Raha pilaa ihmissuhteeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poltanko rahat?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poltanko rahat?!

Vieras
Nyt ymmärrän, että ei kannata kertoa kellekään jos sattuu olemaan ylimääräistä rahaa.
En ole mikään rikas, tililläni on tällä hetkellä n. 8000 euroa. Olen kuitenkin eniten rahoissa tässä nykyisessä tuttavapiirissäni. Jossain vaiheessa minulta alettiin pyytää rahaa lainaksi, ja se lainaaminen on jatkunut säännöllisenä ja kyse on sadoista euroista kuussa. Ikinä en mitään korkoja ole pyytänyt tms.
Nyt kun jatkuva lainaaminen on alkanut muun stressin ohella henkisesti ahdistamaan ja stressaamaan, enkä enää ole halukas lainaamaan, niin nämä "ystävät" mököttävät ja ovat mielestäni muuttuneet erilaiseksi minua kohtaan. :(

Se minua ihmetyttää ja harmittaa, että raha erottaa minut nyt muista. Jos mulla ei olis rahaa, he olisivat ihan normaaisti kavereitani, eikä multa pyydettäisi, kun tiedettäis että mulla ei ole sen enempää kuin muillakaan.
Olenkin harkkinnut että lahjotan kohta nuo saamarin eurot johonkin, koska se helpottasi paljon mun elämää. Loppuis se ainainen rahan kinuaminen.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

[QUOTE="vieras";27756890]sanot suoraa ettet enää voi lainata, säästät niitä[/QUOTE]

No, ilmeisesti mut sitten hylätään. Mut minkäs teet, en vain ymmärrä miksi köyhät voi olla keskenään ystäviä ilman että kukaan lainaa kellekään, mut mun ystävä ei voi olla jos en enää lainaa rahaa. Ja huom. ollaan jaettu paljon asioita ja vietetty paljon aikaa yhdessä ja siks tuntuu niin käsittämättömälle, että tähänkö kaikki kaatuu.

Minä varmaan sanoisin, ettei ole säästöjä enää. Ihmettelisin vain, minne olenkin onnistunut ne tuhlaamaan ja pysyisin visusti hiljaa rahoistani sen jälkeen ja varmaan tuskailisin rahapulaa aina toisinaan, jotta vaikuttaisin yhtä köyhtältä. Toisaalta tylsää tehdä noin, mutta mun raha-asiani eivät mielestäni muille kuulu, saati muiden taskuun.

Et lainaa enää! 8000€ ei kuitenkaan ole niin paljon, että siitä kannattaisi lainailla, mutta sen verran iso summa että kannattaisi nyt ainakin muutama tonni rahastoida. Raha-asioitaan ei pidä mennä levittelemään muille, tulee helposti hyväksikäyttöä ja kateutta!

Joo, kai mun pitää joku keino keksiä. Mietin että jos on sellaisia säästötillejä mistä ei voi nostaa kuin esim. kahden vuoden päästä tms. Kuitenkin on syyllinen olo ja tuntuu, että raha luo kuilun meidän välille.
Ja itselleni taas raha sinällään ei oo niin tärkeetä (ystävilleni tärkeämpää) ja olen kokenut ja tiedän, että oikeasti arvokkaita asioita ei rahalla saa.
Jotenkin vain tuntuu, että elämä oli helpompaa ennenkuin sain tuon summan. Voi kun olisin edes tajunnut salata sen.

Miksi lainailet rahojasi? Miksi ylipäätään olet kertonut säästöistäsi muille? Me emme lainaa tai anna rahaa edes lähisukulaisille juuri tuon takia, ettei viitsi riskeerata ihmissuhteita ja sopua talousasioiden takia. Emme kyllä pahemmin säästöistämme ja omaisuudestamme kerrokaan. Tälläkin hetkellä osalla lähisuvusta on tiukka taloudellinen tilanne, mutta katosmme että se ei meille kuulu millään muotoa.

No ilmoitat kaikille että tuli joku säätö ja juttu ja nyt ne rahat onkin kiinni jossain. Että tulet juuri ja juuri toimeen, mutta nyt ei kyllä mitään makaa tilillä.

Ja tietysti, voisithan sä ne tosiaan määräaikaiselle talletustilille laittaakin. Kasvaisivat vähän paremmin korkoa kuin käyttötilillä maatessaan.

miksi olette ystäviä? jos on oikeesti ystävä, hän murjottamatta hyväksyy päätöksesi olla lainaamatta rahaa. sun tilanne ei kuulosta ystävyydeltä vaan yksipuoliselta hyväksikäytöltä. voit lempata ns. ystäväsi ulos elämästäsi. kirpaisee aluksi, mutta aika parantaa :hug:

hmmm. mun mielestä raha-asioista ei kuulu puhua.

en puhunut rahasta mitään silloin kun sitä oli paljon (ennen omistusasuntoa) tilillä, en nyt kun sitä on vähemmän.

en puhu rahasta. ihmetyttää kyllä ihmiset, jotka miettivät toisten raha-asioita.
onkohan nuo edes oikeita kavereita? mitä kriteereitä sitä nyt ystävilleen kukin laittaa.

siis juu, voisin valittaa joukon jatkona että kun on lapsia niin kaikki menee mitä tulee tai muuta vastaavaa, aivan riippumatta siitä makaisiko tilillä 100 euroa vai miljoona.

niin ja en tykkää ostaa mitään ylimääräistä, mitä en tartte.

Kylläpä sä nyt teet numeron 8000 eurosta. Oot vissiin kertonut kaikille, että sulla on rahaa? Mistä muuten tietäisivät? Pankeillä on tarjolla tilejä, joilta ei voi nostaa kesken kaiken rahaa, pistä sinne ja lopeta raha-asioidesi levittely kaveripiirissä. Unohtavat parissa vuodessa.

En ole levitellyt raha-asioitani, vaan koska asumme samassa pihapiirissä ja olemme jatkuvasti ja paljon tekemisissä, niin tuokin on tullut ilmi, ikäänkuin itekseen, eli kun ovat alkaneet pyytää suuriakin summia lainaksi. Eivät tiedä tarkkaa summaa.
Heillä loppuu siis rahat puolessa kuussa yleensä.