Yöhärdelli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jorika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jorika

Vieras
Meillä on vauva 9kk ja aina on ollut herkkäuninen ja muutenkin unen kanssa on ollut ongelmia. Nyt joku aikaa sitten näytti, että tilanne on vähän paranemaan päin, mutta nyt yöt on nykyisin kuin jostain kidutusoppaasta.

Vauva nukkuu ihan uskomattoman levottomasti, hyörii ja möyryää sängyssään ja tuttia kaipaa.Ollaan otettu hänet viereen jossain vaiheessa nukkumaan, kun ei jaksa ravata pinnasängyn luona yötä. Vieressä hän onkin sitten nukkunut suht levollisesti ja yörauha on kaikilla ollut. Mutta nyt ei tuo viereen ottaminenkaan enää auta, vaan levottomuus ja unissa itkemiset jatkuu.
Keinot alkaa olla vähissä ja yö kun lähestyy, alkaa ahdistamaan. Mikä ihme tuota lasta vaivaa?

Onko muita kohtalotovereita ja jos jollain on vinkkejä miten yöt saisi joten kuten rauhalliseksi, ottaisin ne kiitollisena vastaan.

Uskoisin, että tuo kuuluu ikään. Meillä tyttö 9,5kk nyt ja ihan äskettäin sai nousta 100 kertaa neitiä hyssyttämään, tutittamaan yms. Nyt olemme saaneet nukkua ainakin 4 yötä, ettei ole herännyt kertaakaan. Toiveet korkealla. Tuohon heräilyyn ei meillä ainakaan oikein mikään auttanut. Nyt ollaan kyllä lisätty aktiviteettia päivisin, että saattaa sillä olla vähän merkitystä.
Meillä ongelmana on aikaiset herätykset. Jos laitamme nukkumaan vaikka 19.30, niin aamuherätys on sitten puoli viideltä! Mutta nyt on sentään saanut nukuttua heräämättä!
Koettakaa jaksaa, kohta ne vauvat jo muuttaa kotoa pois...

Meillä tyttö 2 v on aina ollut huono nukkuja ja kuvauksesi oli aivan kuin meiltä. Välillä on ollut parempia kausia ja sitten taas härdelli päällä. Aivan nyt viime aikoina on ollut enemmän hyviä kuin huonoja öitä. "Vinkkini" on siis se että nauti hyvistä öistä/kausista. Tsemppia!

PS.Äläkä missään nimessä ajattele,että te teette jotain väärin (ja uskon että olette kokeilleet kaikkia keinoja jotka olette keksineet / jotka teille on annettu)! Tiedän kokemuksesta, että jotkut lapset vaan ovat huonoja ja toiset vaan yksinkertaisesti hyviä nukkujia. Toinen lapsemme on nimittän suurinpiirtein laitokselta alkaen nukkunut yönsä läpi heräämättä. Tämän lisäsin vain sen takia kun monet ovat meille vihjailleet, että teemme jotain väärin kun lapsi et tosiaankaan nuku. Mutta toisella siis samat systeemit ja nukkuu :) Yrittäkää jaksaa!!!

Sori, jatkan vielä. Niin, se itse vinkkini on se, että teette nukkumisjärjestelyt niin, että nukkutte just niin kun se sopii teille ja saatte koko perhe eniten unta. Eli jos pinnis sängyn vieressä toimii tai perhepeti. Itse aluksi olin liian fiksaantunut siihen että vauva nukkuu omassa sängyssä ("ettei opi huonoille tavoille") ja AIVAN TURHAAN. Nyt olen oppinut, että jos jokin järjestely toimii, niin sitten toteutetaan sitä niin kauan kun toimii. Itse sain aina kommentteja, että vieläkö lapsi nukkuu vieressä yms, tietenkin henkilöiltä joilla ei ole lapsia tai sitten hyväunisten lapsien vanhemmilta :) Ja voi kuule, ei ne lapset johonkin niin totu etteikö sitten tilannetta voi muuttaa kun olette koko perhe päässyt pahimmasta yli. Tsemppiä vielä!

Moi!

