Lapsen heijaus (heijaa itseään)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sormi suussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sormi suussa

Vieras
Siinähän se tulikin. Eli "ongelmana" on lapsen heijaaminen. Hän heijaa itseään etenkin suuttuessaan (joskus liittyy kirkuminen ja rääkyminen) ja ujostellessa ja jos ei ole mielekästä tekemistä.

Pojalla on kova uhmaikä (4v). Seuraavassa neuvolassa otan puheeksi tämän mutta nyt tietysti mietityttää mistä tuo voi kertoa ja mitä sille voi tehdä? Lisääntynyt pikkusisaren syntymän myötä. Ei ole enää se pienin mutta ei isoinkaan. Saa hellyyttä ja huomiota mutta liekö kumminkin liian vähän?

MIkään asiantuntija en ole mutta jostain olen kuullut että lapset alkaa keinuttaa itseään jos ei ole tarpeeksi virikkeitä. Mutta vaikea kuvitella että siitä olisi kysymys jos kerran perheessä on sisaruksia ja leikkikavereita.

Ja siis painotan että kuulopuhetta tämä, mustaa valkosella ei ole...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä oon heijannut itteeni, mutta tehnyt sitä kun on vaikea saada unta..ja teen sitä joskus vieläkin.. :D

No joskus liittyy nukahtamiseenkin. Itse heijasin poikaa unten maille ihan vauvana ja pyllystä "hytkyttäen" vähän myöhemmin. Sitten poika alkoi itse tekemään heijausta unille mentäessä. Mutta tuo heijaus päiväaikaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä oon heijannut itteeni, mutta tehnyt sitä kun on vaikea saada unta..ja teen sitä joskus vieläkin.. :D

Minä myös pienempänä, nykyään tyydyn vaan heiluttelemaan jalkojani :D Tyttöni on perinyt minulta tuon heilumisen nukkumaan mennessä, enkä siinä mitään pahaa näe. Mutta tämä nyt taitaa olla ihan eritilanne kuin ap:llä.

Niin ja pitää lisätä että saattaa "paukuttaa" itseään sohvan selkänojaan. Siis istuu ja paukuttaa taaksepäin. Välillä tosin nauraen kun tietää että pyydetään lopettamaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja pitää lisätä että saattaa "paukuttaa" itseään sohvan selkänojaan. Siis istuu ja paukuttaa taaksepäin. Välillä tosin nauraen kun tietää että pyydetään lopettamaan

mun 1v poika tekee myös tuota, syöttötuolissa aina rupee tekee tota :o heijjaa itseään oikeen rajustikin niin että mun tekee ihan pahaa, aluksi se oli jotenkin tosi hassua, mut nyt mua on ruvennu ihmetyttää kun näyttää niin rajulta :| hänellä itsellään on ainakin tosi hauskaa...

Autismiin liittyy heijaus, mut ku poika yhtäkkiä alkanu sitä tekee ni ei se varmaan selitä. Ja mypös se kuten eräs jo sanoiki, et jos ei huomioida tai ei ole virikkeitä, kaipaa hellyyttä ja syliä eikä saa sitä nii voi hakea turvaa ja lohtua heijaamalla itseään. Toisaalta, on varmaanki vainjoku ohimenevä vaihe, tuon ikäiset kun keksii kaikennäköisiä vinkeitä. Mutta kannattaa tosiaan neuvolasta vielä kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:

mun 1v poika tekee myös tuota, syöttötuolissa aina rupee tekee tota :o heijjaa itseään oikeen rajustikin niin että mun tekee ihan pahaa, aluksi se oli jotenkin tosi hassua, mut nyt mua on ruvennu ihmetyttää kun näyttää niin rajulta :| hänellä itsellään on ainakin tosi hauskaa...

Lastenkulttuurin luennolla puhuttiin aika vasta tällasesta(kin toiminnasta) kun käsiteltiin erilaisia leikkimisen muotoja. Puhutaan Ilinx-leikeistä joissa ei nähtävästi ole mitään "järkeä" mutta joissa lapset tavoittelevat vaikka huimausta pyörimällä, hyppimällä, sanalla sanoen riehumalla tai vaikka tuolleen et yksinkertaisesti heittäytyy jotakin vasten :D Yksinkertaista mutta erittäin hauskaa, ainakin lasten mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:

Lastenkulttuurin luennolla puhuttiin aika vasta tällasesta(kin toiminnasta) kun käsiteltiin erilaisia leikkimisen muotoja. Puhutaan Ilinx-leikeistä joissa ei nähtävästi ole mitään "järkeä" mutta joissa lapset tavoittelevat vaikka huimausta pyörimällä, hyppimällä, sanalla sanoen riehumalla tai vaikka tuolleen et yksinkertaisesti heittäytyy jotakin vasten :D Yksinkertaista mutta erittäin hauskaa, ainakin lasten mielestä.

:D eli on normaalia, luulis menevän pää aivan sekaisin. ite en kykenis moiseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Autismiin liittyy heijaus, mut ku poika yhtäkkiä alkanu sitä tekee ni ei se varmaan selitä. Ja mypös se kuten eräs jo sanoiki, et jos ei huomioida tai ei ole virikkeitä, kaipaa hellyyttä ja syliä eikä saa sitä nii voi hakea turvaa ja lohtua heijaamalla itseään. Toisaalta, on varmaanki vainjoku ohimenevä vaihe, tuon ikäiset kun keksii kaikennäköisiä vinkeitä. Mutta kannattaa tosiaan neuvolasta vielä kysellä.

On tätä ollut aikaisemmin mutta nyt tuon uhman kasvaessa, lisääntynyt roimasti.

jospa lapsi hakee turvaa ja lohtua heijjauksella. Jos lapsi on rauhoitettu nukkumaankiin heijjaamisella niin ehkäpä heijjaaminen tuntuu muissakin tilanteissa turvalliselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:

:D eli on normaalia, luulis menevän pää aivan sekaisin. ite en kykenis moiseen :D

no tota pyörimistä kyllä harrastetaan ja kävellään sitten päin seiniä kikattaen :O

Alkuperäinen kirjoittaja plop:
jospa lapsi hakee turvaa ja lohtua heijjauksella. Jos lapsi on rauhoitettu nukkumaankiin heijjaamisella niin ehkäpä heijjaaminen tuntuu muissakin tilanteissa turvalliselta.

voiskohan se olla sitä? Epävarmoissa tilanteissa (vieraat ihmiset) esiintyy ja varsinkin suuttuessa ja hermostuessa. Silläkö sitten "käsittelee" oloaan

Muuten, tuli mieleen että liittyykö tähän 4 ikävuoteen mieletön tarkkuus asioista? Tyyny pitää olla just eikä melkein oikeassa asennossa. Kädet pitää olla puhtaat jne.

Lastenkotilapset heijaavat itseään (kehitysmaissa), jos eivät ole saaneet riittävästi sylihoitoa ja turvallisuutta aikuiselta hoitajalta. Siis kun ovat laiminlyötyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi tieto:
Lastenkotilapset heijaavat itseään (kehitysmaissa), jos eivät ole saaneet riittävästi sylihoitoa ja turvallisuutta aikuiselta hoitajalta. Siis kun ovat laiminlyötyjä.

No en usko että tuo poika olisi laiminlyöty kumminkaan :)

Yhteistyössä