Ystäväni sossupummi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihaksi pistää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihaksi pistää

Vieras
Alkaa olemaan pakko purkautua johonkin kun pistää niin vihaksi.

Kaverini on muuttunut vastuuntuntoisesta, työssäkäyvästä yh-äidistä pelkäksi valehtelevaksi ja manipuloivaksi hyväksikäyttäjäksi.
Kaikella pitäisi kuitenkin olla rajansa ja mietin jo oikeasti ilmiantavani hänet sossuun että nostaa toimeentulotukea perusteettomasti.

Tiedän varmasti että hän on saanut sossusta rahaa mm vauvanvaunuihin, joita ei koskaan ostanut koska hänellä oli jo sellaiset varastossa.
On myös saanut lapselle polkupyörään ja harrastuksiin tukea, mutta ne rahat on myös menneet johonkin ihan muuhun tarkoitukseen.

Nyt hän facebookissa mainostaa tehneensä sitä sun tätä keikkahommaa, oikeasti, kuvien kanssa, mutta ei ole nainen ilmoittanut yhdestäkään saadusta palkkiosta toimeentuloa haettaessa vaan tekee ne pimeästi sukulaisen avulla.

Tämä ei ole vain arvailua, vaan näitä asioita nainen kertoo ihan avoimesti kaikille ketkä vaan kuuntelee.

Mua niin suututtaa kun valittaa ettei ole rahaa koskaan ostaa lapsilleen mitään kivaa ja joskus koittaa lainata rahaa että saisi lapsille ruokaa.
Samaan syssyyn kertoo sitten innoissaan laittaneensa satasen meikkeihin, satasen vaatteisiin, satasen bilettämiseen, parisataa lentolippuihin ja saman verran jumppasalille.

Naureskelee miten kiva kun on henkilökohtaiset siivoojat, sossu myönsi hänelle kotiapua nähtyään millaisen sotkun keskellä asuvat.

Nainen on ihan pyhimyksenä selittämässä miten yhteiskunta on häntä vastaan kun hän ei halua muuta kuin olla hoitamassa pientä lastaan kotona siihen asti että tämä täyttää kolme.
Tämähän olisikin vielä ihan ok, jos siitä olisi kyse mutta mikä olikaan sitten TOTUUS: reilu 1v onkin kokopäivähoidossa ja vanhempi lapsi koulun jälkeen iltapäiväkerhossa, molemmat lapset ovat viikonloput mummolla.

Näiden juttujen takia olen pysytellyt viime aikoina etäämmällä, nainen suuttuu kaikille jotka uskaltaa kysyä että toimiiko hän omasta mielestään oikein. En vaan enää jaksa ymmärtää.

[QUOTE="Laura";24556771]Ilmoita sossulle. Niin tekisin minäkin. Muutenkin ärsyttää kotona makaavat luuserit, kellä ei ole mitään muuta tekoa maailmassa kun elää toisten siivellä.[/QUOTE]

Entäs jos kyseessä on kaveri tai peräti ystävä? Meneekö sossunpummina eläminen ystävyyden edelle? Olisitko valmis ilmiantamaan ystäväsi, koska sinua inhottaa kotona makaavat luuserit? Tosin avauksen kuvailema henkilöhän ei maannut kotona, vaikka töitä välttelikin. Kovastihan hänellä tuntui puuhaa olevan.

Selkeästi kaverilla on ongelmia ja hän tarvitsee sossun apua, koska ei pysty selviytymään itse arkipäivän asioista.Onneksi lapsi saa ainakin hoidossa ruokaa ja huolenpitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556788:
Entäs jos kyseessä on kaveri tai peräti ystävä? Meneekö sossunpummina eläminen ystävyyden edelle? Olisitko valmis ilmiantamaan ystäväsi, koska sinua inhottaa kotona makaavat luuserit? Tosin avauksen kuvailema henkilöhän ei maannut kotona, vaikka töitä välttelikin. Kovastihan hänellä tuntui puuhaa olevan.

Vaikea sanoa kun mun ystävät ei ole sossun asiakkaita...

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556788:
Minkä takia joku haluaisi olla systeemiä kuppaavan selkärangattoman luuserin ystävä? Ei tuossa ole minun mielestäni mitään valinnanongelmaa, ilmoitusta sossuun vaan.

