Yritän olla "täydellinen äiti", voimat loppu. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Olen vajaa vuoden ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Mulla on jostain syystä kauhea tarve olla täydellinen äiti (mikä se nyt sitten onkaan....), ja tunnen kauheaa uupumusta ja huolehdin KOKO AJAN teenkö kaiken oikein. Lapseni on suht helppo tapaus, mutta esim. yöt on tosi repaleisia, tyttö vaatii maitoa edelleen väh. 4krt yössä, vaikka syö iltapuuron ja vellin.
Neuvolassakin on sanottu, että lapsi kasvaa hyvin, yösyöttöjä ei enää todellakaan tarvitsisi. Silti en voi antaa lapsen huutaa yöllä, ajattelen että lapsi luulee että rankaisen sitä ruuattomuudella tms idioottimaista.

Jokin aika sitten yöt meni siihen pisteeseen, että tyttö heräsi tunnin välein. Olin niin loppu, että ajatukset alkoi pyöriä tosi pahoissa aatoksissa. Pyysin kaupungita perhetyöntekijän, ja sainkin ihanan hoitotädin muutamaksi tunniksi kerran viikossa. Tunnen VALTAVAA syyllisyyttä siitä, että "palkkasin" hoitajan. Kyllähän niitä on kaksosten ja kolmostenkin vanhempia jotka pärjäävät ilman apua, minä en pärjää yhden kiltin lapsen kanssa!!
Joka kerta kun hoitotäti tulee ja vie tytön puistoon tms, että saan levätä, mietin vaan, että minun pitäisi siivota tai tehdä jotain "järkevää", jos vain huilaan sohvalla, tunnen itseni laiskaksi ja oksettavan huonoksi äidiksi.

Mietin yökausia tytön syömistä, hän ei suostu syömään mitään "karkeaa" ruokaa, alkaa heti yökkäilemään, ja vuoden ikäisenähän hänen tulisi syödä samaa kotiruokaa kun minunkin!! Tiedän että hänen paino nousee ja hän kasvaa hyvin, mutta huolehdin silti, että hän ei ikinä tule syömään "normi kotiruokaa". Tiedän että tuskin lapsi koulussa enää soseita vetelee, mutta kun en voi ajatuksilleni mitään!

Sitten huolehdin täysin älyttömistä asioista, esim. pitäisikö kylvyssä käyttää saippuaa, tytöllä ei vielä ole kun muutama hassu hius, ja neuvolassa sanottiin että vesipesu riittää, mutta silti, teenkö väärin, pesenkö lapsen väärin, enkö edes sitä osaa?

Sekava selostus, anteeksi, mutta en tiedä mitä enää tehdä, haluiaisin niin kovasti kertoa näistä tunteista neuvolassa, mutta pelkään että he ajattelevat minun olevan ihan hullu, ja kyselevän kysymyksiä, mitä kaikki muut äidit tietää. Mitä tehdä??
Tuntuu että luhistun tähän "täydellisen äidin" rooliin, missä siivoan joka ainut päivä, vaikka olisin valvonut koko yön, koska muuten lapseni elää (mielestäni) sotkussa.
Onko kellään muulla ollut samanlaisia ajatuksia? Kelle olette kertoneet? Ystävilläni on paljon samanikäisiä lapsia, mutten kehtaa kertoa heille, kun tuntuu että heiltä sujuu täysin luonnostaan syömiset sun muut. Ja minä olen ainoa joka on ihan hoo moilasena kaikesta. :( En jaksa tätä enää!

Hellitä sitä siivoustahtia.

Kotipöly suojaa pikkulasta allergialta

Julkaistu 12.06.2000 Himosiivous ei välttämättä kannata, jos haluaa suojata lasta astmalta, kertoo brittiläinen Lancet-lehti. Uusimman tutkimuksen mukaan varhaislapsuuden ympäristön pieni pölyisyys ja likaisuus ehkäisee astmaa. Bakteereissa olevalla endotoksiiniksi kutsutulla ainesosalla näyttäisi olevan pikkulapsia allergialta suojaava vaikutus. Amerikkalaistutkimuksessa ei-allergisten lasten kodeista löytyi huomattavasti enemmän endotoksiinia kuin allergikkolapsien kotoa.

