** Yrittämään päässeistä plussanneet, part 2 **

Yrittämään päässeistä plussanneet:heart:



Laskettuaika / nimimerkki / ikä / sairaala / monesko / sukupuoli

19.4.2015 / Liipa / 25 / OYS / 2. /
21.4.2015 / veepu123 / 25 / ? / 1. /
1.5.2015 / SJ / 24 / / 1. /
31.5.2015 / Salliina / 29 / SatKS / 3. /
25.7.15 / Hiitu / 21 /?/ 1.
30.7.15/Jks14/28/Tyks/2/.
Hep87



Synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
ras = raahen aluesairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Tämä on jatko-osa Yrittämään päässeistä plussanneet -ketjulle, sekä yrityksen odottajat ja yrityksen odottajista yrittämään päässeet -ketjuille. Mukaan saa tietenkin tulla vaikkei aiemmissa ketjuissa olekaan ollut mukana! :)
 
Viimeksi muokattu:
SJ
Minäkin voisin tänne tulla listoille, saa nähä miten paljon tulee lopulta kirjoteltua...
1.5.2015/SJ/24/1/

Ei oo ainakaan vielä tuo plussa herättäny samaa hypetystä itessäni kun viimeks. Enemmänkin koitan sysätä koko raskausajatuksen pois, koska keskenmenon pelko on niin kova. Katotaan miten tää tästä lähtee rullaamaan..
Ihanaa alkuraskautta teille :)
 
Jee, kiva kun tulitte! :)

5th kiitos! :)

Onnea SJ! Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee hyvin loppuun asti.

Itsellä myös melko "tunteeton" alkuraskaus meneillään. En ole halunnut innostua ja joka kerta vieläkin vessassa odotan että nytkö alkaa menkat. Mutta eipä veren pisaraakaan ole näkynyt. Kyllä sitä varmuutta varmasti tässä ajan mittaan tulee. Tänään on mulla 5+5, jollon viimeksi meni kesken, joten yhen etapin oon nyt ylittäny! :)

Neuvolaan en oo vieläkään soittanu. Aattelin että maanantaina soitan. Tiiän, ettei sillä ekalla kerralla ultrata, joten ei sen niin väliä millon se on. Paitsi hemoglobiinin haluisin ehkä tietää, kun se on mulla ollu välistä ollu alhainen muutenki. Oon siis yrittäny luovuttaa verta, muttei oo pysty, sitten syöny rautaa ja se on noussu, mutta sitten laskenu taas ku oon yrittäny luovuttaa. :headwall: Nyt on semmonen kokopäivä väsy, että vois kyllä johtua siitäki, mutta en haluis turhaan sitä rautaa ottaa.. Ruokahalu kun on mitä mainioin ja tuleekin syötyä ihan hyvin :D Mutta muutenhan se eka käynti on melko turha niin sinänsä en sen kanssa hötkyile.

Ootteko miettyny jo miten kerrotte läheisille raskaudesta? :) Esikoisesta kerroin isälleni (ja samalla siis äidilleni) isäinpäiväkortissa. Siinä oli joku runo ja sitten perässä jotain (en nyt muista mitä), mikä paljasti uuden lapsenlapsen tulon. Nyt oon miettyny, että ostaisko esikoiselle isovelipaidan ja sillä paljastais.. Mutta jotenkin ei se ehkä ihan nappaa. Jos sen sitten näkee joku jonka ei pitäis vielä ja entä jos menee sen jälkeen kesken ja siitä jää paita muistoksi...

Paksuja vointeja! :)

Liipa 5+5 :heart:
 
Kerroin itse omalle äidilleni puhelimitse muutama päivä sitten. Ilmaisin asian siten, että "jos kaikki menee hyvin, niin sinusta tulee toistamiseen mummi ensi keväänä"
Meni aika hiljaiseksi ja alkoi itkeä onnesta, ihana äiti :)
Muille sukulaisille ei ole tullut kerrottua.

Minullakin on jollakin tapaa vielä oireeton alkuraskaus, välillä nipistelee alavatsaa ja joka kerta pelästyn että onko nämä nyt niitä keskenmenokipuja.. mutta googlettamalla löytyi että ihan normaalia on. Lisäksi rinnat on kipeät, välillä sivuilta, välillä alta ja välillä nänneistä.. Ja etova olo tulee yleensä lounaalla syömisen jälkeen, mutta oksentaa ei ole vielä ainakaan tarvinnut.

