Yöheräily yli 6 kk vain imettävien äitien ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamia väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joku lastenlääkäri sanoi jossakin haastattelussa että yli 3 kk:tta vanhat vauvat eivät tarvitse yösyöttöä, vaan kyse on enemmänkin tissillä leikkimisestä ja läheisyydestä. Eli siis ton ikäinen vauva syö jo päivälläkin niin paljon maitoa, että yöllä ei sitä tartte.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
niin ja tohon "6 kk fysiologisestyi kykenevä nukkumaan..." sanoisin mielipiteeni että eihän kaikki 6 kk ole mitenkään samanlaisia muutenkaan kehityseltään ja kooltaan, miten sen rajan voi vetää niin tarkkaan johonkin tiettyyn ikäkuukauteen?

No ei tietenkään, se on vaan suurinpiirteinen ikä, ei sitä liian kirjaimellisesti pidä ottaa. Mut 6kk ikäisellä ja esim 9 kk iäisellä on kuitenkin jo iso ero ja kyllä niistä yöheräämisistä helposti tulee tottumus. Tietenki vauvat on erilaisia.

Täällä 9,5 kk tyttönen ja syö kerran yössä ja muuten kuhkii ja inisee pitkin yötä. Muutama yö jo tossa meni ilman syömistä eli ei sitä kyllä tarvitse, mutta tapa taitaa olla. Unikoulua tässä on kai meidän alettava pitämään.

siis mä just tulin tänne palstalle kirjoittamaan ihan samasta ongelmasta: meidän 7 kk syö edelleen öisin vaihtelevasti 1-4 kertaa, nyt kun viikko sitten lähti liikkeelle niin 3-4 kertaa on yöllä halunnut tissiä. on ilmeisesti niin paljon kasvanut energiankulutus. illalla syötetään kyllä puuroa ja hedelmäsosetta niin paljon kun menee, mutta muutaman tunnin unien jälkeen herää vaatimaan tissiä. useimmiten kun herää ei rauhoitu ennen kuin saa tissin suuhun (nukutaan perhepedissä, mikä tekee siitä aika helppoa), tutti ei kelpaa. joskus saattaa nukahtaa tyynnyttelyn jälkeen mutta harvemmin. yritin viikko sitten siirtää omaan sänkyyn, js se ois helpottanut, mutta kun sain nousta 5-6 kertaa yössä niin en mä vaan jaksanut ja poika palas takaisin meidän viereen. siinä saan sentään nukuttua myös kun poika syö. meidän poika on hoikkaa mallia, joten en minä häntä nälässäkään voi öitä koittaa pitää, mutta kyllä tää alkaa väsyttää varsinkin kun töihinkin ois kohta palattava :ashamed:

mutta se, että täällä on muitakin samanlaisia sai mut jo paremmalle mielelle. ettei ollakaan mikään erikoistapaus :) kyl kai se siitä ajan kanssa rauhoittuu. kaverin 6 kk on ollut unikoulussa eikä saa ruokaa 14 tuntiin mikä on musta rääkkäystä, enkä itse kyllä lapselleni moista alkaisi tekemään..

14 tuntia on aika pitkä aika ilman ruokaa. Miksi se niin kauan pitää lasta nälässä?? Eikö norm yöuni kestä jotain 8-9 tuntia?

Meillä yöheräämiset loppuivat käytännössä vasta 1v jälkeen, vaikka yötarjoilu lopetettiin n. 6-7 kk iässä. Siis sai maitoa pullosta jos heräs 05-06 (jatkoi unia 8-9 sakka), mutta tutti oli ainoa mitä tarjottiin ennen sitä. Söi kuin hevonen, joten ei meillä ainakaan minun mielestä yöheräämiset olleet ruuan puutteesta kiinni. Syytä tähän en ikinä keksinyt, joten ajattelin, että ei tähän ole mitään tehtävissä. Kyllä olisi varmasti meilläkin syöty yöllä velliä/maitoa jos olisi annettu, mutta en kokenut sitä järkevänä ratkaisuna (enkä edelleenkään usko yöheräämisten johtuneen nälästä). (Tiedä tuosta sitten todellisuudessa...)

