ystis raskaana ja joi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiituliininen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiituliininen

Vieras
pakko purkaa..eli,ystis on raskaana ja ensinmäinen on tulossa heille.hänellä on mies ja kaikki päällisin puolin näyttää hyvältä ja varakkaalta mutta..soitti mulle että tulos oli positiivinen ja olin silloin töissä joten puhelu jäi lyheen,no soitin töiden jälkeen ja oli ryyppäämässä,juhlimassa raskautta..muutaman kerran oli juhlimassa ja sitten alkoi käymään meillä usein että koska mä en juhli paljoa ja on kokemusta vanhemmuudesta jne..mutta nyt mies syö antabusta mutta sit kun ei voi alkoholia juoda niin käyttää muita päihteitä ja viimesiä viikkoja mennään raskaudessa..nyt ystävä pamautti että joi 2 kolmosta mutta tiedä sitten montako..sanoi että tuntui kyllä humalaiselta,joo niin varmasti lapsikin vai kuinka?tää on ihan hirveetä,mä en voi hyväksyä tuollaista ja itse en tehnyt koska tossa tilassa tärkein on lapsi..mitä lapselle voi tuosta seurata?mitkä ovat fas-lapsen piirteitä?ja mitä hänelle tulisi jos viranomaiset tietävät?kiitos kun jaksoit lukea ja sain purettua tätä tänne kun ei oikein uskalla toisille ystäville puhua kun ollaan piiri pieni..

Ei siitä välttämättä mitään seuraa. Broidin äiti meni ravintolasta suoraan synnyttämään 70- luvulla ei oltu niin tarkkoja. Jos se sun ei ole "joka päivä jurrissa" ei siis kovin usein, niin tuskin ihan hirveitä hepuleita kannattaa ottaa.

Jos kyse on oikeesta ystävästä, niin kyllä kysyisin suoraan, että tajuaako mitä on tekemässä lapselleen!!?? Ja eihän se juominen synnytykseen lopu vaan tosi "kiva" lapsuus on edessä hiprakassa olevan äidin kanssa. Ja sanoisin myös, että ottaa asian esille neuvolassa ja kertoo omista ongelmistaan. Voisin olla myös niin "sika", että ilmoittaisin neuvolaan hänen alkoholiongelmistaan!

Mä en voi käsittäää, ettei sitä voi olla raskausaikaakaan juomatta. Mulla on yksi kaveri joka veti mahansa kanssa jurrit silmieni edessä. Tosin koitti piilotella juomistaan kun tiesi etten sitä hyväksy. Prioriteetit vähän hakusessa tämän kaltaisessa toiminnassa. Tuskin parista nautiskelusta syntyy kuitenkaan fas-lapsia vaan siihen tarvitaan ihan aktiivista melkolailla päivittäistä läträystä.

No jos joku (sun tilanteessa se olisin minä) ilmottaa tosta lastenvalvojalle, niin tod. näk naiselta vaaditaan hoitoon lähtöä. Alkoholin käyttöä tosin ei ole yhtä helppo valvoa kuten esim. huumeiden/lääkkeiden käyttöä seuloilla? Turvakotiin, tm. viranomaiset voi vaatia menemään lapsen turvallisuuden vuoksi, sillä uhalla että lapsi otetaan pois, mikä olisi kyllä tossa tilanteessa ihan oikein. Katkoa ja kuntoutushoitoa sun ystävä nyt tarvis. Puhu sille järkeä ennenkun pahempaa sattuu, jos tuntuu ettei auta niin ota yht. viranomaisiin.

Ja ehkä SUN ei kannata alkaa niitä lapsen fas piirteitä nyt seuraamaan vaan ottaa asiallisesti kissa pöydälle. Päihdeongelmalta kuulostaa toi meininki, ja se ei ilman hoitoa lopu. Se kertoo jo ongelmasta jos ei ilman antabusta kykene juomista lopettamaan, ja edes sitten olla ilman muita päihteitä. Ja ongelma on sun ystävälläkin.

Onhan se mies kai sitten hakenutkin apua, kun on ne antabukset saanut. Ei niitä myydä marketeissä. On vaan tainnut jäädä vähän puolitiehen toi ajatus, kun nyt sitten hakee sitä oloa muusta.

kiitos vastauksista.juttelimme pitkään ystävän kanssa ja kehotin puhumaan neuvolassa mutta en tiedä onko puhunut.aivan,ongelma on ja kamalaa katsoa vierestä..joo,onhan noita hurjia tarinoita kuullut että maha pystyssä juodaan ja jne..sitten kun se osuu ystävä/perhe piiriin niin on niin avuton olo ja kysymyksiä pyörii.aivan,mun täytyy miettiä ilmoitanko jonnekin koska kummallakin vanhemmalla on ongelma ja mitenkä sitten kun lapsi syntyy ja mihin asti katson toimintaa koska tämäkin toiminta on jo väärin..

Yhteistyössä