yritystoiminnasta ja kirjanpidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tmi

Vieras
Aloitan toiminnan toiminimellä terveydenhuollon alalla, eli ei siis mene alvia. Selviydynkö itse kirjanpidosta vai onko hyvä käyttää ammattilaista. Teen työtä toisen yrityksen sisällä yrityksen välineillä, joten menoja ei juurikaan ole. Riittääkö kirjanpitoon selvitys tuloista ja menoista aikajärjestyksessä, miten tehdään tilinpäätös, vai onko se juuri tuo selvitys. Pitääkö erotella omat ja toiminimen rahat vai voiko käyttää omaa tiliä, josta maksaa sitten vaan ennakkoverot ja yelit.
Alaa koskevissa opuksissa kerrotaan vaan kahdenkertaisista kirjanpidoista yms. ja vaan sivulauseella mainitaan toiminimellä työskentelevät. Kieli on myös niin vaikeaa, että jos joku täällä osaisi selkeästi antaa neuvoja?

Kieli ei ole vaikeaselkoista ymmärtää jos tietää mistä puhutaan!!! Sinun tapauksessa ottaisin ehdottomasti ulkopuolisen kirjanpitäjän, koska et näköjään itse asiasta tarpeeksi ymmärrä!!! Ja ihan vaan sinun etusi mukaisesti näin ajattelen!!!

Ottaisin ulkopuolisen kirjanpitäjän ja varautuisin verottajan pyytämiin selvityksiin, miksi sinä olisit yrittäjä jos teet työtä samoin kuin palkattu työntekijä, ei panostusta, ei riskiä, ja vain yksi toimeksiantaja??

Toiminimelle rittää yhdenkertainen kirjanpito ja se pitäminen ei ole vaikeaa, mutta sekin vähä pitää silti osata. Tilinpäätös on jo hiukkasen vaikeampi tehdä ja täyttää veroilmoitukset.

Täytyy pitää ns. kaksinkertainen kirjanpito ja tehdä tilinpäätökset. Oma yritystoiminnan veroilmoitus ja oma veroilmoitus. Erilliset rahat ja tilit itsellä ja yrityksellä. Voit nostaa rahaa yrityksen tililtä itsellesi ns, yksityisottona, mutta siitä pitää tehdä aina tosite, joka näkyy kirjanpidossa.

Kannattaa tehdä heti sopimus ammattitaitoisen tiliilitoimiston kanssa. Ne tekevät kirjanpito-ohjelmillaan kaikki tarvittavat paperit, eikä se niin kalliiksi tule, ettei siitä hyötyä olisi verrattuna siihen paperisotaan, jonka ammattitaidottomana joutuisit sähläämään ja etkä joudu tekemään jatkuvasti selvityksiä virheistä verottajalle. Tilitoimisto myös neuvoo sinua laki- ja veroasioissa. Muistathan myös vastuuvakuutukset, jos toimit terveydenhoitoalalla.

Kyllä suosittelen kirjanpitäjää. Itsekin teen niin, että tilitän alvit itse, joita sinulla ei siis edes ole, ja käyn heittämässä kuitit tilitoimistoon vain n. 4 kk:n välein. Minullakin tulevat kaikki työt vain parilta asiakkaalta, joten kuitteja ei ihan älyttömästi ole, eikä siis tule suurta laskua tilitoimistostakaan.

Minulla on myös toiminimi ja suosittelen lämpimästi ottamaan kirjanpitäjän heti alussa.
Kuukaudessa kirjanpito ei maksa kuin 50-100e, ei yhtään paha kun säästät sen jo veroissa yms. kun oikeasti ammattitaitoinen ihminen auttaa sinua!

