Yrittäjiä paikalla? Starttirahasta ja vähän muustakin kysyttävää :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Siis kysymys nro 1: Oletko saanut starttirahaa vaikka lapsesi on ollut kotihoidontuella kotihoidossa? Kun mä en missään nähnyt ainuttakaan perustetta etteikö saisi, mutta yhdelle kaverille oltiin sanottu että turha tuossa tilanteessa edes hakea.

Ja kysymys nro 2: Millaisia myyntitavoitteita olette asettaneet ekalle vuodelle? Entä nettopalkka- tavoite itsellesi?

Kysymys nro 3: Miten on yrittäjyys lähtenyt liikkeelle, mikä on ala ja kauanko kesti päästä alkuun? Oliko paperibyrokratia aivan mahdottoman hankala?

Aika vähän oli näemmä yrittäjiä paikan päällä aamulla :D. No mutta töissä tietty olivat.

Sain jo vastauksen kohtaan yksi, mutta kokemuksia ottaisin mielelläni vastaan. Kokeilen siis nostamalla ketjua :)

1. minä olen hoitanut lasta kotona ja mies yrittäjänä (mutta tätä tuskin hait, vaan että sama hlö hoitanut ja sitten laittaisi yrityksen?)
2. myyntitavoitteet meni aikalailla yläkanttiin... voin sanoa näin ekan vuoden jälkeen. Bruttopalkkatavoite ei myöskään toteutunut. Saimme silti jatkoa starttirahalle..
3. Eka vuosi oli vaikea. Kyseessä kesätuote, joten tämä kesä näyttää paljon. Tuote on myös melko uusi Suomessa, joten kilpailijoita ei ole paljon. Paperihommat ei pahat.

Vaikka eka vuosi oli vaikea, mietittiin välillä tarkasti yrityksen jatkoa jne, niin selvitty ollaan ainakin tähän asti. =) Mutta ei tämä helppoa ole. Henkisesti ja taloudellisesti ollaan välillä tiukilla, mutta usko tulevaan silti vahva! Mitähän vielä... Jos myisi jotain palvelua, olisi varmasti helpompaa!

2. Palkkatavoitteeksi laitoin 2500 ?/kk. Myyntitavoitetta ei oikein voi suoralta kädeltä heittää...

3. 5 vuotta annoin aikaa sille, että kannattavaksi muuttuu. Kahdessa vuodessa olisi onnistunut, ellei pääasiallinen resurssini olisi joutunut viime kesänä sairaalaan ja hommat kusseet sen vuoksi... :/

Mutta paperien pyöritys ei juurikaan aikaa ole vienyt.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
2. Palkkatavoitteeksi laitoin 2500 ?/kk. Myyntitavoitetta ei oikein voi suoralta kädeltä heittää...

3. 5 vuotta annoin aikaa sille, että kannattavaksi muuttuu. Kahdessa vuodessa olisi onnistunut, ellei pääasiallinen resurssini olisi joutunut viime kesänä sairaalaan ja hommat kusseet sen vuoksi... :/

Mutta paperien pyöritys ei juurikaan aikaa ole vienyt.

Oletko pystynyt jatkamaan yritystoimintaa?

Alkuperäinen kirjoittaja o:
onko mahdollista saada starttirahaa samaan aikaan? :D

Juu on :). Starttirahan saamisen edellytyksenä on, että työtä tehdään täysipäiväisesti ja asia voidaan kyseenalaistaa jos ja kun lapsi on kotihoidossa.

Mutta kun sitä on myös illat ja viikonloput jolloin töitä voi tehdä :). Ja joku voi hoitaa lasta työpäivän aikana jne. :).

Eli siis pointtina että ne itse tuet ei sulje toisiaan pois, ainoastaan mahdolliset epäilyt siitä miten yritystä voi pyörittää lapsen ollessa kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja miehellä yritys:
Oletko pystynyt jatkamaan yritystoimintaa?

Pakkohan se on! :D

Tiukkaa on tehnyt ja tälläkin hetkellä on aika nuivaa, mutta tilauskanta kohenee koko ajan. Nyt olisi aivan hullua lyödä hanskat tiskiin, vaikka joutuukin itse firmaa "ruokkimaan", on jalka niin hyvin oven välissä.

Jos tämä vuosi menee puoliksikaan niin hyvin, kuin nyt on aihetta olettaa, olemme tukevasti plussan puolella.