Tutkimukseen osallistui 61 pikkulasta, jotka olivat iältään 9 kuukaudesta 2 vuoteen. Lapsilla oli ollut vinkuvaa hengitystä useasti. Heistä kymmenellä ilmeni testeissä vähintään yksi pöly- tai ruoka-allergia. Näiden lasten kotoa otetuista pölynäytteistä löytyivät myös matalimmat endotoksiinipitoisuudet. Tämä viittaisi siihen, että endotoksiinipitoinen ympäristö ehkäisee allergioilta varhaislapsuudessa. Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että maatiloilla ja suurperheissä elävillä lapsilla, jotka altistuvat todennäköisesti tavallista runsaammalle endotoksiinimäärälle, on muita vähemmän allergioita ja atopiaa.

Uutispalvelu Duodecim
(Lancet 2000; 355: 1680 - 1683)

http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=0811300

Nyt annat piut paut kaikelle tuollaiselle ja alat ottamaan rennosti. Oletko miettinyt kenelle haluat näyttää olevasi täydellinen äiti? Kuka sinne kotiin tulee niita juttuja seuraamaan ja tarkastamaan? Varmasti aika usealla on tuollaisia tuntemuksia, varsinkin ekan kanssa, mutta yritä pohtia sitä kenelle haluat todistaa ja mitä? Ei tuollaisen takia kannata mielenterveyttään menettää! Tsemppiä.

Tuollainen ajatusmaailma aiheutti mulle keskivaikean masennuksen, kun en pystynytkään olemaan se täydellinen äiti. Älä anna tilanteen mennä niin pitkälle, vaan hanki apua! Mä sain erittäin hyvää apua, sain lääkkeet ja kävin psykologilla keskustelemassa. Ensimmäisellä kerralla en osannut sanoa yhtään mitään, itkin vain. Sitten se alkoi pikku hiljaa aueta. Kukaan ei leimaa sua hulluksi, jos haet apua. Eikä kukaan vie sulta lasta pois. Mutta jos annat asian mennä liian pitkälle ja masennut niin että laiminlyöt lapsesi, voi lastensuojelukin jo puuttua asiaan. Onko lapsen isä kuvioissa mukana?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Ei kaikkea voi tietää etukäteen, ja kukaan ei ole täydellinen äiti! :hug: Sellaiseen ei tule pyrkiäkään.

Meillä myös lapsi söi usein yöllä ja nyt 1v7kk iässä olen alkanu opettaan pois viimesistä yösyönneistä (olen yhen viikonlopun pois tammikuussa, muuten en varmaan vieläkään opettais). Lapset on yksilöllisiä, ja jotku tarvii sen yösyöntien tuoman turvan, ja samalla lähtee pieni nälkä ja janoki.

Hyvä äiti huolehtii omasta jaksamisestaan, ihan niinkun olet tehnyt hommaamalla sen hoitajan ja lepäät sen ajan! Sotku ei haittaa mitään, pieni likaisuuski tekee vain hyvää lapsen vastustuskyvylle.

Kylvyssä ei tosiaan tarvi saippuaa, ellei nyt sitte oo jotai erityistä likaa.

Jotkut lapset nyt on sihtikurkkuja, toiset pitempään... Millaisena annat sen karkean ruuan? Annatko esim keitetyn porkkanan käteen vai teetkö vain karkeampaa mössöä jonka syötät? Eli saako hän syödä itse?

Viimeksi muokattu:
Voi rakas ihminen, mulla ihan samat ajatukset esikoisen kohdalla oli ja on yhä joskus. Kuopuksen kans ei sellaisia ajatuksia tule niin helposti, kun sen tien on kerran jo kulkenut. Mutta nyt esim esikoisen kans murehdin älyttömästi sen uhmaa ym.

Haluaisin niin keventää tuota syyllisyyden ja murehtimisen turhaa taakkaa! Meillä esim alettiin käyttää vasta hiljan saippuaa kylvyssä ja esikoinen siis kaksi vuotta, karkeaa ruokaa oppi syömään reilun vuoden vanhana. Tiedän, että on vaikea uskoa ja luottaa, että asiat rullaantuvat aivan omia teitään. Kaikki järjestyy!

