olisiko kukaan uskonut? Sitä kai ajattelin silloin, ettei kukaan usko eikä välitä...

Nykyään olen sujut asian kanssa, mutta vaati muutaman psykologon reissun asian sulattamiseksi. toivottavasti osaisin itse olla parempi vanhempi lapsilleni.
 
narsisti isä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä olen kanssa saanut melkein mistä vaan...ja aika usein...Olin kuulemma kovakalloinen, eikä selkäsaunat edes auttaneet...Yleisin syy tais olla siivous, tai etten siivonnut tarpeeksi nopeasti tms. Jos piti liikaa ääntä etenkin vieraiden aikana tai julkisesti, niin tuli kurinpalautusta jne...kerran isä repi mun paidan rikki, kerran isäpuoli tönäisi liikkuvasta autosta ulos (oli sentään hidastanut vauhtia...), toisen kerran pysäytti auton ja repi autosta ulos. Kerran äiti heitti maton rullalla mun niskaan kun olin sotkenut sen vahingossa ja siivosin silloin siis lattiaa samasta sotkusta. Kerran kun olin pieni lapsi vielä ja olin "vallaton" vieraiden aikana, eli en pysynyt kiltisti paikoillani hiljaa, isä vei mut omaan huoneeseen ja hakkas ovea kiinni vihaisena, eikä ymmärtänyt että sormeni olivat välissä. Tietenkin yksi sormista murtui. Sillä kertaa en tainnut muuta kurinpalautusta saada (kun kerran oli vieraitakin)...

Vanhemmat on molemmat myöntäneet tehneensä virheitä kasvatuksessa.
Isäpuolen kanssa en ole keskustellut asiasta sen jälkeen kun äiti hänestä erosi, enkä tosiaan kaipaa kyseistä henkilöä. Mm. siksi kun täytin 16 naureskeli kaverilleen (alkoholisoitunut keski-ikäinen ällötys) että en ole enää sakkolihaa jne...
Onneksi kaikkea (suurinta osaa) en edes muista...
Itkettää lukea tällaista. Miten olet selvinnyt? Millainen itsetunto ja millaiset suhteet muihin ihmisiin?
Niin itkettää:( Ihan kamalaa kuinka lapsia voidaan kohdella, minä sain vain selkääni ja komeroa.
Paljon voimia kertojalle, toivottavasti saat itsesi kokonaiseksi ja kuntoon.
 
Joskus olin tuhma
ja selkäsaunoja tuli joskus varmaan ihan aiheestakin. Muistan vaan, että paljon mielummin piiskan kävin hakemassa itse ulkoa, kun toinen vaihtoehto olisi ollut nahkaremmi.
 
Lissu
7-vuotiaana "karkasi" kaverin luokse leikkimään kun meidän olisi pitänyt kylään lähteä. Se on ainoa kerta kun äiti on väkivaltaa käyttänyt minuun.
Enpä muuten karannut toista kertaa.
 
harmautuja
Alkuperäinen kirjoittaja narsisti isä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmauduin:
Kun kiusasin sisaruksia (hekin saivat kyllä selkäänsä jos oli vähänkään "aihetta")
Kun läksyt oli tekemättä
Kun oli hukannut kotiavaimet
Kun oli kirjaston kirjat kadoksissa
Kun ei siivonnut huonetta tarpeeksi nopeasti
Kun ei totellut käskyjä tarpeeksi nopeasti
Kun ei halunnut lähteä mukaan jonnekin
Kun rikkoi jotain
Kun koulusta tuli nuhteita
Kun vetkutteli nukkumaanmenosta
Kun kapinoin vanhempieni tahtoa vastaan (mm. päättää itse mitä vaatteita pistän ja mitä en pistä ylleni)
Kun koitin lintsata hampaidenpesusta
Kun leikkasin isän vyön poikki etten enää saisi selkääni

Kun selvisi että olen alkanut napsia lääkekaapista lääkkeitä pahaa oloani helpottaakseni.
Minua on myös vedetty hiuksista, potkittu, mätkitty milloin milläkin, tönitty, ja käytetty henkistä väkivaltaa ja lytistämistä. Koskaan en ole ollut kotiarestissa -vanhempani ilmeisesti toivoivat minun olevan mahdollisimman paljon pois kotoa.

Ja lasten ruumiillinen kuritus oli lailla kielletty jo silloin kun minä synnyin.
Ethän kuitenkaan sinä omillesi anna vaan olet katkaissut kierteen?
Tähän päivään mennessä ei kukaan lapsistani ole saanut selkäänsä, eikä myöskään tukkapöllyä tai luunappeja. Meillä käytetään rangaistuksena jäähyä, ja kun äitillä menee hermo, niin huudan myös paljon jota kyllä pyytelen kovasti anteeksi jälkeenpäin ja koitan selittää miksi pinna paloi.
 
