Tuli käytyä Helsingissä en pidä siitä kaupungista yhtään.

  • Viestiketjun aloittaja kauhea paikka
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28135801]helsingillä on se ongelma, että kun espoo ei kanna vastuutaan mamuista, asunnottomista yms. niin ne kaikki kasaantuvat stadiin. ja saan sanoa näin kun täällä ikäni asunut..kohta alkaa olla alueita, jonne eivät poliisipartiot edes aja jos käytössä vain yksi auto.[/QUOTE]

Ai Espoossa ei mamuja? Onko he hesalaisia mamuja niissä Espoon kouluissa joissa on 50% oppilaista mamuja?
 
"mies"
Maaseutuun verrattuna se on toki erilainen, mutta kyse on enemmän kaupungin ja maaseudun erosta. Jos taas haluaa asua kaupungissa, niin on vain parempi että siellä on vaihtoehtoja ja palveluja.
Toki, mutta Helsingin "ongelma" minusta on sen liian totaalinen suhtautuminen kaupunkilaisuuteen. Hieman samaa on New Englandin historiassa USA:ssa muuten. "ME ollaan Suomen ainoa kunnon kaupunki" on tavallaan identiteetin perusta.

Tämä on tietyllä tavalla rajoittunut lähtökohta mielestäni (oma identiteettini on kaupunkilaisen ja maalaisen välissä, joka lienee myös aika objektiivinen). Siitä puuttuu tietynlainen rentous, huumori ja välittömyys turhan usein, koska kaupunkilaisuus on muutama kymmenen vuotta vanhaa suurimmaksi osaksi ja siksi puolustamisen arvoista. Kun taas joissain muissa kaupungeissa voidaan puhua tuhansista vuosista. Mielestäni eron näkee käytännön tasolla, liikutaanko esim. Pariisissa vai Helsingissä.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja just näin;28135834:
Voisitko puhua selkeää suomen kieltä ja tulla konkretian tasolle? Sinua häiritsee Helsingissä mikä?

Musiikkitalon muoto? Se, että joillain ihmisillä on näyttävät korkokengät tai näyttävät lihakset? Vai mikä?

Ap:lle: Aha.
En taida jaksaa valitettavasti :) On kaunis päivä.
 
just näin
[QUOTE="mies";28135885]En taida jaksaa valitettavasti :) On kaunis päivä.[/QUOTE]

Ok. Keskustelu kanssasi on siinä tapauksessa mahdotonta, mutta ei se mitään. Ulos tässä on tarkoituskin lähteä, eikä täällä jumittaa. :)
 
"Vieras"
Jos olet Saarijärven ympäristöstä kotoisin, niin on kauniit maisemat. Muistathan kuitenkin, että toiset haluavat asua Helsingissä, joten ei ole kiva haukkua toisten asuinpaikkaa. Aloitit ketjun tietyllä tyylillä kenties vahingossa, mutta aloitustyylisi saa nyt aikaiseksi oikein lynkkausketjun.
 
"Kepuli"
Juu. Olen muuten joskus miettinyt, että miksi aina kaikissa kyselyissä Tampere on Suomen halutuin paikkakunta asua. Itse asun lähellä Tamperetta ja viihdyn kyllä siellä hyvin, mutta kyllä Helsinki on sitten kumminkin ihan eri. Uskoisin, että se johtuu siitä, että suomalainen on kuitenkin sielultaan vielä todella maalainen ja vaatimaton. Siksi Tampere on hyvä vaihtoehto. Ei oteta sitä suurinta ja kauneinta, vaan vaatimattomasti toiseksi isoin ja tavallinen...

Tampereella kyllä isona etuna se, että asumisen hinta ihan eri planeetalta kuin Helsingissä. Ja tuo ero ilmeisesti vaan kasvaa...
 
