Ruskea vuoto emättimestä ennen kuukautisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo

Vieras
Mikäs nyt on hullusti, kun pyyhkiessä tulee tummaa/ruskeaa eritettä?
Onko se valkovuotoa vai jotain muuta?
Ei haise eikä kutise/kirvele lainkaan..
Kuukautisten pitäisi alkaa 4päivän päästä.

Hei. Minä olen käyttänyt e-pillereitä kahteen, kolmeen otteeseen elämäni aikana (olen 24-vuotias). Tämä siitä syystä, että ellen käytä, temppuilevat kuukautiset pahemman kerran. Ne tulevat miten sattuvat, yleensä liian tiheään ja kestävät aina noin 10 päivää putkeen. Kuukautisvuotojen välissä on ruskeaa vuotoa. Viime syksynä päätin lopettaa pillereiden käytön, sillä kärsin niiden vuoksi hiivasienestä. Ensimmäiset kuukautiset pillereiden jälkeen olivat normaalit, kunnes outoa vuotoa alkoi taas. Nyt olen lokakuun lopun jälkeen vuotanut yleisesti ottaen vain ruskeaa/ruskeanpunaista vuotoa, koko ajan. Välissä on tiettävästi ollut vain yhdet "normaalit" kuukautiset. Nekin tosin ilman kipuja (kärsin "normaalisti" kivuliaista kuukautisista). Jos joku saa tietää "syyn" tähän, olisin erittäin kiitollinen. Lääkärit kun aina vain toteavat sen olevan ikävä haitta, jolle ei ole apukeinoa...sen enempää tutkimatta. Papa-kokeissa ei ole koskaan löytynyt mitään ylimääräistä.

itselläni tapahtui aivan sama tänään aamulla kun kävin vessassa, pyyhin ja kas kummaa ruskeaa hieman tahmeaa mutta pientä vuotoa esiintyi _pyyhkiessä_ jatkunut koko päivän ja kuukautisten pitäisi alkaa näillä näkymin. Turvauduin viime kuussa jälkiehkäisyyn ja kova on stressi odotellessa menkkoja. Toivon että ne alkaisivat mutta ihmetyttää paljon miksi tälläistä vuotoa on, koska ennen ei ole ollut!?

Hei mulla alko joskus yli kuukusi sitten kirvelyä virtsatessa ja virtsaamisen tarve lisääntyi. En olevieläkään uskaltaut kertoa äidille ja nyt kirvelee myös jos ei virtsaisikaan ja minulla on alkanut tulla jotain rusehtavaa vuotoa ja virtsani on hyvin tummaa. kirvelyä on kokoajan varsinkin jos istuu niin että se hinkkaa housihin yms. myös mahani on ollutkipe välillä.. olen neitsyt jotn sukupuolitauti se ei ainakaa voisi olla.. ja tämä on kstänt nyt jo 1½kuukautta eikä ole pahentunut... Mikä se mahtaisi olla auttakaaa pitääkö mennä lääkäriin?! :S

Ilmeisesti sinulle ei ole koskaan ennen ollut virtsatientulehdusta? Minun eka virtsatientulehdus oli juuri tuollainen. Seuraavien tulehdusten oireet olivatkin lievemmät tai sitten huomasin ne aikaisemmin, eivätkä ehtineet kehittyä noin pahoiksi. Virtsatientulehduksessa veri värjää virtsan. Suosittelen menemään pian lääkäriin.

oon 13 vuotta ja menkat ei oo viel alkanu. Valkovuotoo on tullu jo vähän vajaa vuoden. Mulla on ollu aina aika runsas valkovuoto, mutta nyt 3 päivää on tullu aivan ruskeeta, välillä melkein mustaa valovuotoo. Se ei haise millekkään eikä oo runsastunu tai mitään, ainoastaan on vaihtanu väriä. Mulla ei oo paikat kipeenä, ei maha eikä ole ollenkaan kirvelyä. Mikä tää vois olla ? en oo ollu sukupuoliyhteydessä eli olen neitsyt, eikä muutakaan sellaista, joten se ei voi olla mikään sellainen sukupuolitauti. Onko kenelläkään ollut samanlaista ennen ? 3 pv sitten tipuin hevosen selästä ja sain aika kovan täräyksen, heti seuraavana päivänä huomasin tämän, voisiko mitenkään liittyä tippuminen tähän ruskeaan valkovuotoon?

Olen todella huolestunut enkä halua kertoa porukoille tai terkalle tästä, toivon että joku voisi auttaa minua :/

Mun ekat kuukautiset olivat juuri tuollaiset. Tuli jotain ihmeellistä ruskeaa limaa, mitä ei voinut missään määrin sanoa vereksi. Olin itsekin tosi hämilläni ja kerroin asiasta silloin äidilleni, joka tietysti auttoi minua. Jos et halua puhua äidillesi, niin mene käymään koulun terveydenhoitajalla.

