yöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin maitoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin maitoa

Vieras
sitä kyselen että miten reagoitte vauvaan, siis lähinnä öisin minkälaiseen vauvan "viestiin" syötätte? MEillä tämä toinen kun on kumma tapaus, ei ainakaan itke yleensä nälkäänsä. Esikoinen kyllä karjui ja lujaa niin päikkäreiltä herättyään tai yöllä kun nälkä iski joten ei ollut ´kysymystäkään että tarviiko maitoa. Mut tämä toinen on semmonen ähisijä. 7viikkosesta on nukkunu täydet yöt, ähistelee kyllä siinä klo 04 ja 06 aikoihin mut yleensä nukahtaa uudelleen. JOskus oon kokeillu antaa maitoa mut syömisestä ei oo tullu oikein mitään tai on heränny oikein virkeäksi, joskus sit jos taas on ähistelly enemmän voi maito mennäkin. Mut sitä sit kuuntelee että mennäkkö vai eikö mennä kun vauva on noin pitkäpinnanen ruuan saannin suhteen.Yöuniltakin kun herää, jaksaa kyllä odottaa esikoisen aamupalan ajan ihan rauhassa omaa ruokaansa...eli annanko maitoa yöllä pelkkästä ähinästä vai odottelenko kunnon karjuntaa?

Alkuperäinen kirjoittaja milloin maitoa:
sitä kyselen että miten reagoitte vauvaan, siis lähinnä öisin minkälaiseen vauvan "viestiin" syötätte? MEillä tämä toinen kun on kumma tapaus, ei ainakaan itke yleensä nälkäänsä. Esikoinen kyllä karjui ja lujaa niin päikkäreiltä herättyään tai yöllä kun nälkä iski joten ei ollut ´kysymystäkään että tarviiko maitoa. Mut tämä toinen on semmonen ähisijä. 7viikkosesta on nukkunu täydet yöt, ähistelee kyllä siinä klo 04 ja 06 aikoihin mut yleensä nukahtaa uudelleen. JOskus oon kokeillu antaa maitoa mut syömisestä ei oo tullu oikein mitään tai on heränny oikein virkeäksi, joskus sit jos taas on ähistelly enemmän voi maito mennäkin. Mut sitä sit kuuntelee että mennäkkö vai eikö mennä kun vauva on noin pitkäpinnanen ruuan saannin suhteen.Yöuniltakin kun herää, jaksaa kyllä odottaa esikoisen aamupalan ajan ihan rauhassa omaa ruokaansa...eli annanko maitoa yöllä pelkkästä ähinästä vai odottelenko kunnon karjuntaa?

Eihän tarvitse antaa maitoa, jos ähinä loppuu itsekseen!
Eikö noin tyytyväinen vauveli voisi nukkuakin omassa huoneessaan, jos nukkuu noin hyvin ja pitkiä öitä ilman yösyöttöjä? Sitten toiseen huoneeseen kuulisit kyllä kun tosi hätä tai nälkä olisi, mutta ei tarvitsisi sinun yöllä kuulostella pikku ähinöitä.

vauva on ähissyt oikeastaan öisin aina, harvemmin karjuu nälkäänsä (siis yöllä ;) nyt tyttö 5kk ja nukkuu 21-05, jolloin ähisee sen verran että syötän. Olen lopettamassa imetystä ja yhtenä aamuyönä kun ei enää suostunut rinnalle, kävin yläkerrasta hakemassa maitoa ja tulin takaisin niin oli nukahtanut ja heräsi vasta yhdeksältä! Joten ajattelinpa minäkin kokeilla yöähinään johon herään, vain tuttia jospa lopettaisi yösyönnin kokonaan. Mieheni on kyllä sanonut kun on muutaman kerran hoitanut yösyötön pullolla että maitoa menee n.50ml eli eipä kauheasti, päivällä saattaa syödä jopa 200ml yhdellä kertaa.

Pienempi vauva saattaa myös ähistä mahaansa, niin ainakin meillä pienempänä.

Meillä ei kans koskaan itketä ruokaa öisin. Ainoastaan ähistään tunti tolkulla. Mä syötän sit aina sillon kun en enää itse jaksa ähinää kuunnella (vai oisko niin et ähinä on sillon "kovempaa"? Tiedä häntä) Meillä kans ähinää kestäis aina aamuun asti, eli ilman ruokaa varmaan ehkä just ja just pärjäis. Mut oon huomannu et jos annan ähistä "koko yön", niin on sitten seuraavana aamuna ja päivänä äksy, eli uni vauvalla ei ole niin syvää kuin mitä syönnin jälkeen, jolloin ähinä loppuu. Eli sekä minä että vauva nukutaan syvemmin kun syötän. Ja kerralla menee n. 1dl maitoa, vähemmän kuin päivällä siis. Ja ikää neidillä vajaa 4kk nyt.

