Ystävyys...raha...auttaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tää on pitkä tarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tää on pitkä tarina

Vieras
Lähdenpä purkamaan ihmetystäni, suruani, ketutusta nyt viimeisimmästä tapahtuneesta alkaen,
ensin hiukan omaa historiaani kertoen
eli

olen eronnut reilu vuosi sitten, jäin työttömäksi 7kk sitten ja minulla on 2 lasta.
Taloudellinen tilanteeni heitti häränpyllyä oikein kunnolla, ensimmäistä kertaa elämässäni.
Omaisuutta minulla on n.50000€ asunnossa kiinni siis sekin.
Saan vain Kelan työttömyyskorvausta, koska en kerennyt olla työsuhteessa tarpeeksi kauaa ennen irtisanomisia ja ennen tätä työsuhdetta olin hoitovapaalla.
Ja silloin irtisanoin itseni omasta työpaikasta, joka sijaitsi toisella paikkakunnalla ja ajattelin,että helpompi kaikille(olin silloin vielä siis naimisissa) kun työllistyn lähemmäksi.

Miten tämä liittyy ystävääni,no siten.
Että tietää tasan tarkkaan taloudellisen tilanteeni nyt.
En ole koskaan 14v ystävyyden aikana joutunut lainaamaan rahaa häneltä, päinvastoin.
Tänään kysyin lainaisiko n.40€, jolla saisin ostettua lapselleni penisiliinit, kuumelääkettä ja itselleni myös kuumelääkettä kun siltä tuntui vaikka ei mulle testi angiinaa näyttänytkään.
Ystäväni sanoi: ettei oikein nyt ole niin paljoa ylimääräistä tai itseasiassa en halua lainata kun kuulemma tietää et mulla on rikkaampiakin ystäviä, joilta voisin kysyä.
Jäin ihan et HÄ.
Ja tiedän ei ole pakko lainata, ja oma moka kun ei oo rahaa ja joo.
Mutta kun yhtään mennään ajassa taaksepäin niin olen lainannut hänelle n.200€ rahaa enkä ole viitsinyt muistutella takaisinmaksuista, koska sillon hänellä oli todellakin huonoja aikoja menossa(alkoholismia itsellään, lapset huostaanotettu ym).

Ajattelin aina et ystävyys on sellasta enkä ollut omista euroistani niin riippuvainen ettenkö olis auttanu ystävääni jos vain voin.
En ostanut viinaa vaan siinä vaiheessa kun lähti katkolle niin annoin rahaa et sai puheaikaa, tupakkaa ja hygieniajutut ym sinne ostettua, useamman kerran tämän tein.

Olen vain tosi loukkaantunut nyt.
Tietää kuinka helvetin vaikeeta mulle on pyytää rahaa lainaksi, kerran aiemmin tänä työttömyysaikana pyytänyt 50€ lainaksi ja senkin tein pitkin hampain.
Ja maksoin juuri sinä päivänä kun oli sovittukkin.
Olen ollut masentunut, työ ja parisuhde vituillaan. Ja raha-asiat menneet ihan sekaisin. Ja kovasti yritän saada jotain tolkkua niihin.

Ehkä eniten se et
saako olla heikko koskaan ja jos saa niin miksei voi auttaa hukkuvaa?

En minäkään lainaisi rahaa ystävälleni. Yleensä sellainen vaan sotkee kuvioita ja aiheuttaa riitoja. Tosin, jos ystäväni olisi sinun tilanteessasi, voisin käydä ostamassa hänelle tarvittavat lääkkeet ja antaa ne hänelle. Takaisin ei tarvitsisi maksaa.

• Tykkää
Reactions: Tara74 ja as if
Alkuperäinen kirjoittaja tää on pitkä tarina;27188514:
En ole koskaan 14v ystävyyden aikana joutunut lainaamaan rahaa häneltä, päinvastoin.

kerran aiemmin tänä työttömyysaikana pyytänyt 50€ lainaksi ja senkin tein pitkin hampain.

nin miten se nyt oikein oli, oletko lainannut sitä rahaa vai et?? ja montakohan kertaa??

Jos sillä ei oikeasti ole rahaa? Tai vaan periaate olla lainaamatta.
Ota pikavippi, Vivukseltako se on kun saa ekan ilman korkoa.

Paranemisia.

Sanoi siis ensin et ei ehkä oo rahaa, mutta sitten muutti syyn siihen et mulla on rikkaampiakin ystäviä
joilta voisin kysyä rahaa lainaan.

Ja outo periaate olla lainaamatta jos kuitenkin itse sitä apua on elämässään tarvinnut ja saanutkin.
ja minä en ole 100% varmuudella ollut ainoa avuntuoja silloin.

Mulle vaan on vierasta tollanen et ei halua auttaa.
Ja tosiaa olis vaikka käyny ostamassa lapselleni ne lääkkeet jos meinas et ne johonkin muuhun käytän.
ja tosiaan en juo enkä polta.
Ylimääräsellä rahalla, jos sitä olisi siis jäänyt, olisin voinu hakea jotain hyvää lapsille tai vaik
vuokrata filmin mitä kipeenä katella sit.

Jos sillä ei oikeasti ole rahaa? Tai vaan periaate olla lainaamatta.
Ota pikavippi, Vivukseltako se on kun saa ekan ilman korkoa.

Paranemisia.

Mä en kyllä suosittelis kenellekään pikavippiä, edes korotonta.

Muistuta vielä ystävääsi, että ajattelit hänen lainaavan, koska et itse ole vieläkään saanut takaisin hänelle lainaamiasi rahoja.

Olisiko sinulla joku toinen ystävä, joka voisi auttaa?

Yhteistyössä