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
mutta se, että täällä on muitakin samanlaisia sai mut jo paremmalle mielelle. ettei ollakaan mikään erikoistapaus :) kyl kai se siitä ajan kanssa rauhoittuu. kaverin 6 kk on ollut unikoulussa eikä saa ruokaa 14 tuntiin mikä on musta rääkkäystä, enkä itse kyllä lapselleni moista alkaisi tekemään..

14 tuntia on aika pitkä aika ilman ruokaa. Miksi se niin kauan pitää lasta nälässä?? Eikö norm yöuni kestä jotain 8-9 tuntia?

kyllä joo se on ihan liian pitkä aika. mä kävin täällä palstalla jo asiaa kauhistelemassa, mutta sellaisilla sairaalan unikoulun ohjeilla he nyt toimivat: kuudelta nukkumaan ja vain tuttia käyvät antamassa, aamu kahdeksaan nukuttavat. en edes jaksa asiaa enä ajatella kun äiti on asiasta niin innoissaan ja vauva on kuulemma nyt "rauhoittunut". päivällä nukkuu 3 tunnin päikkärit ja toiset lyhyemmät :headwall: meidän poika ainakaan nuku millään noin paljoa vuorokaudessa. 12 tutia noilla yösyötöillä hän kyllä nukkuu putkeen mut päivällä ei koskaan nuku 3 tunnin unia kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja possu:

kyllä joo se on ihan liian pitkä aika. mä kävin täällä palstalla jo asiaa kauhistelemassa, mutta sellaisilla sairaalan unikoulun ohjeilla he nyt toimivat: kuudelta nukkumaan ja vain tuttia käyvät antamassa, aamu kahdeksaan nukuttavat. en edes jaksa asiaa enä ajatella kun äiti on asiasta niin innoissaan ja vauva on kuulemma nyt "rauhoittunut". päivällä nukkuu 3 tunnin päikkärit ja toiset lyhyemmät :headwall: meidän poika ainakaan nuku millään noin paljoa vuorokaudessa. 12 tutia noilla yösyötöillä hän kyllä nukkuu putkeen mut päivällä ei koskaan nuku 3 tunnin unia kerralla.

Kuulostaa kyl ihmeellisiltä nuo sairaalan ohjeet, jäis meillä kyllä toteuttamatta..

Meillä neiti 7,5 kk ja herää yöllä myös 2-4 kertaa syömään. Syö kanssa ihan kunnolla, ainakin aluksi. Huonoina öinä saattaa herätä heti vaikka olisi syönytkin kunnolla, silloin tassuttelen uneen. Tassu auttaa myös jos iltasyötön jälkeen on hereillä kun nostan omaan sänkyyn, eikä saa itsekseen unta. Osaa myös nukahtaa itse siis. Neuvolassa sanottiin mullekin, että yli 6 kk pitäisi nukkua yön yli syömättä. Mä olen kokeillut tassuttelua yöllä, mutta luovuttanut sitten ja ottanut tytön rinnalle. Huuto yltyy ja tuntuu että se on nälkää mikä huudattaa. Puuroa menee illalla reilu annos, muuten vaihtelevasti kiinteitä päivällä. Mä en aio vaihtaa tisittelyä pulloon, jos oma maito ei tyystin lopu. Luotan että joskus ei enää heräillä. Vaikka huonon yön jälkeen äitiä väsyttääkin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Joku lastenlääkäri sanoi jossakin haastattelussa että yli 3 kk:tta vanhat vauvat eivät tarvitse yösyöttöä, vaan kyse on enemmänkin tissillä leikkimisestä ja läheisyydestä. Eli siis ton ikäinen vauva syö jo päivälläkin niin paljon maitoa, että yöllä ei sitä tartte.