Soitin tänään neuvolaan ja sain ensimmäisen ajan 9.9. jolloin viikot on 8+0. Kysyin samalla, että onko heillä sykkeen kuunteluun välineet mutta kuulemma tässä ensimmäisessä käynnissä ei kuunnella ettei tule paha mieli jos he eivät saa omilla laitteillaan sykettä kuulumaan. Ymmärrän toisaalta tämänkin. Tulispa eka ultra pian niin tietäis että pieni elämä kehittyy! :heart:

Nyt pitäis vaan olla rentona ja nautiskella eikä niin paljoa miettiä tätä koko ajan.. helpommin sanottu kuin tehty!
 
Niin tunteettomalla tarkoitin sitä, että olen yrittänyt olla kiintymättä kovin siihen mikä saattaa kohdussani asustaa ja ajatella positiivisia asioita siitä, jossei vauvaa vielä tulisikaan.. Niitä ei kyllä oo ku pari ja nekin on ihan huonoja! :D

Oireena on kyllä tuo väsymys ympäri vuorokauden, tissit kasvanu ja nälkä kolmen tunnin välein, vaikka syö hyvin kerralla, mutta eipä oikeestaan muuta. Vielä. Onneksi. :) Normaalisti jos syö puuroaamiaisen ei todellakaan 11 oo vielä nälkä. Nyt oon ihan nälissään jo vähä ennen 11. Sitten syön kunnon lämpimän ruuan ja seki siirtää nälkää vaan siihen kahteen asti..
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Eikä edes mietitty milloin ja miten kerrotaan ja kenelle. Varmaan odotellaan vielä moooonta viikkoa, ennenkuin sanotaan kenellekään mitään. :)

Koko ajan pelottaa, että mitäs jos nytkään ei ole kaikki hyvin. Nyt olenkin yrittänyt keksiä mahdollisimman paljon tekemistä, että on muuta ajateltavaa. Pari viikkoa olisi vielä ekaan neuvolaan. Siihen asti täytyy sinnitellä, ennenkuin näkee onko kaikki niinkuin pitää...ja odottavan aikahan tunnetusti on pitkä. :D
 
SJ
Hei Ladyt, mites voitte? Musta tuntuu että aika laahaa.. perjantaina olis varhaisultra enkä meinaa jaksaa millään sinne asti. Pelko persiissä on koko ajan keskenmenosta, ja se tulee uniinkin. Onneks kuitenkaan pienintäkään vuotoa eikä suurempia kipuja oo ollut, eli sen suhteen uskon että toistaiseksi kaikki hyvin.

Me on kerrottu niille jotka ties edellisestä raskaudestakin. Lähinnä siis mun perhe ja pari tosi hyvää ystävää. Nää on niitä jotka on kyselly tässä välissäkin että onko uutta tärppiä käyny joten tuntui luonnolliselta kertoa tästä. Yhessä sit itketään jos tääkin kesken menis.

Onkos teillä miten oireita? Mulla ainoastaan väsymys ja eilen ekaa kertaa kuvottava olo kun oli pitempi tauko syömisessä, en kuitenkaan oksentanu :)
Niin ja täällä tosiaan rv5+5 meneillään vasta..
 
SJ
Mä sain neuvolan tonne viikolle 8+4 ja ootan sitäkin ihan hullusti kun meillä ultrataan joka kerta neuvolassa :) ja jos kaikki menee hyvin tuohon ysiviikon neuvolaan asti niin saan vielä 11 viikolle ylimääräsen ultran, ettei tartte ootella 13 viikon nt-ultraan asti. Käytännössä pääsen siis joka toinen viikko ultraan ainakin nyt alussa :) olin yllättyny, että tä tarjosivat ilmasia lisäultria kun kuitenkin yks km vasta takana, mut ehkä tälläsellä pienemmällä paikkakunnalla ei oo niin kauheesti ruuhkaa :D
 
Mulla ei oo mitään pahoinvointeja tms. Väsmystä vaan vieläki, vaikka sekin on ehkä jo vähän helpottanut. Niin ja rinnat ja maha turvoksissa... :/ Mutta mulla aika on mennyt nopeeta, johtuen varmasti uudesta työstä. :) Tulee "jo" 8. viikko täyteen huomenna, eli ehkä sitä nyt tosiaan ollaanki raskaana! :D

Mä oon kertonu siskolle, mies ei kellekkään. Veljen vaimolle kerron ens kerralla kun siellä käydään, että saan siltä dopplerin :D Kauheesti tekis mieli jo kuunnella, kun tuolta huhtikuun hurmureista oon lukenu, että siellä on monet jo saaneet joskus 7.-8. rv sydänäänet kuulumaan. Toisaalta, en tiiä tuleeko sitä sen ekan kerran jälkeen käytettyä, jos sillä saattaa olla jotain haittavaikutuksia? Tietääkö kukaan?

