Milloin madottaa kissanpentu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ostettiin juuri kissanpentu, ikää 13 vkoa, mutta ei kertaakaan madotettu. Annanko matolääkkeen nyt kuitenkin? Ja onko se niin että 2 viikon välein madotus nyt aluksi, ja kuinka pitkään? Meillä toinen kissa on jo aikuinen niin en yhtään muista miten pentua pitikään madottaa...

Jos pentua ei viel oo kertaakaa madotettu nii luulisin riittävän ku madottaa nyt ja sit kahden viikon päästä uudestaan. Paitsi jos on matoja nii sit varmaan useemmin.

Matolääke pitäisi kyllä antaa jo paljon aiemmin,koska pienet pennut on todella herkkiä niille syntyessään (siis pöpöille) Olikohan se jopa niin että heti tai 1-2 viikon päästä viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Matolääke pitäisi kyllä antaa jo paljon aiemmin,koska pienet pennut on todella herkkiä niille syntyessään (siis pöpöille) Olikohan se jpoa niin että heti tai 1-2 viikon päästä viimeistään.
niihän se pitäis mut on ehken hankalaa enää jos pentu on jo 13 viikkoo ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Piia-:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Matolääke pitäisi kyllä antaa jo paljon aiemmin,koska pienet pennut on todella herkkiä niille syntyessään (siis pöpöille) Olikohan se jpoa niin että heti tai 1-2 viikon päästä viimeistään.
niihän se pitäis mut on ehken hankalaa enää jos pentu on jo 13 viikkoo ;)

Hups :whistle: Lukihäiriö iski taas :D En huomannut että se on vasta tullut teille. Matolääkettä kipin kapin ostamaan :p

Annat matolääkkeen nyt ja sitten kahden viikon jälkeen uudelleen. Ja sille aikuiselle samaan aikaan. Jos pentu on hyväkuntoinen eikä madoista ole havaintoja niin menee kyllä ihan niin. Pentua ei varmaan ole myöskään vielä rokotettu? Ennen rokotuksiakin sitten aina matokuuri.

Ok, kiitos vastauksista. Mulla onkin tuolla jo matolääke eli annankin jo heti tänään. Kun hain kissanpennun ja kyselin madotuksista, niin mulle vaan sanottiin että ei ole annettu koska emo on madotettu ja pentu saanut sitten kuulemma emon maidosta sen??? Niin siis ja pitääkö tuo meidän isompi kissakin nyt samalla madottaa, vaikka se on keväällä madotettu?

Minä madotan meidän koko eläinlauman (2 koiraa ja 1 kissa) samaan aikaan, koska kyllä ne madot voivat siirtyä eläimestä toiseen.

Madota heti se kissa ja isommalle kissalle samalla matokuuri. Sen jälkeen seuraava madotus, kun viet rokotuksiin. Kissa on jo 13 viikkoinen niin sen rokotusajan voisi varata hetimiten. Siitä n. kk päästä vielä uusi rokotus ja sen jälkeen vuoden päästä. Aikuisella rokotukset kahden vuoden välein.

Madotan yleensä kaksi kertaa vuodessa. Nyt kesän ajan olen madottanut meidän katraan jo kahteen kertaan. Ihan vaan varmuuden vuoksi, kun tuo kissakin saa olla ulkosalla. Matolääkettä on myös hyvä vaihdella, ettei kehity sille resistenttiä kantaa.

Kissanpennut eivät myöskään saa mitään matosuojaa emon maidosta vaan ne olisi tullut mahdottaa jo ihan pienestä pitäen. Mutta siitä on turha nyt murehtia :)

Hei!

Ystäväni hankki kissanpennun lehti-ilmoituksen luettuaan. Naishenkilö, joka pennun toi, väitti sen olevan kymmenviikkoinen. Ystäväni epäili. Kisu oli pienikokoinen ja suorastaan nälissään! Paino oli 700-800 grammaa. Nyt 13-viikkoisena painaa noin kilon. On pirteä ja toimelias ja kasvaa kyllä, mutta hitaasti. Syö pennuille tarkoitettua kuivamuonaa ja "märkää" ruokaa ja mikäli muonaa on liian vähän kupissa, suorastaan huutaa lisää ja myös saa. On viikko sitten mahdotettu ja ulosteessa luultavasti heisimatoja runsaasti. Ei ollut madotettu ja nainen kertoi kysyttäessä, että "harrastaa" kissakauppaa.!!!
Voiko kisua rokottaa, kun ei ole lihaksia, joihin lääkäri panisi pistoksen. On myös siro ja todella pienikokoinen, vaikka on kolli. Mitä ruokaa voisi antaa lisäksi? Juo vettä ja todella on toimelias ja leikkii paljon. Kertoilkaa kokemuksianne, niin pikkukisu saa parhaan mahdollisen alun elämälleen!

meillä madotetaan kissat kun niillä on matoja. sen huomaa kun alkavat nuoleen enmmän takapuoltaan ja siellä näkyy valkosialoroja. tai kakan seassa on 'kumilenkkejä'. mut taitaa ne ekat tulla tuossa iässä. meil on ulkokissat ja tuota vanhempaa ei tartte madottaa ku kerran vuodes.