En muista selvästi kuin yhden kerran, mutta sen muistan, että enemmänkin niitä kertoja oli. Ja just niin se meni kuin yleensä ajatellaankin, remmillä paljaalle pyllylle vanhemman polvilla maaten.

Siitä yhdestä kerrasta, jonka muistan:
Serkkutyttö oli kylässä ja me oltiin kylvyssä. Vanhemmat oli sanoneet, että ei saa ottaa kylpyainetta, koska serkulla on siihen aikaan paha maitorupi. No, kekseliäinä tyttöinä me jätettiin kyllä kylpyainepullo rauhaan, mutta sotkettiin veteen shampoota ja saippuaa sun muita vaahtoavia aineita. Se oli viimeinen kerta, kun sain selkääni. Olin kolmannella luokalla koulussa.

Sen olen päättänyt jo vuosia sitten, että jos joskus saan omia lapsia, en koskaan tule lyömään heitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
no mä vakoilin mun äitiäni ja kerroin tiedot sitten naapurille.. siis mun äitini mukaan ja se veteli pitkin seiniä ja hakkas päätä seinään, heitteli riepoi, kisko tukasta pitkin lattiaa... äidillä mielenterveydessä pahasti vikaa. tätä oli 4-12 vuotiaasta,
Aiheen vierestä, kuulostaa skitsofrenialta/psykoosilta? :hug:

Ja kysmykseen vastaus että kyllä on tullut selkäsaunaa otettua..
Syystä jos toisesta, jos itki illalla kun pelotti tai muuta.

Mutta Pahin oli se henkinen selkäsauna kun mulla oli kasvoissa pakkoliikkeitä, kai se oli oire jostain, nii aika pienestä asti, ja pakko-oireisuutta käytöksessä aika rankasti.
No kuitenki, nii jos kasvot nyki nii kaupassa kaikkien eessä se huus mulle et näytän ihan kehitysvammaselta, tai että ihmiset luulee et oon kehitysvammanen, päälle vielä kovaääninen ja suurieleinen imitaatio miltä näytin, olin siis..no en ees muista ehkä5----> vuotta..

En muista kaikkea enkä haluakaan...

Ja kaikki ihmettelee miks muutin pois kotoa 16vuotiaana 100km päähän. Nykyään välit on hyvät äitiin, en halua katkeroitua missään nimessä. Ymmärrän myös mistä äiteen käytös on johtunut vaikken usko etä olisi silti sen hyväksyttävämpää mut eniwei, voimia siskot :hug:
 
Matti vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Ida:
Mietittiin tänään työpaikan kahvihuoneessa. Tuntee, että toiset ovat saaneet kovinkin helposti ja milloi mistäkin ja toiset ei sitten mistään.
Kyllä sain yhden kerran selkääni äidiltäni ollessani jo 15-vuotias. Ripppikoulussa tuli muiden poikien kanssa karattua aina tauolla lähimetsään ja muutaman kerran tuli sitten kokeiltua tupakointia. Tiesin hyvin sen olleen kiellettyä, Vaan samalla tiesin - kuten vanhempanikin - kuinka kaksi vanhempaa sisartani oli jo pitemmän aikaa "salaa polttaneet", en uskonut sen johtavan mihinkään sanktioihin. Sitten ripille pääsyn jälkeen piti ostaa oikein oma aski, kun en sisarteni askeja löytänyt.
Vaan hetihän minä siitä kärähdin ja selkääni sain oikein kunnolla sellaisella koivupiiskalla - koko perheen seuratessa tapahtumaa. Ja piiskauksen jälkeen kun äiti kysyi "vieläkö poltat?" tietysti kielsin mutta kun samalla tuli sanottua että niinhän noi tytötkin polttaa, sain vielä lisää piiskasta.
Tuon selkäsaunan jälkeen olin kyllä katkera, en niinkään äidilleni vaan sisarilleni. He kun pääsivät samasta rikkeestä "kuin koira veräjästä". Nykyisin taitaa tilanne olla hieman käänteinen. Sisareni taitavat olla kateellisia savuttomuudestani - mistä itse taas olen hyvin ONNELLINEN. Viime Jouluna viimeksi tavatessamme ( asumme niin eri puolella Suomea) asia tuli taas tapetille kun satuin kertomaan heille tilaamastani viikon Phuketin matkasta. Ja kun vanhempi sisareni ihmetteli, millä rahalla niitä matkoja ostelen, tuli lohkaistua että sillä samalla jolla he itse tuhoavat omaa terveyttään. Ja siitähän se riemu repesi. Ja myrskyn hieman laannuttua vanhempi sisareni vielä kertoi kuinka hän ei yksinkertaisesti pysty lopettamaan tupakointia, en pystynyt olla velmuilematta että vielähän noita koivuja kasvaa. Oli kyllä hilkulla ettei lööppilehden etusivulla lukenut "Jouluateria päätyi joukkotappeluun"!
 
