pakotettu isäksi

  • Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Selvittelin asiaa Googlen-tädin avustuksella. Oletettu isä on velvoitettu isyyden selvitykseen. Pakoitteina uhkasakko tai vankeus, mutta siltikään ei ymmärtääkseni voida väkisin, ilman suostumusta esim. verinäytettä ko. tutkimukseen ottaa.

Äiti taas voi kieltää selvityksen, ellei oletettu isä itse sitä vaadi. Aika epäreilua, eikö?
Miten niin epäreilua?
Jos haluaa salaa raskaaksi, ei ole mikään pakko kertoa lapsen isälle. Mutta jos haluaa esim. tehdä kiusaa useammalle isä-epäillylle, heidät velvoitetaan selvityksiin. Mielestäni mies jää alakynteen.
Voihan mies vaatia isyyden selvitystä myös. Kai jokainen mies tietää, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus on aina olemassa... Jos ei halua tulla isäksi tietämättään, täytyy myös siihen katsoen toimia. Isompi juttu se raskaus joka tapauksessa naiselle on kuin miehelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
onko se isä sitten saatava sinne verikokeisiin keinolla millä hyvänsä? jos on semmonen luuseri, ettei itse tunnusta lastaan tai vapaaehtosesti käy verikokeissa pyydettäessä niin mitä semmosella isällä tekee? haluuko se lapsikaan semmosta isää tuntea? vai rahastako kyse?
No jos on sellanen mulkero, joka ei edes omia lapsiaan halua tavata tai isyyttään tunnustaa, niin kyllä vähintä mitä vois tehdä, on maksaa elatusmaksut!! ehdottomasti!
no joo, kyllä mäkin mieluusti näkisin moisen mulkkupään edesvastuussa. mutta mutta... mietin vaan että jos noin pahaksi tilanne menee niin kannattaako siinä enää omia hermojaan menettää ja vaivaa nähdä jahtaamalla ukkoa poliisien kanssa? kun elatuksen sitten kuitenkin saa tarvittaessa valtiolta. oisko helpointa ja kivuttominta kuitenkin antaa olla vaan? (en tiedä, näin vaan ite mietin. )
Niin, että muut veronmaksajat maksumieheksi mielummin kuin lapsen alulle pannut mies?

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Selvittelin asiaa Googlen-tädin avustuksella. Oletettu isä on velvoitettu isyyden selvitykseen. Pakoitteina uhkasakko tai vankeus, mutta siltikään ei ymmärtääkseni voida väkisin, ilman suostumusta esim. verinäytettä ko. tutkimukseen ottaa.

Äiti taas voi kieltää selvityksen, ellei oletettu isä itse sitä vaadi. Aika epäreilua, eikö?
Miten niin epäreilua?
Jos haluaa salaa raskaaksi, ei ole mikään pakko kertoa lapsen isälle. Mutta jos haluaa esim. tehdä kiusaa useammalle isä-epäillylle, heidät velvoitetaan selvityksiin. Mielestäni mies jää alakynteen.
Voihan mies vaatia isyyden selvitystä myös. Kai jokainen mies tietää, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus on aina olemassa... Jos ei halua tulla isäksi tietämättään, täytyy myös siihen katsoen toimia. Isompi juttu se raskaus joka tapauksessa naiselle on kuin miehelle.

Eli jos sattuu yhdenillan suhde kohdalle, miehen on otettava selville naisen nimi, odotettava 9kk ja vaadittava selvitystä?
:saint:

Mies voi vaatia, mutta ei voi kieltää. Nainen voi vaatia ja kieltää, olettaen, että isä ei todellakaan tiedä lapsesta.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Niin, että muut veronmaksajat maksumieheksi mielummin kuin lapsen alulle pannut mies?
Kyllähän minä jo aiemmin lupasin, että minun maksamiani roposia saa käyttää. eiköhän myös äidillä/naisella joku vastuu ole omasta raskaudestaan ja mahdollisesta lapsesta. Suomessa ei kenenkään ole pakko synnyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en varmaan tuossa tilanteessa - siis jos isä pitää poliisin hartiavoimin raahata verikokeisiin - suostuisi edes koko isyyden vahvistamiseen. Mietin vaan, että jos isäkokelas on tuolainen, ongelmitta tuskin selvitään. Maksaako elatusmaksut ja jos maksaa, milloin ja miten? Entä tapaamiset, miten tuollaisen miehen kanssa mistään tapaamisista sopii? Uskaltaisinko edes antaa lastani moiselle isälle? Juridisestihan mulla olisi velvollisuus antaa, jos kerran isyys on vahvistettu. Mies voisi tehdä kaikenlaista kiusaa ihan vaan siksi, että sillä on isyyden tuoma oikeus siihen. Mieluummin vaikka sanoisin lastenvalvojalle, etten tiedä, kuka lapsen isä on.
Niinpä. Todennäköisesti tuollaisesta isästä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kerrankin ollaan keittiksen kanssa täysin samoilla linjoilla. Mietin ihan samaa. En tosiaan ottaisin sitä riskiä, että lapsen isä myöhemmin vaatisi lapsen tapaamista isän oikeuksilla jne ja mun olisi pakko suostua, kun isyys on vahvistettu..
Terv. erästä tapausta läheltä seurannut.
 