On kyllä jännä, että kun vierailee eri paikoissa, niin mulle tulee ainakin heti sellainen fiilis, että täällä mä voisin asua ja olla onnellinen. Esim. Raumalla tulee mulle sellainen olo. Ja Tampereella. Tammisaaressa myös, mutta ei Porvoossa eikä Kouvolassa. Ulkomaan kaupungeista New York oli semmoinen ehdoton: täällä voisin asua -kaupunki. Mutta esim. Bryssel ei lainkaan. Joku vaan siinä fiiliksessä.

Onneksi ei missään tapauksessa tarvitse asua siellä, missä ei tykkää ja halua olla. Jos ei halua olla Helsingissä, niin sitten ei tunge sinne. Itse asun Espoossa, mutta pienessä, hyvin kylämäisessä lähiössä, jossa on semmoista vanhanajan välittämistä ihmisten kesken. Helsingissä käyn päivittäin töissä (työmatkan kuljen junalla) ja tykkään hirveästi esim. Kalliosta, Vuosaaresta, Haagasta. Malmista taas en niin välitä. Kehä III:sen ulkopuolella asuvat ihmiset mieltävät Helsingin isoksi klöntiksi, johon kuuluu myös Espoo ja Vantaa, mutta eivät kuitenkaan taida tiedostaa, että nämä kolme kuntaa koostuvat pienemmistä keskuksista, jotka yhdessä luovat pääkaupunkiseutua. Täällä on monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia asukkaita. Ihanaa, monimuotoista elämää :)
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";28135746]Oletko käynnyt koskaan Suomen rajojen ulkopuolella suuressa kaupungissa? Helsinki on hyvin väljä verrattuna moneen muuhun isoon kaupunkiin. Eivätkä nuo autot kaahaile miten sattuu. Täällä sentään uskaltaa mennä suojatiellä yli, kun tietää, että se auto pysähtyy. Samaa ei voi sanoa maaseudusta.[/QUOTE]

New Yorkissa käytyäni ei Helsingin kohdalla voi edes puhua liikenneruuhkista, ihmispaljoudesta tms. Toki se Helsinki voi maalla asuvasta tuntua ihan hirveältä paikalta, kun on autoja ja kaikki, mutta jos vähän laajemmin asiaa ajattelee, niin Helsinkikin muuttuu pikkukaupungiksi :).

Mä olen aina tykännyt vierailla Helsingissä. Mielelläni en sinne muuttaisi, mutta en kyllä muuttaisi minnekään muuallekaan, mun on hyvä olla täällä :).
 
maalaispupu
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28135744:
kyllä siellä voi muutaman päivän käydä. naureskelemalla ihmisille, jotka säntäilee kuin aropuput pitkin katjuja ja juoksevat raitiovaunujen perässä. mutta muutama päivä riittää
Maalaisille ei sitten tarvitse nauraa yhtään! Kokemusta on kun itsestä tullut kaupunkilainen ja suku on kuin purkissa elänyttä kansaa.
 
stadi
Mitäs jos tulisit kesällä uudestaan käymään? Eiran rannoille kävelylle, rantakahviloihin kahville, lautalla Suomenlinnaan kävelykierrokselle, tai Uunisaareen ottamaan aurinkoa?

Taisit tulla väärään vuodenaikaan, tähän aikaan Hki on ruma ja kalsea.
Onko Turku tai Lappeenranta muka parempi?
 
heeh
Ok, hyvä kun sanoit. Minä rakastan Helsinkiä. Enkä muuten hauku muita kaupunkeja koskaan kuten moni täällä nyt. :) Ei ole tarvetta. ;) Kaikissa on jotain erikoista ja hienoa. :)
 
"mies"
[QUOTE="Kepuli";28135904]Uskoisin, että se johtuu siitä, että suomalainen on kuitenkin sielultaan vielä todella maalainen ja vaatimaton. Siksi Tampere on hyvä vaihtoehto. Ei oteta sitä suurinta ja kauneinta, vaan vaatimattomasti toiseksi isoin ja tavallinen...[/QUOTE]

Hyvä pointti. Ja ehkä erityisesti naisilla tuo "tavallisuuden" hyvyys korostuu tulkintani mukaan. Olen aiemminkin palstalla todennut että suomalaisuuden selkäranka ovat suomalaiset naiset.