Kuullostaapa tutulta. Meillä on poika nyt 9 kuukauden ikäinen ja on nukkunut yleensä kohtalaisen hyvin. Nyt on kuitenkin muutamia viikkoja nukkunut hyvin levottamasti. Nousee pystyyn, hyörii ja pyörii, itkee jne. Olen myöskin ottanut pojan viereen nukkumaan, että saisin itse edes vähän nukuttua ja meilläkin se toimi hetken aikaa. Sitten poika alkoi touhuta myös meidän sängyssä, ei nouse pystyyn, mutta kääntyilee ja vääntyilee ja valtaa koko sängyn. Itse olen aika huono nukkuja ja tämäkin järjestely alkoi tuntua huonolta. Niinpä päätinkin kolme yötä sitten, että en ota poikaa enää viereen, vaan "opetan" nukkumaan omassa sängyssä. Ensimmäinen yö oli aika kaamea, poika huusi suoraa huutoa, kun en ottanutkaan viereen. Välillä otin sängystä syliin ja rauhoittelin, pyyhittiin vähän nenää ja juotiin vettä ja taas laitoin omaan sänkyyn ja itku alkoi heti. Itkua kesti n. puoitoista tuntia ja pahalta tuntui itsestä, mutta selvittiin hengissä ja poika viimein nukahti. Heräsi parin tunnin päästä uudestaan ja valvoi kaksi tuntia, lähinnä oli vain hereillä, mutta itkikin kyllä välillä.

Seuraavana päivänä poika oli väsynyt yön koitoksista, samoin kuin äiti ja nukkui pidemmät päikkärit. Seuraava yö oli jo vähän rauhallisempi, poika heräsi pari kertaa yöllä, mutta nukahti hetken silittelyn jälkeen, enää ei itkenyt. Aamusella valvoi tunnin, mutta nukahti kuitenkin vielä senkin jälkeen. Viime yönä nukkui seitsemän tuntia putkeen, jonka jälkeen heräsi. Vajaan tunnin päästä nukahti vielä uudestaan ja nukkui kaksi tuntia. Eli parannusta on tullut ja mielestäni vielä aika äkkiää. Olen vielä yöllä silitellyt poikaa, kun on herännyt, mutta ehkäpä joku päivä oppii itse nukahtamaan uudelleen. En kuitenkaan ota stressiä tuosta asiasta, olen vain onnellinen, jos poika alkaisi nukkua edes näinkin hyvin joka yö.

Olen aikaisemmin unikoulua vastaan, mutta nyt se jo tuntuukin ihan hyvältä asialta. Monet ovat sanoneet, että kolme yötä se vaatii, että lapsi oppii uusiin kuvioihin. Tiedä häntä, meillä on nyt neljäs yö ensi yönä. Jos saisin nukuttua edes tuon seitsemän tuntia putkeen, olisin ikionnellinen. Semmoisten unien jälkeen sitä jaksaa jo hetken valvoakin ja silitellä poikaa, kun senkin jälkeen saa vielä hetken nukkua.

Luulin, että tähän "vaivaan" ei unikoulu auttaisi, mutta meillä se tuntuu toimivan (koputan puuta), joten jos vaan voimia riittää, suosittelen kokeilemaan. Ei siinä ainakaan mitään menetä, sittenpähän tietää toimiiko se vai ei. Meillä poika ainakin selvästi odotti, että pääsee viereen ja ehkä siksi heräsi. Nyt kun tietää, että omassa sängyssä nukutaan, niin tyytyy siihen. Tämä on tietysti vain mun näkemys.

Toivotaan, että teillä löytyy joku ratkaisu. Olisi kiva kuulla, miten teillä menee. Voin kirjoitella omiakin kuulumisia, kun näkee miten yöt lähtee meillä menemään. Tsemppiä ja voimia!

Onko teillä uniriepua tai -lelua? Kannattaa kokeilla antaa sellainen nalle, riepu tms. jota olet itse pitänyt muutaman yön vieressäni, jotta sinun tutut tuoksusi tarttuvat siihen.

Täällä yksi, ennen niin väsynyt yöheräilijän äiti!
Kokeilepa tätä: laita lapsi eri huoneeseen nukkumaan. Meillä tämä rauhoitti yöt ihan kertaheitolla.
Kokeile, et häviä mitään, mutta saatat yllättyä iloisesti!

Kiitos vastauksista.

