Minkälainen ihminen on psykopaatti

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Psykopaatin on hyvä olla: ei omatuntoa, ei pidäkkeitä, ei sosiaalisia paineita. Voi keskittyä olemaan laskelmoiva ja tavoitella omaa etuaan vapautuneesti.
 
Psykppaattejakin voi olla eri asteisia. Täydellinen psykopaatti on täysin ilman omaatuntoa ja täysin kyvytön kehittämään omaatuntoa. Tällaiseen voi olla syynä geenit ( 70% asosiaalisista persoonallisuushäiriöisistä ) eli jos vanhemmilla "osuu oikeat geenit" yhteen niin lapsi saattaa syntyä rajallisin kyvyin tunne-elämään. Harvemmin kukaan kieroon kasvatuksella tekee kovinkaan psykopaattista ihmistä. Toki kasvatuksella voi korostaa tai lieventää näitä piirteitä.. jos lapsella on minkäänlaista omaatuntoa pohjalla olemassa. Mutta tyhjään ei voi edes millään lääkkeellä rakentaa omaatuntoa.
 
Tällaisen lapsen vanhemmat siis voivat olla täysin normaaleja ja jopa empaattisia ihmisiä. Asosiaalisen taaperoikäisen lapsen äidit sairastuvat usein vaikeaan masennukseen lapsen "tempauksien ja täydellisen kurittomuuden vuoksi". Tällaista voi olla pikkueläinten kidutus, toisten lasten kidutus, vanhempiensa puukottaminen tms.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Tällaisen lapsen vanhemmat siis voivat olla täysin normaaleja ja jopa empaattisia ihmisiä. Asosiaalisen taaperoikäisen lapsen äidit sairastuvat usein vaikeaan masennukseen lapsen "tempauksien ja täydellisen kurittomuuden vuoksi". Tällaista voi olla pikkueläinten kidutus, toisten lasten kidutus, vanhempiensa puukottaminen tms.

Siis kauheaa, onko psykopaattius siis synnynnäistä, geeneissä? Tunnetteko / tiedättekö onko tuollaisia lapsia oikeasti olemassa?

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kauheaa, onko psykopaattius siis synnynnäistä, geeneissä? Tunnetteko / tiedättekö onko tuollaisia lapsia oikeasti olemassa?
Totta kai on...

Mutta tunnen vain aikuisen.


Millainen hän on, se aikuinen siis? Mitä tekee? Niin ja eikö kaikki lapset ole viattomia alun alkaen, vai eikö siis?
 
Mun paras ystäväni Wikipedia tiivistää yleensä hyvin yleistajuisesti tämmöiset:
Cleckleyn luettelo psykopatian piirteistä

Pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys
Harhaluulojen ja muiden irrationaalisten ajattelun merkkien puuttuminen
Hermostuneisuuden tai psykoneuroottisten oireiden puuttuminen
Epäluotettavuus
Valheellisuus ja epärehellisyys
Katumuksen ja häpeän puuttuminen
Epäsosiaalinen käyttäytyminen, joka on heikosti motivoitunutta
Huono arvostelukyky ja kyvyttömyys oppia kokemuksista
Patologinen itsekeskeisyys ja kyvyttömyys rakastaa
Yleinen tunneköyhyys
Oivalluskyvyn spesifi puute
Välinpitämättömyys interpersoonallisissa suhteissa
Outo ja luotaantyöntävä käyttäytyminen juopuneena ja joskus muulloinkin
Tekee harvoin itsemurhan
Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta
Elämän suunnitelmattomuus
Robert Hare on laatinut Hervey Cleckleyn kuvauksen pohjalta oman 20-kohtaisen piirreluettelonsa.

Haren 20-kohtainen piirreluettelo

Lipevyys ja pinnallinen viehätysvoima
Vahvalta vaikuttava omanarvontunto
Stimulaation tarve ja taipumus ikävystymiseen
Patologinen valehtelu
Petkuttaminen ja manipulointi
Katumuksen ja syyllisyydentunteen puuttuminen
Tunteiden pinnallisuus
Kovuus ja tunteettomuus, empatian puuttuminen
Loismainen elämäntyyli
Heikko käyttäytymisen kontrolli
Promiskuiteetti (sukupuolinen holtittomuus tai valikoimaton sukupuoliyhteys eri partnerien kanssa)
Varhaiset käyttäytymisongelmat
Realististen pitkän tähtäimen päämäärien puuttuminen
Impulsiivisuus
Vastuuttomuus
Kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestä
Useita lyhytaikaisia avo- tai aviosuhteita
Nuorisorikollisuus
Ehdonalaisen vapauden peruutus
Monipuolinen rikollisuus

Toisin sanoen älykäs ihminen, jolla ei ole tunteita.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Millainen hän on, se aikuinen siis? Mitä tekee? Niin ja eikö kaikki lapset ole viattomia alun alkaen, vai eikö siis?
On vankilassa. :/ Talousrikoksista, hieman yllättäen.

Lapsethan ovat viattomia alunalkaen, mutta kun psykopaattiset piirteet ottavat ylivallan, asia muuttuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
apua, en kai minä ole psyko?
Vaikea uskoa!

Mitä ajattelisit sen jälkeen, jos olisit onnistunut [kenenkään tietämättä ja kiinni jäämättä] esimerkiksi
- kavaltamaan omalle pankkitilille miljoonan jonkun toisen rahoja?
- pettämään miestäsi?
- ajamaan vahingossa tienpentua ylittäneen kissanpennun kuoliaaksi?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
apua, en kai minä ole psyko?
Vaikea uskoa!

Mitä ajattelisit sen jälkeen, jos olisit onnistunut [kenenkään tietämättä ja kiinni jäämättä] esimerkiksi
- kavaltamaan omalle pankkitilille miljoonan jonkun toisen rahoja?
- pettämään miestäsi?
- ajamaan vahingossa tienpentua ylittäneen kissanpennun kuoliaaksi?
Kaksi jälkimmäistä jäisi vaivaamaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
apua, en kai minä ole psyko?
Vaikea uskoa!

Mitä ajattelisit sen jälkeen, jos olisit onnistunut [kenenkään tietämättä ja kiinni jäämättä] esimerkiksi
- kavaltamaan omalle pankkitilille miljoonan jonkun toisen rahoja?
- pettämään miestäsi?
- ajamaan vahingossa tienpentua ylittäneen kissanpennun kuoliaaksi?


No minun ainakin täytyisi tunnustaa tuollaiset asiat, en voisi elää niiden kanssa, siis antaisin miljoonan takaisin, kertoisin petämisestä ja pyytäisin anteeksi, etsisin kissan omistajan jne. Miten sitten oletettu pyskopaatti menettelisi
 
s
ex oli narsisti ja psykopaatti. ei tuntenu minkäänlaista myötätuntoa ketään kohtaan. valehteli asioita, ja koetti vierittää kaiken muiden niskoille. todella huono itse tunto. kertakaikkiaan paska ihminen
 
mona
Mun miehen ex taitaakin olla psykopaatti. Tähän asti oon pitäny vaan äärimmäisen ilkeenä ihmisenä ja mestarillisena selkäänpuukottajana.... Pitääpä marssia sen oven taakse diagnoosi kourassa :D
 

Yhteistyössä