Jos et osaa itse pitää kunnon kirjanpitoa, voi tulla todella kalliiksi kun lopulta tulee isot mätkyt yms. ja joudut joka tapauksessa palkkaamaan kirjanpitäjän: esim. jos olet toiminut 6kk ja kirjanpitosi on retuperällä koko ajalta, voi kirjanpitäjältä mennä parikin päivää sen selvittämiseen ja lasku tällöin voi olla tuhansiakin euroja! (Tutulle kävi näin)

Olen todella tyytyväinen ollut omaan kirjanpitäjääni, hermot menisi itse niitä tehdessä ja yrittäjyydestä koko ilo kun illat menisi paperitöitä itkiessä.
Tsemppiä!

siis teen toiminimellä töitä kuten työntekijänä, koska alallani tämä on tyypillistä. Ainoa rahavirta on siis se että laskutan työnantajaani asiakkaistani. Menoja on tyel ja tapaturmavakuutus.
Tilinpäätös asia vaan hieman askarruttaa, että riittääkö siihen siis noiden ed. tulojen ja menojen selvittäminen?

Alkuperäinen kirjoittaja 123232:
Piipi: esim. monet kampaajat tekevät juuri noin vuokratuolilla, joten en mä nyt tiiä, et mikä tossa niin ihmeellistä on...

Varmasti on poikkeuksia, mutta kampaajalla esim laskutus tulee niin että jokainen asiakas maksaa suoraan kampaajalle sen työn ( eritellään viimeistään "palkan maksun" yhteydessä ) . Ap.n selvityksestä jäi kuva että se yritys jonka sisällä toimitaan maksaa tälle aliurakoitsijalle työstä. Jos taas asiakkaat maksaa suoraan aliurakoitsijalle niin eihän siinä silloin mitään ongelmaa ehkä ole. Näin kuitenkin yritysneuvonnassa kerrotaan, että kannattaa olla useampia maksajia jos liiketoimintaa meinaa harjoittaa ilman että tarvitsee tehdä selvityksiä. Maksaako ap esim. vuokraa koneista ja laitteista joita käyttää tehdessään työtä toisen yrityksen sisällä, kuten vuokratuoli kampaaja tekee?

Esimerkkinä: Minä en voisi ompelijana mennä ompelemaan toisen yrityksen tuotteita heidän tiloihin heidän koneilla ja laskuttaa siitä yrityksen kautta. Mutta voin tehdä alihankkijana töitä omissa tiloissa omilla koneilla toiselle yritykselle, siinä ei ole ongelmaa. Näin sanoo verottaja.

Ap.lle suosittelen: Kilpailuta kirjanpitäjä mahdollisimman edulliseksi ja vertaa laskutusperusteita, kuitti- vai kirjauspohjainen jne. Tilinpäätökset, veroilmoitukset jne. tulee sitten näppärästi koneelta kun muut on kunnossa. Ja varmista vielä että verottaja oikeasti hyvksyy toimintamallin sinun kohdalla, vaikka se muuten olisikin alalla yleistä. Ei tule sitten jälkeenpäin ongelmia.

Toiminimellä voi vielä pitää itse (ei ole vaikeaa, lukuunottamatta veroilmoituksen tekoa B) ). Mutta siitä seuraavan asteen yritykselle itse päädyttiin, että paras ottaa kirjanpitäjä. Jo se veroilmoituksen teko (siitä säästyminen) on sen arvoista. :D

Eiks olis helpompaa elää sossun rahoilla? Ei tarttis hikoilla tollasten kuittien kanssa ja rahaa tulisi vähintään yhtä paljon ja vapaa-aikaa olisi huomattavasti enemmän:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy pitää ns. kaksinkertainen kirjanpito ja tehdä tilinpäätökset. Oma yritystoiminnan veroilmoitus ja oma veroilmoitus. Erilliset rahat ja tilit itsellä ja yrityksellä. Voit nostaa rahaa yrityksen tililtä itsellesi ns, yksityisottona, mutta siitä pitää tehdä aina tosite, joka näkyy kirjanpidossa.

Kannattaa tehdä heti sopimus ammattitaitoisen tiliilitoimiston kanssa. Ne tekevät kirjanpito-ohjelmillaan kaikki tarvittavat paperit, eikä se niin kalliiksi tule, ettei siitä hyötyä olisi verrattuna siihen paperisotaan, jonka ammattitaidottomana joutuisit sähläämään ja etkä joudu tekemään jatkuvasti selvityksiä virheistä verottajalle. Tilitoimisto myös neuvoo sinua laki- ja veroasioissa. Muistathan myös vastuuvakuutukset, jos toimit terveydenhoitoalalla.