Viimeksi muokattu:
niin epäreilulta kuulostaa mutta mikäköhän on totuus...ruokaa pitäisi ostaa toimeentulotuella ja joskus jos sukulaiselle tekee satunnaisesti jonkun homman niin tuskin kovin suurista summista puhutaan. jos hän olisi varakas hän ei saisi toimeentulotukea, varakkaissa suvuissa yleensä raha-asiat hoituvat itsestään, eikä tarvitse sumplia tuollaisia. Ja voipi olla hänen toiveuniaan nuo ostokset ja hienot harrastukset..koettaa paikata niillä alhaista itsetuntoa. halvallakin pääsee, ja voi leikkiä maksaneensa sata euroa..Ja jos hänellä on vaikka mielenterveysongelmia, miksi haluaisit vetää hänet piippuun, kun lapset hyötyvät siitä että heillä on sekä oma äiti että muualla hyvää hoitoa? Et varmaan toivo tälle naiselle mitään hyvää ja toisaalta turhaan häntä kadehdit - ei hänellä ole hyvin raha-asiat tai muutkaan asiat. Juuri ja juuri pärjää, ja tuo lesoilu on tietysti haitallista monella tapaa, mutta melko varmasti perätöntä. Ja voi olla aika tiukkaa, esittääs selviytyjää sen sijaan että itkisi omaa häpeäänsä, nöyryytystä ja toisten armoilla olemista, materiaalista puutetta ja köyhyysloukkuaan.

[QUOTE="Laura";24556802]Vaikea sanoa kun mun ystävät ei ole sossun asiakkaita...[/QUOTE]

Mutta ap'n ystävä on sossun asiakas. Varmasti on helpompaa ilmiantaa naapuri kun ihminen joka on ystävä. Näin ainakin itse kuvittelen. Ainakin oma suhtautuminen ystäviini on erilaista mitä naamatuttuun naapuriin.
Voithan koittaa ajatusleikkiä entäs jos paras ystäväsi toimisi niin kun ap kuvailee. Soittaisitko sossuun? Vai toimisitko jotenkin muuten.

No kun musta tuntuu siltä, että kaverilla on mennyt se pummina eläminen jo kaveruuksien ohi. Eli jos tosiaan jollain kaverilla on ollut pokkaa arvostella tän naisen valintoja niin sieltä tulee vaan kauhea ryöppy kakkaa niskaan, että kuinka hän on vaan yrittänyt pärjätä ja haluaa olla hoitamassa lasta ja kaikki on häntä vastaan ja vaikka mitä muuta.

Kuppaa muuten kyllä omia kavereitaankin, on annettu ilmaiseksi yhtä sun toista, kalustetta ja lastenhoitoapua kun on vielä kaikki kuvitelleet että ne olisi oikeasti tarpeen. En mä tiedä elääkö se jo itsekin sitä valhettaan.
Suurimman osan ajasta nainen on ihan joutilaana, ne sen työt on keikkaluontoisia eikä mitenkään jokapäiväisiä. Kaverit on tarjonneet vakituistakin työtä mutta ei ota vastaan just perustellen sitä että hänellä on vielä niin pieni lapsi.

Alkaa tosiaan nyt tuntumaan siltä että voisi pistää kokonaan välit poikki

Minkä takia joku haluaisi olla systeemiä kuppaavan selkärangattoman luuserin ystävä? Ei tuossa ole minun mielestäni mitään valinnanongelmaa, ilmoitusta sossuun vaan.

No tää oli miehen kommentti. Ymmärrän sen.
En itse ainakaan kääntäisi selkääni vuosien ystävyyssuhteelle jos ystäväni alkaisi yllättäen sossunpummiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556845:
Mutta ap'n ystävä on sossun asiakas. Varmasti on helpompaa ilmiantaa naapuri kun ihminen joka on ystävä. Näin ainakin itse kuvittelen. Ainakin oma suhtautuminen ystäviini on erilaista mitä naamatuttuun naapuriin.
Voithan koittaa ajatusleikkiä entäs jos paras ystäväsi toimisi niin kun ap kuvailee. Soittaisitko sossuun? Vai toimisitko jotenkin muuten.

Ei sun tarvi takertua mun sanomisiin, ap kysyi, ja mä sanoin mielipiteeni. Ei tässä mitään ajatusleikkiä tarvitse, tiedän kyllä mitä mieltä olen :D

niin epäreilulta kuulostaa mutta mikäköhän on totuus...ruokaa pitäisi ostaa toimeentulotuella ja joskus jos sukulaiselle tekee satunnaisesti jonkun homman niin tuskin kovin suurista summista puhutaan. jos hän olisi varakas hän ei saisi toimeentulotukea, varakkaissa suvuissa yleensä raha-asiat hoituvat itsestään, eikä tarvitse sumplia tuollaisia. Ja voipi olla hänen toiveuniaan nuo ostokset ja hienot harrastukset..koettaa paikata niillä alhaista itsetuntoa. halvallakin pääsee, ja voi leikkiä maksaneensa sata euroa..Ja jos hänellä on vaikka mielenterveysongelmia, miksi haluaisit vetää hänet piippuun, kun lapset hyötyvät siitä että heillä on sekä oma äiti että muualla hyvää hoitoa? Et varmaan toivo tälle naiselle mitään hyvää ja toisaalta turhaan häntä kadehdit - ei hänellä ole hyvin raha-asiat tai muutkaan asiat. Juuri ja juuri pärjää, ja tuo lesoilu on tietysti haitallista monella tapaa, mutta melko varmasti perätöntä. Ja voi olla aika tiukkaa, esittääs selviytyjää sen sijaan että itkisi omaa häpeäänsä, nöyryytystä ja toisten armoilla olemista, materiaalista puutetta ja köyhyysloukkuaan.