Ensimmäiset 3kk heräsin aina ähinään syöttämään - ähinää ilmeni säännöllisesti n.klo03 ja 06 - en antanut koskaan mennä huudoksi, sillä muuten miehenikin heräisi, eikä huuto välttämättä niin vaan loppuisi (näin kävi välillä päivällä), mut nyt viimeset 2kk yöt on olleet viikko viikolta levottomammat enkä enää ole ollut varma, mikä ähinä tai huuto on ollut nälkää. Olen yrittänyt kuitenkin aina ensin tarjota tuttia, ja sitten jos ei auta niin syöttänyt. Välillä vauvoilla on kuitenkin tiheän imemisen kausia, ja haluavatkin syödä normaalia useammin.

oi sentään, itse olisin ollut NIIN tyytyväinen jos vauva ei olisi herännyt ;) Älkää turhaan opettako syömään yöllä jos ei ole pakko. Ellei sitten ole tarvetta syödä yöllä, pienipainoisuutta tms.

Ei kaikki vauvat tarvitse yöllä ruokaa, antakaa olla ja nukkukaa =) niin itse tekisin. Meillä kyllä heräillään vieläkin (ei syömään kylläkään) vaikka ikää on 2½ vuotta.

Voi miten kaduttaa etten siirtänyt omaan huoneeseen meidän ähisijää. Silloin syötin koska ähinä häiritsi unia, hiljakkoin jouduin unikouluttamaan 6-kuisena pois vierestäni, ja yösyötöistä.

Niin siis "unikoulu" on pari vk sitten takana, on nyt 7kk vanha. Kivuttomasti meni, ei tarvinnut huudattaa, tutti, syli ja tassuttelu auttoivat, nyt nukkuu omassa pinnasängyssä klo 20-7, joskus vielä herää kerran yössä mut tutilla tyyntyy. Tein vastoin ohjeita, eli molemmat samalla (syötöt ja oma sänky), mut hyvin toimi.

Siis tärkeintä on johdonmukaisuus. Illalla omaan sänkyyn, "hyvää yötä", unilaulu, taputtelen vähän. Olen mennyt heti kun on itkenyt, taputellut tai pitänyt kädestä tms. Sama yöllä. Syliin vain jos itkee pää punaisena.

toista yötä unikoulutan tänään 7 kk vanhaa poikaani. Samalla myös vaihdoin yöt omaan sänkyyn äidin vierestä. Yllättävää kyllä, eilen illalla ei _pahemmin_ itkenytkään iltapuuron ja -tissin jälkeen kun siirsin sänkyyn! toki monesti otin syliin kun alkoi vähänkin itkemään ja rauhoittuikin heti. Meni siis eilen nukkumaan klo 20 ja heräsi ekan kerran vasta 03.30!! Uskomatonta!! Itse en osannut nukkua ollenkaan, jännitti niin kovasti! ;) sitten heräsi klo 05 ja otin tissille ja viereen nukkumaan... ajattelin että iltapuurosta ja tissistä on jo niin kauan.. teinköhän nyt virheen siinä?

edelliselle...ei kannata missään tapauksessa ottaa enää viereen kun kerran aloitit opetuksen, vauvaparkahan ei voi tietää milloin on sopiva aika päästä viereen ja milloin ei! eli johdonmukaisuutta! 6kk eteenpäin vauva pärjää yleensä yösyötöttä jos syö 5 ateriaa päivässä. jos herää aamuyöstä kokeile ensin rauhoitella, meillä meni monta yötä niin että 5-6 aikaan sain tunnin verran hyssytellä omasta sängystä käsin, nyt nukkuu vihdoin 19.30-7.30. iltapuuro 19.00 ja aamupuuro vasta 8.00 ja hyvin näyttää pärjäävän. vauvasi tietenkin protestoi alussa kun haluaa viereen ennen kuin tottuu omaan sänkyyn. eri asia tietysti jos käy suoraa kurkkua huutamaan eikä rauhoitu ja selvästi etsii tissiä ym niin sitten on varmasti nälkä.

Yhteistyössä