No onpas erikoinen lääkäri tuo JOKU lääkäri. |O

JOKU lastenlääkäri on myös sanonut ettei ennen yhden vuoden ikää saisi pitää minkäänlaisia unikouluja koska lapsella silloin eroahdistus suurimmillaan ja tarvitsee äitiä öisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

JOKU lastenlääkäri on myös sanonut ettei ennen yhden vuoden ikää saisi pitää minkäänlaisia unikouluja koska lapsella silloin eroahdistus suurimmillaan ja tarvitsee äitiä öisinkin.

Joo ja eilisessä vauvaohjelmassa se lääkäri sanoi että voi juoda lasillisen viiniä silloin tällöin raskaana ollessa, vaikka tiedän ettei kyllä varmaan 99% lääkäreistä ole samaa mieltä, kun ei alkoholin vaikutuksia sikiönkehitykseen voida tietää. että aina niitä löytyy joku joka sanoo yhtä ja jokainen saa sit päättää mitä uskoo.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Joo ja eilisessä vauvaohjelmassa se lääkäri sanoi että voi juoda lasillisen viiniä silloin tällöin raskaana ollessa, vaikka tiedän ettei kyllä varmaan 99% lääkäreistä ole samaa mieltä, kun ei alkoholin vaikutuksia sikiönkehitykseen voida tietää. että aina niitä löytyy joku joka sanoo yhtä ja jokainen saa sit päättää mitä uskoo.

Niin voikin juoda, jos maistuu, lasillisen. Kunhan ei juo koko pulloa niinkuin suomalaisilla tapana on.

Mun tutun lapsi heräilee vieläkin öisin ja on 2-vuotias. Ei ole kuulemma ikinä nukkunut yhtään kokonaista yötä. Et kyllä on tottumuksesta jäänyt päälle.
Mä oon kans kuullu ton et 3kk-ikäisenä jaksaisi nukkua koko yöt, ja jotku jaksaakin ja nuorempanakin. Neuvolasta meille sanottiin, et 6 kk-iässä ja mä kyl ainaki uskon sen.

Meillä poika 7kk söi kahden tunnin välein kunnes yx yö kokeilin antaa vain vettä ja tuttia, huus 1,5 tuntia ja nukkui sitten aamuun asti....sen jälkeen nukkunut täysiä öitä jo 2vko!!! En olis uskonut noin helpolla pääseväni ja harmittelen etten tehnyt aikaisemmin. Nyt huomaan ettei tosiaan ole ollut nälkä vaan halunnut ns. maidon maun suuhun. Ihanaa saada nukkua!

Alkuperäinen kirjoittaja PeggyBundy:
Meillä poika 7kk söi kahden tunnin välein kunnes yx yö kokeilin antaa vain vettä ja tuttia, huus 1,5 tuntia ja nukkui sitten aamuun asti....sen jälkeen nukkunut täysiä öitä jo 2vko!!! En olis uskonut noin helpolla pääseväni ja harmittelen etten tehnyt aikaisemmin. Nyt huomaan ettei tosiaan ole ollut nälkä vaan halunnut ns. maidon maun suuhun. Ihanaa saada nukkua!

Meille kans neuvolasta neuvottiin antaa vettä, vauva kuulemma tottuu parissa yössä nukkumaan paremmin. Tosin ei olla kunnolla kokeiltu ku nyt tuli kipeeksi ja heräilee sen takia koko ajan ku on niin räkänen/yskänen

Tjaah. Meidän neiti 2 v on aina heräillyt öisin, 1- 15 kertaa, ei ole imetyksestä kiinni se.

Mutta aivan varmasti sillä tissinkaipuulla voi olla joku merkitys siinä heräilyssä, mutta ei siitä takeita ole.