Kyllä ne jutut vaan totta on, vaatteista maksetaan kunnon rahaa ja reissataan millon missäkin. Kaveripiiri on hyvin perillä sen touhuista ja monesti on ollut joku paikalla näkemässä eli ei tosiaan ole tuulesta temmattua.
Sen saamat palkkiot on muutamia satasia kuussa, verovapaata tuloa. Lastenhoidosta nainen ei maksa mitään toimeentulotuen asiakkaana, sossu maksaa myös muut pakolliset kulut ja myös harkinnanvaraisesti on siis myönnetty rahaa lapsille tarkoitettuihin juttuihin, ne rahat menee sitten millon mihinkin.

Mielenterveydestä ollaan sille puhuttu mutta ei kuulema ole ongelmaa eikä halua apua. Mielialalääkitys sillä oli eron jälkeen mutta ei enää.

En kadehdi sitä että eletään valheessa, nostetaan rahaa joka on tarkoitettu niille jotka ei ilman sitä elä ja kohdellaan lapsia toisarvoisesti.
Jos olen jollekin kateellinen, voin sanoa sen rehellisesti ja suoraan, ihan vaan hyvällä enkä pahalla. Oma elämä on kunnossa, kiitos vain.

[QUOTE="Laura";24556886]Ei sun tarvi takertua mun sanomisiin, ap kysyi, ja mä sanoin mielipiteeni. Ei tässä mitään ajatusleikkiä tarvitse, tiedän kyllä mitä mieltä olen :D[/QUOTE]

Sori, yritin vain KESKUSTELLA asiasta. Monella kun on ne vastaukset aina valmiina, vaikka tilanne ois omalta kohdalla vieras. Unohdin ettei asioita VOI täällä analysoida.
Jatkakaamme mustavalkoisten mielipiteiden linjalla

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556916:
Sori, yritin vain KESKUSTELLA asiasta. Monella kun on ne vastaukset aina valmiina, vaikka tilanne ois omalta kohdalla vieras. Unohdin ettei asioita VOI täällä analysoida.
Jatkakaamme mustavalkoisten mielipiteiden linjalla

Eip mittää :D ! Täällä tosiaan otetaan toisen sanomiset niin henkilökohtaisesti, ei aina muisteta et tää on vain ajatusten vaihtoa ja siks niin mielenkiintoista kun mielipiteitä on erilaisia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556862:
No tää oli miehen kommentti. Ymmärrän sen.
En itse ainakaan kääntäisi selkääni vuosien ystävyyssuhteelle jos ystäväni alkaisi yllättäen sossunpummiksi.
Mikset? Voisitko kääntää selkäsi, jos ystäväsi alkaisi tehtailla muita rikoksia petoksen lisäksi? Jos näin, mihin rikoksiin vedät rajan? Vai kestäisikö ystävyytenne kaiken aina kansanmurhaan asti?

(Ja mitähän hiton tekemistä sukupuolella tämänkin asian kanssa oli. Kyllä seksistit ovat ihania.)

Viimeksi muokattu:
Mun hyvä ystävä kans kusetti sossua. Poikaystävänsä asui poste restantessa, mutta todellisuudessa hyvän ystäväni kanssa. Näin saivat enemmän rahaa sossusta ja tuet parempina.

Hulluinta tässä on se, että sossu tiesi koko hommasta mutta sanoi "Ei me sille voida mitään".

[QUOTE="Laura";24556937]Eip mittää :D ! Täällä tosiaan otetaan toisen sanomiset niin henkilökohtaisesti, ei aina muisteta et tää on vain ajatusten vaihtoa ja siks niin mielenkiintoista kun mielipiteitä on erilaisia :D[/QUOTE]

Totta. Keskustelupalsta jossa keskusteluyrityksen usein tyrmätään alkuunsa :saint: Pitää peesata tai olla eri mieltä. Ja sitten voi taas painaa tykkään nappia :D Mä ainakin aloin miettiä miten sitä itse toimisi tossa tilanteessa jos kyseessä olis ystäväksi luokiteltu henkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24556964:
Totta. Keskustelupalsta jossa keskusteluyrityksen usein tyrmätään alkuunsa :saint: Pitää peesata tai olla eri mieltä. Ja sitten voi taas painaa tykkään nappia :D Mä ainakin aloin miettiä miten sitä itse toimisi tossa tilanteessa jos kyseessä olis ystäväksi luokiteltu henkilö.