Riipputisu aurinkoisen päivän iloksi..
...eikä isukkia joukosta löytynyt...tais tulla kaupungille sangen kalliiksi...
Eli en ole kuullut voiko väkisin ketään viedä, mutta jos parisuhteessa on pitkään oltu ja sitten ukko alkaa urputtaa ja kieltää isyytensä niin sitten kyllä saattaisin piruuttani laukkuuttaa testeihin!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Selvittelin asiaa Googlen-tädin avustuksella. Oletettu isä on velvoitettu isyyden selvitykseen. Pakoitteina uhkasakko tai vankeus, mutta siltikään ei ymmärtääkseni voida väkisin, ilman suostumusta esim. verinäytettä ko. tutkimukseen ottaa.

Äiti taas voi kieltää selvityksen, ellei oletettu isä itse sitä vaadi. Aika epäreilua, eikö?
Miten niin epäreilua?
Jos haluaa salaa raskaaksi, ei ole mikään pakko kertoa lapsen isälle. Mutta jos haluaa esim. tehdä kiusaa useammalle isä-epäillylle, heidät velvoitetaan selvityksiin. Mielestäni mies jää alakynteen.
Voihan mies vaatia isyyden selvitystä myös. Kai jokainen mies tietää, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus on aina olemassa... Jos ei halua tulla isäksi tietämättään, täytyy myös siihen katsoen toimia. Isompi juttu se raskaus joka tapauksessa naiselle on kuin miehelle.

Eli jos sattuu yhdenillan suhde kohdalle, miehen on otettava selville naisen nimi, odotettava 9kk ja vaadittava selvitystä?
:saint:

Mies voi vaatia, mutta ei voi kieltää. Nainen voi vaatia ja kieltää, olettaen, että isä ei todellakaan tiedä lapsesta.
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
 
mm
No jos isäei ole valmis isäksi kuin pakomn ja oikeuden edessä, minä jättäisin moisen miehen omaan arvoonsa ja olisin kiitollinen lapsesta.
En ymmärrä miksi ketään pitää pakottaa isäksi, enkä miksi ketään pitää pakottaa aborttiin. Jokainen olkoon vanhempi omasta vakaasta halustaan ja rakkaudesta lapseen. Ei pakosta.
 
mm
Jos lapselle hakee isän väkisin perinnöntoivossa, mitä se kertoo äidistä? Ei siinä ole kyse lapsen oikeudesta isään, siis tukeen, kasvatukseen, sukuun jne. Se on vain kylmästi panoraha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
Ei isyyskään sovi kaikille... Noistahan sitä sitten voi valita... :whistle: Onneksi ei ole tuota ongelmaa minulla.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aaka:
vaikka elarit saiskin jostain muualta, niin isyyden tunnustus kannattaa hoitaa että lapsi voi joskus aikanaan periä isänsä
:eek:

Sepä vasta ihanaa olisikin, jos lapselle jäisi puoli pulloa Kossua ja nippu ulosotossa olevia laskuja... Uskomaton maailmankuva. "Pane mut paksuks, että sun lapses voi periä sun omaisuuden, ku kuolet..." Tai vielä irstaampaa: salaa raskaaksi ja sitten vaatimaan lapselle mikä lapselle kuuluu (ja jota huoltaja hallitsee)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
Ei isyyskään sovi kaikille... Noistahan sitä sitten voi valita... :whistle: Onneksi ei ole tuota ongelmaa minulla.
Eipä ole minullakaan! Minkä ihmeen vuoksi sitten niin kärkkäästi jaksamme väitellä? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
Ei isyyskään sovi kaikille... Noistahan sitä sitten voi valita... :whistle: Onneksi ei ole tuota ongelmaa minulla.
Eipä ole minullakaan! Minkä ihmeen vuoksi sitten niin kärkkäästi jaksamme väitellä? :D
No kuluuhan se aika näinkin... :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Miten on, voiko rattijuoppous epäilyssä pakottaa verikokeeseen? Sama tilanne sitten vissiin tossa isyysasiassa.
Lienee rikosasia hieman eri.
No lopputoloshan on sama, väkisin otettu verikoe.
Periaatteellinen erohan tuossa on... Rattijuoppousepäily on rikosepäily. Isyys ei liene rikoslain piiriin kuuluva tuottamuksellisenakaan?
 
