Yövuorolaiset tai sellaisten puolisot!!!

Miehellä olisi nyt mahdollisuus vaihtaa kiinteään yövuoroon. Tähän asti ollut klo 6-14 ja 14-22 vuoroviikoin, iltavuoroviikolla myös lauantaina töitä niin, että ma, ke tai la kiertävästi vapaa. Rahaa jäisi kuussa KÄTEEN n. 500? enemmän kuin nyt, mikä olisi toki ihan kiva juttu, kun on tota asunto- ja autolainaa ja minä kotihoidontuella.

Mitäs plussia ja miinuksia pitäisi ottaa huomioon päätöstä tehdessä? Mietintäaikaa on tämän viikon loppuun, kertokaas kokeneemmat mielipiteitä ja vinkkejä arjen toimivuuteen, jos mies yövuorossa.

KIITOS :flower:
 
ainakin
se on suuri miinus jos olet lasten kanssa kotona päivät nukkumisesta ei tule mitään. sit mies valvoo yötä päivää ja on kiukkunen ja ärtynyt koko ajan ja varmasti tuo teille pikku asioistakin hirveitä riitoja. siskon mies teki kolmivuoroa ja sisko 3 lapsen kanssa kotona. monta vuotta vain riitelivät ja lopulta erosivat kun oli liian rankkaa elämä yhdessä. mut teillä varmaan tulee olemaan luxusta kun saatte 500 ? enemmän rahaa. jättäsin teinä väliin.
 
..................
tuo nukkumispolitiikka minullekin tuli heti mieleen, jos olet lasten kanssa kotona. Mulla oli hirveä stressi, kun mies teki yötä ja yritin pitää taaperokaksosia hiljaisena et sais nukkua. Onneks lopetti yön tekemisen, kun kolmas syntyi ja vuorot menee nyt samoin kuin teillä.
 
meillä mies mennyt yötöihin tammikuussa koska edellisestä työstä sai lopputilin laman alkaessa.
meillä se käy töissä 20.00-03.00, et kotona yleensä 3-4 aikaan aamuyöstä.
päivällä saa jotenkuten nukuttua, yleensä me mennään sit muksujen kanssa aamupäivästä ulos parix tunnix, tai johki muualle, ei toki aina.
mut tolla mieellä on muutenkin hyvät unenlahjat, ettei herää ihan pieneen kolahdukseen :D
 
Monella menee terveys kun tekee kiinteetä yötä kun ei siihen ole ihmisen "rytmiä" luotu.
Kaverilla tuli jotain rytmihäiriöitä (ikää 23v!) ja toisella kaverilla alko maha kipuilee järjettömällä tavalla, en suosittele.
 
ex-yökkö
Montako yötä valvoisi putkeen? Mä valvoin 7 yötä (ja 7 vapaata sitten putkeen) ja miehellä oli täydellinen hoitovastuu lapsista aina sen viikon kun valvoin, lapset oli myös päivähoidossa arkisin, mies päivätyössä, vkonloput vapaat. MUTTA, nukkuminen on ongelma, jos olet lasten kanssa kotona, miehesi tulisi olla erittäin sikiuninen, lähes kuuro nukkuessaan..hyviä puolia tietty on pitkät vapaat ja lisien tuoma palkannousu, aika aikansa kutakin, muttei kyllä hoitoalalla yötyö oo pitkään tehtynä ihmisen hommaa...niin ja mieheltäsi on aika turha odottaa mitään suurta osallistumista perhe-elämään työviikolla (siis jos valvoo useemman yön kerralla), koska uni on todella tärkeetä jaksamisen kannalta ja se tulisi yötyöläiselle taata. itse tein vuosia tuota hommaa, kunnes vaan eräänä päivänä riitti :(
 
:(
Meillä mies tekee melkeen vaan yövuoroa. Mä hoidan lasta kotona. Mies nukkuu niin sikeesti että ei herää lapsen ääniin. Todellisena miinuksena voisin sanoa, että hoidan lasta 24/7 ihan aina siis. Miehellä on siis sama rytmi (nukkuu päivällä, valvoo yöllä) myös vapaapäivinä. Vapaalla ollessaan nukkuu klo 12-14 asti, jos ollut ed. yön töissä nukkuu klo 15-16 asti eli ei hirveesti eroa. Yritä siinä sitten saada itse vapaa-aikaa tai hoitaa parisuhdetta. Musta tuntuu että mies nukkuu aina, miehen puolustus on että onhan se yöllä hereillä. No mun on pakko nukkua yöllä kun lapsi herää taas aamulla.
 