Ja tää on pieni maa, vaihtoehdot on vähissä. On joko Tampereen "sosialismivoittoisempi" kaupunki tai Helsingin "porvarisvoittoisempi" kaupunki, jos kaupunkien kärjet otetaan. Meiltä tavallaan puuttuu paletista sävyjä, joita muualla Euroopassa on rutkasti enemmän. Tietyssä mielessä olemme kaikki värisokeita, erityisesti he, jotka eivät ole ulkomailla käyneet(kään).
 
Mitäs jos tulisit kesällä uudestaan käymään? Eiran rannoille kävelylle, rantakahviloihin kahville, lautalla Suomenlinnaan kävelykierrokselle, tai Uunisaareen ottamaan aurinkoa?

Taisit tulla väärään vuodenaikaan, tähän aikaan Hki on ruma ja kalsea.
Onko Turku tai Lappeenranta muka parempi?
Kesästadi on todella kaunis. Mutta niin on moni muukin kaupunki kesällä. KesäNaantali, KesäSavonlinna, KesäLappeenranta, KesäTurku.. jne.
 
Ihan kaupunkeja arvottamatta, palaan vielä ajatukseen, kuinka kesä kaunistaa.
Olin itse tässä harmaana, loskaisena iltapäivänä ruuhka-aikaan Helsingissä. Oli vähän viileää, tuulista ja taivaalta tippui jotain rännänsekaista. Kaupunki ei näyttäytynyt kovin kauniina, tai oikeastaan sen kauneus jäi huomaamatta. Sillä olotila oli epämiellyttävä sään vuoksi. Mutta täsmälleen sama maisema kesällä, auringossa on todella kaunis. Ja tunnelma varsin toinen, ihmisetkin iloisempia.
 
[QUOTE="mies";28135870]Toki, mutta Helsingin "ongelma" minusta on sen liian totaalinen suhtautuminen kaupunkilaisuuteen. Hieman samaa on New Englandin historiassa USA:ssa muuten. "ME ollaan Suomen ainoa kunnon kaupunki" on tavallaan identiteetin perusta.

Tämä on tietyllä tavalla rajoittunut lähtökohta mielestäni (oma identiteettini on kaupunkilaisen ja maalaisen välissä, joka lienee myös aika objektiivinen). Siitä puuttuu tietynlainen rentous, huumori ja välittömyys turhan usein, koska kaupunkilaisuus on muutama kymmenen vuotta vanhaa suurimmaksi osaksi ja siksi puolustamisen arvoista. Kun taas joissain muissa kaupungeissa voidaan puhua tuhansista vuosista. Mielestäni eron näkee käytännön tasolla, liikutaanko esim. Pariisissa vai Helsingissä.[/QUOTE]

Eli ongelmä onkin että Suomesta ei löydy tarpeeksi isoja ja vanhoja kaupunkeja?
 
Manhattan_Girl
Minä olen asunut vuoden New Yorkissa ja onhan se meno vielä ihan eri kuin Helsingissä. Mutta toisaalta siihenkin tottuu aika nopeesti ja sitten kiire, liikennemäärä yms. ei tunne ees ihan mahdottomalta. Kaupunki alkoi tuntui tietyiltä osin jopa kodikkaalta viimeisinä aikoina. Sanoisin, että hyppy Helsingistä New Yorkiin on paljon pienempi kuin hyppy maalaiskaupungista Helsinkiin. Helsingissä on kuitenkin ne samat lainalaisuudet mitkä esim. Nykissä (tai muissa maailman metropoleissa) pienemmässä mittakaavassa vain.

Itselle varmaan tuo New York on sama kuin joillekkin maalaisille Helsinki. Kiva käydä, mutta en haluis asuu. Toisaalta jos olis siellä duunia (ja kaamea palkka), niin varmaan oppisi sitä paikkaa nopeasti rakastamaan.
 

Yhteistyössä