Mä sanoisin ko ystävälleni ettei voi tehdä noin, eli ilmoittaisin kantani kyl ihan suoraan. Sellainen mä vaan olen. Jos ei auta, luulen et ilmoittaisin. Se että ko henkilö toimii ja voi toimia noin, estää sen oman vastuun ottamista pitkällä tähtäimellä: monet "skarppaa" vasta sit kun muita keinoja ei ole. Liika hyssyttäminen on pahasta.

Mikset? Voisitko kääntää selkäsi, jos ystäväsi alkaisi tehtailla muita rikoksia petoksen lisäksi? Jos näin, mihin rikoksiin vedät rajan? Vai kestäisikö ystävyytenne kaiken aina kansanmurhaan asti?

(Ja mitähän hiton tekemistä sukupuolella tämänkin asian kanssa oli. Kyllä seksistit ovat ihania.)

Seksismi kunniaan! Anteeksi, mutta tuntemillani miehillä on usein kovin mustavalkoiset mielipiteet, joihin ei tunneperäiset asiat paljoa vaikuta. Kärjistetysti.
Hyvä kysymys, mihin sitä kukakin rajan vetää mitä ystävän tekemiin rikoksiin tulee. Ystävälle tuskin kääntäisin selkääni missään tapauksessa, mutta joidenkin rikosten kohdalla väkisinkin tulisi käännyttyä poliisin puoleen. Jokainen varmasti tunee ihmisiä jotka rikkovat lakia/moraalisia sääntöjä, mutta moniko ilmottaa poliisille tai muulle taholle kaverista/ystävästä joka ajaa ylinopeutta? Tekee yrittäjänä veropetosta? Hoitaa naapurin lapsia satunnaisesti verokortitta? Kerää tyhjiä pulloja ilmottamatta tienesteistä verottajalle? Matkustaa junassa/bussissa/ratikassa pummilla? Pysäköi invaliidipaikalle vaikka on täysin terve? Pitää töistä rokulipäivän krapulan takia? Pettää vaimoaan/miestään?
Varmasti sinäkin olet joutunut miettimään moraalisia dilemmoja, en usko että sulla on luuri kuumana kun teet lastensuojeluilmoituksia tai soittelet poliisille aina kun törmäät johonkin laittomuuteen.

[QUOTE="Laura";24556993]Mä sanoisin ko ystävälleni ettei voi tehdä noin, eli ilmoittaisin kantani kyl ihan suoraan. Sellainen mä vaan olen. Jos ei auta, luulen et ilmoittaisin. Se että ko henkilö toimii ja voi toimia noin, estää sen oman vastuun ottamista pitkällä tähtäimellä: monet "skarppaa" vasta sit kun muita keinoja ei ole. Liika hyssyttäminen on pahasta.[/QUOTE]
Omalla kohdallani olisin varmasti myös keskustellut ystävän kanssa aiheesta monet kerrat. Ja koittanut puhua mikä siellä taustalla hiertää kun pitää toimia sillä tavalla.

Noita aina riittää. :( Tuntuu, että olisi parempi, jos tähän maahan saataisiin jonkunlainen holhousjärejestelmä tollasille ihmisille; sen sijaan että niille syydetään jatkuvasti rahaa "välttämätättömiin" menoihin.

Kun siihen ilmaisen rahan makuun pääsee, tuntuu olevan entistä vaikeampi päästä irti. Ensin sossu maksaa vuokran ja antaa rahaa. Sit vielä valitetaan, että ne menee kaikki laskuihin eikä jää mitään. To-del-la tavallista on, että sossuta tulee rahat, ja heti mennään törsäämään baariin tai vähintäänkin ostetaan pizzerian pizzaa eka viikko -ja kas kummaa, loppukuusta ei ole rahaa.

Tiedän kaverin, joka hankitutti sossulla heidän vuokrakämppään tiskikoneen. Kaveri ei vaan viitsinyt tiskata käsin, mutta väitti saavansa ihottumaa. Yks tuttu jatkuvasti nostaa sossusta rahaa ja käyttää suurimman osan huvitteluun perustellen, että PITÄÄ hänenkin saada käydä Bon Jovin keikalla ja vähinään kerran viikossa kunnon baarikierroksella. Sit maksattaa pimeenä laskut vanhemmillaan!

Ei näistä koskaan tule mitään, jos ei joku opeta vastuuta.

Yhteistyössä