Ystävä vittuilee ja säälii lapseni joululahjoja. ÄRSYTTÄÄÄÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ARGHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ARGHH

Vieras
Heti alkuun, olen sanonut ja tiukastikkin, että meidän lapsi oli TÄYSIN tyytyväinen lahjoihinsa. Sai mitä toivoi. Eli lapsi on 5v, toivoi ja sai mm. väritys- ja tehtäväkirjoja, uudet värikynät, pari lastenlefffaa, uuden pyjaman ja värikkään hatun. Mikään noista ei tietenkään ollut kallis hankinta, mutta onko aina oltava? Ihan siis tosissaan kysyn, että ostetaanko teillä aina yksi tai useampi kallis paketti kuusen alle?

Kaverin lapsi on 4v, ja sai useiden pikkupakettien (eli samaa sarjaa lapseni lahjojen kanssa) lisäksi mm. oman tabletin, stigan ja yli 100euron lego-paketin. Kaikki hankittu ystävän mukaan osamaksulla. Ja kuulemma tällä tavalla minunkin olisi pitänyt tehdä, jotta olisi lapsi saanut edes yhden oikean lahjan.
Mitä hemmetin vikaa on ns. halvemmissa lahjoissa, jos ne on lapsen toivomia ja tärkeitä sille. Ystävän mielestä on tosi säälittävää että lapsi "joutuu" toivomaan Joulupukilta hattua, eikä saa sitä muuten vaan. Tähän sanoin aika napakastikkin, että jos lapsi sen haluaa joulupukilta, niin miksei sitä voinut pakettiin käärästä. :/ MUR!

Aika turha avautuminen, ärsyttää vaan.

Ystäväsi haluaa vaan päteä. On köyhä ja kun ostaa kallista niin sillä pitää päteä.

Mä olen pienituloinen ja mä en todellakaan lähtisi juurikaan senkään vuoksi ostelemaan mitään osamaksulla. Eli en ostaisi kallista vaikka lapsi toivoisikin, jos mulla ei olisi siihen varaa. Kyllä ne lapsetki ymmärtää ku selittää asioita.

Ja mun mielestä lahjan hyvyys ei ole edes kiinni hinnasta. Typerä ajattelumalli.

Pääasia että lapsesi on tyytyväinen :)

Mun mielestä on säälittävää ostaa lahjoja osamaksulla. Toisekseen nelivuotias ei tarvitse tablettia. Kolmanneksi stiga + legopaketti ei ole sen parempi lahja kuin ap:n hankkimat lahjat, vaan ehkä jopa päinvastoin.

Tietty kaveri vittuilee, koska jotenkin hänen täytyy perustella itselleen järjetön lahjojen hankkiminen. Ainakin itse olisin tuskainen, jos joululahjat pitäisi ostaa velaksi.

Itse ostan osamaksulla vain kun on pakko. Ja kerrallaan vain maksimissaan kaksi juttua, mieluiten maksan ekan pois ennenkuin uutta tilaan. Esim. edellinen telkkari hajosi -> ostettiin osamaksulla uusi, kun sen maksuja oli pari kk jälkellä, tiputti lapsi vahingossa läppärin joka hajosi, oli otettava pariksi kuukaudeksi samaan aikaan toinen osamaksu-juttu.

Mutta esim. lelut ei mun mielestä oo pakollisia. Eli niitä en osamaksulla ala hankkia.

Se on jännä juttu.. Että kun sitä rahaa ei ole, nii kittuutellaan löyhässä hirressä koko ajan, tai ainakin sille tuntuu vaikkei oikeasti mikään hätä oliskaan..ja sit tulee sellainen tuskastuminen, että no saanhan minäkin joskus ostaa jotain kallista, ei se meidän talous tähän romahda, ja sit törsätään. Ostetaan melki parasta(tai ainakin kalleinta) mahdollista vaikka ilmankin kyllä pärjäisi.
Joo, onhan stiga kiva, joo onhan tabletti kiva, mutta ilmankin oisi pärjännyt ja olisi silläkin rahalla ollut muutakin (fiksua?) käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap-täällä;30541395:
Itse ostan osamaksulla vain kun on pakko. Ja kerrallaan vain maksimissaan kaksi juttua, mieluiten maksan ekan pois ennenkuin uutta tilaan. Esim. edellinen telkkari hajosi -> ostettiin osamaksulla uusi, kun sen maksuja oli pari kk jälkellä, tiputti lapsi vahingossa läppärin joka hajosi, oli otettava pariksi kuukaudeksi samaan aikaan toinen osamaksu-juttu.

