Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Voitko kertoa vähän työstäsi? Ei ole varmaan mun juttu, mutta ihan yleisesti kiinnostaa...
Mä määrittelen, suunnittelen, toteutan, testaan ja ylläpidän sairaaloiden tietojärjestelmiä. Työ on pääasiassa varsin itsenäistä, mutta asiakkaiden kanssa pitää tietysti olla välillä tekemisissä... muutenhan en tietäisi, millaisen järjestelmän he haluavat =)
Yleensä homma lähtee siitä, että joku sairaala haluaa uuden tietojärjestelmän tarpeeseen X. Alkuvaiheessa olen paljon tekemisissä asiakkaan kanssa ja yhdessä mietitään, mitä sen järjestelmän pitäisi tehdä. Käyn paikan päällä katsomassa, miten tällä hetkellä kyseisessä toimipisteessä toimitaan, mitkä ovat toiminnan "pullonkaulat", mitä he haluaisivat toiminnassaan muuttaa jne. Tätä määrittelyvaihetta siis tehdään hyvin pitkälti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja vaiheen tuloksena syntyy dokumentteja, joiden perusteella voin lähteä suunnittelemaan uutta järjestelmää. Tässä suunnitteluvaiheessakin olen yhteydessä asiakkaaseen, esitän tarkentavia kysymyksiä sekä ehdotuksia. Tästäkin vaiheesta syntyy dokumentti, jonka perusteella voin lähteä toteuttamaan uutta järjestelmää. Toteutusvaihe onkin sitten se työn yksinäisin osa eli ohjelmakoodia nysvään tietokoneeni ääressä. Aika ajoin toimitan asiakkaalle ohjelmasta version, jolla he voivat testata toimintoja ja antaa palautetta, jos haluavatkin jonkun kohdan toimivan toisin. Kun järjestelmä on kutakuinkin valmis ja olen sen ensin itse testannut siten, ettei se nyt ainakaan mihinkään ohjelmavirheeseen kaadu, asiakas testaa loput. Kun järjestelmä on testattu, alkaa käyttäjien koulutus. Yleensä koulutan nk pääkäyttäjät ja he taas kouluttavat hoitajat, lääkärit ja osastonsihteerit. Sen jälkeen ohjelma otetaan käyttöön ja jos jotain ongelmia ilmenee, korjaan ne. Ylläpito sisältää mm sellaisten väärin tallennettujen potilastietojen korjausta, joita käyttäjät itse eivät pysty korjaamaan. Koska käytön aikana syntyy aina uusia tarpeita järjestelmälle, alkaa versiokehitys eli tavallaan sama ruljanssi alusta, mutta pienemmässä mittakaavassa ts ei tehdä koko järjestelmää alusta alkaen uusiksi vaan lisätään siihen vain uusia piirteitä.