Ystävämme KELA...(miten tää voi olla AINA tällasta?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Voinko olla samaan aikaan töissä ja nostaa kotihoidontukea mikäli hoidan itse lapseni mieheni kanssa vai laskeeko se/poistaako se kotihoidontuen.

Ja miten on kuntalisän laita? Voiko sitä nostaa vaikka tekisi pienimuotoista keikkaa silloin tällöin, vai mitkä siinä on säädökset?

Kyllä mun on pakko jotain keksiä jotta saadaan jostain vähän lisää rahaa jos meinaan lasten kanssa kuitenkin pääsääntöisesti kotona olla ja heidät kotona hoitaa. Kyllä se pelkkä pieni kotihoidontuki on niin aneemisen pieni, ettei me sillä tulla toimeen.

Asumistukeakaan ei tipu, sillä ollaan mukamas niin helkutin hyvätuloisia. Jos nelihenkiselle perheelle jää kuussa käteen verojen jälkeen alle 2350 josta vähennetään sitten tietenkin asuinkustannukset, auton kulut, sun muut niin ei kyllä hyvä heilu :kieh:

Tämä meillä siis edessä kun jään kotihoidontuelle. Pitää varmaan sitten usuttaa mieskin vaan vääntämään helkutisti ylitöitä jotta edes joku kuukausi voitaisiin elää edes hivenen "leveämmin".

niin no asuinkustannukset ja auton kulut ei periaatteessa kuulu kelalle. paitsi tietty asumistuessa. paljon vähemmälläkin eletään, teidän tulot on kuiten ok.

että vali vali.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
meillä on esikoinen jo koulussa ja kun jäin kodinhoidontuelle niin meidät laskettiin 3 henkiseksi perheeksi.

Siis onko teillä kuitenkin mieskin perheessä...millä periaatteella teistä sitten muodostetaan 3 henkinen perhe jos näin on?

on mieskin ,no kuulemma koululaista ei lasketa perheen kokoon kodinhoidontukeen |O |O |O |O |O ,vaan alle koululaiset lasketaan.

ei tietenkään koulaisesta makseta kodinhoidontukea eihän hän ole kotona mutta kyllä meillä on koululainen laskettu perhekokoon outo juttu jos rtarkoitat tulorajoja ...ja vaavi jos syntyy tammikuussa siitä päivästä eteenpäin hän on perheessänne ja lapsilisä tulee sit seuraavan kuuna alusta kahdesta...mut voit saada varmaan äitiysrahan/vanhempainrahan lisäksi myös hoitotukea vai oliko hoitolisää vaavista jos tulonne tosi pienet...tai sit ihan sosuusta jossa koululainen varmasti huomioidaan

noissa tulorajoissa meidät siis lasketaan 3 henkiseksi perheeksi.Niin onhan se koululainen jopa 4h päivässä poissa kotoa :kieh: :kieh: :kieh: .

äityli: voiko muka lasten vanhemmat nostaa ykistyisen hoidon tukea? Eikös sitä haeta kun joku muu taho, kuin vanhemmat (myuttei kuitenkaan kaupunki/kunta) hoitaa lapset? Meillä kun lapset hoidettaisiin siis edelleen kototna.

Tietenkin AINA löytyy joku jolla on vielä tiukempaa eikä se mielestäni ole mikään syy olla valittamatta jos valituttaa.

Saiccu: Kyllä, tulomme tulisivat silti jäämään alle tuon 3800 sillä meinasin, että jos päivän silloin, toisen tällöin vain tekisin, että saisi vaikka sen 100 euroa kuussa enempi rahaa, sillä se tosiaan olisi meille jo paljon. Kiitos tästä selvennyksestä siis.

Apua: Kyllä me osaamme rahaa käyttää, emme takuulla nälkään kuole, mutta olisi se kivempi vähän isommilla summilla elellä, joten siksi nyt selvittelen sitä työntekomahdollisuutta siinä rinnalla, jotta enempi rahaa saataisiin.

Mutta kiitokset tosiaan selvennyksestä. Vielä selvittelen sitten suoraan kelasta tuota kuntalisäasiaa. Jos siitä ei jouduta luopumaan, niin voin sitten vähän keikkaa heitellä.

Lasten kotihoidon tuessa äidin ollessa äitiys- ja vanhempainvapaalla perheen koossa huomioidaan alle kouluikäiset lapset mutta perhekoko on enimmillään 4 henkilöä.
Perheeseen syntyvä/syntynyt vauva huomioidaan lasten kotihoidon tuessa sen jälkeen kun äidin hänestä saama äitiys-ja vanhempainrahakausi on päättynyt. Eli sitten kun äitiysloma on päättynyt vauvasta voi saada lasten kotihoidon tukea jos häntä hoidetaan kotona ja hänet huomioidaan laskennassa perhekokoon.

Jos syntyvä lapsi on perheen ensimmäinen hänestä voi hakea siis lasten kotihoidon tukea äitysloman jälkeen. Jos toinen ja esikoinen esim. 3v. niin jos perheen tulot ovat tukeen oikeuttavat niin perhe saattaa saada tukea. Ja perhekoko on tällöin 3 hlöä vaikka vauva on tulossa/syntynyt.

