Yt-neuvottelut äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Töttöröö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Töttöröö"

Vieras
minulle tuli tieto ensi viikolla alkavista yt-neuvotteluista työpaikallani. Osastoltani ollaan aikeissa vähentää 2 henkilöä. Olen äitiyslomalla ja aikeissa jäädä sen jälkeen hoitovapaalle. Pitääkö/kannattaako minun mennä paikalle vai sivuutanko koko asian siihen vedoten että minua ei voida irtisanoa ollessani vanhempainlomalla? Tiedän että irtisanomislappu voi odottaa pöydällä heti ekana työpäivänäni hoitovapaan jälkeen mutta eihän sitä voi vielä näissä yt-neuvotteluissa päättää, vai voiko?

Irtisanomisestasi voidaan päättää näissä yt-neuvotteluissa. Kuten totesit, irtisanomisilmoitus voi odottaa pöydälläsi, kun palaat töihin. Juuri siksi se ilmoitus yt-neuvotteluista tuli sinullekim.

Valitettavasti on laillista irtisanoa vaikka olekin viettämässä perhevapaita.

Tai ainakin jos työnantajasi kuuluu toimihenkilöliitto ERTOon
Raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän irtisanominen > Irtisanomisperusteet > TYÖSUHDEOPAS > ERTO

muista henkilöstä johtuvista syistä kuin raskauden tai perhevapaan käyttämisen takia. Työnantajan on tällöin vedottava irtisanomisperusteeseen kohtuullisen ajan kuluttua siitä, kun hän sai perusteesta tiedon. Työntekijää on yleensä myös varoitettava ennen irtisanomista. Irtisanominen henkilöstä johtuvista syistä on yleensä mahdollista vain lyhyehkönä aikana perhevapaan alettua. Purkaminen on sen sijaan mahdollista samoilla perusteilla kuin toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen.

taloudellisista ja tuotannollisista syistä vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan esimerkiksi konkurssin takia. Jos toiminta jatkuu, työntekijä saadaan irtisanoa vasta, kun hän tulee töihin. Irtisanomisperusteena ei kuitenkaan tällöin saa olla esimerkiksi se, että sijainen on vakinaistettu, jolloin hoitovapaalta töihin palaavalle ei enää ole tarjota työtä.

Lisäys: Tarkista siis TESsisi jota työpaikallasi noudatetaan, löyty melko varmasti netistä, mitä siellä sanotaan.
Perhevapaat ei saa olla syy irtisanomiselle, mutta yt:ten kautta kyllä keksitään muitakin syitä.

Viimeksi muokattu:
YT-irtisanomisissa ne tehdään kai lähes poikkeuksitta "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" eli ei voida irtisanoa, ellei toiminta lopu kokonaan.

Tämä oli hiukan huono veto. Kyllä irtisanominen voidaan tehdä myös siten, että työsopimus päättyy hoitovapaan päättyessä ja mahdollisen sijaisen työsopimus ei voi jatkua, ellei hän siirry täysin toisiin tehtäviin.

Kyllä voidaan irtisanoa myös perhevapailla. Jos irtisanomisuhka kohdistuu samanlaisia tehtäviä tekeviin ja heitä irtisanotaan, ei perhevapaa voi olla peruste sille, että joku irtisanotaan ja joku toinen ei. Ennakkotapauksiakin on olemassa.

"Jos toiminta jatkuu, työntekijä saadaan irtisanoa vasta, kun hän tulee töihin."

Eli kyllä se irtisanomislappu voi olla odottamassa kun perhevapaalta palaa töihin, valitettavasti. Työsuhde toki ei voi päättyä heti, sen verran sentään on "joustoa" mutta käytännössä katsoen mitä merkitystä sillä on?

Mulle sano pomo että jäänpä taas oivaan aikaan äitiyslomalle kun heti sen jälkeen alkaa yt:t.. V*ttuili varmaan, ihan sama. Mutta meillä ei ainakaan voida irtisanoa perhevapailla olevia.

Yhteistyössä