Yötyö pienten lasten vanhemmalla, miten toimii?

Mä otin vastaan uuden työn tai oikeastaan uuden vuoron ja parin viikon päästä teen pelkkää yötä ma, ti, ke ja to yöt.
Mies oli vastaan mutta sanoi että teen ihan niinkuin itse parhaaksi nään itseni ja perheen kannalta ja tämä on nyt se.

Nyt kuitenkin aloin miettiä että onko rankkaa olla poissa kotoa lasten luota 4yötä putkeen, lapset 2v2kk ja 3,5v. Tytöt jatkavat kuitenkin päiväkodissa mutta päivät lyhenevät kun pääsen heidät hakemaan jo heti päiväunien tai välipalan jälkeen ja kesällä voimme pitää parin kuukauden loman joka ei olisi ollut muuten mahdollista.

Olenko hullu kun lähden yötyöhön? Olen kyllä yökyöpeli ja aina toivonut yötyötä mutta tulen kaipaamaan lapsia kovasti...
 
adda
itse tykkäsin yötöistä. Nyt meillä tilanne että miehellä välillä yötöitä ja lapset kotona niin aika hankalaa pitää hiljaa että mies saa nukuttua, mutta jos hoidossa on niin kyllä itse tykkäisin. =) jotenkin virkeämpi olo oli yövuoro viikolla kuin aamuvuoroviikoilla.
 
Jaa-a.. Mies päivätöissä siis..? Tuttavaperheellä menee niin päin että isä vuorotöissä (päivä-yö-lepo etc. Joskus useampia öitä putkeen) ja äiti päivätöissä ma-pe. Muksut sitten päiväkodissa ja isän vapaapäivinä kotosalla. Kyllä se niillä ainakin sujuu. Eiköhän tuo ole ihan asenne- ja järjestelykysymys.

Mä mietiskelen että millastakohan säätöä kolmen muksun kanssa meidän tulevaisuus tulee olemaan kun pääsen takas työelämään kun me molemmat tehdään sitten miehen kanssa vuorotyötä.. :D


muoks. (hoitoala+poliisi..)
 
Viimeksi muokattu:
Mä teen siis tällä hetkellä vuorotyötä ja se on aika painajaismaista kun ensin on iltaviikko ja en nää lapsia kuin aamulla 45min, sitten aamuviikko ja oon illat aivan poikki ja sitten vaan joka kolmas vkl vapaa.

Tää siis helpottais jo miehenkin taskkaa aikalailla nykyhetkestä. Hän tekee normaalia 9-17, joka tosin yleensä on vaan 9-16 kun ei ehdi olemaan pidempään kun pitää hakea lapset.

No pitää vaan kokeilla tätäkin systeemiä, sillä se kai selviää..

Lisään vielä että tässä on se hyvä että ehdin joka ilta laittamaan tytöt nukkumaan ennenkö lähden töihin :) ja aamulla ehdin just kotiin sanomaan heipat ennen niiden lähtöä :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä mies on töissä 01-12/14 (riippuen päivästä ja töiden määrästä). Minä olen kotona lapsen kanssa. Tää on toiminut ihan ok, mutta miehen nukkuminen tuppaa toisinaan jäämään muutamaan tuntiin. Keskimäärin saa nukuttua ehkä 5-6h päivässä. Osittain siinä on miehen ns. omaa syytä (ei malta mennä nukkumaan) ja osittain sitä, että meidän täytyy kuitenkin lapsen kanssa kyetä elämään päivisin normaalia elämää. Vaikka pyrinkin toki ottamaan huomioon miehen nukkumisen.

Jos asuntoon voisi remontoida äänieristetyn tilan nukkumiseen, tätäkään haastetta ei ehkä olisi :D
 
"mie"
Miksi tulet kaipaamaan lapsia? Nehän nukkuu ja kyllähän se riittää, että isä on heidän kanssaan kotona heidän nukkuessaan.

