Ystäväni halveksii ammattiani

• Viestiketjun aloittaja Surullinenlokeroitu
  • Ensimmäinen viesti
Surullinenlokeroitu
Olen lukion käynyt parturi-kampaaja ja tehnyt töitä yrittäjänä 5 vuotta. Olimme samassa lukiossa aikoinaan, josta hän jatkoi amk:iin ja valmistui tradenomiksi.

Minusta tuntuu todella pahalta, koska joka kerta, kun puheenaihe menee niille raiteille milloin joku on tehnyt jotain ajattelematonta tai asiat eivät suju, kommentointi ystäväni puolelta on seuraavaa: "Taitaa olla sekin tyyppi joku kampaaja, hahhahha." tai "Ei nyt millään pahalla, mutta en odota paljon enempää kyllä kampaajalta." Jos minulle sattuu jotain ikävää ja vaikka tilanne olisi minusta riippumatonta, tuntuu ystäväni laittavan syyn aina ammattini piikkiin.

Ei, en jatkanut korkeakouluun tai ole virastotöissä, mutta mielestäni minulla menee hyvin. Tienaan sopivasti, pääsen ulkomaanmatkoille pari kertaa vuodessa, asun ihanassa talossa ja minulla on rakastava mies. Mietin vaan aika ajoin ystäväni käytöstä miksi hän haluaa käyttää ikiaikaista halveksivaa asennetta kampaajia kohtaan? Jokaiseen ammattiryhmään mahtuu monenlaista tallaajaa, mutta hänen kyllä pitäisi tietää, etten ole tyhmä. Parturi-kampaajan ammatti vain nyt antaa minulle mahdollisuuden tienata hyvin, päättää omista työajoistani ja ennen kaikkea saan toteuttaa mahtavaa ammattia. Alan vain toden teolla kyllästymään itseni puolustamiseen ja lokerointiin.

Tilanteita, joissa hän minua halveksii sattuu vähän väliä ja jotenkin menen lukkoon ja hämmästyn hänen tahdittomuudestaan niin, etten saa monesti sanotuksi oikein mitään. Ideoita?

• Tykkää
Reactions: Nelda
vierailija
Tuossa tilanteessa ajattelisin, että kaverini on itse se, joka häpeilee ammattiaan ja koulutustaan ja sen vuoksi hän yrittää pitää muita alempiarvoisina. Mitä väliä sillä on, mikä ammatti on, jos tykkää tehdä sitä. Pahinta on tehdä työtä, jossa voi pahoin, vaikka siitä saatava palkka olisi isompi.

vierailija
Yleensä amiksiin liitetään wt-leima ja oletetaan heidän olevan muutenkin ns. penaalin vähemmän teräviä kyniä.

Toki tosiasia on, että läheskään kaikki amikset eivät ole sellaisia, mutta toisaalta korkeakoulutettujen keskuudessa kyseiset ominaisuudet ovat paljon harvinaisempia kuin amiksilla.

Olen lukion käynyt parturi-kampaaja ja tehnyt töitä yrittäjänä 5 vuotta. Olimme samassa lukiossa aikoinaan, josta hän jatkoi amk:iin ja valmistui tradenomiksi.

Minusta tuntuu todella pahalta, koska joka kerta, kun puheenaihe menee niille raiteille milloin joku on tehnyt jotain ajattelematonta tai asiat eivät suju, kommentointi ystäväni puolelta on seuraavaa: "Taitaa olla sekin tyyppi joku kampaaja, hahhahha." tai "Ei nyt millään pahalla, mutta en odota paljon enempää kyllä kampaajalta." Jos minulle sattuu jotain ikävää ja vaikka tilanne olisi minusta riippumatonta, tuntuu ystäväni laittavan syyn aina ammattini piikkiin.

Ei, en jatkanut korkeakouluun tai ole virastotöissä, mutta mielestäni minulla menee hyvin. Tienaan sopivasti, pääsen ulkomaanmatkoille pari kertaa vuodessa, asun ihanassa talossa ja minulla on rakastava mies. Mietin vaan aika ajoin ystäväni käytöstä miksi hän haluaa käyttää ikiaikaista halveksivaa asennetta kampaajia kohtaan? Jokaiseen ammattiryhmään mahtuu monenlaista tallaajaa, mutta hänen kyllä pitäisi tietää, etten ole tyhmä. Parturi-kampaajan ammatti vain nyt antaa minulle mahdollisuuden tienata hyvin, päättää omista työajoistani ja ennen kaikkea saan toteuttaa mahtavaa ammattia. Alan vain toden teolla kyllästymään itseni puolustamiseen ja lokerointiin.