Matolääke pitäisi kyllä antaa jo paljon aiemmin,koska pienet pennut on todella herkkiä niille syntyessään (siis pöpöille) Olikohan se jopa niin että heti tai 1-2 viikon päästä viimeistään.

mä tahtoisin tietää kuinka joku saa sen matolääkkeen tuonikäselle pennulle tungettua suuhun. yritettiin kun meillä oli pennut mut täysin mahdotonta kun eivät paina mitään eivätkä osaa edes nuolla huuliaan. pikkurillin kynnel yritin tunkea tavaraa suuhun mut emo ne siitä pois nuoli. ja kun ei emolla ollut matoja niin annoin olla. kyllä sen kakasta huomaa jos niitä pennuilla on.

[QUOTE="viima";22548946]ja rokotetta ei oo kumpikaan saanut eikä tule saamaan.[/QUOTE]
Sitten on mukavaa kun kissasi esim. saa tai tartuttaa toiseen FIV:n? Entä kissarutto, kissaflunssa, FIP jne?

Tuollaisilta pitäisi ottaa eläimet pois ja antaa pysyvä eläintenpitokielto.

Sitten on mukavaa kun kissasi esim. saa tai tartuttaa toiseen FIV:n? Entä kissarutto, kissaflunssa, FIP jne?

Tuollaisilta pitäisi ottaa eläimet pois ja antaa pysyvä eläintenpitokielto.

juu juu. nää on taas niin tätä jauhantaa. mä en ole ikinä tavannut kissaa joka olis rokotettu, enkä koskaan kuullut et jonku kissa olis kuollu noihin tauteihin. luulenpa et on vain kaupunkilaisten ongelmia. tääl maalla asuu sitkeitä ja terveitä kissanrontteja.

[QUOTE="viima";22549095]juu juu. nää on taas niin tätä jauhantaa. mä en ole ikinä tavannut kissaa joka olis rokotettu, enkä koskaan kuullut et jonku kissa olis kuollu noihin tauteihin. luulenpa et on vain kaupunkilaisten ongelmia. tääl maalla asuu sitkeitä ja terveitä kissanrontteja.[/QUOTE]
Ongelmaa ei siis ole kun ei ole omalle kohdallesi vielä sattunut? Kyllä se sieltä vielä tulee.

Kissanpennut madotetaan noin 3, 6 ja 9 viikon ikäisinä ja jatkossa 2-3 kuukauden välein.

http://www.verkkosivuapteekki.fi/kissanomaapteekki/Matolaeaekkeet/Kissan-madotus

Ok, kiitos vastauksista. Mulla onkin tuolla jo matolääke eli annankin jo heti tänään. Kun hain kissanpennun ja kyselin madotuksista, niin mulle vaan sanottiin että ei ole annettu koska emo on madotettu ja pentu saanut sitten kuulemma emon maidosta sen??? Niin siis ja pitääkö tuo meidän isompi kissakin nyt samalla madottaa, vaikka se on keväällä madotettu?

Voisiko joku vielä selventää, että miksi kissanpentu, joka syö vain emonsa maitoa, pitäisi madottaa? Mistä niitä matoja sille tulisi?

Nimenomaan siitä maidosta.

https://www.mustijamirri.fi/kissan-madotus

"Matolääkkeet eivät tehoa sisäloisten lepomuotoihin. Suolinkaisten lepomuodot voivat oleilla kissan elimistössä vuosikausia, ja aktivoitua vasta emon tiineyden aikana. Tiineen kissan matolääkityksestä tuleekin huolehtia tarkasti ja noudattaa sisäloishäätöohjelmaa. Matotartuntaa kantava emo voi tartuttaa pentunsa maidon välityksellä imettäessään niitä. Kissanpennulle sisäloistartunta voi olla hengenvaarallinen, joten säännöllinen loishäätö pentuaikana on välttämätöntä."

Yhteistyössä