Yövuoron jälkeinen lepoaika vanhemmalla, kun lapsi päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuorotyöläisille kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuorotyöläisille kysymys

Vieras
Erityisesti kiinnostaa, jos lapsi on hoidossa vuoropäiväkodissa. Kuinka paljon vanhemmalle annetaan nukkumisaikaa yövuoron jälkeen ennen kuin lapsi on haettava hoidosta? Onko siinä joku minimiaika ja onko se määritelty työnantajan vai päiväkodin puolelta?

Meillä on tilanne, että mies menee yövuoroon ensi viikoksi. Itse olin viime viikolla pois töistä lapsen sairauden takia. Nyt on toinenkin lapsi sairastunut, eikä häntä voi viedä päiväkotiin. Mies ei kuitenkaan jaksa mitenkään valvoa yövuoron jälkeen.

Voiko mies olla poissa yövuorosta hoitaakseen sairasta lasta päivällä? Minä olen päivätyössä. Entä voinko minä hakea sairaan lapsen hoitovapaata, vaikka mies on päivällä kotona (nukkumassa)?

Teemme molemmat vuorotyötä. Minä kahta vuoroa päiväsaikaan ja mies 12 h putkeen 2 vuoroa. Jos hänellä on ollut yövuoro ja minä menen iltaan. Niin minä vien lapsen hoitoon kun menen töihin ja mieheni hakee hänet klo 17 mennessä, kun on nukkunut ja kotiutunut. Jos taas olen aamuvuorossa minä haen hänet normaalisti. Meidän päiväkodissa on ollut tuo klo 17.

Joku tässä pari päivää sitten linkitti tänne ihan lakitekstiä tuosta lepoajasta.. Lepoaika on 8h siitä hetkestä kun työvuoro päättyy eli siis jos työ vuoro päättyy klo 7:00 niin lapsi pitää hakea tarhasta viimeistään klo 15:00, tämä siis pätee vuoropäivähoitoon jossa on tarkat rajat nioden hoitoaikojen kanssa.

Joku tässä pari päivää sitten linkitti tänne ihan lakitekstiä tuosta lepoajasta.. Lepoaika on 8h siitä hetkestä kun työvuoro päättyy eli siis jos työ vuoro päättyy klo 7:00 niin lapsi pitää hakea tarhasta viimeistään klo 15:00, tämä siis pätee vuoropäivähoitoon jossa on tarkat rajat nioden hoitoaikojen kanssa.

Voi se meni minulta ohi. Otetaankohan tässä huomioon myös työmatkaan kuluva aika? Mieheltä kuluu lähes tunti kotimatkaan.

[QUOTE="aapee";24406052]Voi se meni minulta ohi. Otetaankohan tässä huomioon myös työmatkaan kuluva aika? Mieheltä kuluu lähes tunti kotimatkaan.[/QUOTE]
Se 8h alkaa siitä, kun ilmoitettu työvuoro päättyy

Alkuperäinen kirjoittaja vähäuninen;24406121:
Heräisin varmaankin päänsärkyyn, mikäli 8h nukkuisin. Vähäunisen unet kestävät 3-6 tuntia ja se on passeli.

Minä ja mieheni taas ollaan oltu koko ikämme pitkäunisia. Päänsärky on taattu, jos ei saa nukkua vähintään kahdeksaa tuntia. 9-10 h tuntia tarvitaan putkeen, muuten olo on kuin humalaisella seuraavan päivän.

Onko tästä oikein joku lakipykälä olemassa? Mulla on lapsi vuorohoidossa ja yövuoron jälkeen haen kotiin klo 15, päiväkodille tämä on ok. Meillä yövuoro loppuu klo 7, kotimatkaan menee noin tunti. Yhtään aiemmin en jaksaisi hakea. varsinkin jos on useampi yö putkeen ja pitää oikeesti saada nukuttua.

Mielenkiintoista, että vuoropäiväkodin mukaa vanhemmilla on oikeus nukkumiseen yötyön jälkeen. Työnantajan puolelta taas ilmeisesti sitä ei ole, jos lapsi on sairaana. Näin olen googlettamalla ymmärtänyt asian.

Luulisi, että nimenomaan työnantaja haluaisi itselleen skarpit, tuottavat ja työkykyiset työntekijät, mutta näin ei selvästikään ole, jos kerran pitää mennä humalatilaa vastaavassa väsymystilassa töihin, kun ei saa tilapäistä hoitovapaata sairaan lapsen hoitamiseksi yövuoron jälkeen.

Minulla teettää vaikeuksia käydä päivätöissä jo sen jälkeen, kun olen heräillyt muutaman kerran yöllä sairaiden lasten takia. Univelka alentaa toimintakykyäni huomattavasti. Tällöin mies on hoitanut lapsia päivällä.

Yhteistyössä