Uniriepua ollaan kokeiltu, mutta vauva mätkäsee sen mäkeen, tyyliin "minähän en tällaisia tarvitse". Unileluja hän vain alkaisi mussuttamaan, joten...

Niin, taitaa olla ihan unikoulun paikka ja jos se ei auta, niin sitten sinne omaan huoneeseen. Sitä olemme kyllä kovasti miettineet, mutta jotenkin on sellainen tunne, että ei ihan vielä. 9kuinen on vielä niin vauva... mutta kokeillahan sekin pitää jos muu ei auta.

Toivottavasti "Aurinko" teillä yö menee hyvin ja siitäkin eteenpäin. Tule ihmeessä kertomaan miten homma etenee ja ehkäpä antamaan kannustava esimerkki ;).

Minäkin liputan unilelun puolesta; meilläkin on käytössä sekä riepu että luttana pupunen. Ja mussuttamisesta; pupua mussutetaan ja heilutellaan ilmassa, viskotaan pitkin sänkyä, "painitaan" niin että tyttö pötköttää mahallaan ja myttää naamaansa pupua (tai riepua) vasten, riiputtaa pupun korvia naamaansa vasten yms. Eli haluan sanoa että nämä "temput", mussutukset ja muut auttavat siinä, kun odottelee unen tuloa.

Auttaako jos pinnis on ihan äitin pedin vieressä että yltää silittämään ja tutin tyrkkäämään suuhun?

Kirjoitit: "Ollaan otettu hänet viereen jossain vaiheessa nukkumaan, kun ei jaksa ravata pinnasängyn luona yötä. Vieressä hän onkin sitten nukkunut suht levollisesti ja yörauha on kaikilla ollut. Mutta nyt ei tuo viereen ottaminenkaan enää auta, vaan levottomuus ja unissa itkemiset jatkuu."
Meilläkin rauhoittuu kun pääsee viereen, mutta "kainaloon" ei saa otta eikä olla liian liki, äiti ja isä nukkukoon sängyn reunalautojen päällä...

...kauniita unia toivotan!

minä olin alusta asiti sitä mieltä että tyttö nukkuu samassa huoneessa siihen asti kunnes osaa itse kävellä omasta huoneestaan meidän huoneeseen. meillä myös herkkäuninen aamukukkuja.
siirrettiin omaan huoneeseen ja nukkuu edes vähän paremmin ja ainakin levollisemmin sen ajan kun nukkuu (ei ole niin kärttyisä päivällä). suosittelen kokeilemaan tätä ennen unikoulua. sitten on mahdollisesti kahdet huudot edessä.
meillä tyttö nyt 8kk.

Meillä sama ja vauva 9.5kk..ei aivan sama tilanne, mutta heräilee usein ja tutista alkaa itku ja vain tissillä hiljenee..edes hieman.
Meillä on ainakin sellainen juttu, että vauvalle on juuri puhkeamassa hammas ylhäälle ja ien on ihan paisunut.
Hampaat saattaa vaikuttaa myös tällaiseen heräilyyn, luulen.
Mutta paljon menee kyllä tän iän piikkiinkin. Meillä on myös syöminen mennyt sellaiseksi hyörinäksi ja pyörinäksi :)

Moi!

Viime yönä nukuttiin kuuteen asti ihan hyvin, sitten valvottiin taas tunti ja nukuttiin melkein kolme tuntia varttia vaille kymmeneen asti. En tiedä miksi poika on alkanut heräämään aamulla. On kuitenkin selvästi vielä väsynyt, mutta kuitenkin niin virkku, että uni ei heti tule vaan sitä saa hakemalla hakea. Onko teillä muilla tälläistä "ongelmaa"? Ei viitsisi ylöskään nousta tuolloin kuudelta, koska nukkumaan mennään kuitenkin aika myöhään, n. kymmenen aikoihin ja kun väsy kuitenkin vielä selvästi on. No olen ihan tyytyväinen, että tuohon kuuteen nukutaan aika rauhallisesti. Parempi näin. Minä en haluaisi laittaa poikaa omaan huoneeseen vielä, tuntuu oudolta ajatukselta. Kai siihenkin tottuis, mutta yritämme vielä näin.

