Yskäinen mutta kuumeton lapsi päiväkotiin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielokimppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kielokimppu

Vieras
Jos mielestäsi lapsen pitäisi olla kotona, niin kuinka kauan? Yskähän saattaa kestää viikonkin. Juuri 3 v täyttänyt lapsi kyseessä.

Yskä alkoi viikko sitten la-su välisenä yönä muutamalla yskänpuuskalla, mutta hävisi sitten käytännössä kokonaan. Nyt lapsi on taas yskinyt vaihtelevasti torstaista lähtien, eniten nukkumaanmennessä ja yöllä.

Oletteko käyneet lääkärissä? Pitkittynyt yskä saattaa tarkoittaa, että jokin muukin tauti jyllää. Päiväkotiin voi mennä, jos lapsi jaksaa toimia normaalisti (leikkii, syö ja ulkoilee) jos lapsi ei yskän takia jaksa touhuta niin silloin pitää parannella kotona.

Toivotaan nopeaa parantumista!

Onko astmaattista taipumusta lapsella?
Pelkän yskän takia ei mun mielestä tarvitse olla päiväkodista pois, jonkinasteinen nuhakin sallitaan. Jos on lämpöä niin sit on hyvä huilata kotona koska tauti on vielä päällä.

Ei olla käyty lääkärissä, kun lapsen yleiskunto on ollut hyvä. Tänään ulkoiltiin puistossa ja lapsi jaksoi touhuta normaaliin tyyliin, mutta valvoin ettei kovin juokse. Syö normaalisti ja on hyväntuulinen (paitsi äsken kun heräsi kesken unien pahaan yskänpuuskaan).

Onko astmaattista taipumusta lapsella?
Pelkän yskän takia ei mun mielestä tarvitse olla päiväkodista pois, jonkinasteinen nuhakin sallitaan. Jos on lämpöä niin sit on hyvä huilata kotona koska tauti on vielä päällä.

Ei ole astmaattista taipumusta. Täytyy mitata lämpö aamulla ja katsoa tietysti muutenkin vointia. Lapsen päiväkotiura vasta alkoi viime viikolla, joten ei oikein ole "näppituntumaa" näihin asioihin.

no pitäähän sitä itsekin mennä yskässä töihin. Koitapas saada saikkua sillä perusteella, että yskittää...

Minun työnantajani vaatii poissaoloista ekasta minuutista lähtien LÄÄKÄRINtodistuksen. Voi olla, että jopa Mehiläisen lekurin olis vaikea kirjottaa saikkea yskästä (vaikka ne muuten kirjoittaa hyvin lepsusti 3 päivää).

Kuopuksella oli kaksi talvea sitten yskä joka kesti 3kk. Limaa oli niin paljon, että sitä piti oksentaa lähes joka yö. Ja kyllä ravattiin lääkärissä ja saatiin lääkkeitä, mutta dg oli "sadan päivän yskä" ja silloin sadantena päivänä se myös loppui. Tehtiin kaikki astmarasitustestit ja muut. Kiitos kaunis on vakuutus, se testi maksoi 400e...

Yleiskunto ratkaisee. Pari kertaa olen pitänyt kuumeettoman kotona kun on yksinyt niin hirveästi eikä ollu ihan voimissaan. Olen mää itekkin saanu saikkkua kuumeettomana muuten yleisvoinnin ollessa surkea.

Pitkittynyt yskä kesti meilläkin 3kk ja lapsi oli muuten virkeä ja hyvässä kunnossa. Parani lopulta vasta antibiooteilla. Jos paha yskä niin ehkä alkuvaiheessa en kuitenkaan veisi päiväkotiin mutta viikon sisällä kyllä selvinnee mihin suuntaan menossa/onko muita oireita.

että ap:n lapsen oireilla voi olla kyseessä hinkuyskä. Erittäin leviävä, ei saisi missään nimessä mennä julkisiin paikkoihin jos tauti todettu. Toinen homma onkin sitten sen toteaminen ajoissa...

Olkaa niin kilttejä että pidätte ne sairaat lapset kotona, etteivät tartuta muita. Joidenkin lasten vanhemmille ne pikku nuhat ja yskät ei ole mikään pikkuasia, joten voisitteko huomioida muutkin ihmiset. Itse olen tänä vuonna ollut yli 5kk sairaslomalla töistä ja välillä sairaalassa tiputuksessa kaikkien päiväkodista kantautuneiden tautien takia.

[QUOTE="vieras";28875454]Olkaa niin kilttejä että pidätte ne sairaat lapset kotona, etteivät tartuta muita. Joidenkin lasten vanhemmille ne pikku nuhat ja yskät ei ole mikään pikkuasia, joten voisitteko huomioida muutkin ihmiset. Itse olen tänä vuonna ollut yli 5kk sairaslomalla töistä ja välillä sairaalassa tiputuksessa kaikkien päiväkodista kantautuneiden tautien takia.[/QUOTE]

Pidän niissä rajoissa kun se on mahdollista. Itsekin olen töissä päiväkodissa ja on se aika mahdotonta pitää vaikka kuukaus lasta kotona minkä nuo yskät voi ottaaa parantuakseen. Omallakin voi kestää viikkoja vaikka se ois kotihoidossa.

kuume on vain yksi oire...yleisvointi kertoo enemmän kuin tuo kuumeettomuus: eli jos lapsi jaksaa ulkoilla ja touhuta ja syödä ihan normaalisti -> hoitokuntoinen, jos on väsähtäneempi tai esim. ulkoileminen pahentaa yskää selkeästi -> kotiin.
miettikää asiaa siltä kannalta miten lapsi jaksaa hoiidossa.

He, he. Mä olisin ollut viime talvena kolme kuukautta putkee kotona sairaita lapsia hoitamassa, jos pelkän yskän takia kotiin olisin jäänyt. Työnantaja varmaan olisi riemastunut.

Mä oon pitänyt kotona yleisvoinnin mukaan, enkä niinkään kuumeen. Pelkän yskän takia ei oikein voi olla pois töistä (meillä tarvitaan lääkärintodistus) jos lapsi muuten touhuaa normaalisti, syö jne. Mä tosin teen vajaata työaikaa, eli pitkää päivää ei tarvitse lasten päikyssä jaksaakaan.

No kyllä meillä on yskäiset lapset aina viety päiväkotiin. Yskä on meillä usein flunssan jälkitauti ja kestää pitkää. Ei pitkään jatkunut yskä tartu, pahempi juttu ovat ne nuhanenät, joilla flunssa on juuri alkanut oli sitten kuumetta tai ei. Lääkärissä on toki monta kertaa käytykin noiden yskien takia, mutta mitään yskää kummempaa ei ole koskaan todettu, eikä todellakaan sairaslomaa ole määrätty.

Yhteistyössä