Ystäväni kävi soslapsikylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä

Vieras
Kertoi kaikkea mitä siel tarjotaan lapsille. Miten ihanaa ja idyllistä niillä on.
On harrastus mahdollisuudet että monta aikuista tukena. Rahasta ei sillain uupelo kuin yksinhuoltajilla yms.
On maaseutu asumista. On omat huonett ja lelut kaikilla. On prinsessa juttuja tytöillä ja pojilla pelit ja vehkeet.
On aina se kiinnostunut aikuinen läsnä.

Mä olen tääll surrut kun en omille voi edes tuota tarjota.
Meil ei ole maalaismaisemia tai luontoa. Ja jos joku ehdottaa että lähtekää retkelle niin ei käy. Se ei todellakaan ole sama asia.
Lapsilla ei ole leluja oikeastaan. ei mitään hello kittyä tai pojalla viimesempiä keräily juttuja.
Meillä ei mummoloita eikä muita aikuisia tukena arjessa.
Mä annan kaikkeni lapsille ja silti olen todella pettynyt itseeni kun en enempää ole voinut panostaa lapsiini ja antaa heille huomiotani jakamattomasti.

Olen todella katkera kun en kykene olemaan tarpeeksi juoppo tai muuten kykenemätön jotta lapseni saisi elämäänsä paremmat eväät joltain muulta taholta kun itse en siihen kykene näin normaalina äitinäkään.
Jos olisin huoono voisi lapseni saada hyvät olot tuollaisessa paikassa.

Ja tiedän mitä ne lapset ovat kärsineet ennen tuone pääsyä. Mutta minusta kaikille pitäisi olla tuollainen mahdollisuus.
Hyvään elämään.

Sääli, et tukiperheillekin on semmoiset vaatimukset, että harva tavallinen lapsiperhe pystyy omilleen moisia tarjoamaan (harvemmin tukilasten biologiset vanhemmatkaan). Tukiperheistä onkin sitten jatkuva pula ja lapsia joudutaan pitämään laitoksissa :(

Uskomattoman materialistinen kyllä olet!! Luuletko, että lapset tosissaan välittävät enemmän uutukaisista leluista kun turvallisesta suhteesta äitiin? Nämä lapset antaisivat varmasti mitä tahansa, että omaisivat välittävän OMAN äidin, ja sinä oikeasti toivot että omat lapsesi olisivat heidän sijassaan. Häpeä.

tulen taas väittämään vastaan, itse perhekodissa asuneena. Ei ole se elämä niin auvoista ja ihanaa mitä tuossa kuvasit. Kyseinen perhekoti oli ainakin niin hanurista kun olla ja voi. Ei saatu edes sitä vaaterahaa mikä meille kuului, siotettuja kohdeltiin aivan toisin kun biolapsia ja me tehtiin niitten biolastenkin hommat. meitä siotettuja kyllä voitiin kohdella miten haluttiin, huutaa ja muuta sellaista. että terveiset vaan perhekotiini ! kun taas sieltä pääsin takaisin laitokseen siis ennen tuota perhekotia olin nuorisokodissa joka oli ihana paikka sitten tonne paskaan ja tuolta sitten pääsin avokatkasulaitokseen ja se oli aivan ihana paikka.

[QUOTE="vieras";24285267]Sääli, et tukiperheillekin on semmoiset vaatimukset, että harva tavallinen lapsiperhe pystyy omilleen moisia tarjoamaan (harvemmin tukilasten biologiset vanhemmatkaan). Tukiperheistä onkin sitten jatkuva pula ja lapsia joudutaan pitämään laitoksissa :([/QUOTE]

Paikat ei ole laitoksia olleskaan vaan ihan tavallsita maalais asumista.

JA olen masentunut todellakin mutta en saa apua.
Tunen itseni niin riittämättömäksi. Olen ja leikin lasten kanssa.teen kaikkea mutta jotenkin tuntuu että voisin olla parempi. Mutta en kykene.

Paikat ei ole laitoksia olleskaan vaan ihan tavallsita maalais asumista.

JA olen masentunut todellakin mutta en saa apua.
Tunen itseni niin riittämättömäksi. Olen ja leikin lasten kanssa.teen kaikkea mutta jotenkin tuntuu että voisin olla parempi. Mutta en kykene.

vaikka saisitkin lapsesi huostaan, niin et pysty valitsemaan paikkaa mihin hänet laitetaan. mitäpä jos hän joutuisikin esimerkiksi tuohon perhekotiin missä minä olin? voin kertoa monta tosi tapahtumaa jotka ovat aivan hirvittäviä niin ajatus tapasi kyllä muuttuu !

Olet kyllä oikeassa.
Taidan ruoskia itseäni nyt turhaan.

niin taidat, ei ne lelut tee lasta onnelliseksi. jos on tosi huonot suhteet aikuisiin ja hirmuisesti leluja, luuletko heidän silloin olevan onnellisempia, kuin silloin kun heillä on rakastava äiti joka voi vaikka heidän kanssaan rakentaa paitjoista majan johon ei siis leluja tarvita ?!

