yrittäjän palkka?

• Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Satuja:
Itse itselleen maksamalla.
Niin. Sen mukaan miten yrityksessä/toiminimellä on tuloja.
Eihän toiminimessä voi maksaa itselleen palkkaa :D
Toiminimessä yrittäjä voi nostaa rahaa tililtään itselleen omiin tarpeisiin

Borkku
Ai miten niin ei?
Ei ainaka oo aikasemmin voinu maksaa itse itselleen palkkaa mikäli yritys on toiminimi, vaan tuolloin ne tehdään vaan yksityisnostoina.

Ai miten niin ei?
Ei ainaka oo aikasemmin voinu maksaa itse itselleen palkkaa mikäli yritys on toiminimi, vaan tuolloin ne tehdään vaan yksityisnostoina.
No palkkahan se sille yrittäjälle on :D :D

Borkku
Ai miten niin ei?
No ihan kui vaa mut ei niitä ainaka ilmoteta ansiotuloina

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Palkasta menee sivukuluja, vakuutusmaksut sun muut. Miten yksityisnostoissa? Kasvattaako eläkepottia?
Toiminimellä kaikki firmalle tuleva raha on yrittäjän rahaa. =) YEL-maksut normaalisti (eli eläkepotti). Toki siis toiminimenkin tuloista menee verot ja alvit, mutta verot menee ns. henk. koht. veroprosentin perusteella (siksipä toiminimi ei kannata, jos vuositulot on yli 40 000). Ja toiminimellinen yrittäjä ei virallisesti nosta palkkaa.

Esim. osakeyhtiössä yrittäjä maksaa itselleen palkan ihan normaalisti, eipä siinä kummempia. Verot ja yelit menee silloinkin, mut jos nostaa esim. osinkoina osan, ainakin toistaiseksi voi vaikuttaa vielä veromenoihinsa. ;)

Yrittäjä itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Palkasta menee sivukuluja, vakuutusmaksut sun muut. Miten yksityisnostoissa? Kasvattaako eläkepottia?
Toiminimellä kaikki firmalle tuleva raha on yrittäjän rahaa. =) YEL-maksut normaalisti (eli eläkepotti). Toki siis toiminimenkin tuloista menee verot ja alvit, mutta verot menee ns. henk. koht. veroprosentin perusteella (siksipä toiminimi ei kannata, jos vuositulot on yli 40 000). Ja toiminimellinen yrittäjä ei virallisesti nosta palkkaa.

Esim. osakeyhtiössä yrittäjä maksaa itselleen palkan ihan normaalisti, eipä siinä kummempia. Verot ja yelit menee silloinkin, mut jos nostaa esim. osinkoina osan, ainakin toistaiseksi voi vaikuttaa vielä veromenoihinsa. ;)
Luen tätä viestiketjua ja sen joitain osia erittäin huolestuneena! Asioista kannattaisi ottaa selvää jostain muualta kuin netin keskustelupalstoilta, neuvoja on yhtä monta kuin neuvojiakin.

Yrittäjän kannattaa olla tarkkana sekä yhtiömuodon että sen sisällä tekemiensä rahapäätösten kanssa. Molemmat saattavat vaikuttaa suurestikin yhtiön tulokseen ja siitä maksettavaa veroon.

Toiminimi ja osakeyhtiö maksavat eri tavalla veroja, ja yhtiömuoto kannattaa valita mm. oletettavan tulostason mukaan. Tietyn pisteen jälkeen osakeyhtiö on periaatteessa verotuksellisesti edullisempi kuin toiminimi. Ei pidä siis sekoittaa mutua ja faktoja kun puhutaan eri yhtiömuodoista.

Toiminimi on henkilöyhtiö, eräänlainen henkilökohtaisen talouden 'laskentayksikkö', näet tämän konkreettisesti mm. siitä, että yhtiön papereissa ei yleensä lue y-tunnusta, vaan yrittäjän henkilötunnus! Yhtiön tulos laskentaan toiminimen haltijalle henkilökohtaiseksi tuloksi eräiden jakosääntöjen mukaan (pääomatulot ja ansiotulo). Näin ollen, tietystä osasta yhtiön tuloksesta henkilö maksaa normaalit ansiotuloverot.

Mutta toiminimen (tai osakeyhtiönkään) liiketoiminnan tuloksen määrällä ei ole mitään tekemistä 51-100% yrittäjälle kertyvän eläkkeen tai muiden sosiaalietujen kanssa, vaan ne liittyvät yrittäjän määrittelemään YEL-tulotasoon. Tästä syystä YEL-taso on hyvä pitää realistisella tasolla, jotta sitten aikanaan saa edes jonkinlaista eläkettä yrittäjävuosiltaan.

Olkaa tarkkoja ja ottakaa selvää ammattilaisilta, ettette tee tyhmyyksiä tai joudu hankaluuksiin myöhemmin.

Yhteistyössä