Mä en saanut niitä, en edes ole hakenut, koska en käynyt kurssit läpi, alussa oli tosi vaikea, pari ensimästä kuukautta firma toi vain tappiota, luulin kyllä että se vie enemmän aika ennen kun firma alkaa tuottamaan jotain, mut joka kuukaus myynti kasvaa, viime kuukaus oli paras, monilla tonnilla oli myyntiä, oli raskasta, mut pärjäsimme, paperihommat vain alussa tuntu vaikealta, siihen tottu, nykyään on helppoa ainakin mulle

Mä olin tänään toista kertaa yritysneuvojan juttusilla ja mulla oli sangen vaatimaton palkkatoive, eli nettona 500?/kk :D. Kaikki muu näytti hyvältä ja valmiiksi mietityltä, mutta tuon starttirahan kannalta tavoitteet on siinä ja siinä. Tuo neuvoja meinasi että mun yritystoiminta saatetaan tuomita "näpräämiseksi" ja siksi sille ei myönnetä starttirahaa.

Täytyy nyt katsella noita lukuja ja tehdä liiketoimintasuunnitelma sun muut ens maanantaiksi ja sitten lähdetään hakemaan starttirahaa :). Taloudellinen riski on onneksi lähes olematon, joten kaikki mitä tulee, on kyllä puhtaasti kotiinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä olin tänään toista kertaa yritysneuvojan juttusilla ja mulla oli sangen vaatimaton palkkatoive, eli nettona 500?/kk :D. Kaikki muu näytti hyvältä ja valmiiksi mietityltä, mutta tuon starttirahan kannalta tavoitteet on siinä ja siinä. Tuo neuvoja meinasi että mun yritystoiminta saatetaan tuomita "näpräämiseksi" ja siksi sille ei myönnetä starttirahaa.

Täytyy nyt katsella noita lukuja ja tehdä liiketoimintasuunnitelma sun muut ens maanantaiksi ja sitten lähdetään hakemaan starttirahaa :). Taloudellinen riski on onneksi lähes olematon, joten kaikki mitä tulee, on kyllä puhtaasti kotiinpäin.

mä kans tein 2vkoa sitten liiketoimisuunnitelma, mut lainan takia, kun haluan laajenna yritystoiminta :D , osaatko itse tehdä laskelmat esim?

Alkuperäinen kirjoittaja Eestlanna Savanna:
mä kans tein 2vkoa sitten liiketoimisuunnitelma, mut lainan takia, kun haluan laajenna yritystoiminta :D , osaatko itse tehdä laskelmat esim?

Joo, kyllä mä varmaan osaan ja ainakin sitten sen yritysneuvojan kanssa :). Mulla on kaupallinen koulutus, joten silleen nuo on tuttua huttua. Mä vaan vihaan just noiden numeroiden pyörittämistä ja tuo yritysneuvoja on vielä tosi tarkka. Mun on tarvinnut tosi tarkkaan määritellä jo tässä vaiheessa kaikki hinnat, katteet, myyntitavoitteet vuositasolla jne. jne. Toisaalta parempi niin, onpa ainakin tarkkaan mietitty ja pohdittu :).

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Eikös klahvilaan tarvita kaikenmaailman lupia?

Tää on vähän eri juttu, kun en ole ostamassa/vuokraamassa mitään tilaa kokonaan itselleni. Vuokraan parina päivänä viikossa yhtä lähellä olevaa tilaa, jossa sitten sitä kahvia sun muuta myyn :).

Mutta joo, terveystarkastajan kanssa ollaan tänään keskusteltu asiasta, eikä tosiaan ole mikään maailman yksinkertaisin juttu tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Joo, kyllä mä varmaan osaan ja ainakin sitten sen yritysneuvojan kanssa :). Mulla on kaupallinen koulutus, joten silleen nuo on tuttua huttua. Mä vaan vihaan just noiden numeroiden pyörittämistä ja tuo yritysneuvoja on vielä tosi tarkka. Mun on tarvinnut tosi tarkkaan määritellä jo tässä vaiheessa kaikki hinnat, katteet, myyntitavoitteet vuositasolla jne. jne. Toisaalta parempi niin, onpa ainakin tarkkaan mietitty ja pohdittu :).

Hieno asia =) mä itse en osaa tehdä laskelmat, mulle kirjänpitäjä teki kaikki mun puolesta, toki mäkin olin mukaana, mut hän on auttanut aika paljon, mut kallista oli kyllä saada kaikki laskelmat jotain 500 se otti, ehkä kun myös Finnveran varten teki muutkin paperit, mä vaan liiketoimisuunnitelma kirjoitin :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eeslanna Savanna, minkä alan yritys sinulla on?

Nyt on vaatekauppa verkossa, suunnittelen nyt avaata Turussakin liike, paikkoja kokoajan etsimässä

Minua kiinnostaisi myös perustaa joku nettikauppa. Onko verkkokauppasi salaisuus vai voitko laittaa osoitteen tänne?

Kuumimmat

Yhteistyössä