yöhuudot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikää 6kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikää 6kk

Vieras
Yllättäen (vajaan viikon verran) vauva on alkanut heräillä öisin suoraan huutoon (normaalisti hän ei itkeskele öisin). Itkun alkaessa hän on usein vielä ihan unessa, mutta itkee aivan kuin olisi suurikin hätä. Mahanväänteistä tuskin on kyse(?), koska itkuu laantuu heti, kun vauva pääsee syliin ja saa tissin suuhun. Ja tätä heräilyä on monta kertaa yössä - 1-2 tunnin välein (huoh). MITÄ TÄMÄ ON? Tällaista ei siis ole aiemmin ollut.

Onko tää joku kehitysvaihe vai mitä? Mainitsemisen arvoista lienee, että soseet otettiin kehiin n. kolme viikkoa sitten ja hampaita ei ole vielä tullut. Jotenkin sulkisin noi soseista aiheutuvat mahanväänteet kuitenkin pois, koska uusia makuja tämän viikon sisällä ei ole tullut. Tosin puuro aloitetiin pari päivää sitten, mutta yöitkut olivat alkaneet jo ennen puuroilua.

Onko samanmoisia kokemuksia muilla?

Meillä on reilu 5 kk:n vauva, joka myös joskus huutaa ihan yhtäkkiä unissaan ja olen olettanut, että hän näkee pahaa unta. Vaikka huuto kuullostaa joskus kauhealta, vauvaa ei pitäisi herätellä vaan odottaa hetken. Yleensä itku loppuu itsestään pian tai sitten vauva tulee kevyen unen vaiheeseen ja saattaa herätä. Silloin ei meilläkään auta kuin että tissi suuhun ja siten unia jatketaan. Tuttikin saattaa auttaa.

Onko vauvanne oppinut viime päivinä jotain uutta:Kierähtämistä, ryömimistä tms. Sekin lisää levottomuutta uneen ymmärtääkseni. Mutta jos ei muita vaivoja ole, en olisi liian huolissani. Korvatulpat kehiin, jos ei muu auta! Monet myös siirtävät puolivuotiaana vauvan jo omaan huoneeseen, jotta saavat itse nukuttua. Kyllä ne kovimmat huudot kuuluu sieltäkin :-)

Kiitos vastauksestasi =)

Nyt on kyllä todellakin opittu vaikka mitä - likka on jotenkin avautunut sosiaalisesti tosi paljon ja liikehdintä on tosi vilkasta - eli olis siis aika loogista, että se vaikuttaa uniin. On vaan ollu epätietoinen olo siitä, että annanko vauvan itkeä itsekseen vai lepytänkö mahd. pian. Yöllä kun ei oikein jaksa olla kovin johdonmukainen, vaikka päivällä kovasti suunnitteleekin, että ens yönä sit otetaan vähän ""tiukempi linja"" eli että palvelu ei pelais heti. Mutta sitten sitä alkaa epäröidä, kun ei ole ihan varma itkun syystä ja väsyneenä, tokkuraisena ja sydän murtuneena nostan tytön syliini ja ajattelen, että ens yönä sitten...

Kuullostaa meidän elämältä. Itse arvelen sen johtuvan hampaista, koska meillä ainakin ensimmäisiä tehdään ja näyttää noi yläkulmahampaat olevan ensimmäiset jotka vois puhjeta.

Itsekin veikkaan, että vauvasi reagoi kaikkeen oppimaansa sekä saattaa nähdä voimakkaita unia. Kokemuksesta sanon, ettei kannata heti lykätä rintaa suuhun vaan odottaa jos rauhoittuisi itsellään

nimim. unikoulua pitävä

Aivan kuin olisin itse tuon kirjoittanut. Meillä ihan sama tilanne ja saman ikäinen vauva. Tosin soseet on aloitettu jo 4 kk, mutta hampaita ei meilläkään ole.

Meillä tätä on jatkunut jo parisen viikkoa ja ihan yllättäen alkoi ja 1-2 tunnin välein alettiin heräillä entisen 1-2 kerran sijasta. Seuraavana päivänä vauva oppi kääntymään mahalta selälleen ja alkoi muutenkin liikkua enemmän ja alkoi olla myös selvässä vuorovaikutuksessa aikaisempaa enemmän.

Joten kyllä minäkin tämän yhdistäisin tuohon liikkumiseen, vaikka meillä on kyllä ollut paljon mahavaivojakin.

Vauva tosiaan aina itkee suoraa huutoa, mutta on ihan unessa, olen itse aina ottanut heti syliin ja rauhoitellut, koska vieressä nukkuva mies herää muuten.

Eilen illalla nukutin vauvan muulla tavalla kuin tissille ja heräilyt väheni puolella, ehkä sattumaa...

En osaa muuten auttaa kuin että kyllä meilläkin on samanlainen tilanne. Yritetään vaan kestää ja toivoa että menisi ohi =)

Voisiko olla niin, että ensin vauva heräsi esim. pahaan uneen. Mutta nyt kun on oppinut että tissi tulee suuhun, niin vaatikin vain sitä. Ethän sinä periaatteessa tiedä vaikka vauva olisi ollut hereillä hetken ja alkaa sitten vasta huutamaan.

Kuullostaisi siltä että vaavista on tullut vaatimusten tekijä;)

Kiitos vastauksista - vertaistuki on paras tuki!

Tuota olen just pelännyt, että ehdollistan vauvan tissiin... kääk! No onneksi vasta muutama huutoyö takana eli nyt ois varmaan vielä mahdollisuus muuttaa suuntaa. Se on vaan niin samperin ""vastenmielistä"", ku sitä on niin tööt yöllä ja kun en ole tottunut moiseen huutoon, niin ehkä sitä on sit kovin herkkä antamaan periksi - mikä sinänsä on luonteeni vastaista, koska valveilla ollessani olen huomattavasti johdonmukaisempi. No, nyt vaan pitää tsempata - ehkäpä jo ensi yönä.....

Yhteistyössä