Moni näitä asioita täällä huutelee kelan syyksi mutta kuten aina, takana on muuta eli kelalle asiat määräävät eduskunta ja sen alaiset toimielimet eli kelalaiset eivät itse niitä keksi tai anna tiettyyn etuuteen vaikuttavia lakeja ym. Laeissa on presidentti allekirjoittajana,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Me ollaan 6 henkinen perhe, kelan silmissä 4 henkinen ja 2 vuoden päästä vain 3 henkinen...kivaa :laugh: :laugh:

Mutta lohdutukseksi ne opiskelijat lasketaan taas perheenjäseniksi etenkin kun opintotukea hakevat,
lyhyt oppimäärä perhekoosta
vauva, ei ole perheenjäsen
koululainen, ei ole perheenjäsen
opiskelija on jos hakee itse tukea

Naapurissa on 16 ja 18 vuotiaat, 8v ja 18kk, heidän perheensä koko on tällä hetkellä kelan mukaan 3 hlöä MUTTA 16 ja 18 v hakevat opintotukea vaikuttaa sen määrään perheen tulot (sen perheen jonka jäseniä he eivät ole, kun kotihoidon tukea haetaan :(

Kotihoidon tukea saa vaikka olis töissä kun vain hoitaa lapsen itse. Siihen lisäosaa vaikuttaa tulot, joten se saattaa jäädä pois.
Olen itse ollut 2 v töissä ja samalla nostanut kotihoidontukea, ite oon töissä öisin ja viikonloppusin, mies päivällä, lapsi hoidettu kotona koko ajan.
Meidänkin perhe on kelan mielestä 3 henkinen, murkkuja, 13v ja 15v ei lasketa perheeseen ollenkaan.
Esikko, 17v, kun haki opintotukea niin mun tulot huomioitiin mutta ei mitenkään oteta huomioon että perheessä on muita lapsia.
Olis varmaan jollain lailla syytä selventää kelan näitä ohjeitaan että kuka kuuluu perheeseen ja kuka ei, nyt tuntuu että lasketaan aina sen mukaan mikä on heille "halvinta"

äityli: voiko muka lasten vanhemmat nostaa ykistyisen hoidon tukea? Eikös sitä haeta kun joku muu taho, kuin vanhemmat (myuttei kuitenkaan kaupunki/kunta) hoitaa lapset? Meillä kun lapset hoidettaisiin siis edelleen kototna.

Mun mielestä, jos vanhemmat hoitaa lapsensa kotona ilman ulkopuolista apua, eivät ole oikeutettuja yksityisen hoidon tukeen.
Mä sain yksityisen hoidon tukea muksun ollessa yksityisessä päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Tietenkään KELA ei laske koululaista, kun ei koululainen kuulu enää kotihoidon piiriin.

Eihän nyt ole kysekään että siitä koululaisesta rahaa pitäis saada, vaan siitä, että se laskettais perheeseen mukaan ( = menoja).
Tolla sun periaattelleella eo vanhempiakaan sitten lasketa perheeseen kuuluvaksi, kun eivät kuulu kotihoidon piiriin :)

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Me ollaan 6 henkinen perhe, kelan silmissä 4 henkinen ja 2 vuoden päästä vain 3 henkinen...kivaa :laugh: :laugh:

Mutta lohdutukseksi ne opiskelijat lasketaan taas perheenjäseniksi etenkin kun opintotukea hakevat,
lyhyt oppimäärä perhekoosta
vauva, ei ole perheenjäsen
koululainen, ei ole perheenjäsen
opiskelija on jos hakee itse tukea

Naapurissa on 16 ja 18 vuotiaat, 8v ja 18kk, heidän perheensä koko on tällä hetkellä kelan mukaan 3 hlöä MUTTA 16 ja 18 v hakevat opintotukea vaikuttaa sen määrään perheen tulot (sen perheen jonka jäseniä he eivät ole, kun kotihoidon tukea haetaan :(

Juu, tää on niin totta!
Ja ne opiskelijat lasketaan (sitten kun rahaa anovat ) , perheenjäseniksi vaikkeivät asuisi edes kotona??!!

Voinko olla samaan aikaan töissä ja nostaa kotihoidontukea mikäli hoidan itse lapseni mieheni kanssa vai laskeeko se/poistaako se kotihoidontuen.

Ja miten on kuntalisän laita? Voiko sitä nostaa vaikka tekisi pienimuotoista keikkaa silloin tällöin, vai mitkä siinä on säädökset?

Kyllä mun on pakko jotain keksiä jotta saadaan jostain vähän lisää rahaa jos meinaan lasten kanssa kuitenkin pääsääntöisesti kotona olla ja heidät kotona hoitaa. Kyllä se pelkkä pieni kotihoidontuki on niin aneemisen pieni, ettei me sillä tulla toimeen.

Asumistukeakaan ei tipu, sillä ollaan mukamas niin helkutin hyvätuloisia. Jos nelihenkiselle perheelle jää kuussa käteen verojen jälkeen alle 2350 josta vähennetään sitten tietenkin asuinkustannukset, auton kulut, sun muut niin ei kyllä hyvä heilu :kieh:

Tämä meillä siis edessä kun jään kotihoidontuelle. Pitää varmaan sitten usuttaa mieskin vaan vääntämään helkutisti ylitöitä jotta edes joku kuukausi voitaisiin elää edes hivenen "leveämmin".

Kotihoidontuen perusosaa saat vaikka kävisit töissä kunhan lapsi on kotihoidossa. Kuntalisän säädökset on ihan kuntakohtaiset. Jotkut kunnat sallivat töissäkäynnin, toisissa taas menettää kuntalisän jos menee töihin. Kysy omasta kunnasta.