yöimetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten pitkään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten pitkään?

Vieras
Meillä vauva hieman yli 5kk ja syö edelleen öisin 2 kertaa. Menee yöunille 20-21 ja syö noin 24.00-01.00 ja 05.00. Söisi kyllä useamminkin jos vaan antaisin aina kun herää. Heräilee useita kertoja tuon lisäksi ja useimmiten saan nukahtamaan tutin kanssa uudelleen. Aina en - jolloin päättelen heräämisen johtuvan nälästä.

Viimeyönä kokeilin antaa tissiä aina kun heräsi ja vauva söi siis klo 23.00,02.15 ja 05.40. Unille meni 20.00.

En usko että nälkä herättää yöllä kolmen tunnin välein, mutta aina en ole varma onko nälkä vai ei. Pitäisikö alkaa ja ""koulimaan"" yösyömistahtia, vai miten olette toimineet? Alkaako vauva itse useimmiten lopetella tuota yösyömistä?

Päivisin vauva syö 3-4h välein, illalla vähän useammin. En saa syömään päivällä enempää. Kiinteitä menee soseena yhden kerran ja puuro illalla.

Kiitos kovasti vastauksistanne jo etukäteen

t. Yks väsy äiti

Kyllä tuo vielä tuossa iässä on TÄYSIN normaalia, mutta kohtahan vaavi on 6 kk, jolloin voit yrittää lempeätä unikoulua (tassuttelu yms.), jotta saat pikkuhiljaa yösyötöt pois. 6kk jälkeen yöruokaa ei vaavi enää välttämättä tarvitse, mutta nukahtamisapua voi kaivata, varsinkin kun uudet taidot aina saavat vaavin vauhtiin ja nukkua ei raskisi.
Onhan täällä ollut niitäkin, jotka painii kahden yösyötön kanssa vielä vajaa 2 v kanssa, mutta ehkä se homma kannattaa katkaista just tuossa ½-1 v välissä.

Meillä poika pian 5 kk ja syö kaksi kertaa yössä. Välillä vain kerran. Itse en lähtisi lisäämään yösyöttöjen määrää. Päin vastoi: yritän tutilla houkutella takaisin uneen, jotta yösyöttäminen loppuisi ilman unikouluja. Poika ei ole edes aamulla herätessä mitenkään ylinälkäinen eli varmaankin meillä jo yksi syömäkerta yössä riittäisi.

Mitenkäs saisi vauvan nukahtamaan uudelleen ilman imetystä, jos tutti ei ole käytössä? Meillä vauva herää nimittäin aina kahden tunnin välein eli n. 5 kertaa yössä, olen aina imettänyt sen, mutta en usko nelikuisen enää oikeasti tarvitsevan ruokaa kahden tunnin välein yöllä.. Tassutteluakaan ei tainnut alle puolivuotiaalle voida tehdä. Tietäiskö joku hyviä linkkejä aiheesta?

Miten niin ei voi tassutella alle puolivuotiasta? Kyllä meidän poika laitetaan illalla nukkumaan tutin + tassuttelun + laulun kera (en siis imetä uneen). Meillä nukutuksen hoitaa usein mies. Jostain syystä iskän isot kädet rauhoittaa paremmin.

Joo, en minäkään imetä uneen illalla. Vauva on hereillä laskettaessa sänkyyn ja nukahtaa sinne kyllä ihan hyvin. Yleensä yölläkin on juuri ja juuri hereillä syötön jälkeen sänkyyn laskettaessa ja nukahtaa sinne kyllä tissin jälkeen.

Ongelma onkin, että herää jatkuvasti, tosiaan alle 2h välein, eikä nukahda uudestaan jollen imetä.

Joo, toki siis tassuttelua voi tehdä jo pienestä, tuo puolivuotisraja on hieman järeämmälle unikoululle. Mutta siksi kirjoitin noin, koska alle 6 kk voi vielä sitä yösyöntiä tarvita, eli vasta sen jälkeen siitä voi vanhemman aloitteesta pyrkiä eroon, eri asia, jos vaavi itse lopettaa yösyömiset alle 6 kk.

Varmaan alle puolivuotias jotain ruokaa tarvitseekin. Mutta viisi kertaa yössä? Ei se päivälläkään syö niin usein. ja yöllä imee vielä yleensä n. 20 min vaikka päivällä 5-10 min. Ei voi mun mielestä johtua nälästä.

No ei varmaankaan ole oikee nälkä 2 h välein. Sanoisin, että alkava uniassosiaatio-ongelma. Kannattaa varmaan tosiaan alkaa vähentää yösyöttöjä niin ei tarvitse sitten koskaan tehdä sitä järeämpää unikoulua. Meillä on yritetty ehdollistaa nukahtaminen kaikkeen muuhun paitsi syömiseen. Käytössä koko arsenaali (tassuttelut, laulaminen, pepun heijaaminen, tutti, unirätti) Yöllä herätessä käytetään tuttia ja unirättiä. Rätti on pieni kangasnenäliina, ei mikään iso harso johon voi tukehtua.