Mutta esim. lelut ei mun mielestä oo pakollisia. Eli niitä en osamaksulla ala hankkia.

Miten helvetissä joutuu television ostamaan osamaksulla, alle tonnilla saa jo siedettävän kokoisia.

Kaikenlaisia tyyppejä sinäkin tunnet, jos suostut tuollaista ääliömäisyyttä kuuntelemaan.

Lahjat ovat kiva juttu, mutta niissäkin voi vaikuttaa lapsen kulutustottumuksiin sekä olemaan iloinen vaatimattomastakin muistamisesta. Vaikka vanhemmat ovat valmiita laittamaan millaisia summia lapsen lahjoihin, niin sukulaiset ja kummit miettivät tarkemmin. Jos kotona opetetaan käytöstapoja, miten lahja otetaan vastaan nätisti, niin niitä lahjoja tulee myös jatkossakin. Kaverisi kersa tottuu vaatimaan ja sitten ihmetellään vuosien aikana, miksi kummit ja sukulaiset eivät enää muista. Tässä yksi syy, miksi meillä on pikku hiljaa lopetettu ylihemmoteltujen sukulaislasten muistaminen. Ei viitsi katella vieressä, miten antamani pieni lahja nakataan olan yli kun ei se ole tarpeeksi lapselle tai siis lapsen vanhemmille.

Älä välitä, ei tuollainen ihminen ole "oikea ystävä". Ajattele, ettet ole onneksi yhtä yksinkertainen kuin tuo toinen. ;)
Tuossa iässä ei lahjojen tarvitse olla kalliita ja tärkeintä on lapsen ilahtuminen! Olet onnistunut kasvatuksessa kun lapsi osaa iloita lahjoista, ilman hinnan miettimistä.. Pidä tuo linja.
Meillä oli aikoja, jolloin mukulat sai vain piirustuspaperia, värikyniä, sukkia, lapasia ym ja muutamina Jouluina yhteisen ns.isomman lahjan hyvällä tuurilla. Se "5-vuotiaana värityskirjan saanut raukka" sai nyt reilu 10 vuot myöhemmin oman hevosen, hihkuu sitä varmaan loppuelämänsä. -> Se ei olisi onnistunut jos olisimme osareilla ostaneet aikoinaan tavaraa. :)

Mun 4,5v ei onneksi ymmärrä rahasta mitään. Sai toiveidensa mukaisia lahjoja, mm nuken, pari elokuvaa, muutaman vaatteen ja petivaatteet lempihahmojensa kuvilla, palapelin ja legopaketin. Niin ja pipon ja lapaset äidin neulomina ja omilla toivekuvilla. Oli noista onnellinen vaikka suurin osa oli vielä alennetuin hinnoin hankittu.

Mulla ei ole mikään hyvä taloudellinen tilanne mutta pärjätään kyllä. En mä näe mitään syytä osteskella lapselle järjettömän kalliita leluja joita hän ei edes osaa toivoa, varsinkaan osamaksuilla.

Tabletti ja legot ovat älyä, hahmottamista ja hienomotoriikkaa kehittäviä leluja. Apn lapsesta tulee lähäri/laitoshuoltaja.

Heikohko provovastausyritys. Mutta vastaan muille: Tabletilla ja legoilla ei kehitä sen ihmeemmin hienomotoriikkaa tai harjoita aivoja kuin piirustusvälineilläkään, jos antaa lapsen tuhlata aikansa tabletilla valmiiksipureskellun roskan parissa tai ei rohkaise käyttämään legoja luovasti. Eivät ne ole mikään helppo ratkaisu onneen.

