Yökoulu eskareille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen tytön äiti

Vieras
Onko teillä eskarilaiset jo olleet "yökoulussa",jos sellaista teillä päin järjestetään?Meille tuli infoa,että eskarilaisen koulu järjestä tälläisen jutskan ensi viikolla,luvassa on mukavaa ajanvietettä klo 18 alkaen ja lapset kotiutuisivat aamulla klo 8.Kuulostaa ihan mukavalta,mutta melko vaikea järjestää työssäkäyvien vanhempien(etenkin kun mies vuorotyössä)..
Ja jotenkin itseäni mietityttää,että onko nyt vähän liian pienille järjestetty tämä,monilla on koti-ikävää tuossa iässä jne.Kun tämä eskari on meillä koulun yhteydessä niin tuntuu välillä,että "lian isoina"ajattelevat näitä eskarilaisia,en tiedä..Tytär ensin puheli,että haluaisi mennä,mutta nyt on tullut toisiin ajatuksiin,ksoka tulee kuulemma niin äitiä ikävä jne.Oltaisiin voitukin jotenkin järjestää,että hän sinne pääsisi,mutta jos ei itse halua.
Tuntuuko teistä kummalliselta,että näin pieninä jo aloitellaan tämmöisiä?

Silloin kun olin töissä päiväkodissa niin meillä oli joka kevät tälläinen ja todella suosittu juttu oli.Meillä osa tuli vain siihen ilta juttuun ja sitten menivät kotiin nukkumaan mutta suurin osa jäi yöksi ja meillä oli tämä niin että illalla kuudelta lapsi tuotiin ja aamulla normisti alkoi tarha aamu ja me opet laitoimme viestiä sitten vanhemmille että nyt ollaan herätty ja kaikki ok ja sitten vain jatkettiin normi päivää.Kerran kokeiltu myös sitä että lapset tulee pe-la väliseksi yöksi ja haku oli sitten 10.00 lauantai aamuna mutta joka kerta jonkun lapsen vanhemmat eivät tulleet hakemaan siihen aikaan vaan myöhemmin joten vaihdoimme sen tuolla tavalla.

Itse olen lastentarhanopettaja ja pk.ssani on ollut yöeskari jo vuosia. Meillä se on vuoden odotetuin juttu eskarilaisilla.
Minusta on outoa, että teille tuli nyt tieto, että yöeskari on jo ensi vk. Tulee aika äkkiä... Meillä lapset ovat tienneet asian jo pitkän aikaa ennen tapahtumaa. Siitälapset ovat voineet yhdesä puhua pk.ssa aikuisten/lasten kanssa ja vanhempien kanssa kotona. Yöeskaria on myös yhdessä lasten kanssa suunniteltu. Näin lapset pystyvät varautumaan tulevaan ja jännitys ehkä vähän hälvenee.
Kokemuksena voin sanoa, että yöeskari on aina ollut loisto juttu. Varmasti jokaista lasta jännittää jollakin tavoin, toisia enemmän, toisia vähemmän. Ja tärkeää on muistaa, ettei lapsen ole pakko jäädä sinne yöksi. Omassa pk.ssanikin on joskus aina joku lähtenyt nukkumaan menon aikaan kotiin eikä siitä ole tullut mitään numeroa muiden lasten silmissä (jos sitä ajattelette). Hyvin voi olla illan mukavissa touhuissa mukana ja sitten jäädä/lähteä.
Sinuna juttelisin pk työntekijöiden kanssa sinua mietityttävistä asioista.

Meillä on ollut jo päiväkodissa yö päiväkoti ja ikä raja 3v. Aamulla 10 mennessä on pitänyt hakea pois. Ovat perineet pientä maksua ja ostaneet rahoilla uusia leluja päiväkotiin.
Meillä olleet nyt kolme kertaa siel eikä kertaaka ole ikävöineet ja ovat kovasti tykänneet olla siel.

Meidän eskarissa on yöretki. Se on kuulemma tosi odotettu, toivottu ja ikimuistoinen juttu. Vanhin meillä on jo retkensä tehnyt ja tykkäsi kovasti. Eskarilainen oottaa omaa yöretkeä innolla. Minusta on mahtavaa, että tommosia jaksetaan järjestää.

Se vaan huolettaa myös,että kun miehellä on silloin ke iltavuoro puoleen yöhön asti niin jos käy niin,että tyttö haluaakin kotiin tulla niin miten kahden pienemmän kanssa pääsen häntä hakemaan ja kuinka myöhään..Ja se,että kun tytöllä on iltapäivähoitoa 16-17 asti silloin ke niin siitäpä sitten melkein heti suoraan sinne iltajuttuihin takaisin,tyttö itse valittelee että ei tykkää pitkistä päivistä..Miehellä on sitten taas torstainakin iltavuoro ja minun pitänee ottaa työajan lyhennykset,että pääsen kotiin ennen kuin mies lähtee töihin,koska yökoululaiset tulevat aamulla kotiin.Tarvitatessa hoito järjestetään koululla,mutta siitä tulisi sitten niin pitkä päivä pienelle,että en tykkää siitä..Tosi huono tuuri,että miehelle sattui kaksi iltavuoroa siihen peräkkäin,kun usein on vapaitakin,murr..Tyttö on herkkä ja helposti mummulassakin ollessaan on ikävöinyt äitiä jne.Pelkää yöpissaamista(sitä satunnaisesti)ja nenäverenvuotoa,jota ollaan tässä koettu ym.Huh.. On kyllä ollut kaverillakin yökylässä ja mummulassa useasti.

meillä oli maaliskuun puolessa välissä toi eskariyö. tyttö odotti tota siitä asti ku eskari syksyllä alko. ne oli käyny läheisellä kodalla paistamas makkaraa, saunoivat, söivät mukana viemiään herkkuja, nukkuivat makuupusseissa ym. Tykkäs ihan kamalasti varsinkin kun niillä on niin pieni ryhmä ja tulevat hyvin toimeen keskenään. ainahan tuolta pääsee pois jos meinaa tulla liian ikävä kotiin. ja täällä jatku suoraan uusi päivä eskarissa. aamulla saivat nukkua niin pitkään ku nukutti ja sit alettiin omalla rytmillä uuteen päivään. kyl mun mielestä kannattaa antaa lapsen mennä jos se haluaa...

Mun äiti on taas toisessa päiväkodissa töissä ja niillä on sellanen tapa et koko päiväkodin lapset viettää yhden yön päiväkodissa yhtä aikaa ja se on kans tosi odotettu tapahtuma niin isoille ku pienilleki lapsille.

Yhteistyössä