Meilläkin on mennyt ruokailu aika teatteriksi. Pitää viihdyttää poikaa oikein urakalla. Muutama lusikka menee hyvin, sen jälkeen pitää olla viihdykettä. Näin syö kaiken ruoan mitä on tarolla. Kummaa touhua. Aikaisemmin meillä syötiin tosi hyvin ja ilman viihdykkeitä.

Mut nyt me lähdetään ulos. Olisi kiva kuulla kuulumisia Jorikalta ja toki muiltakin.

Hei!

Viime yö oli pikkaisen parempi kuin edellinen, mutta vuoristoradan lailla nämä yöt menevät. Vielä ei kuitenkaan ole tähän mennessä (9kk) mennyt yhtään yötä jottei mitään toimintaa yön aikana olisi.

Jotenkin tuntuu, että vauvalla on nyt jokin vaihe menossa. Hampaita toki voi myös tehdä, mutta tätä poikkeuksellisen hulinoivaa yötoimintaa on nyt reilut kaksi viikkoa ollut. Hampaat ei ole koskaan näin pitkään kiusanneet ja se on jotenkin erilaisempaa. Vauva nukkuu, mutta näkeekö hän sit unia vai mitä, kun se on nyt yhtäkkiä niin levotonta??!

Pinnasänky ei valitettavasti mahdu meidän vanhempien sängyn viereen, joten noustava se vain on joka kerta. Tuosta vieressä nukkumisesta; joskus tuntuu, että vauva oikein painautuu kiinni minuun, ihan kuin läheisyyden kaipuusta yöllä, kun otamme hänet viereen ja joskus sitten tylysti kääntää minulle selkänsä ja jotenkin viestii, että nyt kaivataan tilaa... ei aina ota selvää =D.

Minäkään en vielä haluaisi vauvaa omaan huoneeseen siirtää ja hylätä häntä sinne (näinhän ei toki ole, mutta siltä vain itsestä tuntuu). Ehkä se tuntuisi helpommalta, jos sisustaisi huoneen kivaksi ja lapsenomaiseksi (tällä hetkellä huone on tietokone/vierashuone). Mutta kannattaa varmaan ekaksi kokeilla, että suostuuko vauva nukkumaan omassa huoneessa ja tuleeko öihin muutosta, ennenkuin rupeaa koko huonetta muuttamaan.

Tuosta syömisestä... meillä syöminen on ainakin toistaiseksi sujunut ihan hyvin (koputtaa puuta).

Nyt lähden viihdytys puuhiin. Hauskaa päivän jatkoa kaikille ja parempia unia odotellessa =D.

me laitettiin vaavi heti omaan huoneeseen, ihan omien unienkin takia. tapaus on nukkunut alusta lähtien superhyvin, joten huonommassa tapauksessa en tiedä, olisko pinnasänky tullut meidän huoneeseen... vanhempien viereen ei ole koskaan nukahtanut tai rauhoittunut hetkeksikään, jumppaharjoitukset vaan alkavat.

meilläkin on noin 18kk iässä tullut aamuyön kukkumista. vaavi aloittaa noin puoliviideltä puolentoista tunnin hälinät sängyssä. ei itke tai marise, höpöttelee ja touhuaa vaan niin ettei muu perhe saa nukuttua...

vinkkinä muille kohtalotovereille: älkää missään nimessä antako lapsen nukkua aamulla klo 9 myöhempään. huonon yön jälkeen päiväunet voi olla vähän pitemmät, mutta ei kannata "palkita" pitkilllä aamu-unilla.

Onko todella noin, että ei kannata vauvan antaa nukkua pidempään kuin klo 9.00 aamulla?? Meillä nukutaan joskus jopa 10.00.
En ole koskaan ajatellutkaan, että aamulla myöhään nukkuminen vois vaikuttaa yöuniin... pitääpä tuokin asia muistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jorika:
Onko todella noin, että ei kannata vauvan antaa nukkua pidempään kuin klo 9.00 aamulla?? Meillä nukutaan joskus jopa 10.00.
En ole koskaan ajatellutkaan, että aamulla myöhään nukkuminen vois vaikuttaa yöuniin... pitääpä tuokin asia muistaa.