Tai kenties ap on vain kade ystävälleen ja kääntää asian näin... Onhan se toki vanhemmalle kova paikka jos ei ole varaa ostaa lapselleen kaikkea kivaa, ja sit kaveri menee ja tekee sen, kun on rahaa..Sillä tuskin tästä maasta löytyy yhtään lasta joka ei mitään lelua olisi toivonut pukilta ;) ja luulen että ap keksi ton osamaksun, vaan pönkittäkseen tota omaa ajatustaan.....
ja kuinkanhan monen Visa on joulun aikana vinkunu?? ja se on ihan sama kuin tilais osamaksulla :) ai niin eihän tällä palsatalla kenkenkään kun ollaan kaikki niin rikkaita ettei tarvitse ;)

Sun lahjat ovat onnistuneet, jos lapsesi on ollut tyytyväinen ja iloinen saamistaan lahjoista ja näinhän tais tapahtua. Jos kaveris on ostanut osamaksulla normihintaisia kalliita asioita niin typerä tyyppi.

Itse ostelen joulun jälkeisistä alemyynneistä seuraavan joulun/synttäreiden lahjoja, osamaksulla tosin, mutta ovat varmasti maksettu ennen kuin ne annan käyttöön. Ja kyllä, meidän 3vuotias sai tänä jouluna oman lapsille tarkoitetun tabletin. Ostin senkin alesta ja tarkoitus oli kattoa milloin lapsi olis tarpeeks kypsä saamaan sen. Lapsi alkoi puhua koko ajan tabletista ja oli mm. tarhassa sanonut, että hänelläkin on sellainen vaikka ei vielä ollut. No nyt on, mutta säännöt tulee kaupan päälle. Katotaan kuinka käyttö pysyy hanskassa...

Njaaah, onpa nihkeä ystävä sulla. Taitaa opettaa lapselleen vähän väärää rahankäyttömallia. Rahan kulutusta pitäisi opettaa siten, että ostetaan sellaista mihin on varaa, eikä aleta elää yli varojensa.

Todellakintyhmä ystävä sulla. Ostakoon mitä lystää omille lapsilleen, mutta ei oikeutta arvostella muita. Minä itse ainakin olen päinvastaisella linjalla. Lahjoja ostetaan mitä on tarpeellista ja toki sitä mitä toivonutkin, jos se ei ole mielestäni tarpeettoman kallis. Eli emme siis ostaneet 100 euron liikkuvaa kissalelua tms. vaan 30 kympin talutettavan kissan, johon lapsi on ollut täysin tyytyväinen. Minusta lapsella ei ole hyvä olla liikaa turhaa tavaraa ja leluja. Mielestäni tavarapaljous ei ole kaiken edellytys. Synttäreistäkin olen sanonut, että muista, että tärkeintä ei ole se, mitä lahjoja kaverit tuovat, vaan se, että tulevat juhlimaan kanssasi.

No mua ainaki säälihuvittaa tommoset jotka niitä tabletteja yms. kallista skeidaa ostaa naperoilleen, pienestä asti kasvatetaan kersa joksiki peli ja netti yms. riippuvaiseks. Ja ne ite kai kuvittelee olevansa sitä parempia vanhempia mitä hienompia ja kalliimpia lahjoja ne kersoilleen ostelee. Paljo terveempi harrastus jotku piirtelemiset ja värittelemiset musta.

Tämän päivän työelämässä tietotekniset taidot on tärkeitä ja se tulee vain tulevaisuudessa korostumaan. Itse aion kyllä opettaa lapsiani käyttämään tietotekniikkaa jo ihan nuoresta pitäen. Valtava valtti työelämässä sitten aikuisena. Näin ollut itsellänikin. Kyllähän ne käpyleikit kehittää mielikuvitusta mutta kyllä niiden rinnalla voi ja pitää olla tämän päivän kehitystä vastaavat leikit ja lelut.

Ja tämä kommentti ei nyt liittynyt siihen onko niitä varaa ostaa vaan tuohon jocu wuanin kommentiin netti ja peliriippuvaisista.

Yhteistyössä