Yöhärdelli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jorika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maya80:lle: Meillä ihan sama juttu, oon yrittänyt joskus olla antamatta maitoa yöllä, mutta tulee vaan hysteeristä kiljuntaa. Tyttö on nyt 10kk ja nyt on ensimmäisiä kertoja suostunut menemään nukkumaan ilman tissiä, ekana iltana itki vähän aikaa, tokana ei ollenkaan. Yöllä sitten kyllä annoin maitoa vanhasta tottumuksesta, varmaan nekin syömiset voisi nyt yrittää jättää pois. Uskon ja toivon, että tämäkin on niitä ongelmia, jotka iän mukana ratkeavat melkein itsestään. Vaikka kaikki aina varoittelevatkin tyyliin "jos et vieroita heti niin se syö tissiä vielä kouluiässäkin"...

Ihanaa elina1, että löytyy kohtalon toveri! Luulin jo melkein olevani ainoa, joka imettää useita kertoja yössä. Toivotaan hartaasti, että tämäkin on ohi menevää. Juuri äsken yritin saada poikaa nukkumaan.. annoin tissiä ja omaan sänkyyn, no reilun puolen tunnin seisoskelun jälkeen poikaa alkoi väsyttämään ja yritin nukuttaa ilman tissiä. Kauheaa, paniikin omaista itkua niin kauan kun luovutin ja annoin tissiä. Nukahti sitten heti tyyväisenä. Kyllä se vieroitus taitaa vaatia liikaa, ainakin minulta.

Toinen yö omassa huoneessa, ja olen positiivisesti yllättynyt! Tyttö kiljaisi yhdesti viideltä, jolloin annoin tutin, ja toisen kerran seitsemältä, ja vielä jatkoi uniaan varttia vaille kahdeksaan! En olisi uskonut, että meidän vauveli voisi edes näin pitkään nukkua!

Tänään nukuttiin kuuteen! Jee! Yhden kerran taas kiljaisi kahden aikaan. Laitoin tutin ja nukahti samantien. Täytyy vain kiittää teitä, sillä ilman näitä hyviä vinkkejä meillä luultavasti olisi herätty edelleen neljän tai viiden aikoihin. Plus, herätty 20 kertaa laittamaan arvon prinsessalle tutia! Suosittelen omaa huonetta!

Hienoa Eve, että teillä omaan huoneeseen siirtäminen auttaa.
Meillä on nyt tainnut tulla vähän takapakkia... kun on se TUTTI! Sitä saapi käydä toiselle suuhun laittamassa... siinä vaiheessa siis jo itketään kunnolla ja toinen juttu on tuo mahalleen kääntyminen unissaan ja siinäpä sitä sitten ihmetellään, kun ei takaisin päin päästä. Yöllä oli vielä pissit mennyt läpi (toinen kerta viikon sisällä), joten eikun kaikki petivaatteet ja vauvan vaatteet vaihtoon. Joten touhua meillä riittää.
Ehdottomasti levottominta aikaa meillä on kello 4.00 lähtien. Aikaisemmin se oli maitoaika ja kun unikoulutettiin yösyötöistä pois, niin silti vauva tuttuun aikaan alkaa mesoa.
No joo, periksi ei anneta, kuitenkin parannusta öihin on huonejärjestelyllä tullut, joten vieläkin sitä toivoa on.

Minä muuten jätin pojalta tutin kokonaan pois n. 8-9kk:n iässä. Parempien yöunien toivossa... Se ei silloin auttanut, mutta yhdistettynä oman huoneen kanssa toimii =)
Niin, siis tutit vaan pois ja uniriepua tyrkytin aina unille mennessä. Parissa päivässä tottui tutittomuuteen.

Ritu; samaa olen ajatellut itsekin eli tutti pois. Mutta just tällä hetkellä tuntuu, että ei yksinkertaisesti ole voimia tutin vieroitukseen, vaikka se voisikin taata paremmat yöunet. Mutta se "tutti pois"-projekti on tällä menolla jossain vaiheessa edessä =D.

kiva kuulla, että oma huone auttaa ja yöunet löytyy!
me laitettiin poika heti omaan huoneeseen ja hyvin nukkui (koko perhe). Sain kuulla ja lukea kommentteja, miten kova ihminen olen. mutta hyvä yöuni on vaan tärkeää kaikille! joten kuin balsamia haavoillle, teidän kokemusten lukeminen...
poika on nyt puolitoista ja jossain vaiheessa meilläkin tuli tutin kanssa sähläämistä. laitoin tutin tuttiketjulla (lyhyt sellainen) uniriepuun kiinni ja hyvin menee. poika löytää sen itse yöllä.
nyt tosin muuten vaan aamuyöstä höpöttelee sängyssään, ei ole pahalla päällä, mutta pitää mua hereillä ;-)

Tutin antamistahan voi vähentää vähitellen, jos se on pitkin päivää normaalisti käytössä. Ensin ei vaikka anna päivisin ollenkaan ja sitten ei enää öisinkään.
Tosin me saatiin aikoinaan neuvolalääkäriltä ohjeeksi, että tutti pitää ottaa kerralla pois, koska lapsi ei ymmärrä miksi tutin saa joskus ja miksi joskus ei.

Olen kovin lukenut tätä härdelli-keskustelua...meillä yöt aina aikamoista toimintaa. Ja meillä on sama homma kuin Jorikalla eli levottomin aika on tuosta neljästä alkaen. Poika vieroitettiin yösyömisistä parikuukautta sitten (söi kolmesti yössä). Kaksi syöttöä lähti todella helposti, mutta tuon aamuyön syötön kanssa on ollut yhtä tuskaa eli aikaisemmin syötiin just klo 4.00 jälkeen. Nyt olemme pitäneet rajana, että maitoa saa vasta kuudelta aamulla. Joka paikassa on, että vauva tottuu uusiin asioihin kolmessa päivässä-viikossa. NO, meillä ei olla totuttu vieläkään... joka yöt samat itkut ja kitinät.
Nälästä ei ole kyse, koska joskus kun otamme pojan viereen nukkumaan aamuyöllä, hän saattaa tyytyväisenä nukkua jopa kymmeneen ja kun herää, ei silloinkaan nälkäänsä valita.

Olisiko siis kellään mitään neuvoa miten tuon pikku-ukon saisi nukkumaan edes sinne kuuteen suht levollisesti. Ahdistaa yöt jo tosi paljon ja varsinkin kun kello lähenee sitä neljää...

Niin, ja mekin ollaan nyt kokeiltu tuota omassa huoneessa nukkumista. Pientä parannusta uniin on tullut, mutta huonejärjestely ei ole poistanut tuota em. ongelmaa.

Yhteistyössä