Alkuperäinen kirjoittaja PeggyBundy:

Meidän tytsä ei käytä tuttia ollenkaan, mutta voisihan tuota vettä kokeilla. Mä en vaan raaskisi huudattaa yöllä. Ja mihin laittaa miehen nukkuun :| Tai sitten kokeillaan viikonloppuna. Tyttö on hoikka, alkaisikohan päivällä syömään paremmin, kun jäisi tuo tissittely yöllä pois :/

meillä lopetettiin imetys kokonaan 6 kk ikäisenä, oli siis enää ilta tisuttelu eikä muulloin ollenkaan ja heti sen jälkeen meillä ruvettiin nukkumaan koko yön läpi heräilemättä! 9 asti aamulla nukkui, että sai äitikin levätä :) myöhemmin sitten on vähän valvottanut nuha ja hampaat, mutta muuten heräilemättä nukutaan, onneksi!

Meillä tuo yöheräily vaan paheni puolen vuoden jälkeen, kun tyttö oppi nousemaan ylös. Tunnin-kahden välein sai syöttää, koska siitä oli tullut nukahtamisrutiini. Meillä auttoi se, että tutti kiinnitettiin yöpukuun, ja en vain antanut ruokaa. Tyttö itki, olin vieressä, mutta en palvellut. Parina yönä siis itki melko paljon. Alle viikossa oppi nukkumaan niin, ettei itkeskellyt ollenkaan.

Naapurin emäntä sanoi että yösyötöt loppui kuin seinään kun alkoi maidon sekaan laittamaan vauvamuroja! Sellaista murojauhetta siis, voi käyttää muistaakseni 4kk eteenpäin. Itse asun Belgiassa kylläkin, ja täältä niitä löytyy Nestleltä sekä Nutricialta. Voi siis sekoittaa iltamaidon sekaan vaikka (silloin joudut kylläkin lypsämään maidon pulloon ja sekoittamaan). Vauva on kylläisempi ja jaksaa nukkua koko yön :)

Mä itse sinuna koittaisin kyllä antaa lisäruokaa, maitona tai vellinä. Ihan vain kokeilun vuoksi. Koska tuon ikäinen on jo iso ja liikuskelee ja kuluttaa enemmän. Jos ei kiinteiden määrien lisääminen onnistu, kokeile antaa velliä iltapuuron perään? Kokeileminen ei paljoa maksa.

Jees, kokeilen tänään saada neidin syömään niin paljon kiinteitä kuin vain menee. Tosin pelkään, tisutteleeko sit tarpeeksi, mut kaipa, jos jano tulee.

hannamaria: Tarkoitus on muutoin vieroittaa muutaman kuukauden kuluttua, mikäli raskautuminen ei onnistu imetyksen aikana. Siis kun uusi raskaus jo toiveissa.

Ei se ole siitä imetyksestä kiinni, eikä äidistäkään. Kun hoidin kaverin 2kk vauvaa muutaman tunnin eräänä päivänä, huomasin taas miten ERILAISIA vauvat ovatkaan. Tyyppi vaan veti unta, kerran heräsi syömään, alkoi haukotella, vein sänkyyn (oli vielä hereillä) vähän aikaa siellä möhkysi ja zzzzzzzzzzzz.. Mun esikoinen ei IKINÄ ole jäänyt sänkyyn laitettaessa hyväntuulisena möhkyämään vaan on samantien alkanut karjumaan. Nyt, 1,5v iässä kun jo lähes nukkuu kaikki yönsä kokonaan, herää vieläkin välillä esim. jos vaippa on märkä. Olipa sitten kertis tai kestot päällä, niin sitä se herää karjumaan jos on tullut pissa klo 4 yöllä ja vauvaiässäkin alle 1veenä oli sitä samaa, että siihen heräsi. Yleensä nykyään tosin tulee pissa vasta varhain aamulla ja sen jälkeen vielä jatkuu unet.

Yhteistyössä