Meidän perheen arki kuluu näin:

aamulla n 6.30 minä tulen kotiin töistä (mies heräilee suurin piirtein samaan aikaan)
n klo 7 herätetellään lapset
7.40 mies ja lapset lähtee ovesta ulos ja mies vie lapset päiväkotiin
minä menen nukkumaan (joskus harvoin, jos olen oikein väsynyt, menen nukkumaan heti töiden jälkeen ja mies hoitaa lasten herättelyt ja pukemiset yksin)
mies on töissä 8.30 - 16.30
minä heräilen päivästä riippuen siinä 13 - 14 välillä
haen lapset päiväkodista heti välipalan jälkeen 14.30 (tai viimeistään 15 hoitoajan puitteissa)
Jäädään lasten kanssa ulkoilemaan
kotiin (sisälle) 16/16.30 tietämillä
klo 17 tietämillä mies tulee kotiin ja syödään koko perhe yhteistä iltaruokaa
Sitten leikitään, tehdään kotitöitä jne
klo 19.30 lasten iltapala, sen jälkeen iltasatu, hampaan pesu jne
klo 20.30 lapset nukkumaan
siinä sitten miehellä ja minulla on n tunti aikaa kaksistaan ennen kuin minä lähden töihin
Minä olen töissä 22-06

Meidän perheelle tämä on ollut aivan IHANTEELLINEN ratkaisu.
Minusta meillä on yhteistä aikaa enemmän kuin keskivertoperheellä ja lapsilla on lyhyt hoitopäivä.
 
Meillä lapset on sairastaneet puolet elämästään joten mulle on rankkaa jättää heitä ja en tiedä muutenkin kun nukkuvat niin mulle se on jotenkin iso juttu, haluaisin olla paikalla 'suojelemassa'. Ei se kai ole mitenkään järjellä selitettävissä. Mutta onhan mulla onneksi kolme yötä viikossa antaa lapsille sitä 'turvaa' ja itselleni ennen kaikkea varmaan :D

Kiitos paljon 'mie', toi kuulostaa just siltä johon meodän päivä muovaantuis, tosin mun päivät on 21.15-07, mutta työmatkaa ei käytännössä ole kuin 10min.

Jee, kyllä se tästä :) kiitos teille!!!
 
"santtu"
mäkin alotin pari kuukautta sitten yötyön.meillä kolme lasta ja mies tekee normi päivävuoroa 7-16.30. mun työaika 22-06 tai 23-07.noina myöhempinä iltoina mies joutuu menemään myöhempään töihin ja vastaavasti olemaan myöhempään töissä koska meillä vain yksi auto ja lasten hoitopaikka on melkein kymmenen kilsan päässä kotoamme.. huippuhienoa tässä on se,että lapsilla tosiaan lyhyt hoitopäivä,kun minäkin nukun noin kahteen asti ja haen lapset välipalan jälkeen klo14.30. mutta nyt tän ajan kuluessa olen huomannut olevani aika väsynyt,onhan pelkkä yötyö aika raskasta ja nukkua täytyisi pikkaseen enemmän kuin mitä silloin jos tekisi normi työpäivää päivisin. vapaapäivät neljän tai viiden työyön jälkeen lasten kanssa kotona on mahtavia mutta myös raskaita...mutta kuka sanoi että tämä olisikaan helppoa!? :) näillä mennään ainakin pari vuotta,että kait se kroppa ja mieli sieltä perästä sitten tulevat... :D senkin olen huomannut ja muilta yötyötä tehneiltä kuullut että sairastuu helpommin kuin normaalisti kun kroppa ei välttämättä kestä,on se kuitenkin aikamoinen rasitus...moni monta vuotta yötyötä tehneet on alttiimpia syömään nukahtamis ja muita unilääkkeitä,sekä myös mielenterveys on koetuksella.. mutta näistä selvitään!!! :D
 

Yhteistyössä