Joskus näistä "huonoista" sijaiskodeista itsekkin kuulleena. Miksi huonoista kokemuksista ei voi antaa aikuisena palautetta sossuun, koska monesti nämä sijaiskodit jatkaa tätä toimintaansa koko ajan ja sossun rahat ei todellakaan mene oikeaan tarkoitukseen eli niitä sijaislapsia varten. Yleensäkkin mun mielestä outoa, että nyky-Suomessa tuntuu ettei sijaiskoteja valvota tiukemmin. Luuleeko sossu, että kaikki vanhemmat niissä todella tekevät kaikkensa lasten hyödyksi ja muuten hyvästä sydämestään. Tuo luulo on ihan mettässä! Onhan adoptiotakin varten kaikki ns."soveltuvuusseurannat". Saisi olla sijaiskodeillakin vielä sijoituksen jälkeenkin.

Siis sijaisperheillehän on ihan hitonmoinen seula. Tunnen monia aivan loistavia perheitä, joilla edellytykset eivät täyty esim. koska ei ole varaa taloon, jossa sijaislapsi saisi oman huoneen (omillakaan lapsilla ei välttämättä kaikilla ole). En sitten tiedä, loppuuko se valvonta siinä vaiheessa kun on sijaisperheeksi hyväksytty vai kiinnitetäänkö tässäkin liikaa huomiota tuohon materiaaliseen puoleen ja siihen, että lapsen kannalta käytännössä aivan samantekevät muodollisuudet täyttyvät kuten adoptiossa (esim. vanhemmat naimisissa, eri sukupuolta, noudattavat oikeanlaista ideologiaa...).

kyllä tää edelleen aikuisenakin tuntuu "hyvältä" että oli aikuisia jotka "välittivät" vain koska saivat rahaa siitä. Ei noissa paikoissa halauksia tai rakkautta saa.

[QUOTE="vieras";24285267]Sääli, et tukiperheillekin on semmoiset vaatimukset, että harva tavallinen lapsiperhe pystyy omilleen moisia tarjoamaan (harvemmin tukilasten biologiset vanhemmatkaan). Tukiperheistä onkin sitten jatkuva pula ja lapsia joudutaan pitämään laitoksissa :([/QUOTE]

Mitkä ihmeen vaatimukset?

[QUOTE="vieras";24285824]No kyllä tukiperheeksi on aika kova karsinta, vaikka halukkaita on jo nyt aivan liian vähän.[/QUOTE]

Edelleen ihmettelen mitä vaatimuksia on joita ei ns. tavallinen perhe täytä, eikä pysty edes omille lapsille tarjoamaan.

[QUOTE="vieras";24285849]Edelleen ihmettelen mitä vaatimuksia on joita ei ns. tavallinen perhe täytä, eikä pysty edes omille lapsille tarjoamaan.[/QUOTE]

No esim. asunnon koko, vanhempien vakituiset työpaikat asioita, jotka eivät monessa aivan hyvässä perheessä vastaa vaatimuksia.

Tukiperhe on tavallinen perhe, jolla on

Aikaa ja tilaa vieraallekin lapselle
Kykyä ja halua vastata lapsen tarpeisiin, joskus vaativiinkin tilanteisiin
Kykyä toimia yhteistyössä lapsen perheen ja sosiaalityöntekijöiden kanssa
Kykyä kohdata erilaisuutta
Myönteisyyttä ja avoimuutta
Joustavuutta ja sitoutuneisuutta

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/avohuolto/muuttukitoimet/tukihenkilo/

Kattokaas nyt vähän mistä puhutte, TUKIPERHE on perhe jossa kotonaan asuva lapsi vierailee toisinaan, esim. 1 vkonloppu/kk, SIJAISPERHE on perhe jonne lapsi muuttaa jos hänet huostaanotetaan eli viedään pois vanhemmiltaan!

tulen taas väittämään vastaan, itse perhekodissa asuneena. Ei ole se elämä niin auvoista ja ihanaa mitä tuossa kuvasit. Kyseinen perhekoti oli ainakin niin hanurista kun olla ja voi. Ei saatu edes sitä vaaterahaa mikä meille kuului, siotettuja kohdeltiin aivan toisin kun biolapsia ja me tehtiin niitten biolastenkin hommat. meitä siotettuja kyllä voitiin kohdella miten haluttiin, huutaa ja muuta sellaista. että terveiset vaan perhekotiini ! kun taas sieltä pääsin takaisin laitokseen siis ennen tuota perhekotia olin nuorisokodissa joka oli ihana paikka sitten tonne paskaan ja tuolta sitten pääsin avokatkasulaitokseen ja se oli aivan ihana paikka.

siotettuja? :D

Jossain lehdessä (Me Naise, Anna, tms.) oli juuri juttu naisesta joka oli tehnyt viisi lasta (aloittanut jo alaikäisenä), ei ollut koskaan ollut töissä ja sitten oli alkanut väsyttää kun oli niin paljon lapsia (miehestä erosi kai kolmannen lapsen jälkeen). Olivat päässet sitten tuollaiseen SOS-lapsikylään asumaan koko perhe.

Kyllä minuakin vähän vitutti ettei minun lapsilleni tuollaista tarjota: Asuminen siellä, ruuat, ammattilaisten tuki jne.. Vaan siksi että olen tehnyt sen verran lapsia kuin jaksan hoitaa ja myös tienannut itse rahat niiden hoitamiseen.

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Tukiperhe ja sijaisperhe on kaksi aivan eri asiaa!

Yhteistyössä