Ystävällä aina rahat loppu ja valittaa aina siitä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt kuuntelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt kuuntelemaan

Vieras
Ystäväni aina valittaa kuinka ei ole rahaa tai kuinka tässä kuussa on vaan sen ja sen verran rahaa ja sillä pitäsi pärjätä.
Juuri kun ajattelet että ei siinä minä vippaan 20€ maksaa ystvä sitä takaisin tai ei niin ei minun talous nyt siihen kaadu kun muuhun ylimääräiseen en sitten itse rahaa laita, niin eikö ystävä kehu jo facebook seinällään kuinka osti uuden olohuoneen maton
(ja ei siis tosiaan hankintojaan tee kirppikseltä) tai muuta vastaavaa.
Ollaan nyt tunnettu sen 5vuotta ja ihnettelen tuota ystävän käytöstä.
En minäkään rahoissani ole mutta en minä kehu niillä oli sitä rahaa tei ei ole.
Alkanut vain jurppimaan ainainen laulu kun tavataan tai jutellaan kuinka ei ole rahaa, tuntuu ettei ystävä osaa mistään muusta puhua kuin rahasta nykyään.
Ja ei, me emme tapaile kahvioissa vaan joko meillä tai hänen kotona, yleensä menen hänen kotiin kun hänellä ei rahaa tulla meille.

Tuttu tunne. Itselläni on 30v lapseton tuttava. Itse olin aikoinani sos.toimiston tt-tuella ja maksoin siitä normi elämisen kulut, ylläpidin auton ja ruokin vielä osa-aikaisesti luonani vierailleen lapseni. Tämä ystäväni ei maksa itse ensimmäistäkään laskuaan, äitinsä hoitaa netin ja puhelimen eikä hänellä ole lapsia/autoa kuluja tekemään.
Silti hän nirisee jatkuvaan miten on rahat loppu. Kelan/sossun rahapäivinä ostellaan huoletta mitä sattuu keksimään ja alta kolmen päivän on noi rahat tuusattu ja sitten taas hohhaillaan ett yhy yhy kun on rahat lopussa ei voi tehdä mitään.
Tosin hän taitaa melko kokoaika puli olla, meni hänen luokseen aamu/päivä/ilta aikaan kahvilla piipahtamaan niin on olut tölkki auki kourassa.
Tämä pistääkin niin vihaksi että kaljoitteluun tuntuu AINA rahaa löytyvän, mutta sitten ulistaan kun ei ole ruokaa edes koiralle ja uli uli kun on nälkä.
Itse aikoinaan lainasin hänelle muutamia kymppejä kun luulin hänen olevan oikeasti ongelmissa ilman lainaamaani summaa. Jo lainatessa ilmoitin että sitten on siihen ja siihen päivään mennessä PAKKO maksaa takaisin sillä tarvitsin rahaa lapseni loma viikkoa/ruokia varten. Kauniit oli lupaukset ja vannotukset vaan 5kk meni ko. kymppien takaisin saamiseen. Sen jälkeen en olekaan hänelle euroakaan lainannut vaikka ruikutus on ollut kova.
En vaan ymmärrä hänen elämäntyyliään että rahaa kun tulee se tuusataan parissa päivässä viimeistä senttiä myöten ja sitten ulistaan facessa/somessa että kun ei ole rahaa ja on nälkä. Ja vielä käsittämättömämpää on sitten nämä miespuoliset jotka "oi voi eikö ole mitään" ja kohta kantaavat säkkitolkulla ruokaa hänelle, ja tietysti kaljat.
Monesti olen miettinyt mahtaako hän antaa jotan "rahan vastinetta" näille miehille, kun aina tuntuu näitä "lainaajia" löytyvän. Eräänkin kanssa satuin juttusille aiheesta niin kertoi ko. naisen olevan velkaa 300e... Ja koskaan tuskin velkojaan takaisin saa.
Noh.. Tässäkin tapauksessa näköjään kannattaa olla puli; juomiseen löytyy aina rahaa, velkojen maksuun tai ruokaan ei....

Miksi vippailet ystävällesi rahaa? Kuuntele valitus ja vaihda puheenaihetta, sillä selvä. En vippaile kenellekkään rahaa elleivät suoraan pyydä ja selkeästi sekä sovitaan takaisinmaksusta. Aina välillä jokaisella voi olla rahat tiukilla ja voi siitä valittaa. Se, että annat hänelle rahaa ruokkii tuota kierrettä ja siksi varmaan _aina_ valittaa kanssasi rahasta koska tietää saavansa siten sinulta lisää rahaa.

Miksi vippailet ystävällesi rahaa? Kuuntele valitus ja vaihda puheenaihetta, sillä selvä. En vippaile kenellekkään rahaa elleivät suoraan pyydä ja selkeästi sekä sovitaan takaisinmaksusta. Aina välillä jokaisella voi olla rahat tiukilla ja voi siitä valittaa. Se, että annat hänelle rahaa ruokkii tuota kierrettä ja siksi varmaan _aina_ valittaa kanssasi rahasta koska tietää saavansa siten sinulta lisää rahaa.

En vippaile!
Kerroin aloituksessa jo että, juuri kun ajattelin vipata hänelle rahaa on häneltä löytynytkin sitä rahaa jostain sukanvarresta ja taas on jotain uutta ostettu.
Minua lähinnä harmittaa että entinen ystävä kenen kanssa mielestäni meillä synkkasi ei osaa nykyään puhua muusta kuin siitä että on rahat loppu.
Kun samaan aikaan jos itse olen ostanut kirppikseltä paidan itselleni niin saan taas kuulla että helppohan se sinun on ostella kun on rahaa ja kirppiksiä vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt kuuntelemaan;30417229:
En vippaile!
Kerroin aloituksessa jo että, juuri kun ajattelin vipata hänelle rahaa on häneltä löytynytkin sitä rahaa jostain sukanvarresta ja taas on jotain uutta ostettu.
Minua lähinnä harmittaa että entinen ystävä kenen kanssa mielestäni meillä synkkasi ei osaa nykyään puhua muusta kuin siitä että on rahat loppu.
Kun samaan aikaan jos itse olen ostanut kirppikseltä paidan itselleni niin saan taas kuulla että helppohan se sinun on ostella kun on rahaa ja kirppiksiä vieressä.

Mitä jos kysyt häneltä miksi hänellä on aina rahat loppu? Onko joku asia muuttunut? Auta häntä löytämään ratkaisu, ettei rahat aina ole lopuus. Ja jos tosiaan shoppaamisiaan esittelee fb:ssä, niin voithan huomauttaa hänelle suoraan, että "onhan sinullakin rahaa ostella uusia tavaroita".

Yhteistyössä