Yskään kortisonia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ippa

Jäsen
17.03.2005
771
0
16
Olen ihan äimänä...Isäntä kävi tänään toistamiseen lääkärissä pitkittyneen yskän takia...Söi jo joku viikko takaperin yhden antibioottikuurin tuohon yskään, ei auttanut. Nyt viikonloppuna valitteli, että yskiessä sattuu vasempaan solisluuhun tai sinnepäin... Tämän oli tietenkin unohtanut mainita lääkärille.. :o Viimeyön kuuntelin kamalaa röyskytystä ja olin helpottunut, kun isäntä sanoi menevänsä uudestaan lääkärille.
Saldo siis kahden viikon kortisonikuuri!? En oo ikinä ennen kuullut kortisonia määrättävän ilman muita tutkimuksia. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Missä muodossa tuo kortisoni oli? Hengitettävänä olettaisin, siis astmalääkkeenä? Ja onko jotain mikä viittaa astmaan, muutakuin pitkittynyt yskä? Aikuisen kohdalla en tiedä, mutta meillä riitti astmalääkitykseen (eli siihen kortisoniin) pitkittyny yskä ja eka astmakohtaus, mutta kyse oli 2vuotiaasta.

Kyllähän pitkäkestoinen yskä voi aiheuttaa kylkilihasten kipeytymistä ja aristusta. Melkeen tarvitsis ottaa tulehdusverikokeet sun miehestä, että näkee onko se virus-vai bakteeriperäistä.

Astmaan kuulema oli lääkkeet, mutta ei miehelläni ole ollut minkäänlaisia astmaoireita...Oletan, että tabletteja, en huomannut kysyä, mutta ois varmaan maininnut, jos ois joku hengitettävä... Ja tätä pitkittynyttä yskää on nyt ollut koko perheellä + hoitolapsilla...
Sitä ihmettelin, kun ei mitään kokeita otettu...Keuhkokuumeitakin ollut tässä nyt parilla...Sekä omalla lapsella, että hoitolapsella. Kun sehän voi olla kuumeetonkin. Tosin ei ollut kuulunut keuhkoista mitään...

Mulla kortisonia tablettina. Pitkittyneeseen yskään myös, tosin määrättiin kun olin ihan sairaalahoidossa. Viisi viikkoa tässä oltu jo sairaslomalla ja kaikki mahdolliset kokeet tehty/tehdään. Eiköhän tästä pikkuhiljaa ala selviämään mikä vaivaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kortisonia tablettina. Pitkittyneeseen yskään myös, tosin määrättiin kun olin ihan sairaalahoidossa. Viisi viikkoa tässä oltu jo sairaslomalla ja kaikki mahdolliset kokeet tehty/tehdään. Eiköhän tästä pikkuhiljaa ala selviämään mikä vaivaakin.

Mies ei ole ollut sairaalahoidossa, eikä edes sairaslomalla... Mutta monta viikkoa on yskä piinannut. Missähän vaiheessa niitä kokeita otetaan, jos otetaan!?
:o

Olen ihan äimänä...Isäntä kävi tänään toistamiseen lääkärissä pitkittyneen yskän takia...Söi jo joku viikko takaperin yhden antibioottikuurin tuohon yskään, ei auttanut. Nyt viikonloppuna valitteli, että yskiessä sattuu vasempaan solisluuhun tai sinnepäin... Tämän oli tietenkin unohtanut mainita lääkärille.. :o Viimeyön kuuntelin kamalaa röyskytystä ja olin helpottunut, kun isäntä sanoi menevänsä uudestaan lääkärille.
Saldo siis kahden viikon kortisonikuuri!? En oo ikinä ennen kuullut kortisonia määrättävän ilman muita tutkimuksia. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Kortisoonikuuri yskään ei ole mikään epätavallinen.Keuhkojen tulehdukseen auttaa kortisooni jota on myös astmalääkkeissä.Ei siis mitään ihmeellistä.

Kortisonia voitaisiin jonkun lukemani artikkelin mukaan käyttää enemmänkin juuri yskään. Itse sain äskettäin pitkän flunssan aikana kortisoni(tabletti)kuurin ja olin aivan äimän käkenä kuinka nopeasti ja hyvin se auttoi hakkaavaan pitkäkestoiseen yskään.