Tilanteita, joissa hän minua halveksii sattuu vähän väliä ja jotenkin menen lukkoon ja hämmästyn hänen tahdittomuudestaan niin, etten saa monesti sanotuksi oikein mitään. Ideoita?
Ja tällasen ihmisen valitset pitää lähipiirissäsi?

• Tykkää
Reactions: Nelda
Surullinenlokeroitu
Yleensä amiksiin liitetään wt-leima ja oletetaan heidän olevan muutenkin ns. penaalin vähemmän teräviä kyniä.

Toki tosiasia on, että läheskään kaikki amikset eivät ole sellaisia, mutta toisaalta korkeakoulutettujen keskuudessa kyseiset ominaisuudet ovat paljon harvinaisempia kuin amiksilla.
Tämä wt-leima minua todella juuri korpeaa.. Olen kyllä kaukana siitä.

Eihän tällainen naiivi kampaaja nyt niin tekisi? Kaverihinnoilla teen.. Tämä keskusteluhan todella alkaa saamaan tuntemaan itsensä tyhmäksi.
En nyt tyhmäksi luonnehtisi, mutta ehkäpä liian hyväuskoiseksi ja hiukan naiviksi.
Ensinnäkin pidät lähipiirissäsi ihmistä, joka pääosin saa sinut tuntemaan itsesi huonoksi. Sen lisäksi tarjoat hänelle työtäsi pilkkahintaan... niinkuin oikeasti? Tarkoitus ei ole saada sinua tuntemaan itseäsi huonoksi, vaan heräämään ja arvostamaan itseäsi vähän enemmän.

Voisiko sille ystävälle sanoa ihan suoraan, että sinusta on ikävää kun hän puhuu noin sinun työstäsi ja että itse olet työhösi tyytyväinen ja pidät siitä.

Kaikkeen työhön tarvitaan tekijöitä kuitenkin, eikä mikään työ ole huonompi toista.

vierailija
Enpä kyllä äkkiä keksi montaa amk-koulutusta, jotka olisivat vähemmän arvostettuja kuin tradenomi... Naurettavaahan toisen ammatin arvostelu on joka tapauksessa, mutta että se tulee vielä amk-koulutuksen ladalta, on surkuhupaisaa. Googlaapa parikymmentä tradenomivitsiä ja ala heittää niitä joka välillä "ystävälle" takaisin, veikkaan ettei hänen huumorinsa kestäkään toiseen suuntaan.

vierailija
Minusta kauneusalaa ja kauneudenhoitoa yleensäkin aliarvostetaan Suomessa. Kauneudenhoito on sellaista "tyttöjen hömppää". Kuitenkin kaikki melkein käyvät kampaajalla ja hyvä leikkaus ja laittaminen toiselle on oleellinen osa henkilön ulkonäköä. Hiusten leikkaukseen, värjäykseen jne. liittyy paljon tietoa ja siinäkin voi edetä vaikka miten taitavaksi. Lisäksi tälläkin alalla mieshiusmuotoilijat ovat arvostettuja taiteilijoita mutta naiset harvoin. Minä ainakin arvostan jos minusta kampaaja tekee paremman näköisen kun en itse osaa.

vierailija
No ei tää nyt niin hääviä ole olla insinöörikään. Kyllä kuule vinoilua ja vittuilua on saanut kuulla koko elämänsä.

Mutta en jaksa välittää. Mä oon hemmetin hyvä omassa työssäni. Viihdyn siinä. Ja tienasn oikein hyvin. Millä muulla on väliä?

• Tykkää
Reactions: Wannabegrey
vierailija
Paljonko itse tienaat? Tradenomit pk-seudun ulkopuolella tienaa noin 2 tonnia max. AMK nyt ei ole edes mikään kunnon korkeakoulu kuten yliopisto. Sillä pyritään vaan kohottamaan tutkinnon arvostusta.

Mä olen kuullut miljoona kertaa sen läpän, että eihän konsultti oikeasti osaa mitään tehdä - se vain kertoo muille miten pitäisi tehdä. Joka kerta jaksan antaa sellaisen 1sek naurahduksen ko vitsille. Mutta toisaalta, en mä jaksa siitä loukkaantuakaan. Jos loukaantuisin, niin olisin koko elämäni vihainen.

vierailija
Mitäs sinun tradenomi-'ystävä' mahtaa työkseen tehdä? Kaupan kassa? Juoksutyttö? Varmasti löydät vitsejä hänen työstään.
Arvosta omaa tekemistäsi. Harvasta meistä on yrittäjäksi ja itsensä elättäjäksi. Ja useammat meistä nauttivat kampaajalla käynnistä, joillekin se on jopa luksusta johon ei aina ole varaa!

Yhteistyössä