Korjaanpa väitettäni, Yhdenkertainen kirjanpito toki riittää, koska et ole liikkeenharjoittaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kyllä hommaisin hyvän kirjanpitäjän. Se ei kuitenkaan montaa kymppiä kuussa kustanna.

niin mäkin

Ja viranomaisille on uskottavampaa eli säästyy monelta tarkemmalta kyselyltä kun vastaa että lisätietoja tilitoimisto.se.ja.se

Jos tuntuu että et osaa hommaa kirjanpitäjä. Itselleni tuli asiakkaaksi juuri tmi joka oli alkuvuoden kirjanpidot tehnyt itse ja ihan hiukka meni aikaa sitä selvitellessä ja korjaillessa... :whistle: Ei pahalla mutta viimeistään verojen kanssa tulee jotain ihmeteltävää ja verovirasto on taho jonka kanssa ei tarvii leikkiä.

Kallista ei kirjanpito loppupelissä ole. kilpailuta ja kysele hintoja!

Kyllä hommaisin hyvän kirjanpitäjän. Se ei kuitenkaan montaa kymppiä kuussa kustanna.

Mä en siis ole löytänyt ainuttakaan kirjanpitäjää joka ei nyhtäisi mua tappiolle asti :snotty:

Kannattaa kysellä monelta hinnoittelusta jne

. Mulle aikanaan sanottiin että kahdenkertainen kirjanpito vaaditaan, mullakaan ei siis tällä hetkellä alvia mene.
Aikani takuttuani aloin hoitaa kirjanpitoni itse, ostetulla kunnon ohjelmalla.
Sen käy sitten joku 'virallisesti' tarkistamassa oikein tehdyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Mä en siis ole löytänyt ainuttakaan kirjanpitäjää joka ei nyhtäisi mua tappiolle asti :snotty:

Kannattaa kysellä monelta hinnoittelusta jne

. Mulle aikanaan sanottiin että kahdenkertainen kirjanpito vaaditaan, mullakaan ei siis tällä hetkellä alvia mene.
Aikani takuttuani aloin hoitaa kirjanpitoni itse, ostetulla kunnon ohjelmalla.
Sen käy sitten joku 'virallisesti' tarkistamassa oikein tehdyksi.

Hyvä vaihtoehto jos vaan jaksaa ja viitti!!
:D

Oliko sulla tosite tunti vai urakkahinta? Meil on muistaakseni 0,30 eur/tosite, tilinpäätös ja veroilmoitus tuntihommina.

PS Sait sit kaikesta päätellen mp3 toimimaan?

Juu MP3 toimii :D meillä on vista ja se aiheuttaa aina vähän takkua tajuamisen kanssa... :ashamed:

Vientihinnat kummassakin paikassa jossa olen kirjanpitoani teettänyt, eli kahdenkertaisessa kirjanpidossa 2 kertaa se hinta (en muista paljonko) + alv.
Ja joka hemmetin napinpainalluksesta erikseen.

Siis kun tekee sen kirjanpidon(ja maksaa vienneittäin) ja siitä sitten YHDELLÄ napinpainalluksella ottaa tuloslaskelman ja taseen, niin siitä sai pulittaa n. 150,- Veroilmoitustiedoista vielä erikseen. Tuntihommina tilinpäätöstä.
Ja ainakin tällä mun ohjelmalla ne tosiaan tulee vain namikkaa painamalla ja tulostaen.
Jopa minä osaan ne tehdä niin en aina ymmärrä kirjanpitäjien palkkioita. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Mun kirjanpitäjälasku oli yleensä n.50-70e kuussa (kuittien määrästä ja hommista riippuen). Ei musta mitenkään liikaa, itse en olisi osannut tehdä asioiden eteen mitään.