Mitä tapahtuu jos pieni lasinsiru jää ihon alle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Sain lasinsirun oikeaan keskisormeen tänä iltana kun pesin lasten hampaat ja laitoin hammasmukin(tai siis on tavallinen lasi)takaisin hyllylle(liian reunalle) ja se putosi pöydälle ja siitä kimposi pieni siru keskisomeeni.Sormesta tuli verta ja sain pienen lasinsirun siitä pois mutta kun tuntuu ihan kuin siellä olisi vielä jotain.Verta ei tule ja ei näy mitään.Mitähän tapahtuu/onko vakavaa jos sinne ihon alle jää joku pieni lasinsiru?Pienestä menen paniikkiin mutta ei voi mitään..Ja mulla ei ole edes jäykkäkouristus rokotus voimassa,mennyt vanhaksi jo pari vuotta sitten.Pitää käydä ensi viikolla se ottamassa.

Jos puristelit sitä niin luulis ettei sitä lasia nyt niin syvälle ole päässy menemään etteikö olis tullu ulos. Ehkä vaan tuntuu oudolta ku on haava?

Ja jos se nyt sinne olis jäänyt, niin se varmaan mätänis? Tai ainaki tikut mätänee ja tulee sit mädän mukana ulos (kokemusta on, ku en pienenä antanu tikkuja ottaa pois). Tai jos oikeen huonosti kävis niin se menis verenkiertoon mut aika epätodennäköistä.

Se voi joko koteloitua snne tai sitten se tulehtuu. Pistäähän se voi myös siellä... Lasinsirut eivät lähde haavan märkiessä yhtä helposti pois, kuin esim. tikut, joten kannattaa käydä poistattamassa se.

Mulla ollut vuosikausia etusormessa lasinsiru. Lekuri aikoinaan sano, ettei näy röntgenkuvassa eikä kannata alkaa leikkelemään summamutikassa sitä pois. Todennäköisesti vielä aika syvällä. Eikä kuulemma lähde kuljeskelemaan sieltä minnekään, koteloitunut jo ajat sitten sinne.

mulla on sormessa pieni lasin sirpale ja lääkärissä käyty ja ei löytynyt kuvissa mitään. On niin pieni ja eikä kuvassa löydetty ja on ollut sormessa pari vuotta.

Kiitos vastauksista!Siinä kohdassa mihin lasinsiru meni ja yhden sain ppis ei näy nyt muuta kuin sekuivunut pieni veri tippa.ja se siru meni sormeen kun lasi kimposi pöydästä.Ja en siis tosiaan tiedä että onko siellä enää sirua,tuntuu vaan ihan kuin olisi mutta mitään ei näy eikä tapahdu mitään jos puristan sormea.Mitä sitten tapahtuu jos siellä on pienen pieni lasinsiru ja se lähtee kulkeutumaan verenkiertoon!!???Pelottaa.En kyllä kehtaisi nyt lähteä lääkäriin näyttämään tuota sormea kun mitään ei edes näy.Mitähän ne voi tuollaiselle tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti82:
Kiitos vastauksista!Siinä kohdassa mihin lasinsiru meni ja yhden sain ppis ei näy nyt muuta kuin sekuivunut pieni veri tippa.ja se siru meni sormeen kun lasi kimposi pöydästä.Ja en siis tosiaan tiedä että onko siellä enää sirua,tuntuu vaan ihan kuin olisi mutta mitään ei näy eikä tapahdu mitään jos puristan sormea.Mitä sitten tapahtuu jos siellä on pienen pieni lasinsiru ja se lähtee kulkeutumaan verenkiertoon!!???Pelottaa.En kyllä kehtaisi nyt lähteä lääkäriin näyttämään tuota sormea kun mitään ei edes näy.Mitähän ne voi tuollaiselle tehdä?

ei sille mitään tehdä jos sinne jäi niin pysyy . tuntee jos on jäänyt sisälle
pistelynä

Mä muutes muistan että pienenä aina pelkäsin että lasinsirut saattaa lähteä liikkeelle ja mennä sydämeen ja siitä sit heti kuolee. Mutta eiköhän ne tosiaan koteloidu tai tule pihalle. Miten sitä lapsena onnistuikin niin monta kertaa lasiin astumaan :o nooh nykyisin tulee tosi harvoin käveltyä pihalla ilman kenkiä.

Mulle ainakin lääkäri sanoi, ettei lähde mihinkään verenkiertoon kuljeskelemaan.
Taitaa aika pinnassakin sinulla olla, jos yleensä mitään siellä on. Minulla tosi syvällä, vertakin tuli ronskimmanpuoleisesti..

Lasinsirun kulkeutuminen ihosta verenkiertoon ei ole mahdollista. Ensinnäkin hiussuoniin mahtuakseen lasinsiru on pienenäkin liian suuri ja toisekseen ihon monet eri kerrokset muodostavat esteen sirun kulkeutumiselle. Aivan ihon pinnassa, kun ei edes ole verisuonia, vaan vasta verinahkan sidekudoskerroksessa.

Siis joko lasinsiru poistuu ihon kautta aikanaan tai sitten se koteloituu ihon alle, eikä aiheuta ongelmia.

Mä muutes muistan että pienenä aina pelkäsin että lasinsirut saattaa lähteä liikkeelle ja mennä sydämeen ja siitä sit heti kuolee. Mutta eiköhän ne tosiaan koteloidu tai tule pihalle. Miten sitä lapsena onnistuikin niin monta kertaa lasiin astumaan :eek: nooh nykyisin tulee tosi harvoin käveltyä pihalla ilman kenkiä.
Mulle on jäänyt kammo, kun vanhemmat aina sano, että lasinsiru lähtee liikkeelle ja menee sydämeen

Yhteistyössä