Ja se, että huolehdittu noin kovasti kertoo siitä valtavasta rakkaudestasi lasta kohtaan. Mutta se murehtiminen uuvuttaa. Nauti siitä hoitajasta ja lepää hyvällä syyllä!! <3

Kuulostaa ap sille että sun ois hyvä silti neuvolassa vaikka puhua ja hakea apua ennenkun ajat ittes aivan umpikujaan. Sun ei tarvi olla täydellinen äiti, riittää että olet riittävän hyvä (ts.hoidat parhaasi mukaan eikä ole olemassa taulukkoa jossa sanotaan ainoat oikeat tavat hoitaa lasta ja olla äiti). Liika puhtaus ei ole hyväksi lapsen terveyden kehittymiselle, kukaan ei määrää että 1v on pakko syödä kökköjä, ehtii se oppia ja saa ravintoa riittävästi kun kasvaa hyvin. Et lasta rääkkää vaikka ei enää reilu 1v tosiaan tarvi montaa kertaa ruokaa yöllä vaan unta.Jne......Kenelle yrität suorittaa ja näyttää? Mulla on itellä 5v ja todellakaan en miekää tienny kaikkea enkä tiiä vieläkään. Silti tuo lapsi on kasvatettu parhaan mukaan ja näyttää olevan aivan kelpo yksilö.

Täydellisyydestä tulee mieleen naapurin äiti, joka kertoi lapsensa nukkuvan hyvin yöt läpeensä. Meidän samanikäinen söi öisin vielä 2-3 kertaan. Ja olin väsyksissä...

Sitten tuli useamman tunnin sähkökatko keskellä yötä ja samainen naapuri manaili miten oli ollut hamkalaa kun lapsen yömaitoa ei pystynyt lämmittämään... eli oikeasti se piltti heräilikin öisin syömään :)

Kiitos kaikille vastauksista! Olette ihania kun saa vähän vertaistukea. Lapsen isä jätti minut heti raskaudesta kuultuaan, joten ei, lapsella ei ole isää.
Ehkä on pakko puhua neuvolassa, kun en ilmeisesti ole ainut joka tämmöistä täyddellisen äidin-myyttiä yrittää hampaat irvessä toteuttaa. :/

En oikein tiedä ketä varten yritän kotia puunata, ajttelen aina kun hoitotäti tulee, että kattookohan se että tänä aamuna en ehtiny imuroimaan, joten olen laiska äiti. Kai yritän itselleni todistella että pystyn ja jaksan, pakkohan minun on, koska kaikki muutkin osaa olla niin hyviä äitejä, bussissakin ajattelen, että kattookohan ihmiset, että mikis lapsella on toppapuku vaikka on plusasteita ulkona jne.

Nyt kun luin kirjoitukseni ja teitin vastaukset ymmärsin, että taidan ehkä vaatia itteltäni hiukan liikaa.
Ehkä riittäisi olla tarpeeksi hyvä äiti?

Meillä on 1 v 2 kk jota imetän öisin. Kokeilin jo lopettaa, mutta palasin imettämään kun tuli kuumeeseen. Olen aika väsynyt imetyksen (ja muun) takia, enkä ole jaksanut ulkoilla niin paljoa kuin "pitäisi". Olen myös syöttänyt lapselle eineksiä, siitä ei tosin ole yhtään huono omatunto. Lapsi syö tosi huonosti (varmaan koska imetän), tavallaan vähän huono omatunto siitä että imetän, vaikka pitkää imetystä kannatankin. Muksu myös katsoo joka päivä telkkaria n. tunnin, tästä varsinkin on huono omatunto. Vaikka se onkin mieheni joka sen telkkarin sille laittaa päälle.

Joo.. eli täällä myös huonoa omatuntoa, tosin en mitään öitä valvo noita miettiessä. Anna itsellesi arvoa ja muista, että äitiyedessä ei voi olla täydellinen! Riittää että olet riittävän hyvä. Kirjoituksestasi näkee että olet hyvä äiti, haluat lapsen parasta, jaksat vaikka mitä ja osaat hakea apuakin.