Niin. Tää nukkuminen minuakin mietityttää.

Lapsia on tosin vasta 1, eli ei ihan samanlaista älämölöä kuin useammasta lähtisi :D Sanoin miehelle, että on loppupelissä kuitenkin hänen oma päätöksensä, saa tehdä kuinka tykkää. Itse menisin yöhön, jos töissä olisin, mutta mies ei ole niin yöihminen kuin minä.

Mutta kiva kuulla kokemuksia, että kuinka muilla toimii/on toiminut. Lisää saa laittaa.
 
ex-yökkö
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Meillä mies tekee melkeen vaan yövuoroa. Mä hoidan lasta kotona. Mies nukkuu niin sikeesti että ei herää lapsen ääniin. Todellisena miinuksena voisin sanoa, että hoidan lasta 24/7 ihan aina siis. Miehellä on siis sama rytmi (nukkuu päivällä, valvoo yöllä) myös vapaapäivinä. Vapaalla ollessaan nukkuu klo 12-14 asti, jos ollut ed. yön töissä nukkuu klo 15-16 asti eli ei hirveesti eroa. Yritä siinä sitten saada itse vapaa-aikaa tai hoitaa parisuhdetta. Musta tuntuu että mies nukkuu aina, miehen puolustus on että onhan se yöllä hereillä. No mun on pakko nukkua yöllä kun lapsi herää taas aamulla.
Miehesi pystyisi rytmittämään itsensä vapaapäiville päivärytmiin, jos vaan haluaa..
 
No meillä mies on tehny jo vuosikaudet pelkkää yötä vai onko tuo sitte yhdistetty iltayö ... lähtee tuossa 17-18 välillä illalla töihin ja saapunee tuossa 4-6 välillä kotio ja nukkuu sinne 14 asti =)

Hyvin tuo tuntuu nukkuvan kun kroppa on tottunu tuohon rytmiin :D

 
Olen tehnyt sekä vuorotyötä (3-vuoro) että pelkkää yötyötä. Helpompaa se elämä on mielestäni pelkkää yötä tehden, kun rytmin voi pitää samana koko ajan. Nukun päivällä hyvin, mutta meillä muut ovatkin silloin hoidossa, koulussa ja töissä, viikonloput ovat hankalia kun muu perhe on kotona ja nukun ajoittaisen melun takia huonommin. Yötyöstä seuraa helposti uniongelmia ja ärtyisyyttä ja olenkin suunnitellut alan vaihtoa, vaan tämä alkanut lama taitaa muuttaa suunnitelmia.
 
Millainen
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Niin. Tää nukkuminen minuakin mietityttää.

Lapsia on tosin vasta 1, eli ei ihan samanlaista älämölöä kuin useammasta lähtisi :D Sanoin miehelle, että on loppupelissä kuitenkin hänen oma päätöksensä, saa tehdä kuinka tykkää. Itse menisin yöhön, jos töissä olisin, mutta mies ei ole niin yöihminen kuin minä.

Mutta kiva kuulla kokemuksia, että kuinka muilla toimii/on toiminut. Lisää saa laittaa.
Työaika sulla itsellä on?Siis sitten kun menet töihin. Meinaan vaan että jos on esim. kovin päällekkäistä niin sitten voi olla parisuhde/perheaika aika vaikeeta???En tiedä vaikea kysymys on;) Meillä mies menee vaihteluksi kokeilemaan yövuoroa kesäkauden ni katsotaan sitten et miten menee;) Muuten tekee kanssa tota 6-14 ja 14-22 vuoroa vuoroviikoin mut nykyään on viikonloput vapaat.
 
Meillä minä teen ilta/yö töitä. 16-24 ja 16-02 . Päivällä nukun päikkärit ja yöllä mitä kerkeen. Uni tulee usein vasta 2-3h töiden jälkeen. Aamulla aamupalat ja lapset kouluun / eskariin ja sitten puuhaan pientä milloin mitäkin ja teen ruoan illaksi perheelle. Päikkäreitä nukun n. 2h. Ei tää mitenkään meidän elämää ole haitannut. Mies tekee norm. päivätyötä ja hoitaa nuo lapset sitten illalla. Vapaat mulla on keskellä viikkoa ja ne vietän lastenkanssa touhuten. Plussaa on se että olen yökyöpeli ja miinusta se että en ole aamuvirkku, ja lapsia nään vaan aamusin ja esikoista kun tulee koulusta. Mutta ne vapaat onkin sitten laatupäiviä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Niin. Tää nukkuminen minuakin mietityttää.