Muista, että tuon neuvon antoi henkilö, joka itsekin sanoi vauvansa olleen aina hyväuninen (paitsi 18 kk). Luulen, että sellaisten lapsien vanhemmat ei oikeasti tiedä, millaista on kun lapsi ei nuku. Jos koko perhe on ollut enemmön tai vähemmän koko yön hereillä, niin eipä sitä yleensä ala aamulla lasta herättelemään.

t. Kaikella ystävyydellä äiti, jolla 1 hyväuninen ja toinen superhuonouninen lapsi

Vaikka kuinka "säälittää" laittaa lapsi eri huoneeseen nukkumaan, niin suosittelen todellakin kokeilemaan, ihan sydämestäni suosittelen.
Meille tämä oli paras ratkaisu, olin jo hulluuden partaalla, kun en saanut tarpeeksi unta öisin.
Olisin minäkin halunnut nukkua lapsen kanssa samassa huoneessa, mutta minkäs teet, kun lapsi nukkuu niiiiiiin paljon paremmin ilman meitä...

Täytyy liputtaa Ulpun ehdotuksen puolesta! Itse en olisi millään raaskinut 8 kk vanhaa pikkumiestä laittaa eri huoneeseen, mutta kaikki keinot kokeilleena ja itse lataamokunnossa mieheni lievästä painostuksesta sen teimme ja mitä tapahtuikaan! Viikon sisällä entinen yökyöpeli muuttui 11h putkeen tuhisevaksi unikekoksi. Eihän tämä kaikille varmaankaan toimi, mutta kokeilemisen arvoinen on.

Kysymyksiä liittyen omaan huoneeseen siirryttäessä;

Eli olisiko aluksi huono homma tehdä niin, että laittaisi vauvan nukkumaan toiseen huoneeseen aluksi matkasängyssä? Tarkoitan, että jos vauva ei suostukkaan nukkumaan eri huoneessa, niin voi kesken yön siirtää omaan sänkyyn eikä tarvitse alkaa koko sänkyä siirtämään.

Miten nopeasti teillä on opittu nukkumaan omassa huoneessa? Jos ensimmäinen yö menee huonosti, niin onko toivoa vielä?

Sitten jos vauva oppii nukkumaan omassa huoneessa ja yöt paranee, niin mites sitten reissussa? Monestihan kun reissussa ollaan, nukutaan kaikki samassa huoneessa eli onko odotettavissa samanlaista yöhärdelliä kuin nyt.

Nämä kysymykset ovat varmaan aikasta tyhmiä ja kaikki riippuu kaikesta ja toisilla siirtymävaihe menee hyvin, toisilla huonommin. Mutta kaikennäköistä sitä vain miettii =D.

Ens viikolla varmaan sitten yritämme sitä omaa huonetta. Tällä viikolla on kaikenlaista hommaa ja vieraita, joten tämän viikon menemmä tuttuun tahtiin.

--Muista, että tuon neuvon antoi henkilö, joka itsekin sanoi vauvansa olleen aina hyväuninen (paitsi 18 kk). Luulen, että sellaisten lapsien vanhemmat ei oikeasti tiedä, millaista on kun lapsi ei nuku. Jos koko perhe on ollut enemmön tai vähemmän koko yön hereillä, niin eipä sitä yleensä ala aamulla lasta herättelemään.

--mulla on tosiaan kokemusta vauvoista muutenkin, enkä ollenkaan pahalla tarkoita paasata. ei kannata noin ajatella heti...
--jo monenkin "vanhemman" äidin kokemuksista koko päivärytmi kannattaa aloittaa vaikka (itselle) väkisin pakertamaan. siis että aamulla herätään, eikä nukuta turhan pitkään. itse nimittäin jaksaa näin paremmin. jo väsyneenäkin jaksaa rutiineja paremmin kuin miettiä, mitä tekisi seuraavaksi.
--meidän poika siis nukkuu omassa huoneessaan yleensä hyvin, mutta pahimpaan yökukkumisaikaan laitoin läheisten neuvojen mukaan huoneen oven kiinni. näin en kuullut itse kaikkea ja sain siis nukuttua.