Tuosta tulikin mieleen, että en ehkä ite ota mitään ylimääräsiä ultria. Oon kasvatusalalla ja siellä tuli opinnoissa esille, että useista ultraamisista raskausaikana saattaa olla haittaa sikiölle, mikä näkyy paljo myöhemmin, esimerkiksi koulussa vasta. En nyt äkkiseltään löytäny netistä kun jotain englanninkielisiä tieteellisiä tekstejä aiheesta, niin en jaksa perehtyä sen tarkemmin.. Mut mietin sitten, että onkohan se "yhtä vaarallista" sillä kotidopplerilla leikkiä, vaikka siinähän ei muutaku kuulee sydänäänen??

Liipa 7+6:heart:
 
SJ
Löysin netistä juttuja liittyen tohon ultraukseen ja joo kyllä pitää paikkaansa mutta haittoja saattaa tulla jos ultrataan päivittäin tai se kestää useita tunteja. Mun eilinen ultra kesti 5min ja seuraava 2,5viikon päästä ja varmaan saman 5min kestää että en kyllä tosiaan ala ottaan stressiä tuosta, kun on sitä jo muutenkin.
 
Oho, tuostahan voi päätellä että se doppler ois "vaarallisempi"... Hmm.. Voipi olla etten sitä sittenkään hanki.

Vaikka en todellakaan oo semmonen että kaikkea mahdollista varoisin kun voi olla haittaa siitä ja tästä. Tuo nyt jäi vaan mieleen luennolta. Kaikki tekee tietenkin päätöksen sen tiedon perusteella, mitä on. Niin on terveydenhuollon asiantuntijoilla ja tutkijoillakin varmasti erilaisia käsityksiä tästäkin. Varmasti sillä, että sanotaan ettei tarvitse olla huolissaan, yritetään estää sitä, ettei joku peloissaan kävis missään perustutkimuksissakaan. Jos itelle tuliskin vaikee raskaus ja joutuis ultraamaan enemmän niin en varmasti miettis mitään haittavaikutuksia siinä vaiheessa.

Ei ollu tarkotuskaan aiheuttaa mitään ressiä! Aattelen vaan, että tää on semmonen ympäristö, missä voi yhdistellä tietoja ja pohtia asioita raskauteen liittyen. Sori jos kuulostin siltä, että ite en menis noin usein ultraan. En tarkottanut kommentoida sitä, mut aihe sopi tuohon mun doppler-pohdintaan...
 
SJ
Sori Liipa, luin just ite uudestaan tuon oman kommentin, ja se kyllä näyttää siltä että olisin ottanut itteeni sun kommentista :D se ei ollut tarkotus vaan lähinnä se, että oon itse aika huoleton tuon ultraamisen suhteen, jos parilla lisäultralla saan keskenmenon pelkoa lievemmäksi niin suon sen itselleni :) joskus tuntuu, että nykyään pitäisi kakkkea varoa, hiuksiakaan ei kannata pestä kun voi ollasikiölle vaarallista ym. Juttuja, tiedät mitä meinaan :) mut kuten jo totesin, niin kyllähän tuossa ultrausasiassa perää on! Kuten myös dopplerin suhteen. Uskon kuitenkin että kun pitää kohtuuden kaikessa niin ei vauvalle ole haitaksi :) Aika monet tuota doppleria käyttää, et en usko et se hirmu vaarallista on. Kai se olisi jo kielletty tai jotain.
 
Heippa!
Käyn aina lukemassa täällä juttuja, mut jotenkin kirjoittaminen aina jää!

Ootte keskustellu ultraamisesta ja dopplerista. Me ostettiin doppler ja en oo huolissani sen käytöstä kun ei sitä aiota kuitenkaan joka päivä käyttää. Kerta viikkoon ei varmaan haittaa jos 5 min kuuntelee.