AP puhuikin ensin kahdesta yösyötöstä (mutta sanoi kokeilleensa myös tuota joka heräämiseen tissiä). Ainakin tuo 2 kertaa yössä alle 6 kk ei ole mitenkään tavaton tarve.

Joo, olen samaa mieltä että uniassosiaatiosta on kyse. Mutta täytyyhän lasta kumminkin ainakin pari kertaa yössä ruokkia. Mistä se sitten tajuaa, että miksi joskus saa tissiä ja joskus ei.. hohhoijaa..

Jos yritän pidentää syöttövälejä, niin kuinka usein tällainen nelikuinen tarvitsee vielä yöllä ruokaa? 4 tunnin välein? Kaksi tai kolme kertaa yössä?

Itse olen päätellyt, että kyllä ainakin 4-5 tuntia pitää mennä, kun kerran menee välillä päivälläkin. Mikä on pisin ruokatauko päivällä? Eiköhän siitä voi jotain päätellä. Mun pojalla eka unipätkä on yleensä 4-5 tuntia ja on syömättä 5 - 6 tuntia silloin (esim. syö klo 19.00, menee nukkumaan 20.00 ja herää syömään 00 - 01 välillä). Paha itse kuitenkaan mennä neuvoon mikä auttaisi syöttökertojen vähentämiseen, kun tuo mun poika ei ole tissimies ollenkaan. Ei todellakaan halua syödä tissiä muuta kuin ruokailumielessä. Yöllä jos tarjoan liian aikaisin ensimmäisestä syötöstä, niin suuttuu vaan kun revitään sängystä ylös. Meillä siis kaikki heräily ei ole ainakaan nälkää. Viime yö meni yhdellä syötöllä ja 20.00 - 00 ja 00 - 5.00, tosin heräili muuten vaan, mutta nukahti tutilla.

Näin olen minäkin päätellyt, että 4-5h pitää pärjätä jos illalla on syönyt kunnolla. Usein kun poika on syönyt 24.00, niin herää kuin nakutettu klo 03.00 ja jos tällöin syötän niin syö kyllä toisen rinnan, mutta jos saan muuten nukahtamaan niin nukkuu vielä aamuviiteen.

oma vauvani heräili parin tunnin välein tissille n. 3-5 kk iässä. sitten aloitin kiinteät, ja sen jälkeen heräili vähän aikaa ehkä kolme kertaa yössä. joskus puolen vuoden jälkeen alkoi olla satunnaisesti parempia öitä, jolloin pärjättiin vain kahdella syötöllä. kun lopetin imetyksen kokonaan 8kk iässä ja aloin antamaan korviketta, vauva alkoi nukkua 11 tunnin yöunia putkeen. mitään erityistä unikoulua ei onneksi tarvinnut pitää, ja tuohon imetyksen lopetukseen saakka vauva oli aina iltaisin nukahtanut rinnalle. itsekin ajattelin silloin, kun vauva heräili tiheään ja vaati tissiä, että kyse on uniassosiaatiosta, mutta kyllä siinä taisi myös nälästä olla kysymys.

TApoja on monia, mutta meillä oli niin, että yösyötöt loppui vasta, kun tyttö oli 11kk. Siihen saakka niitä oli 2-3krt/yö. Mä tuntenut itseäni väsyneeksi, joten toimin sen mukaan. Tosin meillä soseet tuli melkoisen myöhään mukaan eikä myöskään tuttia ollut käytössä. Mutta aina kun lapsi oppi uutta (konttaamaan tms.), niin yösyötöt tiheni. Yöt oli levottomia jne.

Jos itsestäsi tuntuu, ettet jaksa, niin voisi olla hyvä, jos annat yöllä vaikka vellin tuttipullosta. Se pitää nälkää paremmin kuin maito. Itseään ei kannata väsyttää liikaa ja kannattaa edetä omalla tavalla joka tuntuu hyvälle, välittämättä liikaa neuvoista, jotka tökkii. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia tai oikeaa aikataulua, jolloin lapsi tulee vieroittaa tissistä tms.

Kommentoin vielä eilistä epätoivoani;)

Eilen vauva meni nukkumaan kahdeksalta ja heräsi taas kellontarkasti kahden tunnin päästä itkemään. No en antanut tissiä vaan paijailin takaisin uneen (tähän meni tosin 45 min) ja sitten se heräsikin syömään vasta klo 1.30 ja toisen kerran 5.30. Ylös kahdeksalta.

Näköjään pärjää kyllä ilman ruokaa, oli vaan tottunut saamaan tisua heti herätessään.. toivottavasti onnistuu edelleen tämä.

Yhteistyössä