Ystävien kesken auttamisen palkkiot?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä?
Kuinka yleistä on ystävien auttamisessa ylihinnan periminen? Sairastuin tällä viikolla ja ystäväni hankki lääkettä, mutta hänen hakijapalkkionsa oli nelinkertainen, mitä tuote maksoi. Itse olen auttanut häntä aina ihan ilmaiseksi. Ajattelin, että annan toki hänelle tuojaista, mutta en osannut ajatella, että hän velottaa niin paljon. Hän käveli muutaman sadan metrin apteekkiin ja toi lääkeaineen. Ei siis mennyt automatkoja tms. Maksoin toki, mitä hän pyysi.
 
Lex
Ystävien kesken ei rahasteta.

Tuotteen hinnat tietenkin maksetaan ja mahdolliset matkakulut.
Jos toinen lähtee vaikka kuskiksi johonkin, niin ruoan tai kahvit voisi tarjota reissussa.

Vuorollaan kukin auttaa toisiaan :)
 
vieras
tulee mieleen väkisinkin, onko tuo nyt enää aitoa ystävyyttä? ei tulisi mieleenkään itselle vastaavassa tilanteessa alkaa rahastaa avusta sairaalta ystävältä. tiedän että olen monessa asiassa liiankin kiltti, enkä osaa pitää puoliani, mutta tuo sun "ystävän" toiminta tuntuu todella härskiltä!
 
jeps
Ei oo totta. Mä oon aina auttanut ihan ilmaiseksi ja muo o autettu ilmaiseksi. Sitten välillä ollaan viety lahjoja puolin ja toisin. Ostettu kukkia yllätykseksi yms.
Kiitetty jollain muulla tavalla kun suoralla rahalla....

Aika törkeä kaveri sulla tosiaankin.
 
me ei olla koskaan otettu mm. bensarahaa kuskauksilta, vaikka oltais viety kavereita naapurikaupunkiin heidän asioilleen. Homma on toiminut myös toisinpäin suurimman osan kavereistamme kanssa. Mielelläni maksan kuskaukset jos joku sattumoisin kuskaisi meitä/minua. Jos käymme jonku puolesta kaupasta niin emme peri mitään ylimääräisiä vain sen summan mitä ne tavarat teki.

Toki on niitä kavereita joilta emme edes pyydä "palveluksia" koska tiedämme että he pyytävät kaiken maailman kuluja...
 
aloittajalta
Myönnän pahoitin niin mieleni ja siksi asiasta kyselenkin. Itse olen aina valmis auttamaan ystävieni ja yleensä he auttavat puolinja toisin minuakin, mutta tämä oli yllätys. Ystäväni oli laittanut lapulle tilinumeron ja summan, mitä maksoi kun hän kävi. Ollaan yli 30- vuotiaita naisia. Ilmeisesti hän on rahan puutteessa, mutta myönnän, että tämä vaikuttaa varmaan hieman ystävyyteen jatkossa.
 
no ei kyl kuulosta ystävältä.. meil toimii vuoroin autetaan periaate! Jos esim. toisella leivontatarvike päässy äkkiseltään loppuun, ni toinen lainaa (isompia palautellaan, pienempiä ei). Ja jos asiaa esim. kylälle (30km päähän) ni saatetaan kysästä tuonko jotain jos tietää et toisessa sakissa ollaan sairaana tai vaik auto rikki.. eikä joka kerta peritä edes niitä ostoksia takaisin!
 
katso vielä
oletko varma, että katsoit sen apteekin kuitin oikein. välillä itse olen mennyt sekaisin niistä kelan vähennyksistä ja muista kun on useampi tuote kuitissa. törkeää pyytää hakupalkkaa ystävältä.
 
aloittajalta
Alkuperäinen kirjoittaja katso vielä:
oletko varma, että katsoit sen apteekin kuitin oikein. välillä itse olen mennyt sekaisin niistä kelan vähennyksistä ja muista kun on useampi tuote kuitissa. törkeää pyytää hakupalkkaa ystävältä.
Hän oli itse laittanut paperille tilinumeron ja maksun. Ei ollut apteekin paperi vaan hänen oma lappunsa, mihin voi maksaa. Ja kyllä siinä oli selvästi numerot.

 
moikka
Kysy ihan suoraan asiaa, ihan että onko hän tosiaan ottamassa sen kokoista hakijapalkkiota kuin nyt kuvittelet. Jos nyt kuitenkin meni nuo summat jotenkin sekaisin, en pitäisi kaverina jos tuollaista omalle kohdalle sattuisi.
 
aloittajalta
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Kysy ihan suoraan asiaa, ihan että onko hän tosiaan ottamassa sen kokoista hakijapalkkiota kuin nyt kuvittelet. Jos nyt kuitenkin meni nuo summat jotenkin sekaisin, en pitäisi kaverina jos tuollaista omalle kohdalle sattuisi.
Uskon, että virhettä ei ole tullut. Tuodessaan hän sanoi, että sen verran hän ottaisi vaivanpalkkaa ja pussissa oli vielä hänen oma lappunsa ja tilinumeronsa. Olen jo maksanut hänen tililleen summan.
 
Puolin ja toisin ilmaiseksi autetaan ja kahvit on riittänyt "palkaksi". Joskus autoton ystäväni on ostanut kukan tai viinipullon, kun olen muutaman kerran lyhyen ajan sisällä kuskannut häntä kauppoihin. Rahaa ei koskaan anneta. :eek:
 
aloittajalta
Tein sen virheen, että en huomannut kysyä, että mitä hän ottaa vaivanpalkaksi siis etukäteen olisi pitänyt kysyä. Ei tullut tällainen mieleen. Oli eka kerta kun pyysin häneltä tällaista juttua. Nyt ainakin tiedän, että hänellä on tuntitaksa tätäkin varten.
 
vieras
Ihan sikamaista hyväksikäyttämistä tuon kaverin "rahastaminen". Jumaliste minä olisin suuttunut tuollaisesta verisesti. Vai että antoi tilinumeron minne voi palkkion maksaa? Voikohan tämä olla tottakaan vai provoa?
 
aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan sikamaista hyväksikäyttämistä tuon kaverin "rahastaminen". Jumaliste minä olisin suuttunut tuollaisesta verisesti. Vai että antoi tilinumeron minne voi palkkion maksaa? Voikohan tämä olla tottakaan vai provoa?
On totta kyllä.

 

Yhteistyössä