Nainen vain ILMOITTAA että jää kotiin lasten kanssa!!

  • Viestiketjun aloittaja Tasa-arvoa?
  • Ensimmäinen viesti
Tasa-arvoa?
Onko se teistä reilua..? Mitä jos mies vain sanoisi ä-loman päätyttyä, että "minä en halua enää olla töissä, vaan jään kotiin moniksi vuosiksi, haluan kasvattaa lapsemme kotona"? Ilman että asiasta on sovittu hyvissä ajoin jo ennen raskautta. Monilla on otettu asuntolainat ym. niin, että molemmat käy töissä. Sitten muija yhtäkkiä sanoutuukin irti taloudellisesta vastuusta ja miehelle siirtyy koko taakka perheen taloudesta. Se voi olla tosi rankka paikka. Ja pahimmassa tapauksessa vielä niin, ettei se vaimo ollenkaan tingi elintasosta ja omista ostoksistaan vaikkei olekaan enää itse tienaamassa.
 
tere
Alkuperäinen kirjoittaja Tasa-arvoa?:
Onko se teistä reilua..? Mitä jos mies vain sanoisi ä-loman päätyttyä, että "minä en halua enää olla töissä, vaan jään kotiin moniksi vuosiksi, haluan kasvattaa lapsemme kotona"? Ilman että asiasta on sovittu hyvissä ajoin jo ennen raskautta. Monilla on otettu asuntolainat ym. niin, että molemmat käy töissä. Sitten muija yhtäkkiä sanoutuukin irti taloudellisesta vastuusta ja miehelle siirtyy koko taakka perheen taloudesta. Se voi olla tosi rankka paikka. Ja pahimmassa tapauksessa vielä niin, ettei se vaimo ollenkaan tingi elintasosta ja omista ostoksistaan vaikkei olekaan enää itse tienaamassa.
Mitä se siulle kuuluu?
 
vieras
..miksi siitä ei raskaudenalussa jo puhuttu jo että jää vielä kotiin lapsen kanssa äitiysloman loputtua...? minusta se on ihan normaalia. jo kun aletaan lasta tekemään(yrittämään) pitäis olla tajuntaan uponnu että toinen ei vähään aikaan ansaitse niin paljoa kuin siihen asti kun nuo tuet on aika pieniä.
 
nainen
No ei tietenkään ole reilua, missään asiassa, että toinen vaan ilmoittaa tekevänsä jonkin ratkaisun, jos se asia molempia koskettaa. keskustellahan näistä asioista pitää. me keskusteltiin niin, että olen hetken hoitovapaalla, lainat ja muut nyt on vaan sitte sovitettava tähän nykyiseen tulotasoon, joka on heikko. Kohta pääsen onneks töihin.
 
Kyllä meillä asiasta keskusteltiin, mun olis tehnyt mieli jäädä kotiin hoitamaan pikkuista mutta mies oli sitä mieltä että olis parempi jos menisin töihin. Jos me saadaan toinen lapsi niin sitten katsotaan jos vaikka pitäisin sitten vähän hoitovapaata.
 
Moi Pena :wave:
Entäs jos ja kun asiasta on sovittu yhdessä, naisen ja miehen kesken? Moni mieskin kun arvostaa sitä, että lapset saa olla mahdollisimman pitkään kotona, eivätkä joudu jo pienenä vieraalle hoitoon 9 tunnin ajaksi.
 
Miten niin sanoutuu irti taloudellisesta vastuusta vain sillä että jää kotiäidiksi?
Eihän se sitä tarkoita, että sitten ei enää huolehtis mistään raha-asioista ja perheen toimeentulosta.

Mutta juu, kyllä minustaki asia pitää sopia. Minusta (/meistä ) on parempi että äiti jää kotiin, mutta jokainenhan tekee omat ratkaisunsa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai noin kukaan toimi?
Kai nuo asiat yhdessä keskustellaan?

Olen kotiäiti, mutta ei tulisi mieleenkään sanella noin.
niin, ja meillä on kotihoidontuki riittänyt ruokaan, joten omista menoista on karsittu, eikä niihin ole oikeastaan koskaan olut varaa.

Asuntolaina on maksettu. Minä pidän enemmän taloudesta huolen kuin mies. Mies oli tyhjätasku kun tapasimme, iso opintovelka hänellä, minulla säästöjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miten niin sanoutuu irti taloudellisesta vastuusta vain sillä että jää kotiäidiksi?
Eihän se sitä tarkoita, että sitten ei enää huolehtis mistään raha-asioista ja perheen toimeentulosta.