Oon 12v tyttö ja mulla ei oo vielä alkanu menkat. Pari päivää sitten alkoi tulla ruskeaa kökkäreistä alapäästä ja ihan pikkasen vertakin on pyyhkiessä tullut ja mahaan on koskenut. Onko minulla menkat? Vuoto on tosi vähäistä, mutta kuitenkin tulee. Voiko päivien myötä veren tulo lisääntyä? Pliis auttakaa, oon ihan tiedoton :(

mulla on ollu pari päivää ruskeaa vuotoa alapäästä olen neitsyt joten ei ole sukupuolitauti ..virtsatessa hieman kirveleee ja valkovuotoa ei ole nyt tullut (yleensä tulee tosi runsaasti) tätä on kestänyt kohta kolme päivää ..enkä halua sanoa äitille enkä todellakaan mennä terkkarillle..kavereillekkaan en kehtaa kertoa .. mitä mun pitäis tehdä? ei ole alkanu menkat mutta voisko se olla se? välillä tulee tosi tumman ruskeaa ja välillä vaaleampaa ja sitten tullee semmosia klimppejä... :S mitä mun pitäää tehä ?? AUTTAKAAA olen muuten pian 14 v.

Mä en ainakaan pysty puhuun äitille mistään vaikeista asioista kuten menkoista. Mulla ei oo toki vielä alkanu menkat, mutta oon suunnitellut kuinka sen kerron. Mulla ei oo merkkejäkään menkoista. Kannattaako stressata etukäteen menkoista? (oon 11 v.)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä en ainakaan pysty puhuun äitille mistään vaikeista asioista kuten menkoista. Mulla ei oo toki vielä alkanu menkat, mutta oon suunnitellut kuinka sen kerron. Mulla ei oo merkkejäkään menkoista. Kannattaako stressata etukäteen menkoista? (oon 11 v.)

Oon itekin 11 v. ja mulla on alkanut menkat noin vuos sitten. Sillon tressasin ihan hirveesti kun valkovuoto alko, koska tiesin, et menkkani alkaa kohta. Kun kerroin siit äiskälle, se sano, että "Vau". En toki tiiä, et miks, mut nyt mä tiiän, et äiskälle voi kertoo kaiken. Joten on täysin turhaa stressata. Äiti on tietoinen näistä asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja joka stressasi:

Oon itekin 11 v. ja mulla on alkanut menkat noin vuos sitten. Sillon tressasin ihan hirveesti kun valkovuoto alko, koska tiesin, et menkkani alkaa kohta. Kun kerroin siit äiskälle, se sano, että "Vau". En toki tiiä, et miks, mut nyt mä tiiän, et äiskälle voi kertoo kaiken. Joten on täysin turhaa stressata. Äiti on tietoinen näistä asioista.

Kiitti! Ihanaa kun joku muukin murehtii samoja asioita kun minä! Muuten tietääkö kukaan mitään sellaisia nettisivuja joilla on tietoa kuukautisista ja muuta teini-ikään liittyvää? Yks on ainakin semmonen: www.beinggirl.fi. Siellä on paljon asiaa teini-iästä, mutta voisitteko kertoa muitakin nettiosoitteita? Kiitos!

Kiitti! Ihanaa kun joku muukin murehtii samoja asioita kun minä! Muuten tietääkö kukaan mitään sellaisia nettisivuja joilla on tietoa kuukautisista ja muuta teini-ikään liittyvää? Yks on ainakin semmonen: www.beinggirl.fi. Siellä on paljon asiaa teini-iästä, mutta voisitteko kertoa muitakin nettiosoitteita? Kiitos!

Mä en kyl tiiä mitään... Olin muuten just kattoos, et ookko vastannu mitään, joten vastaan siks näin pian. Mut pistän tän asian mietintään. Ilmottelen, jos löydän jotain!

Mä en kyl tiiä mitään... Olin muuten just kattoos, et ookko vastannu mitään, joten vastaan siks näin pian. Mut pistän tän asian mietintään. Ilmottelen, jos löydän jotain!

KIITOS KOVASTI JO NÄIN ETUKÄTEEN!

itselläni tapahtui aivan sama tänään aamulla kun kävin vessassa, pyyhin ja kas kummaa ruskeaa hieman tahmeaa mutta pientä vuotoa esiintyi _pyyhkiessä_ jatkunut koko päivän ja kuukautisten pitäisi alkaa näillä näkymin. Turvauduin viime kuussa jälkiehkäisyyn ja kova on stressi odotellessa menkkoja. Toivon että ne alkaisivat mutta ihmetyttää paljon miksi tälläistä vuotoa on, koska ennen ei ole ollut!?

Mulla on ihan sama juttu. Olen 3 käyttänyt jo jälkiehkäisyä ja aina on tullut ensin ruskeaa vuotoa ja sitten kuukautiset vähän normaalia myöhässä. Nyt minulla on sellainen kapseli vasemmassa käsivarressa uusien "vahinkojen" varalle. Kerran on kapselin aikanakin tullut ruskeaa vuotoa, että kai se on ihan normaalia.

Yhteistyössä