Yöheräily yli 6 kk vain imettävien äitien ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamia väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mun lapsella oli ainakin tuossa iässä yöllä NÄLKÄ, ihan selvästi. Kasvuvauhti oli ihan hirvee! Mulle sanottiin kun lapsi oli 5,5kk vanha, että pakko yösyöttää, ja kun oli 6kk täyttänyt niin välittömästi maidot pois. :0 Ei kukaan pysty sanomaan etteikö yli 6kk vauva tarvitsisi yöllä maitoa, nehän kasvaa juuri yöllä. Vauvat kasvavat eri tahtia, meillä on aina kasvettu paljon.

Öö.. meillä ei poika oo saanu tissia 2kk täytettyään, edelleen nyt ollessaan reilut 7kk niin ottaa sen yhden maidon yössä.. ei joka yö, mutta vähintäänkin joka toinen :)

No meillä taas loppui yöheräily osittanimetetyllä jo 2kk ikäsenä, luulen että jos olis ollut täysimetys ei olis vielä lopettanut yösyömistä.

Ja ei kyllä neuvolasta käsketty herättelemään öisin syömään,
ihan normaalisti kasvoi vaikkei öisin tankannutkaan.

meillä poika heräilee 2-4kertaa yössä, heräilee aina tiettyihin aikoihin, auttaiskohan toi veden antaminen..?? luulen että pojalla ei ole kunnon nälkä ajattelee vain että sitä syödään niin yöllä kuin päivälläkin. nimittäin herää juuri kellon mukaan tiettyinä aikoina.. lapsi ollut aina korvikkeella.

Siskon keskimmäinen sai alusta asti pulloa, imetys loppui kokonaan n 3kk iässä. Sai maitpullon öisin n 1,5-vuotiaaksi asti, sitä ennen kaikki vieroitusyritykset epäonnistuivat. Heräili ainakin 3-vuotiaaksi asti joka yö, nykyään ilmeisesti satunnaisemmin, ikää on 3,5v.

Minä en ikinä yövieroittaisi alle 1-vuotiasta. Sen ikäiselle maito on kuitenkin vielä tärkein ravinnonlähde. Minä uskon, että lapsi kyllä tietää jos on nälkä.

Mä imetin tyttöä 1v2kk mutta 6kk iässä lopetettiin yöimetys ja pidettiin tassutus-unikoulu. Sen jälkeen on nukkunu aina 11-12 tuntia yössä :)

Täysimetin siis 6kk ja unikoulu pidettiin kun tyttö söi jonkun verran kiinteitä.

Heipsis! En millään jaksanut lukea ketjua läpi.. Mutta, on tosiaan myös muiden kuin imettävien äitien ongelma:D! Meillä esikko lopetti yösyönnit vähän ennen vuoden ikää (myöhään, tiedän) mutta läpi yön nukkui ekan kerran vasta kun ikää oli 1v9kk. Ja senkin jälkeen herännyt lähes joka yö vähintään kerran (nyt ikää 4,5v).

Kuopus jätti yöpullon pois 10kk iässä, nyt 1v1kk ja yhä heräilee.. Ei yhtäkään kokonaista yötä ole vielä nukkunut.. Sitä ootellessa..:)

Meillä tyttö (3,5v nyt) söi rintaa 1v9kk ja kokoajan herättiin yöllä 3-4krt. Meillä tyttö haki pääasiassa lohtua, ehkä kerran söi kunnolla, mutta minusta oli ihana ottaa se tuhiseva nyytti kainaloon ja pitää lähellä. Nyt talossa on kaksi pientä vauvaa (reilut 9kk) ja samallalailla mennään, vähintään 2 syöttöä per pää per yö. Huonona yönä toisella voi olla 4-5 syöttöä. Mutta sinnillä mennään. Vanhemmista lapsista yksi on ollut pullolapsi ja kyllä hänkin söi 2-3h välein yöllä vuoteen asti eli ei varmaan aina johdu tissittelystä nuo yöheräilyt. Ja tissittely on sata kertaa helpompaa kuin se pullorumba. Tee itsellesi/teille paras ratkaisu. Voitko torkahtaa päivällä.

on kaikki kolme lasta syöneet öisin vuoden ikäisiksi, esikoinen alkoi siinä vuoden tietämillä nukkumaan yöt, kakkonen 4 vuotiaana ja tämä kolmas (10kk) herää öisin kerran. 5kk-noin 9kk oli tosi tiheän heräilyn kausi, joka itsekseen loppui ja nyt on yksi syöttö, varmaan vuoden ikäisenä vierotan siitä.

Mutta lapset ovat erilaisia, kaikki heräilevät käsittääkseni yöllä, mutta osa havahtuu kunnolla, osa vain kävisee hereillä ja jatkaa unia, yöheräileminen voi johtua ihan siitä että vauva herää "tarkistamaan" että kaikki on okei ja samalla havahtuu kunnolla, eikä osaa itse rauhoittaa itseään, tai tottumuksesta tai nälästä. Minäkin olen kuullut että yli 6kk pitäisi nukkua yöt syömättä, mutta toisaalta kakkonen ja kolmonen tuli täysimetettyä 6 kk ikään, joten hyvinkin ovat voineet tarvita sitä öistä maitohuikkaa ja varmaan ihan lohtuakin välillä, kolmas vauva nukkui 0-5kk yöt läpeensä ja aloitti sitten heräilyn, johon varmasti vaikuttivat myös liikkumaan oppiminen, hampaat, ylipäänsä päivät olivat kovaa menoa ja varmaan vähän vaikuttivat yöhön.
Tohon syömiseen vielä, käsittääkseni se päivän kokonaisenergian pitää olla riittävä, että vauva jaksaa nukkua yöt, eli ei riitä että illalla ahdetaan maha täyteen puuroa ja velliä, vaan kokopäivän mittaan pitää tulla riittäväasti energiaa. EIkä kait mahan täyteenahtaminen illalla välttämättä ole edes unien kannalta se optimaalisin juttu?

Jaksamista kaikille valvojille tasapuolisesti!

Yhteistyössä