Mutta juu, kyllä minustaki asia pitää sopia. Minusta (/meistä) on parempi että äiti jää kotiin, mutta jokainenhan tekee omat ratkaisunsa...
aivan ja perheessä kun tuppaa olemaan muitakin vastuualueita kuin talous.
 
vieras
Aika idiootti mies jos ei pidä siitä että hänen lapsiaan hoidetaan kotona. Ei siinä kyllä miehellä paljoa päässä liiku jos raha on tärkeämpää kuin omien lasten onnellisuus.
 
tt
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
 
noinko teillä
Minä jäin kotiin lasten kanssa. Mieheni halusi jatkaa töissä. Olisin toki pahastunut, jos hän olisi vain ilmoittanut jäävänsä kotiin. En minäkään asiaa hänelle vain ilmoittanut.

Jos mieheni olisi koti-isä ja minä kävisin töissä, en kyllä osaisi ajatella, että mies sanoutuu irti taloudellisesta vastuusta. Kunnioittaisin sitä, että hän kantaa vielä rahallistakin vastuuta tärkeämpää vastuuta eli vastuuta lapsistamme! Perheen rahat ovat perheen rahoja, kun lapset ovat pieniä, ihan sama kumpi tienaa enemmän. Perhe on yhteinen yritys.

On kummallinen ajattelutapa aloittajalla.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Tasa-arvoa?:
Ja pahimmassa tapauksessa vielä niin, ettei se vaimo ollenkaan tingi elintasosta ja omista ostoksistaan vaikkei olekaan enää itse tienaamassa.
Miksi tinkisin omista menoistani, koska yhtenen päätös on että minä olen lapsien kanssa kotona? Meillä on joka tapauksessa yhteiset rahat. Vai meneekö se niin että kun äiti jää kotiin, pitää hänen kulkea koko kotiäitiys samoissa vaatteissa ja mies vaan saa ostaa uusia? Entä lasten vaatteet?

Käykö mies yksin reissussa ja minä olen lasten kanssa kotona, kun tällä kotiäippä rahalla ei tosiaan pelkästään juhlita.
 
tuhlaajatytär
Meillä on maksanut se, jolla on sillä hetkellä enemmän rahaa.Miehen kanssa sovittiin, että jään kotiin hoitamaan lapsia. Nyt on asunto maksettu, eikä meillä ole koskaan tullut riitaa rahasta
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
Toivottavasti miehes ei ole samaa mieltä. Että sinun rahallinen panos on tärkeämpi kuin lastenne hyvinvointi??
 
nainen
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
Mulla oli säästöjä ennakkoon, muuten ei oltais selvitty mitenkään näinkä pitkälle. Maksettu lainat puokkiin ja laskut, sekä minä olen maksanut vielä ruoat suurimmaksi osaksi. Nyt loppu säästöt ja sitte kitkutetaan :( Mies joutuu nyt pari kk sitte maksaan lainaaki yksin kait.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
Kyllä olen säästänyt ennakkoon rahaa. Olen aina ollut säästäväisempi kuin mies.
Asuntolainaa ei silti ole mahdollista maksaa puoliksi, koska säästöt menisivät heti.
Minä olen ollut meillä myös ainoa työssäkäyvä, kun mies oli esikoisen kanssa kotihoidontuella, ja minä kävin töissä, maksoin vuokran kokonaan,(meillä ei ollut vielä lainaa tuolloin) kävin kaupassa ja maksoin laskuja. Se maksoi kumpi ehti, en tietenkään velvoittanut miestä osallistumaan puoliksi, eihän muutaman satasen kotihoidontuki riitä. Minun tulot oli nettona noin 1500 euroa. Siitä sain vielä vähän säästöön, kun yksi pieni lapsi ei kuluta paljon mitään.

Nyt olen kotona ja mies maksaa tietysti asuntolainan ja ensmmistön laskuista. Minä maksan omat henk.kohtaiset laskuni ja käyn ruokakaupassa. Ihan kuten silloin kun mies oli kotona.

Jos ollaan avioliitossa ja on yhteisiä lapsia, on rahatkin yhteisiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
No en todellakaan ole säästänyt! Ja ei makseta menoja puoliksi, se maksaa kuka nyt sattuu maksamaan. Kuten jo sanoin _yhteinen päätös_ että minä olen lapsieni kanssa kotona ja mies töissä. Oma mieheni ei koskaan vaatisi että mun pitäs maksaa puolet, tuntuu jotenkin ihmeelliseltä parisuhteessa se että mieheltä pitää pyytää rahaa, varsinkin jos lapsiakin on.
 

Yhteistyössä