Enemmänkin henkistä väkivaltaa. Vaan kai olen niin kovapäinen että sen ansaitsen/sin. Kerran tuli käytyä naapurin puutarhassa raakoja omenoita napsimassa. Muistan aika elävästi kun käperryin sängyn ja seinän väliin, läsähti nassuun ja veret seinällä. Mutta oli eka ja vika kerta siitä osoitteesta.
 
XXXXXXXXX
Risua tuli, tukkapöllyä, vanhempana nyrkkiäkin. Isä hakkasi yleensä, äiti katsoi vierestä. Isällä oli hullunkiilto silmissä.
Syitä: En tiskannut heti, vaan olisin halunnut katsoa lasten ohjelmat ensin, sauna ei syttynyt eka raapaisulla, erehdyin sanomaan oman mielipiteeni... Siskoni sai selkään mm. syötyään kaikki joulukonvehdit kerralla. Saatiin selkään 2-4krt/kk. Äitiin on tänä päivänä ok välit kummallakin meistä, minä tulen isän kanssa jotenkin toimeen, siskoni ei edes käy isän luona. niin ja nämä kaikki tapahtui 80- luvun lopussa ja 90-luvun alkuvuosina.

Jouduin nielurisaleikkaukseen vuonna -92, silloinkin lähti hiuksia tukoittain päästä, kaikki kyljet mustelmilla jne. Muistan hoitajan kysyneen, olenko saanut selkääni, "ei, kaaduin portaissa.." En edes uskaltanut tunnustaa saaneen edellisenä iltana selkääni kun tulin puoli tuntia myöhässä kotiin kaverin luota. Mitäköhän olisi tapahtunut jos olisin kertonut? Olisiko kukaan uskonut? Sitä kai ajattelin silloin, ettei kukaan usko eikä välitä...


Eli olit ansainnut selkäsaunan. Jos meidän lapsi myöhästyisi sovitusta kotiintuloajasta niin hän saisi kuukauden kotiarestin ja viikkorahat pois pariksi kuukaudeksi.

Nykyään olen sujut asian kanssa, mutta vaati muutaman psykologon reissun asian sulattamiseksi. toivottavasti osaisin itse olla parempi vanhempi lapsilleni.
Elikä olit täysin ansainnut selkäsaunat. Jos meidän
 
En tosiaan muista. Muistan vain miten sain selkääni, kuka antoi ja millä.

Eli selkäsaunasta ei tainnut olla mitään hyötyä.
 
Käsittämätön määrä pahoinpitelyä ja selkäsaunoja.

Minua ei ole edes hipaistu hermostuksissaan. Tsiisus missä pumpulissa mä olenkaan kasvanut. Mulle ei ole edes kovin monasti korotettu ääntä. Koskaan ei ole haukuttu tai nimitelty.
 
"tappi"
Käsittämätön määrä pahoinpitelyä ja selkäsaunoja.



Totta. Aivan käsittämättömistä syistä ollaan nähtävästi saatu selkäsaunoja. Todennäköisesti saatu myös erittäin kivuliaita. Ei ihme, että voi olla traumoja.

Minun "selkäsaunassani" ei ollut mitään ihmeellistä. Ehkä vähän koomisuutta. Tosiaan silloin perjantaina tuli kännättyä sen kaljan kanssa. Äiskä antoi sitten vähän remmiä sunnuntaina samalla kun kuunteli Kansanradiota, eli sitä valitusohjelmaa.
 
U_3.1
Se on ana siinä ja siinä, mutta paras apa on lyödä halolla päähän ja heittää ulos ilman kenkiä. Siellä kun on yön niin ruppee pysymään sekä akan että pennun turpa kiinni.
 
nolla
Kerran sain nahkaremmistä ja kunnolla, sen jälkeen päätin, että lyön takaisin jos vielä koskevat. Niin ja tämä tuli siitä kun olin myöhässä ruoka ajasta.
Henkistä väkivaltaa ja vähättelyä on sitten ollut senkin edestä. Nyt keski iän kynnyksellä alkaa itsetunto olla vasta kunnossa.
 

Yhteistyössä