Lapsia on tosin vasta 1, eli ei ihan samanlaista älämölöä kuin useammasta lähtisi :D Sanoin miehelle, että on loppupelissä kuitenkin hänen oma päätöksensä, saa tehdä kuinka tykkää. Itse menisin yöhön, jos töissä olisin, mutta mies ei ole niin yöihminen kuin minä.

Mutta kiva kuulla kokemuksia, että kuinka muilla toimii/on toiminut. Lisää saa laittaa.
Työaika sulla itsellä on?Siis sitten kun menet töihin. Meinaan vaan että jos on esim. kovin päällekkäistä niin sitten voi olla parisuhde/perheaika aika vaikeeta???En tiedä vaikea kysymys on;) Meillä mies menee vaihteluksi kokeilemaan yövuoroa kesäkauden ni katsotaan sitten et miten menee;) Muuten tekee kanssa tota 6-14 ja 14-22 vuoroa vuoroviikoin mut nykyään on viikonloput vapaat.
Samassa duunissa ollaan, eli mulla on tuo vaihtuva päivä/ilta, paitsi jos pääsen yöhön minäkin. Tarkoitus kuitenkin olisi, etten enää menisi tuonne töihin. Likka on nyt 10kk, eli hoitovapaata on vielä paljon jäljellä. Siinä sivussa opiskelen amk:ssa akuislinjalla ja tarkoitus olisi, että hoitovapaan jälkeen tekisin oman alan töitä, todennäköisesti siis normaali-ihmisten työvuoroa :D
 
Se riippuu ihan ihmisestä!

Minun mieheni on tehnyt yötyötä n. 5 vuotta. Hänellä alkaa 5 pvä viikosta, k.21.00 ja loppuu 04.30 ja on kotona vasta 05.30 kömpii sänkyyn siinä 06.30 vasta. Hän sitten herää riippuen työ päivän rankkuudesta 14-17

Mutta minusta se ei vaikuta hänen uniin, välillä täällä on kauhee meteli, mutta ei se näytä vaikuttavan mies vaan kääntää kylkeä ja jatkaa kuorsaamista. Et saan poppittaa musiikkia ihan rauhassa ja imuroida ja lapset saa temmeltää.
Mutta hänet on sienattu hyvillä yöunilla. Mut ystävättereni mies käyttää korvatulppia ja se vaikuttaa auttavan häntä.

Onhan se rankkaa välillä kummallekin :( varsinkin itseni kannalta voin sanoa että se yksinäisyys on välilä tosi raastavaa, mutta kyllä se aina auttaa ku mies viettää perheen kanssa kahtena vapaa päivänäsä perheen kanssa laatu aikaa ja antaa äidille hiukan omaa aikaa :hug: se auttaa.

Mutta kannattaa valmistautua jotenki asiaan koska ensinmäinen kuukausi voi olla todella rankkaa. Silloinki tyttäremme syntyi se oli yllättävän rankkaa vaikka tiesi kuinka paljon se mies oikein on poissa, mutta silti! Tuli siinä tapeltua ja kesti oma aikansa kun saimme sovittuu hyvän rytmin kaikkien kannalta.... Koska välillä tuntui/ edelleen tuntuu kuin olisi yksin huoltaja, ku saa/joutuu kaiken hotiamaan ja tekemään yksin.

Mutta kyllä kaikkella on taipumus kääntyä parhain päin =)
 
Itse teen pääsääntöisesti pelkkää yötä. Mulle se sopii, mutta mies ei tykkää. Kai siitä olis kivempi, että olisin joka yö sen kylkeä lämmittämässä. Mun nukkumista ei lapset häiritse. Arkena ovat koulussa ja tarhassa, viikonloppuna kotona. Mies vaan on sitä mieltä et viikonloppuisin pitää olla kusi sukassa kun mä nukun. Mut oikeesti mua ei haittaa niiden äänet kun nukun.
Plussaa isommat lisät kuin 2-vuorotyössä ja sit pitkät vapaat B) Nyt alkaa perjantaina viikon vapaa. Mulla ei ole normaalia talvilomaa, mutta onneksi sattui vapaajakso lasten lomaviikolle.
 

Yhteistyössä