Yskänlääke raskaana???

Heippa,

Poden täällä sitkeää flunssaa (5.päivää), josta onneksi pari oiretta helpottanut mutta vielä yskittää aika pahasti (lima ei pääse ylös kurkusta ja yskä on kuivaa) etenkin öisin. Jotenkin muistelen ettei oikein mitään yskänlääkettä saisi ottaa, onko näin? Ja kauan pitäisi odottaa ennenkun alkaa ottamaan lääkettä - ei voi olla hyväksikään että liian kauan pitkittää?
Kun ei tuo höyryhengityskään näytä auttavan yskään -nuhaan kylläkin mikä on tietysti ilahduttavaa.

:snotty:
 
Keiju07
Kyllä joitakin merkkejä voi varmasti ottaa raskaanakin ollessa. Pulloissa ja ohjeissa kyllä lukee. Jos ohjeet hukassa, niin netistähän löytyvät googlaamalla kaikki "tuoteselosteet" eli ohjeistukset. Apteekissa osaavat myös kertoa.
 
Moi,

sama vaiva viime vkosta - apteekissa tietävät - mulle taisivat suositella Kvillaa (tosin mulla on astmaa, joten sekään ei käynyt ... jeee ...)
Itse huomasin kotona kun laitoin höyryhengitysveteen luontaistuotekaupan minttu/mentholiöljyä - niin jopa aukaisi röörejä ihan eri tavalla - aikamoiset aromit.
Samoin käytin sitä lasten Vick's vapo rub voidetta yön aikaan rintaan - samaa asiaa ajaisi vaikka ton minttuöljyn laittaminen nenäliinaan ja nenäliina tyyny alle tms hohkimaan aromeja yöksi...

paranemisia , ihanasti vauva saa kyytiä ja kyljet on kipeinä kun munaskuita myöten yskiskellyt ...

t papu & viola auroora Rv 29 kohta jo
 
Minä kärsin raskausviikot 34-35 tosi kovasta yskästä ja kävin sen vuoksi lääkärissäkin. Mitään lääkettä ei suostunut määräämään vaan antoi ohjeeksi lepoa, höyryhengitystä ja lämmintä maitoa hunajalla kolmesti päivässä. Neuvolantäti ihmetteli jostain syystä tuota lämmintä maitoa ja suositteli jotain muuta lämmintä juotavaa (mehua, teetä) hunajalla. En tiedä oliko noista juomista mitään apua kun kaksi viikkoa siinä yskässä kuitenkin lopulta meni (lääkärissä kävin kun oli kestänyt viikon).

Virtsu Rv 37+5
 
Hei,

Minulla oli alkuraskauden aikaan erittäin sitkeä ja ärsyttävä yskä. Minullekin sanottiin apteekissa että Resilar on ainut jota voi ottaa ja sitäkin vain jos on ihan pakko. Otin muutaman kerran sitä kun ei kerta kaikkiaan muuten olisi kestänyt sitä yskää. Pikaista paranemista.

 
Neuvolantäti on oletettavasti ihmetellyt tuota maito-ohjetta siksi, että maito sitkistää limaa entisestään... Maitotuotteita kannattaa vältellä jos on oikein limaisessa nuhassa/flunssassa. Riittävä nesteen nauttiminen auttaa myös siihen että lima on vähän juoksevampaa jolloin sitä on helpompi yskiä ulos...

Kannattaa joskus kokeilla myös lasten kanssa kun ovat sitkeässä flunssassa. Maito pois ja tilalle mehua ja vettä, runsaasti... Saatta yllättävästi helpottaa oloa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja eemmaa:
Neuvolantäti on oletettavasti ihmetellyt tuota maito-ohjetta siksi, että maito sitkistää limaa entisestään... Maitotuotteita kannattaa vältellä jos on oikein limaisessa nuhassa/flunssassa. Riittävä nesteen nauttiminen auttaa myös siihen että lima on vähän juoksevampaa jolloin sitä on helpompi yskiä ulos...

Kannattaa joskus kokeilla myös lasten kanssa kun ovat sitkeässä flunssassa. Maito pois ja tilalle mehua ja vettä, runsaasti... Saatta yllättävästi helpottaa oloa...
Meillä likalla oli korvakierre ja äärettömästi limaa keuhkoissa, ja kun en enää neljättä antibioottia halunnu syöttää niin menin homeopaatille ja ykkös ohje oli et maito ja valkoinen sokeri pois! Viikon likka oksensi limaa, mut nykyään kun flunssaan tulee niin heti otan kaikki maitotuotteet pois. Joten tuo maito on kyllä sellanen jota kannattaa välttää.

Jos yskimisestä ärsyyntyy kurkku niin kannattaa kokeilla niitä sokerittomia Fisherman Friends karkkeja. Homeopaatti sano et tekee hyvää keuhkoille!
Pikaista paranemista :hug:
 
Kiitos vinkeistä!

Juu Vick´s Vapo Rub-voidetta olen käyttänyt niin ulkoisesti kuin myös höyryhengityksessä. Nyt onneksi alkaa helpottaa ja selkeästi jo irtoaa lima, joten taitaa tästä jo päästä voiton puolelle ihan pelkällä potemisella ;)

...kukkakauppias juuri vinkkasi että lämpimään veteen limeä ja hunajaa, koitan nyt sitä vielä vaihteeksi - tulee ainakin hyvät c-vitamiinit :)
 
Raskausaikana kun mulla oli kova yskä, niin lääkäri sanoi että Resilaria voi ottaa hiukan yskänärsytykseen esim. nukkumaan mennessä. Eli pikku hörppy, jotta yskän ärsytys vähenee. Mitään säännöllistä käyttöä ei suositellut, mutta siis lievittämään pahoja yskänpuuskia.
 
En myöskään kyllä ottasi kovin äkkiä mitään yskänlääkettä. Tyttöä odottaessa yskäisy katkaisi kylkiluun ja erittäin pitkin hampain lääkäri kirjoitti yskänlääkettä, kun sanoin että nyt on kyllä henki kyseessä, otti sen verran kylkeen yskimisen ajattelukin. Eipä niin lievästä yskänlääkkeestä mitään hyötyä ollut, että paremmin auttoi kurkkupastillit yms. Ja kyseessä oli loppuraskaus.
 

Yhteistyössä