yötyöt

teen 3vuorotyötä, ja kysyisinkin niiltä jotka tekevät öitä raskausaikana, miten vaikuttaa kroppaan? ja kuinka jaksaa?
epäilen, että en jaksa valvoa 10 tuntia. sain ensi viikolla neuvolalääkäri ajan, kuinkahan nuo kirjoittaa ettei tarvitse valvoa? kuinka palautuu, kun nyt jo vaikeata..
osaston sairaanhoitaja on jyrkästi sitä mieltä, että mun tarvitsee valvoa ja lääkäri ei voi kirjoittaa lappua ettei tarvitse valvoa. ja kun muut työntekijät ovat kateellisia...
olen itse lähihoitaja. osasto on raskas ja melkein kaikki 2auttettavia.
viikkoja nyt 13+4, mut lomalta kun palailen takasin töihin on jo 18 viikkoa..
 
lääkäriltä kyllä saa todistuksen että ei tarvitse valvoa, viikkoja en muista onko joku "raja". kannattaa kuulostella miltä itsellä tuntuu, mulla oli niin paha pahoinvointi ja meni rytmit aivan sekaisin vaikka tein alkuraskaudesta pelkkää yötyötä että mulle osastonhoitaja antoi vapautuksen öistä, ja lääkärikin sanoi että saan todistuksen jos sitä tarvitsen..
eli ihan reilusti vain kerrot tuntosi lääkärille ja uskon että kirjottaa kyllä todistuksen
 
lisäys tuohon, että sairaanhoitaja sanoi, että raskaus ole sairaus..kyllähän sen itsekin tiedän, mut näköjään tuo sairaanhoitaja ei välitä kun itsestään..
mutta neuvolassa kyllä ajatellaan asiakkaiden parasta...
 
no se on tämä ihana ala missä aina ajatellaan työkaverin parasta :kieh: :whistle:
ei vaan, rohkeesti vaan sinne lääkärille.. ei kannata välittää tollasesta työpaikalla, mulla onneksi oli ymmärätväiset työkaverit..
 
pia
jaa..meillä ei saa edes raskaana valvoa..kun joutuu olemaan yksin ja jos jotain sattuu, niin mistäs siihen hätään toinen yökkö saadaan :D
mut se taitaa tosin alkaa vasta raskauden puolestavälistä :whistle: en kyl varma oo..siis koska se alkaa et ei saa valvoa
 
En ole hoitoalalla mutta sain heti lapun lääkäriltä ettei tarvii öitä tehdä. Meillä on töissä ollut max 3 yötä peräkkäin ja muutaman viikon välein. Silti tuntui jo alkuvaiheessa ettei jaksa. Mä sain lapun joskus viikolla 15 ja tein 17 vimoset yöt, muistaakseni.. Rohkeesti vaan pyytämään todistusta!

tellervo 36+5
 
Itse valvoin viimeisen kerran viikolla 22, jolloin jo alkoi todella tiukkaa tekemään jaksamisen kanssa kun jatkuvasti supisteli. Heti alkuraskaudesta yövuoroja vähennettiin niin että kolmen viikon listassa oli vain yksi yövuoro.
Rohkeasti vaan lääkärin juttusille jos tuntuu ettei jaksa, itsekin kärvistelin supistusten kanssa töissä kunnes mies ja työkaverit kannusti sairaslomaa hakemaan. Kuitenkin sinun ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä =)
 
iltatahti
Osastonhoitajasi on väärässä !
Lääkäri (yleensä neuvolan lääkäri ) SAA KIRJOITTAA todistuksen, että yötyötä ei tarvitse tehdä.
Tiedän erään hoitajan jolle lekuri kirjoitti todistuksen, että ei yötyötä , tällä perushoitajalla oli " vaan " verenpainelääkitys eikä todellakaan ollu nainen raskaana vaan oli jo vaihdevuosi iässä.
Liittoon vaan yhteys jos tulee ongelmia.
Itse teen yötyötä, en "vielä" raskaana, yritys päällä ollut jo kauan.
Itse taas en halua 2 - vuorotyöhön , mieluummin jään sitten saikulle jos raskaudun. Meillä yöt helpompia kuin aamut ja illat , vaikka valvotaankin yksin.