Minäkin aina mietin, mitä ihmiset miettii, jos lapsella toppapuku lämpimillä keleillä. Näin kirjoitettuna tuntuu ihan älyttömän naurettavalta. :)

Et takuulla ole ainoa, joka yrittää olla täydellinen äiti. Ja nimenomaan yrittää, kukaan ei sellainen voi olla koskaan! Ei sellaista edes ole.

Onko sinulla äitiä, mummoa, kummin kaimaa tms joka voisi jakaa kanssasi ajatukset? Riittää, että olet riittävän hyvä äiti. Jokaisen meidän vanhempien tulee pärjätä oman keskeneräisyyden kanssa. Ei ole olemassa täydellisiä vanhempia, eikä lapsia. Täydellisyyden tavoittelu heijastaa jostain "ongelmasta" lapsuudesta, kenelle sinä haluat näyttää, että pärjäät..mitä siitä seuraa jos epäonnistut? Hyvä olisi, että aukaiset suusi neuvolassa, siellä kyllä ollaan kuultu vaikka mitä..etkä ole todellakaan ainoa, joka näiden ajatusten kanssa taistelee. Sinua nämä ajatukset näyttävät tosiaan häiritsevän ja vaikuttavan päivittäiseen jaksamiseen. Rohkeat uskaltavat ottaa apua vastaan ja myöntävät, että ei jaksa!!!

voi rakas, jokainen on täydellinen äiti omalla tavallaan. Vesseli ei ole juna, kaiken ei tarvitse olla minuuttiaikataulutettua. Pyykit ehtii pestä ja kämpän imuroida kyllä kunhan on semmonen "perussiisti" asunto. Lelut lattialla ei haittaa, ne kuuluu lapsiperheen elämään.

Kun lapsi nukahtaa, nuku itsekin tai keitä kuppi kahvia, istu alas ja nauti rauhasta ja hiljaisuudesta. Kun itse voit hyvin lapsi voi hyvin. Et voi unohtaa itseäsi ja omia tarpeitasi vaikka sinulla lapsi onkin. Jos imuroimattomuus harmittaa, pakkaa ipana vaunuihin ja lähde vaikka hetkeksi ulos. Muista, että sinä hoidat omaa lastasi niinkuin parhaaksi näet, ihan sama katsooko joku kieroon vai ei.

Aivan varmasti mun kasvatustyylini tai sen puute on aiheuttanut leikkipuistoväessä pään pudistelua, mutta molemmat ipanat on kasvaneet itsenäisiksi ja pärjääviksi olennoiksi kun en ole tehnyt kaikkea valmiiksi tai antanut voittaa pelejä vaan iskenyt ipanoille haastetta ja pettymyksiä pienestä asti.

Tsemppiä, sä kuulostat olevan loistava äiti omalle lapsellesi!

Syyllistyminen on äidin suurin "pahe". Aina saa miettiä teenkö oikein, teenkö hyvin, olenko äiti jonka lapseni ansaitsevat. pahimmillaan miettii että ansaitseeko lapsiaan. Mutta kuten tuolla on sanottu, on hyvä oppia hölläämään, antaa itsellensä armoa, riittää kun on riittävän hyvä äiti, se paras äiti omalle lapselle. Täydellistä äitiä ei ole, eikä tule. Mutta väsyneitä äitejä kyllä, jotka koittaa suorittaa yli oman jaksamisensa.

Mulla on kaksi lasta, nyt 5v ja 8v. Esikoisen vauva-aika oli rankka. En ollut teiniäiti, mutta nuori äiti kylläkin. Halusin näyttää koko maailmalle että pärjään. Lasten isä oli tuolloin koulussa ja sitten lähti inttiin. Ekan vuoden mä imetin, ja samalla tappelin lapsen ruokailun kanssa. Liekkö syy vai seuraus, n. 11kk:na huomasin että kieli taipui ylös kitalakeen lusikan lähestyessä ja siksi ei syö. Lopetin imetyksen, tunsin huonoa omaatuntoa. Lähdin kotoa karkuun lapsen kanssa, kun en enää jaksanut siivota hullunlailla ja pitää kaikkia lankoja käsissäni. En nukkunut kun kärsin kokoajan ajatuksista että kohta ne epäilijät saa aiheen juhlia kun mä en osaakkaan. Ketkä epäilijät?? Ei niitä varmaan ollut ketään muuta kuin minä itse. Sairastutin sitten itseni maniaan, en masennukseen joka on helpompi tunnistaa vaan maniaan joka vei kyllä kaikilta lopulta voimat mun lähipiirissä.Se aika on mulle aika mustaa, mutta jotain mä opin. Annoin itselleni armoa kuopuksen kanssa... Ja elämä oli helpompaa.

