Leikki: Mitä tiedät ystävästäni
Yksi oppilas poistuu luokasta. Muut valitsevat hänelle ystävän. Ystävä voi olla joku kaikkien tuntema esim. luokasta, koulusta, julkkis tai vaikka sarjakuvahahmo. Ennen vapaaehtoisen poistumista luokasta on hyvä rajata, saako ystävä olla esim. mielikuvitusolento.
Kun ystävä on päätetty, vapaaehtoinen pyydetän luokkaan. Hän yrittää selvittää kuka hänen ystävänsä on. Kysymykset on muotoiltava niin, että vastaajat saavat vastata ainoastaa:
kyllä
ei
en tiedä.
Kun kysyjä uskoo tietävänsä ystävän, hän saa arvata. Voidaan sopia, että esim. kolmen väärän arvauksen jälkeen ystävä paljastetaan.
Leikkiä voi muokata esim. niin, että sitä leikitään ryhmänä.
Voisiko ajatella, että ohjelmassa ois jotain rusettiluistelun-tyyppistä kaverinetsintää. Jokaiselle jaetaan sisääntullessa numerolappu ja sit jossain vaiheessa ois kilpailu, että etsikää parinne. Tehtävää voi vaikeuttaa esim niin, että numerot jaetaan vasta juuri ennen kun kisa alkaa jolloin numeroita ei pääsis etukäteen vertailemaan.
Juoru on aina kiva leikki isossa porukassa:
Leikkijät kokoontuvat riviin tai jonoon, ja toisessa päässä oleva kuiskaa tietyn viestin seuraavalle. Tämä kuiskaa sen eteenpäin, kunnes päästään rivin tai jonon loppuun. Lopuksi viimeinen kertoo, mitä hän kuuli ja ensimmäinen paljastaa liikkeelle laskemansa viestin. Usein viesti on muuttunut matkan varrella huomattavasti.
Voidaan sopia, että liikkeelle lähetettävän juorun on oltava ystävänpäivän teemaan sopiva.