Vastaan jorikalle:
kysymys: Eli olisiko aluksi huono homma tehdä niin, että laittaisi vauvan nukkumaan toiseen huoneeseen aluksi matkasängyssä?
V: En osaa sanoa, riippuu siitä onko lapsi nukkunut muuten miten paljon matkasängyssä, että onko tottunut jo siihenkin sänkyyn vai vierastaako kenties sitten siinä nukkumista? Meillä kävi itseasiassa niin, että meidän entisestä makkarista tuli pojan huone ja me siirryimme toiseen huoneeseen nukkumaan.
Entä jos itse siirtyisitte vaikka patjoille nukkumaan eri huoneeseen? Noin niinkuin kokeeksi. Jos yöt ei suju, niin voit siirtyä takaisin omaan sänkyyn =)
K: Miten nopeasti teillä on opittu nukkumaan omassa huoneessa? Jos ensimmäinen yö menee huonosti, niin onko toivoa vielä?
V: Meillä meni jo eka yö hyvin, joten tähän en pysty vastaamaan. Monet ovat kyllä kertoneet, että ihan muutamassa yössä on tapahtunut selvää edistystä nukkumisessa/on ruvennut sujumaan vallan hyvin.
K: Sitten jos vauva oppii nukkumaan omassa huoneessa ja yöt paranee, niin mites sitten reissussa?
V: Niinpä... Appivanhempien mökillä me laitettiin poika nukkumaan yksin makuualkoviin matkasängyssään ja yöt meni ihan hyvin.
Emme ole vielä olleet muualla kyläilemässä tämän nukkumisjärjestelymuutoksen jälkeen, mutta olettaisin, eikun toivoisin, että poika on oppinut nukkumaan yönsä paremmin, eikä samassa huoneessa nukkuminen aiheuttaisi hankaluuksia...

Toivottavasti eri huoneessa nukkuminen toisi teillekin avun! Tsemppiä!

Kuuleehan sen, jos lapsi itkee. Tietysti jos on tosi iso kartano, ja lapsi nukkuu itäsiivessä ja vanhemmat länsisiivessä, niin voi huonommin kuulua =)
Meillä lapsen ja meidän makuuhuoneiden välimatka ei ole kovin pitkä, eteinen vain välissä. Ovet ovat auki.
Laittaa vaikka sitten itkuhälyttimen, jos ei muuten luota heräävänsä.

"hei":lle: Meiän kaks lasta nukkuu joka aamu n.9.30:een -10.een.En oo nähny mitään syytä alkaa herättelemään niitä kesken unien, ku ei mihinkään tarvi aamulla lähteä.
Esikoinen nukkuu yöt heräämättä kertaakaan ja silti nukkuu tonne n.9-10:een.Eli ei pitkään nukkuminen johdu huonoista yöunista.Unta vaan toisilla riittää aamulla pitkään.
Kuopus saattaa herätä kerran aamuyöstä ja jatkaa sit unia.Ei kaikilla lapsilla oo tosiaan aamuvirkku-luonne...

Venlalle: mä olen ainakin niin herkkäuninen, että kuulen tosi hyvin toiseen huoneeseen lapsen itkut.
Me nukutaan kyllä kaikki samassa huoneessa, mut välillä meen ite olohuoneeseen nukkumaan korvatulpat korvissa, että en heräis kaikkiin ääniin ja silti kuulen sinne makuuhuoneesta niidenkin läpi lasten itkut. :)

Jorikalle:
tohon matkasänkyasiaa en osaa ottaa kantaa, voi tosiaan tehä niinkuin Ulpu ehdotti ja siirrytte itte ensin. Tai siitä vaan siirtää suoraan omassa sängyssä ja matkasänky teidän makkariin.
Meillä alkoi heti yöt parantua, 15-20 heräämisen tilalle tuli 2-3 ja viikon sisällä oltiin jo ilman heräämättä. Ei varmasti kannata heti yhdestä yöstä lannistua.
Meillä on makkarin ja pojan huoneen välissä eteinen ja vaikka kaikki ovet olisivat kiinni, kyllä sen lapsen kuulee, jos sillä hätä on. Öisin äheltää ja puheltaa ja välillä vinkaisee unissaan, nämä eivät sitten enään herätä. Ja luulempa ainakin omalla kohdalla, että liian herkästi meni poikaa hyssyttämään, jos vähänkin inahti, kun siinä vóman sängyn vieressä oli.
Kaikille yöhärdelin kanssa kamppaileville parempia unia toivottelen!

Yhteistyössä