KERRO MITEN KÄVI ! Ja Onnea Odotukseen !
 
tiistaina on neuvolalääkäri, joten laitan viestiä miten käy...
sh sanoi muuten että se on liian pitkä aika olla tekemättä öitä..laskeskelin tuossa että olen töissä kesäloman jälkeen enää 4 kuukautta.
oon sitä mieltä itsekin että tällä tuo sairaanhoitaja on väärässä, oikea esimies on lomalla...
 
Täällä myös hoitoalalla, sh olen. Viimeiset yövuorot tein rv 29. Ja varmaan olisin jatkanut, mutta alkoi loma ja nyt saikulla loppuaika (en olis enää jaksanut/pystynyt töissä olemaan, raskas osasto). Itse en huomannut että yöt olisi ollut mitenkään rankempia kuin yleensäkään, meillä yövuoro kestää melkein 11h. Meillä yökköjä on useampi ja yöllä pääsee yleensä helpommalla kuin aamu/iltavuoroissa.
Mutta kyllä mulla ainakin jo eka neuvolakäynnillä kysyttiin jaksatko varmasti yövuoroja tehdä ja joka kerralla muistutettiin että sanothan sitten heti jos et jaksa niin saat todistuksen ettei tarvi öitä tehdä. Muttei meillä varmaan mitään todistusta olisi edes tarvinnut kun osastonhoitajakin kerran tuumas, että munhan ei öitä olisi pakko tehdä.

Että kyllä sulle on se sh sanonut väärin. Laitahan sitten viestiä mitä lääkäri sanoi, ja mitä se sh tuumas töissä jos vapautuksen öistä saat!
 
No jopas on työpaikat. Meillä itsestään selvyys töissä, että raskaus aikana ei öitä tarvitse tehdä. Itseasiassa olen ollut luulossa, kuten myös työkaverini, että raskaus aikana on oikeus kieltäytyä yövuoroista, oli lääkärin todistustan eli ei. Että olisi ihan lakisääteinen juttu. Olen töissä hoivaosastolla, ja öitä olen vielä tehnyt ihan omasta halusta, mutta seuraavissa listoissa en niitä enää tee. Nyt menossa rv. 18+6.
 
Mä tein melkein loppuun asti 3-vuorotyötä, myös öitä. Neuvolassa vaan sanottiin, että teet niin kauan kun jaksat ja yövuorojen tekemisestä ei ole vaaraa vauvalle. Sain kyllä päivisin nukuttua hyvin.
Nyt sylissä terve, 6kk poika. :D
 
Myös hoitoalalla. Tein viimeiset yöt viikolla 19, sitten alkoi kesäloma. Mulle neuvolan lääkäri sanoi, et rv 25 on sellainen raja, jonka jälkeen yötyötä ei suositella, koska alkaa olla aika suuri rasite sekä äidille että vauvalle. Meidän os:lla ei tarvinnut edes lääkärin todistusta asiasta, kun sanoin etten tee enää yövuoroja kun palaan lomalta (silloin viikkoja jo 26).
 
Suositus on (jonka omalta neuvolalta sain ohjeeksi), että rv 28 jälkeen ei kannattaisi tehdä öitä raskaana. Kaikki työnantajat eivät valitettavasti kuitenkaan tähän yhdy, joten lääkäri on se joka sit voi tehdä ton sairasloman tai sit jos tarjolla on muita vuoroja niin vaihto niihin ja vapautus öistä.
Itse tein 32 vk:lle asti öitä ja jäin sit loppu ajaksi sairaslomalle, alkoi supisteluja, väsymystä (en saanut lopulta nukuttua kunnolla), "alapää-kivut"..ja meilläkin päin th:t ja lääkäri alusta asti huolissaan jaksamisestani)
Zemppiä sinulle, että asia järjestyy parhain päin!
 
no niin lääkärissä käyty..lääkäri sanoi, että kokeile vielä niitä öitä ja katsotaan uudestaan sitten. oli kyllä aika tiukka linja, ettei taida tuolta lääkäriltä kovin hevin lupaa tulla. mutta katsotaan, kuinka käy sitten..ainahan saa saikkua, jos tuntuu ettei jaksa. mutta terkka on kyllä aika tarkka ja aattelee meitä odottavia, että puhun sille sitten seuraavalla kerralla..
toisaalta luulen, että osastonhoitaja saattaa puoltaa asiaa, kun tuo meidän sairaanhoitaja ei paljoo näistä asioista tiedä, ja onhan meidän osastolla sellasia jotka haluaa valvoa, ja luulen että jotkut ymmärtää paremmin kun toi sairaanhoitaja. mut katellaan...
 

Yhteistyössä