Sinä et ehkä ole täydellinen äiti, mutta lapsellesi paras äiti. Rakkaus lastasi kohtaan on suurta, mutta suurin rakkauden osoitus on pitää itsestäsi huolta ?

Voimia!!

Pojan kummi yritti olla se täydellinen äiti ja paloi loppuun. Pakko oli kohdata se elämänrealiteetti ja se että täydellistä ei olekaan eikä tule. Silti hän on hyvä äiti ja lapset kasvaneet tasapainoisiksi.

Mulla vähän samanlaista, olen myös yhden lapsen yh. Lapsen ollessa n.1v jätin ne yösyötöt vaan pois, annoin vettä jos heräsi yöllä. Parin päivän päästä lapsi ei enää heräillytkään sitten, ja nukkui paremmin, oli päivisin virkeämpi ja alkoi syömään kunnolla kun ei täyttänyt mahaansa yöllä maidolla. Tuo maidonjuonti yöllä on jo lapselle tapa, eikä siitä ole mitään hyötyä lapselle, vaan päinvastoin se voi saada lapsen ruokahalun ja unenlaadun huonoksi. Eli jätät ne yömaidot nyt pois (iltamaidon voit vaikka vielä antaa) ja rupeet antaa lapselle sormiruokaa, mistä voi itse pureskella palasia (vihannekset, hedelmät, leipä, makaroni ja lihanpalat), kyllä lapsi oppii siihen karkeaan ruokaan vähitellen. Ja mä aloin käyttää kylvyissä pesuainetta (pesunesteen tilalle lasten shampoo ja tavallinen pesuaine) n.1-1,5-vuotiaana, kun hiukset alkoi olemaan useammin mm.ruuassa :)

mulle oli pahin vaihe töihinpaluu. Yritin olla edelleen se täydellinen äiti jonka lapset on puhtaita ja koti kiiltää, lapset saa vain alusta loppuun kotona tehtyä kotiruokaa.. Pahimmillaan silitin 2-vuotiaan sukkahousuja (!?!?!?!?) aamukolmelta, nousin kuudelta tekemään aamupalaa, vein lapset tarhaan puhtaissa silitetyissä vaatteissa, tein täyden työpäivän ja illan touhusin lasten kanssa ja tietenkin siivosin, pesin pyykkiä ja silitin. Arvakkaas kuinka kauan jaksoin?

Ekaksi tajusin miten naurettavaa on silittää lapsen vaatteet kun ne sotkeentuu ja niitä vaihdetaan monta kertaa päivässä. Ryhdyin silittämään vain omat töissä käytettävät kauluspaidat ja hameet. Toiseksi, tein seuraavan päivän ruuan valmiiksi tai viikonloppuna seuraavan viikon sapuskat pakastimeen valmiiksi. Terveellinen ruoka on kuitenkin juttu josta en halua luopua. Sitten lakkasin pesemästä lattioita päivittäin. Meillä ollaan edelleen elossa eikä sairastella sen enempää! Mulla on aikaa jopa istua alas katsomaan joku ohjelma telkkarista, lapset on edelleen ihan puhtaita ja siistejä ja mä en stressaa ja pingota joka asiasta. Pipo löysemmälle vaan!

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mä oon myös totaaliyksinhuoltaja.

Musta tuntuu että oon "tarkemmassa syynissä" kun oon yksinhuoltaja. Ja oon päättänyt että lapselta ei saa tulla puuttumaan mitään (paitsi isä) sen vuoksi että oon yh. Mutta sen tiedän etten oo mikään täydellinen äiti. Mutta riittävä ja lapselle tärkein maailmassa. Se riittäköön.

Yhteistyössä