Turkilmas
Mä olen joskus vierestä seurannut erään "isukin" tuskaa. Kun siis tyhmyyttään aivan sulassa sovussa harrastivat seksiä ilman ehkäisyä ja raskaaksihan tämä nainen tuli. Molempien vika tottakai. Mutta tää mies ei todellakaan ollut valmis/halukas isäksi, vaan eipä sitä häneltä kysytty. Nainen lopulta itse päätti keskeyttää raskauden, mutta pisti kyllä miettimään....

Kun tosiaan nainen voi itse päättää että haluaako vanhemmaksi vai ei, miehellä tätä samaa päätäntävaltaa ei ole. Ja kuitenkin mielestäni ihan molemmat siellä sängyssä on siitä ehkäisystä vastuussa :/ .
 
Lunatic
Hyvä että tommoset idiootit raahatan poliisin voimin testeihin jos äiti haluaa.
Ei se käy laatuun että vastuuttomasti ruiskitaan spermoja ilman huolenhäivää, lapsesta on edes maksettava.
 
Wikipedia tietää tämän verran..
Isyystutkimus tehdään pääsääntöisesti äidistä, lapsesta ja isäksi epäillystä miehestä. Näiltä voidaan myös ottaa tutkimukseen tarvittava verinäyte tahdonvastaisesti. Tarvittaessa tutkimus voidaan tehdä myös kuolleen miehen tai naisen ruumiista otetusta näytteestä tai tämän lapsen isovanhemmista. Isovanhempia ei kuitenkaan voida velvoittaa suostumaan tutkimukseen vastoin tahtoaan. Tutkimuksen suorittaa joko Kansanterveyslaitos tai Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitos.

Ruokot eli elatusmaksut ovat ensisijaisesti maksettavia maksuja, menevät jopa verovelkojen edelle.
 
  • Tykkää
Reactions: tassun
JJ
Eihän perintöä aviottomalle lapselle kannata jättää ja jos ei ole ikinä edes ollut lapsen kanssa missään tekemisissä. Kannattaa hyvissä ajoin laittaa omaisuus "omien " lasten ja vaimon nimiin.

 
KOKEMUSTA LÖYTYY
JOS ISÄ EI ISÄKSI HALUA, MIKSI PAKOTTAAKAAN. MONI NAINEN TIETÄÄ MIEHEN MAHDOLLISEN NEGATIIVISEN KANNAN JO RASKAUDEN ALUSSA, JOLLOIN ABORTTI VIELÄ MAHDOLLINEN. HARVA HARRASTAA SEKSIÄ SILLÄ PERIAATTEELLA, ETTÄ TÄSTÄHÄN NYT SYNTYY LAPSI.

MINUSTA ON VÄÄRIN PAKOTTAA KETÄÄN ISÄKSI, JOS NAINEN PÄÄTTÄÄ PITÄÄ LAPSEN MIEHEN VASTUSTELUISTA HUOLIMATTA, NIIN KYLLÄ NAINEN VOI SEN VERRAN AJATELLA MIESTÄKIN, ETTÄ ANTAA MIELUUMMIN OLLA ENTÄ KUIN PAKOTTAA KETÄÄN VASTEN TAHTOAAN MINKÄÄN ÄPÄRÄN ISÄKSI. KYLLÄ SE KUNTA NE ELARIT KUITENKIN MAKSAA.

TIETYSTI JOS HALUAA LAPSELLEEN "ISÄN" JOKA HAISTATTAA LÄHINNÄ PASKAT, EIKÄ OLE MISSÄÄN TEKEMISISSÄ JA TEKEE LAPSELLE SELVÄKSI, ETTEI HÄNTÄ OLE "ISÄN" PUOLESTA MAAILMAAN HALUTTU.

SITÄ PAITSI EI SE BIOLOGISUUS TAKAA MITÄÄN ISÄ-LAPSI-SUHDETTA, SEN TIEDÄN, ETTÄ MONESTI KASVATTI-ISÄ PARAS JA AINOA ISÄ, KAIKKI EIVÄT NÄE BIOLOGISTA ISÄÄNSÄ KOSKAAN EIKÄ SILTIKÄÄN KÄRSI MITENKÄÄN, TÄRKEINTÄ ON, ETTÄ LAPSELLA R-A-K-A-S-T-A-V-A-T LÄHEISET.
 

Yhteistyössä