En ole ihan täysin varma, kuulinko dopplerilla jo sykkeen näin aikaisessa vaiheessa, mutta ei kai se voi olla muutakaan? Ei kai omaakaan sykettä voi vatsasta kuulla.. :)

Ens tiistaina on eka neuvola, ajattelin pyytää neuvolatätiä kuuntelemaan sykettä, vaikka hän puhelimessa sanoikin ettei sitä ole tapana kuunnella..

Oireet on siedettävät tällä erää, hetkittäistä etovaa oloa (tai päivästä riippuuen koko päivän kestävää), nännit on edelleen kipeät, ja finnejä on alkanut ilmestyä reippaasti.. Toivottavasti mitään suurempia oireita ei tulekaan :) Äidilläni kuulemma on ollut helpot raskaudet, ollut elämänsä kunnossa eikä mitään pahoinvointeja yms. Toivottavasti tämä olis periytyvää!

veepu & pikkusintti 7+5
 
Sieltä se pelätty vuoto sitten alkoi. :( Nyt näyttäisi vuoto olevan loppumaan päin, hyytymiä en ole huomannut eikä kipuja ole. Jotenkin silti tuntuu siltä, että tämä taisi olla tässä. Sairaalaan en jaksa, enkä edes halua lähteä. Huomenna olisi neuvola aika, mutta en tiedä pitäisikö sekin aika vain perua...vai käykö tarkistuttamassa tilanteen. Ei oikein tiedä enää itkeäkö vai nauraako tällekin tilanteelle. : /
 
SJ
Voi pieni toive! Oletko varma että toivo on menetetty?? Millä viikolla olet, oliko vuoto runsasta? Oliko kipuja? Keskenmenossahan on aina voimakkaita vatsakipuja. Vuoto (runsaskin) voi olla vaaratonta. Saisitkohan neuvolan kautta ilmaisen ultran missä asiaan tulisi varmuus? Olen tosi pahoillani puolestasi :(
 
Sen tarkempaa tietoa ei viikosta ole, kuin että omien laskujen mukaan nyt olisi 8+6. Yhtäkkiä vain lorahti housuihin varmaan noin teelusikallinen verta ja loput valuikin sitten pönttöön. Mutta tosiaan mitään hyytymiä en ainakaan huomannut. Melko äkkiä tuo vuoto alkoi hiipumaan ja nyt tulee enää vähän. Mitään kipuja ei ole ollut...ainakaan vielä. Huomenna tosiaan olisi ensimmäinen neuvola aika, ajattelin kuitenkin mennä ja puhua asiasta vasta siellä (eivätpä voi perua tai laittaa uutta aikaa). Täällä ultraavat aina ekalla kerralla ja uskon, että ultraa nytkin tästä tilanteesta huolimatta.

Tiedän toki, että vuoto voi olla vaaratontakin, mutta jotenkin vain on sellainen olo että tässä se nyt oli. Toivottavasti olen väärässä. Huomennahan asiaan selvyyttä saadaan. Kakkosen kohdalla vuotelin pariinkin otteeseen ihan reilustikin (rv13 ja rv17). Ehkä sitä vain on tullut helposti sellainen luovuttaja fiilis tuon kohdunulkoisen jälkeen.
 
SJ
Noilla viikoilla alkaa kohdussa olla raskausmateriaalia jo tosi paljon, alkion ja istukan koot ovat jo huomattavat joten ne tulee vain supistuksilla ja runsaalla vuodolla ulos. Kun oma keskenmeno alkoi vko 13 ja ulos tuli 8 viikkoinen alkio ym. Niin istukankin ihan selkeästi erotti kun se pihalle tuli. Kivut olivat aivan kammottavat yms.. eli en usko että sulla on kesken mennyt :) reippaasti vaan neuvolaan, kiva et ultraavat niin sit ainakin tiedät missä mennään. Jäitä hattuun ja hirmu tsempit!
 
SJ
Ultrasiko sisältä vai päältä? Meillä neuvolasta sanottiin etteivät ultraa (päältä) ennen 9 viikkoa koska syke ei välttämättä näy. Onpas piinailua sulla nyt :( itelläkin vielä kaks viikkoa neuvolaan, ja toiseen ultraan. Ikuisuudelta tuntuu...
 

Yhteistyössä